Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 225
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

Старото име на селото е било Гяур Суютчук. :)

Мерси! Преведох го от читашки на български и се оказа, че означава- ''Българското село под върбите''! Демек си е баш Българево. ХА-ХА-ХА :biggrin:

  • Администратор
Публикува
Не съм спец, но гяур не означава българин, а неверник

gâvur - това е думата на турски за неверник и се чете нещо от сорта на гьовюр или гьовур, а може и гювюр...

  • Глобален Модератор
Публикува

Че то повечето български топоними от турско време са турски - Демир чал, Юмрук чал, Доганхисар, Демирхисар и пр.

Въпросът е, как е кръстено после ;)

  • Потребител
Публикува
Цитат(fixxxsers @ Wed Jun 17, 2009 2:41 pm) *

Не съм спец, но гяур не означава българин, а неверник

gâvur - това е думата на турски за неверник и се чете нещо от сорта на гьовюр или гьовур, а може и гювюр...

Превода е точен, но произношението доколкото аз знам е "гявур".

Публикува

Обръщам се по-специално към госта-Михай, за да му напомня и обясня някои факти. В редица чуждоезични форуми съществуват строги ограничения да се използва сътветния език на съответната азбука. Не виждам защо да не се спазват същите правила и тук?! Относно гагаузите - срещал съм се, разговаряли сме, дискутирали сме на възможно най-високо ниво - да речем около 1990 г. на т.нар. кръгла маса по бълг. нац. въпрос. Оттогава датират и сепаративистките им настроения, доколкото мога да съдя по изводите от тези разговори. Забелязвам, че имате доста странни схващания за това що е то национално малцинство и поради това ще се опитам да ви представя официалната позиция на България, която оттогава до момента не е променяна. Гагаузите в България не са национално малцинство и подобно на циганите, власите, каракачаните и някои други етнически малцинства не могат да претендират за защита на своите национални права и свободи. За съжаление този императив не просъществува дълго и на циганите им пришиха етикета национално малцинство. Гагаузите останаха извън полезрението. Няма да се спирам на детайлната аргументация, но на тях и на други подобни им беше дадена възможност да се легитимират в един достатъчно дълъг срок, което те не успяха да направят. Техен представител ни информира за репресии от страна на БКП и правителството започнали още в началото на 80-те години, котаго се появава и разпространява и измислената по нароному етимология на народностното им название гагаузи. Тук виждам че някои от колегите все още са склонни да вярват в подобни "обяснения". Всъщност съществуват антропологични метрични изследвания на етнографската група гагаузи, които са били извършвани до 1989 г. паралелно с етнографски анкети от съответните институти към БАН. Публикациите не са особено популярни, но по общата оценка - в тях недвусмислено е доказано, че не става въпрос за подмяна на езика, а за тюркска етническа група, която е запазила езика си. Много ми е странна логиката на онези колеги, които считат че по време на турското робство турските молли и мюррета са могли да ги научат на този вариант на къпчакския език, но който говорят и роднините им в Сев. Причерноморие. Все пак не мога да не отбележа, че изпитвате странна привързаност, Госте Михай, към френската теория за връзката на националното съмосъзнание с езика на който мисли конкретната личност - това е политическа, а не научна теория.

  • Потребител
Публикува

Из сборника фетви на Абдуррафим ефенди, шейх-юл ислям през периода 1714-1716 г.

Превод: А. Велков, Е. Радушев

Въпрос: Ако неверникът Зейд с хитрост е вкаран в исляма, но след това се отрече от мюсюлманската вяра, то как следва да се постъпи с този човек?

Отговор: Да бъде затворен и насила вкаран в исляма!

В: Ако представителят на властта Зейд нагости неверника Амир и му каже: “Стани мюсюлманин!” и освен това приложи хитрости, за да вкара Амир в исляма, може ли този Амир да бъде считан за истински мюсюлманин?

О: Може!

В: Ако представител на властта завърже неверника Зейд с въже през врата и почне да го души, а Зейд каже: “Пусни ме, аз ставам мюсюлманин”, счита ли се постигнатото по този начин мюсюлманство за законно?

О: Счита се!

В: Във връзка с горната забрана неверниците казват: “Ние плащаме джизие и испенч и не може да ни бъде забранявано да празнуваме своите религиозни празници.” Ако неверниците продължават да упорстват, след като веднъж са били предупреждавани, и се съпротивляват като не приемат забраната, то как да се действа спрямо тях съгласно закона?

О: Насила да им бъде забранено да действат по този начин и да бъдат наказани с тежко телесно наказание!В: Няколко мюсюлмани участвали в танците на неверниците. Зейд поискал от шейх-юл исляма фетва за техните деяния и получил отговор: “Подновяване на вярата и брака!” След това Зейд показал законната фетва на тези няколко души и казал и им рекъл: “Ако продължавате да правите така, вас ви чака подновяване на вярата и брака.” В случай, че онези отвърнат: “Не говори празни работи! Ние сме видели тези обичаи от дедите и бащите си и ще продължим да се придържаме спрямо тях!”, как трябва да се постъпи съгласно закона с такива хора?

О: Законно да бъдат убити!

В: Ако мюсюлманина Зейд започне да разговаря на езика на неверниците, без да има причина за това, как трябва да се постъпи с този Зейд?

О: Да бъде порицан!

В: Ако съдията в същото това населено място запита Зейд и речените мюсюлмани: “Вие защо говорите езика на неверниците? Грешно е да се постъпва така!”, а пък Зейд и мюсюлманите отвърнат: “Този език е езикът на нашите деди и ние не вършим грях като разговаряме на него”, как трябва да се постъпи според закона със Зейд и тези мюсюлмани?

О: Да бъдат порицани, да се заставят да искат прошка и да им се пречисти езикът.

В: Християнката Хинд починала и оставила следните наследници: неверникът Зейд – съпруг и синове Амр, Бакр и Бешир. Цялото наследство получил Зейд. Синът Бакр не получил част. Ако той приеме исляма, може ли да вземе от баща си дял от наследството на майка си Хинд?

О: Да, може!

В: Мюсюлманинът Зейд починал. Може ли баща му Амр, който е неверник да го наследи?

О: Не може!

В: Мюсюлманинът Зейд починал, като оставил син Амр, който бил също мюсюлманин, и дъщеря Хинд – християнка. Може ли християнката Хинд да бъде наследница на баща си?

О: Не може!

-----

Тук става дума за ислямизирани християни, а не за гагаузите, но ми се стори любопитен факта, че се обръща специално внимание на езика и какви са наказанията. Езика има подчертано вторично значение за сметка на религиозните обичаи и практики. За отстъпление от вярата наказанието е смърт, а за отстъпление от езика само порицание или някъкво физическо наказание( вероятно бой?). Ето защо считам, че е съмнително да е наложено на сила на няколко хиляди българи-християни под страх от смъртно наказание да си сменят езика. Приведения от мен цитат не е безспорно доказателство на тезата ми, но е добра илюстрация на епохата и начина на мислене на ислямското духовенство, което играе важна роля в Османската империя.

Публикува

на гагаузите?!!! сепаратистки?!?!

Не бих могъл да ги квалифицирам по друг начин - говоря конкретно за настроенията, които битуваха у някаква част от обществениците и политиците им. Не забравяйте, че по онова време, преди повече от 15 г., съществуваше съветска република, която очевидно те припознаваха за родина, прародина или някакъв защитник. Имаха формални белези на национално малцинство по тогавашните стандарти и малко оставаше да се обединят около някакъв план-програма. Не съм запознат с детайлите, но в крайна сметка не можаха дори да представят някакви искания в писмен вид (в указаните срокове), така че мога само да предполагам, че идеите им не са намерили по-широка поддръжка.

  • Администратор
Публикува

Не бих могъл да ги квалифицирам по друг начин - говоря конкретно за настроенията, които битуваха у някаква част от обществениците и политиците им. Не забравяйте, че по онова време, преди повече от 15 г., съществуваше съветска република, която очевидно те припознаваха за родина, прародина или някакъв защитник. Имаха формални белези на национално малцинство по тогавашните стандарти и малко оставаше да се обединят около някакъв план-програма. Не съм запознат с детайлите, но в крайна сметка не можаха дори да представят някакви искания в писмен вид (в указаните срокове), така че мога само да предполагам, че идеите им не са намерили по-широка поддръжка.

Това къде? За кои гагаузи става въпрос и много се извинявам за въпроса, но какво знаеш ти за гагаузите?

Аз съм гагаузин и сега ще излезе, че тоя форум е една огромна гагаузка конспирация :w00t::head_hurts_kr:

Публикува
:):):):) Сепаратистка, и то :):):)

Струва ми се, че се обръщах към госта Михай, но щом се интересувате - да, сепаратистки настроения съществуваха преди около 15 г. у отделни представители (поне двама) на тази общност. Чудно ли ви е? По онова време не само сред тях имаше подобни нагласи, така че мен пък ми е чудно още колко дълго време ще осъзнаваме, че всяка държава (и още по-специално - измежду членките на ЕС) трябва да полага постоянно усилия, за да не се разпадне. За съжаление - у нас е обратното: полагат се сериозни усилия, но ги няма субектите и затова се измислят нови етноси.

  • 3 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

"НАРОДИТЕ В ТУРСКО"

Ето нещо интересно за произхода на гагаузите, писано от Петко Славейков през ХІХ век.

Между българските населеници в Русия има и черни българи, които са дошли от Румелия [15], има еще и гагани българи (гагаузи), преселени из Добруджа и от оназ страна на Балкана? (Това не е вярно) и говорят турски.

[15] Ний не знаем, отде са и какви са тези черни българи, знаем само, че тези преселници са от Разградската кааза и там има български селения, които ся делят на бели и черни българи; и до днес даже някои села не земат и не дават жени помежду си. И ний мислим, че това е някой остатък от по-първи някои местни названия. Павликените българи и днес наричат православните българи каракаури, т.е. черни българи.

Ето линк към целия текст: http://bg.wikisource.org/wiki/%D0%9D%D0%B0...%81%D0%BA%D0%BE

Ако не ме лъже паметта, в книгата му "Бунтари и авантюристи...." Пламен Павлов споменава, че през ХІХ век гагаузите се самоназовавали "черен народ". Като се свърже това със сведението на Славейков за черните българи в Добруджа, нищо чудно да се окаже, че гагаузите са потомци на изселили се от Черна България българи, например след походите на Светослав против Хазария или пък прогонени от печенежките нашествия.

  • Потребители
Публикува
"Досегашните публикации, включително и на привържениците на тюркската етногенетична хипотеза днес, показват, че не съществуват исторически данни за отделна етнична общност "гагаузи" в миналото. Още от първоначалните споменавания в средата на XIX в. и следващите проучвания подчертават, че гагаузите по време и непосредставено след миграциите извън българските земи не изтъкват самостойна етническа принадлежност (както напр. татари, арменци, евреи, отчасти цигани и др.)".

Ваня Матеева. Гагаузите - още един поглед. С., Акад. изд. "проф. М. Дринов", 2006.

  • Потребител
Публикува

Въз основа на какво правиш този извод?

Печенегите са единственият тюркски народ, който масово се е заселил в Добруджа преди идването на османците. Всъщност по-скоро печенегите създали основата, върху която по-късно се наслоили узи и кумани.

"Между българските населеници в Русия има и черни българи, които са дошли от Румелия [15], има еще и гагани българи (гагаузи), преселени из Добруджа и от оназ страна на Балкана? (Това не е вярно) и говорят турски."

Вярно е. В Одринска Тракия също имало група тюркоезични християни - т.нар. сургучи. Отделно в някои селища в Тракия, като Сливен (ако не се лъжа) пък има и карамани, които се заселват тук през ХVІІІв. Има и една група тюркоезични християни югозточно от Драма, в района на Зъхна, които вече в края на ХІХв. били в напреднал стадий на гърцизиране и българизиране. Очевидно в българските земи на различни места е имало значителни групи тюркоезични християни, които обаче когато излизат на историческата сцена (през ХІХв.) вече били в напреднал стадий на българизиране или гърцизиране. За съжаление, като се изключат гагаузите, останалите тюркоезични християни са останали встрани от вниманието на нашата наука. То не че гагаузите са сериозно проучени, но все пак има нещо.

  • Потребител
Публикува

Ваня Матеева. Гагаузите - още един поглед. С., Акад. изд. "проф. М. Дринов", 2006.

Ако не се лъжа това е етнографско изследване. Моите уважения към тази наука, но тя едва ли би спомогнала много, тъй като отразява реалности от ХІХв., т.е близо 800г. след като предците на на гагаузите се заселили в българска среда.

  • Потребител
Публикува
Из сборника фетви на Абдуррафим ефенди, шейх-юл ислям през периода 1714-1716 г.

В: Ако мюсюлманина Зейд започне да разговаря на езика на неверниците, без да има причина за това, как трябва да се постъпи с този Зейд?

О: Да бъде порицан!

В: Ако съдията в същото това населено място запита Зейд и речените мюсюлмани: “Вие защо говорите езика на неверниците? Грешно е да се постъпва така!”, а пък Зейд и мюсюлманите отвърнат: “Този език е езикът на нашите деди и ние не вършим грях като разговаряме на него”, как трябва да се постъпи според закона със Зейд и тези мюсюлмани?

О: Да бъдат порицани, да се заставят да искат прошка и да им се пречисти езикът.

"Приведения от мен цитат /бел. отличен източник/ не е безспорно доказателство на тезата ми, но е добра илюстрация на епохата и начина на мислене на ислямското духовенство, което играе важна роля в Османската империя" ...в"периода 1714-1716 г." По-рано само с порицание ли се е разминавало? ср. ХV-ХVІ век? От източника отлично се вижда, че ползването на езика на неверниците е престъпление по шериатското право. Към 1714-1716 г. наказанието е "порицание и пречистване на езика". Век-два по-рано "пречистването на езика" да не значи отрязване? То и към 1714 г. може това да се е имало предвид, всъщност...

Писаното от Петко Славейков през ХІХ век.е много важно за разясняване на темата.

  • Потребител
Публикува

"Приведения от мен цитат /бел. отличен източник/ не е безспорно доказателство на тезата ми, но е добра илюстрация на епохата и начина на мислене на ислямското духовенство, което играе важна роля в Османската империя" ...в"периода 1714-1716 г." По-рано само с порицание ли се е разминавало? ср. ХV-ХVІ век? От източника отлично се вижда, че ползването на езика на неверниците е престъпление по шериатското право. Към 1714-1716 г. наказанието е "порицание и пречистване на езика". Век-два по-рано "пречистването на езика" да не значи отрязване? То и към 1714 г. може това да се е имало предвид, всъщност...

Писаното от Петко Славейков през ХІХ век.е много важно за разясняване на темата.

По тази логика можем да допуснем, че век по рано даже порицание е нямало! :biggrin: Цитирания документ се отнася за ислямизиран българин, а не за християнин българин, т.е. за помак, а не за гагауз. :bigwink:

  • Глобален Модератор
Публикува
"Между българските населеници в Русия има и черни българи, които са дошли от Румелия [15], има еще и гагани българи (гагаузи), преселени из Добруджа и от оназ страна на Балкана? (Това не е вярно) и говорят турски."

Бележката "не е вярно" е в сайта, не е моя. Дали е на самия Славейков, не знам.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!