Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Слушал съм тук-там за походите на Ираклий срещу персите през VII век, но все има спорове дали те са първи кръстоносен поход или не. Ще се опитам да изброя някои прилики с тези на типичните кръстоносни походи - водят се и за вяра и за връщане на стари земи, целта им е една (Йерусалим), концентрират много войска. Но вие как мислите - има ли основание походът на Ираклий да се нарече кръстоносен?

  • Глобален Модератор
Публикува

Може би тези твърдения се пораждат заради събитията то 614 г. - въпреки доброволното покоряване на Палестина на персийския шах и след кратката обсада на Йерусалим, персийските войски развихрят 3-дневни пожари и кланета в града. Над 17 000 души измряли, патриархът Захарий бил пленен заедно с "Животворния кръст".

Действително има сходства с Кръстоносната епоха, но това по-скоро е война между Византия и Сасанидска Персия, Ираклий отива да освободи въпросните земи просто защото доскоро са си били негови, а не са организирани свиквания на войски на религиозен принцип, също така отсреща не са стояли мюсюлмани и тн.

  • Потребител
Публикува

Warlord, но можем ли да ги наречем предшественици на кръстоносните походи. Защото, мисля, патриарх Сергий се обръща към войските да се бият против персите, за връщането на Светия Кръст Господен в Йерусалим. Съгласен ли си с мен, че донякъде има религиозен мотив?

  • Глобален Модератор
Публикува

Е, религиозен елемент има, но той е по-скоро средство за допълнителна мотивация. Целта си е 100% политическа.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Персия завладява Сирия, Месопотамия, Палестина, Египет... При превземането на Йерусалим е пленен Светият кръст Господен. Персите печелят идеологическата и психологическата война. Те се сдобиват с важна за християните реликва. Това е все едно днес да имат атомна бомба. След това, през 626 г. персите, заедно с българи, славяни и авари, обсаждат неуспешно Константинопол.

В отговор константинополската Патриаршия финансира "кръстоносен" поход (по-скоро - протокръстоносен) срещу Персия. Византийската армия е съставена от гърци, хазари, българи, арменци, славяни. През 627 г. персите са разбити край Ниневия, а кръстът е върнат в Йерусалим.

---

По-късно имп. Алексий I поискал от Западна Европа спомагателни военни отряди, които да хвърли срещу арабите и селджукските турци, а получил цял кръстоносен поход, предшестван от поход на западноевропейските бедняци.

---

Пламене, тия неща съм ги писал вече поне веднъж, ако не - и два пъти в различни теми, най-вероятно - инициирани от теб. Но не можах да намеря постинга си, в който говоря на тази тема. Напоследък ми се губят някои неща, които съм писал тук. Имам чувството, че за трети път пиша едно и също... Ти също си писал за този поход някъде, веднъж ми се мярна твой постинг с текст за тази война. Потърси си го (напиши "Ираклий" в търсачката на форума - т. н. search box)!

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Е безспорно има елемент на религиозност. Зороастрийците са целяли точно това, но разбира се целите както винаги са политически, дори и Кръстоносните походи са си политически акт, където религиозните елементи естествено присъстват, но по-скоро като оправдание за военните действия.

А войната между Византия и Сасанидите с някои уговорки може да мине за първата Свещена война, но не и за Кръстоносен поход.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува

Историк, прав си, и аз съм писал за тази война. Но имах предвид друго. Като казах "кръстоносен поход" имам предвид от гледна точка на църквата, и по-точно - константинополския патриарх. Всички вие, ти, Warlord и Йончев, споменахте за политическа мотивация. Сигурно и патриархът желае повече да увеличи диоцеза си, но можем ли да кажем, че обикновеният човек е преследвал същите политически цели или пък е гледал на тях като на средство за забогатяване - така, както става и при кръстоносните походи. Може би това е още една прилика с походите на Ираклий.

  • Глобален Модератор
Публикува

Сигурно и патриархът е желаел да увеличи диоцеза си, но можем ли да кажем, че обикновеният човек е преследвал същите политически цели или пък е гледал на похода като на средство за забогатяване - така, както става и при кръстоносните походи. Може би, това е още една прилика с походите на Ираклий.

В този смисъл - не.

  • Глобален Модератор
Публикува
Слушал съм тук-там разкази за походите на Ираклий срещу персите през VII век...

От кого си слушал тези разкази?

От устата на самия император Ираклий ли?

:surprise:

  • Потребител
Публикува

Историк, естествено, че не съм слушал такива разкази. Просто съм объркал. Такива неща ми ги е казвал един преподавател. Но хайде да се опитаме да говорим по темата, а не да се караме за мои грешки. Вярно е, писал съм по тази тема, но просто срещам противоречия сред някои преподаватели относно тези походи и затова питам. Ако мислиш, че е писано по темата много, затвори я. Нямам нищо против.

Сигурно и патриархът е желаел да увеличи диоцеза си, но можем ли да кажем, че обикновеният човек е преследвал същите политически цели или пък е гледал на похода като на средство за забогатяване - така, както става и при кръстоносните походи. Може би, това е още една прилика с походите на Ираклий.

В този смисъл - не.

Предполагам, че имаш предвид друго. След като император Ираклий им е дал земя (на войниците), те би трябвало да се бият за родината си, защото един вид Византия е дала нещо на поданиците си, така тя се е показала по-справедлива и това е накарало войниците да се бият като за своя родина.

  • Глобален Модератор
Публикува

Пошегувах се, бе Пламене! :bigwink:

Да, стратиотите (войниците-земеделци, заселени по границите на Империята) са се биели за земята си.

Но нашествениците (имам предвид войниците по време на похода на Ираклий) в Персия не са имали за цел да създадат свои частни държави в рамките на държавата Персия.

А кръстоносците създали свои държави:

- Антиохийско херцогство

- Йерусалимско кралство

- графство Едеса

- графство Триполи

- Латинска империя (с център Константинопол)...

А кръстоносците построили едни от най-мощните крепости в новозавладените земи:

- Крак де шевалие (Crack des chevaliers)

- Сен Жан д'Акр (Saint Jean d'Acre)...

  • Потребители
Публикува

Прочетете книгата на Веселина Вачкова"Традиции на свещената война в ранна Византия".

Много е интересна.

По рано в една тема говорих ,че не е приета за редовна доцентка от проф.Иван Божилов .

Тя защитава тезата ,че цар Симеон е искал титлата "Император на Запада".

Макар,че казионните историци отхвърлят тезата,тя е вярна ,защото България никога не е искала Константинопол.Той е бил изкушение само за младите български боляри.

Още Тервел е могъл да го вземе ,но никой не иска 1млн. елини .

  • Глобален Модератор
Публикува

Хм, това е интересно и ни повежда в няколко посоки. Първо, защо само на болярите? На всеки, който е по-ориентиран; не е задължително той да е болярин. Второ, ако Константинопол е бил превзет, колко ромеи щяха да останат там? И трето - защо не се е получил един такъв доста обоснован дуализъм между двете християнски вече държави - България да отива на север и запад и така с Византия взаимно да се пазят? (т.е геополитически да си съдействат?)

  • Глобален Модератор
Публикува
Е, религиозен елемент има, но той е по-скоро средство за допълнителна мотивация. Целта си е 100% политическа.

Те тези неща са преплетени. Може и никой, от папата до последния оръженосец да не го съзнава, но обективните цели са политически, а формата им - религиозна. Сблъсък, каквито историята познава много:)

  • Глобален Модератор
Публикува
Ираклий отива да освободи въпросните земи просто защото доскоро са си били негови, а не са организирани свиквания на войски на религиозен принцип, също така отсреща не са стояли мюсюлмани и тн.

Всъщност това е първият кръстоносен поход, защото Ираклий вдъхновявал войниците си да освободят божия гроб. Иначе зороастрийците /огнепоклонниците/ за ромеите били направо слуги на дявола.

  • Потребител
Публикува

Историк, благодаря за пояснението.

Тя защитава тезата ,че цар Симеон е искал титлата "Император на Запада".

RIZAR, ако съм те разбрал правилно, това би сблъскало Симеон I с франките, които също са претенденти за титлата римски император. Можем ли да кажем, че Византия иска точно това - да скара двамата свои най-големи врагове?

КГ, такова нещо като заслон, както казва Божидар Димитров, не започва ли още от времето на цар Борис I?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!