Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Видове растения и животни, които се срещат в различни географски области или в една област, но разделени със силно прегради се наричат алопатически видове. Растителни и животински видове, които се срещат ведна и съща географска област, чиито екологични ниши се припокриват се наричат симпатически видове.При тях различията между близкородствените видове се засилват, т.е. действат процеси на дивергенция - раздалечаване на белезите. При алопатическите видове действат процеси на конвергенция, водещи до уеднаквяване на белезите.

Чета това в едни лекции и се чудя дали е вярно. По спомени от гимназията организми живеещи при различни условия /алопатични/ се раздалечават като белези - а живеещите на едно място /симпатически/ се сближават като белези. И сега съм изпаднала в дълбока чуденка - вярно ли е написаното в лекциите или как....? :post-20645-1121105496:

  • Глобален Модератор
Публикува

Ами би трябвало да е вярно, различната среда и нейната динамичност са основните двигатели на изменчивостта (еволюцията). Точно това обесняваше Дарвин с птичките на галапагоските острови, които дори обитават една и съща ниша но предпочитат различна храна и само това е довело до значителни разлики между тях при положение, че преди това са били един вид. :bigwink: За уеднаквяване ми е по-трудно да дам пример но и това го има. Например бозайници попаднали в морска среда като делфините и китовете придобиват форма близка до тази на акулите и другите риби в зависимост от влиянието на тази среда.

  • Потребител
Публикува

Ахаааа. Сега ги свързах нещата от тази гледна точка. Нещо доста се бях пообъркала.

Много ти благодаря. :)):

  • Потребители
Публикува
При тях различията между близкородствените видове се засилват, т.е. действат процеси на дивергенция - раздалечаване на белезите.
Само за това ще кажа две думи, понеже останалата част от текста явно трябва да се разглежда в цялостния контекст - иначе нещо не ми се връзва само така взето (особено ако става въпрос за лекции писани на ръка - тогава едни неща се бъркат, други се изпускат...).

Та, защо при тези условия белезите ще се раздалечават - ами - допускаме, че има два родствени, слаборазличаващи се вида със сходни потребности. В рамките на всеки един от тях, взет отделно, ще има някакво вариране - да допуснем за по-лесно, че това вариране става по една линия, само в две противоположни посоки - към другия вид и от него. Близко е до ума, че индивидите, които са в "по-отдалечената" част от вариационната крива, ще се окажат (при равни други условия) в по-благоприятна ситуация (поради по-слабата конкуренция) - ergo - ще оставят по-многобройно потомство, в сравнение с другите индивиди от своя вид; и така относителната честота на гените обуславящи признаци "по-отдалечени" от другия вид, ще се увеличава. Ми ей ти я на и дивергенцията.

За подобни неща винаги е по-добре да се говори така - с примери, отколкото с дефиниции, когато те изпитват, понеже при дефинициите в такива случаи все се получават някакви страшно дълги изречения.

Естествено това е само едно съвсем общо положение - свят широк, ситуации всякакви, при дадени реални конкретни условия всичко може да се получи - вклч. точно противоположния резултат. Но, говорим за най-вероятния вариант - а той е именно този, както е казано в цитираното изречение.

  • Глобален Модератор
Публикува

Да и мене тия термини ме объркват като обикновен лаик в областта, но все пак си представям горе долу ситуацията и за това я пресъздавам с малко хаотични примери. Но въпреки всичко това ми се струва съвсем логично последствие и според мен няма нищо чудно в него.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

изреченията от лекцията ми се сруват някак си взети хаотично от някакъв цялостен текс - получило се е едно голямо нищо.

може да се каже така: има два способа за видообразуване : географски ( алопатически ) - популации които разширяват ареала си и така постепенно в различните негови зони започват да обитават райони с различни условия, тук спадат и случаите, когато две или повече популации са разделени чрез някаква механична преграда. Започва дивергенция в популациите. Другия случай е екологическо ( симпатическо ) видообразуване- обитават един ареал, но различни екологични ниши- дарвиновите чинки например, но тук пак имаме дивергенция. Конвергенцията се среща при неблизкородствени видове обитаващи сходна среда, при тях поради еднаквото направление на естествения отбор се появяват и сходни белези- примерчето с ихтиозавъра , делфина и акулата. Не може да има конвергенция при близки видове- те и без това имат сходни белези, тя винаги е при видове с големи генетични различия.

Редактирано от fixxxsers
  • Потребител
Публикува

fixxxsers - знам че това, което си написал си е класиката. Въпросът е, че в лекцията сякаш го пише точно обратното. И това ме обърква. Не съм извадила част от нещо като да му се загуби смисъла. Това е цялото.

Ама от Warlord - горе долу си представих нещата. :bigwink:

  • Потребител
Публикува

Това е засега.

Благодаря за материалите! :book:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!