Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
По същия начин Константинопол е изопачено от турците в Истанбул. Малко трудно ми е да асимилирам теорията, че Истанбул означава "Това е градът", "От града" или нещо от сорта. Що за абсурдно име? :hmmm: Но дори и така да е, това не променя факта, че Константинопол е бил известен сред турците под друго име.

Писах вече, че сред съвременните гърци битува наивната етимология на Истанбул: от гръцкия диалектен израз εις ταν πολη (в града). Не е така.

Стамбол е съкращение на Константинопол, появило се сред разноезичното население по Нашенско, вероятно още преди идването на турския език. Обаче като ми обърнахте внимание на турското Истанбул, може да е било и след идването на турския език.

За български и гръцки естествената форма е Стамбол (на гръцки: Стамбóли) именно с м поради характерната за тези езици посока на асимилация (уподобяване отпред назад). А пък турската форма с н сочи, че тя е получена директно от Константинýполи.

Началното И- в Истанбул го изисква турската фонетика, а не е дошло от гръцкия предлог, както наивната етимология предполага.

Но все пак официалното име на този град в Османската империя е било Konstantiniye. Прилича ли Ви на Filibe?

А на български градът трябва да го наричаме с наше си име, а не с турското Истанбул: или Цариград (както Цариградско шосе), или Стамбол (както Стамболийски).

  • Мнения 99
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

Почудих се дали да отговарям на това, но човекът е ентусиаст.

Тамарин:

Единствените думи, в които има Ф, са книжовни заемки от гръцки (предимно имена).

Ами според мен това е глупост. Всяка буква и в средновековната кирилица и в средновековната глаголица си има име (съответна дума от старобългарския език). В случая буквата “Ф” присъства и в двете азбуки със свое собствено име, което, колкото и да е невероятно за г-н Тамарин, започва с “Ф”.

Очаквам също г-н Тамарин да ни каже какво означава думата “фрьтъ” на гръцки, защото според него това трябва да е гръцка дума, подобно на други “гръцки” думи като “аз”, “боуки”, “глаголи”, “добро”, “ест”, “земля” и други все “гръцки” думи!

Тамарин:

И тъй, говорещите само на славянски не можели да произнасят звук Ф, а днес всички славяноезични вече могат. Кога са се научили? Май вече съм отговорил - когато слабите ерове отпаднали от произношението. В старо-български всички ерове са се пишели и все още са се произнасяли.

Пример:

Старо произношение: ..смрьть поправъ, ..животъ даровавъ.

Ново произношение: ..смерт попраФ, ..живот дароваФ.

Нова глупост. Наистина, съжалявам г-н Тамарин. Това, че законът за отворените срички в старобългарския език на един етап престава да действа, което пък е свързано и с отпадането на някои ерове в края на думата, няма нищо общо с произнасянето на звука “Ф” от носителите на славянските езици. Нещо повече – звукът присъства в началото на думата и то дори пред сонорни съгласни!

Но дори и след отпадането на крайните ерове в края на думата далеч не във всички славянски езици наблюдаваме обеззвучаване на “в” във “Ф”!!!

Тамарин: В същинската неполитизирана лингвистика няма разлика между понятията диалект и език....

Тук се извинявам предварително за това, което ще кажа.

Не зная, къде сте учили “същинска лингвистика”, г-н Тамарин, но съвсем добронамерено предлагам да оставим фантасмагориите и да се съсредоточим, ако имате желание, върху това, което знаем за произхода на името "Пловдив" (очевидно не знаем много!).

  • Потребител
Публикува
В случая буквата “Ф” присъства и в двете азбуки със свое собствено име, което, колкото и да е невероятно за г-н Тамарин, започва с “Ф”.

Ами буквата може да я има. Обаче този звук (фрикативен устнен беззвучен), който тогава тази буква е означавала в гръцки език и който днес означава тази буква в българския, тогава в старобългарския/старославянския език нямало, поне докато действал законът за отворената сричка.

Или твърдите, че тогава в старо-българския език имало и специални звуци за буквите ѳита и ѵжица, които също присъствали в азбуката, всяка със свое име, започващо с правилната буква?

Очаквам също г-н Тамарин да ни каже какво означава думата “фрьтъ” на гръцки, защото според него това трябва да е гръцка дума, подобно на други “гръцки” думи като “аз”, “боуки”, “глаголи”, “добро”, “ест”, “земля” и други все “гръцки” думи!

Добре, поправям се. В старото кирилско (старо-българското) писмо са заимствани всички букви от гръцката азбука, при това с тяхната числова стойност и по възможност с тяхната фонетична стойност, както било в гръцкото писмо. Заимствани са и всичките диакритични и препинателни знаци от гръцкото писмо. Гръцките имена на буквите обаче не били заимствани, поради което кирилицата е била истинска азбука, за разлика от гръцката азбука, която си е най-обикновен и прост алфавит.

Пишейки вече сериозно, никой сега не знае какво означават някои имена на буквите от азбуката: ѵжица, фрьтъ, хѣръ, ҕервь, ѥръ и някои други.

Може би съфорумникът Хърс ще каже какъв смисъл имат тези имена на букви и ако е така, то нека ентусиазирано да предложи хипотезата си на обсъждане. А дотогава да сдържа ентусиазма си и да избягва да се меси в непозната нему материя.

В същинската лингвистика нещата се разглеждат по същество.

  • Глобален Модератор
Публикува

- кирилицата

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%...%B8%D1%86%D0%B0

http://www.arira.ru/azbuka-i-ee-istoki.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Cyrillic_alphabet

- ѵжица

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B6%D0%B8%D1%86%D0%B0

- хѣръ

Херъ - название буквы Х, считается что это сокращение от слова Херувим. Все остальные производные слова херъ берут начало именно от этого значения. Так, например, похерить значило раньше поставить на чем-либо крест, то есть букву херъ. Но слово херъ стали употреблять в переносных смыслах (вероятно, по первой букве общеизвестного слова) все чаще и чаще, забывая про основное его значение. Так в русском языке появилось еще одно "плохое" слово.

  • Потребители
Публикува
Според моето предположение, за славяноезичното население по Нашенско Хоматиан е знаел два етнонима: стар мизи и нов българи.

Българите се наричали мизи, защото населявали някогашната трак. провинция Мизия. Подобно архаизиране е типично за епохата. Не става дума въобще за приемственост, камо ли за идентичност.

откъдето евентуално са възприели и титлата на василевсите цясар. По същия начин Константинопол е изопачено от турците в Истанбул. Малко трудно ми е да асимилирам теорията, че Истанбул означава "Това е градът", "От града" или нещо от сорта. Що за абсурдно име?

Титлата цар едва ли е възприета от Майненбургско. :tooth:

А за Истамбул. Истамбул иде от гръцкото "от Градът". Градът с голяма буква, казано по Горкиевски (само някой да не помисли,че тогава са ползвали големи букви - красиво изписани начални да, но не и гламни). Ако се погледнат виз. текстове, ще се види, че това, което на български обикновено се превежда като Цариград или Константинопол в гръцкия текст е просто "Полис", т.е. "Градът". Впрочем същия подход използва и Ефрем в Канон-молебен за царя, където нарича Търново просто "Градът".

Що се отнася до представката "-ис", нея турците я прикачили и към други - така последната столицата на малоазийските траки-тини - витините станала от Никомедия - Изникмид, временната столица на Византия Никея станала Изник, същата работа и с Измир... Та не само ИзГрадът станал Истамбул, а и много други градове.

Останалото е жертва на популярната на последък автохонна псевдолитгвистика. :tooth:

А на български градът трябва да го наричаме с наше си име, а не с турското Истанбул: или Цариград (както Цариградско шосе), или Стамбол (както Стамболийски).

На Стамбул иде от Стамболийски, а е точно обратното. Докато в полския окончанието "-ски" е изключително популярно (напр. Бенковски- известният наш революционер е заел полско име) и често срещано в руския, то в бълг. език се използва само за да се означи произход от населено място. Това окончание в нашия език отговаря на немското "фон", френското "дьо", испанското "де ла"... Затова нашите владици и князе от ІІІ царство имат към името не фон или дьо, а "ски" - Симеон Търновски, Кирил Преславски, Иларион Макариополски... Като вместо "к" както и в много други случаи (напр. кесар-цезар) понякога се ползва "ц" или "ч" - напр. Климент Браницки.

Никъде не пише, че езикът им се е казвал "македонски език", но тъй като на него са говорили македонците, условно го наричам "македонски", като синоним на "техния език" или "езикът на който македонците са говорили", или както там ти харесва.

Но къде пък пише, че македонците са говорили на тракийски език, че и на едонски диалект? Може ли малко източници по въпроса?

Опасявам се, че в античността не са разполагали с днешните македонски историчари, тъй че въобще не са могли да различат македонците от траките - нито езиково, нито културно. Дажи в схолиите към античните произведения доста либерално замествали македони, едони и траки. Според Херодот династията, от която са Филип ІІ и синът му Александър ІV произхожда от Аргос. Но дори и най-радикалните схващания за Македония, които въвеждат, че тя била основана от цар Македон, пак сочат, че той всъщност само я отцепил от Тракия. Като общо название обаче се сочи Емантия, което пак навежда на Едонатия, т.е. пак стигаме, че македоните са само клон на едоните.

В същинската неполитизирана лингвистика няма разлика между понятията диалект и език, така както в математиката няма разлика между понятията множество и подмножество. Всяко подмножество е множество и всяко множество в някакъв контекст може да се разглежда и като подмножество. Зависи от контекста.

В автохонните математика и лингвистика може и да е така, но те са псевдонауки като автохонната история.

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребители
Публикува

Страхотна тема!

Съжалявам ,че чак сега се включвам,още не съм прочел всичко ,но Тамарин изключително финно е схванал контекста на ранната история.

Историята се диктува от политиците и колко жалко е когато историците започнат да подражават на двойните стандарти на политиците.Много интерсно е когато хорово се правят на Буш-мени и речитативно си карат една и съща изтъркана и нескопосана фразеология ,която отвежда висотата на науката в най-ниските кулоари на властта.

Когато някой каже Тракът Фока ,например,тогава се говори ,че той бил роден в Тракия,но не бил трак,когато се каже Филип Арабина ,той със 1млн. % е чер арапин.

На Теофилакт може да бъде вменено архаизиране ,когато е казал за българите ,че стар мизийски народ,но на Филосторг това не може да му вменено ,защото той е живял много малко след епохата за която е писал не може да е архаизирал.Когато пише за готите/гетите/ той ясно казва,откъде са,къде се намират и къде отиват.

  • Потребители
Публикува
Пишейки вече сериозно, никой сега не знае какво означават някои имена на буквите от азбуката: ѵжица, фрьтъ, хѣръ, ҕервь, ѥръ и някои други.

В неделя чух една доста интересна версия за нашата азбука - разтълкувана въз основа на славянски и чувашки думи. Концепцията е, че тя освен изреждане на букви е и текст - "Азъ, Боуки, Веди, Глагол" да речем е "Помни буквите, учи думите" - това в славяно-чувашко звучене. Но определено е интересно и даже мислех да пусна тема, ама не ми остана време.

Галахад ,това само доказва желанието ти да пребъдваш неотемленно на марксистко-комунистическата основа на философията на историята,апропо тя отдавна залезе.

Опасявам се, че тъй критикуваният от автохонците златарски не само не е доживял до социалистическа българия, ами и сравнително малко е живял във времето, когато призракът на социализма е почнал да броди в България. Тъй че подобно схващане е най-малкото анахронизъм.

Когато някой каже Тракът Фока ,например,тогава се говори ,че той бил роден в Тракия,но не бил трак,когато се каже Филип Арабина ,той със 1млн. % е чер арапин.

А Лорънс Арабски да ти прилича на арабин?

25714.jpg

Защото на мен дори и император Филип не ми прилича на арабин, макар че според нашите автохонци непременно би трябвало да е негър:

e3_1_2c_ancient_rome_emperor.jpg

На Теофилакт може да бъде вменено архаизиране ,когато е казал за българите ,че стар мизийски народ,но на Филосторг това не може да му вменено ,защото той е живял много малко след епохата за която е писал не може да е архаизирал.Когато пише за готите/гетите/ той ясно казва,откъде са,къде се намират и къде отиват.

Използват названия на народи от по-раншно време за да назоват народи, които населяват тези земи, но в друго време. Със същия успех Ахмед Доган може да го наричаме ромей или византиец.

На Ганчо Ценов на хартия може да му се вмени и лудост ,но теренните проучвания и археологически данни не могат от коня да направят кокошка ,готите -гетите-славяните са един народ.

Гетите са толкова славяни, колкото българите са поляци.

  • Потребители
Публикува

1.Ако искаш да знаеш идеалистическата философия на Златарски на която ти толкова се уповаваш е предвестника или буревестника на социализма.Ако през 18-19 век имаме Хегел,Кант и Маркс ,през 20-ти имаме Ленин ,Хитлер и Сталин!

Посей ветрове ще пожънеш бури.Рационалиситческата философия няма как да не доведе Хитлер и Сталин ,като преди това ги проведе през тайните дебри на Ницше и Бердяев.

Отроче на идеалиста Златарски е нихилиста-социалист П.Мутафчиев .после Бурмов и так далше...

Всички са рационалсти и релативисти на ента степен.

2.Точно това имах предвид -Филип не е арабин,но това не означава ,че ако някой е наречен Арабски,тракийски :crazy_pilot:или безбенистански непременно не е такъв.Просто съм против двойните стандарти.

3.Когато един човек предава събития от първо лице и е на мястото на събитията ,няма как той,да не разбере кои са били старите и кои новите посленици на дадена територия.Ако хуните са довтасали от Марс през 4век. ,няма как да бъдат споменавани от автори от 2-ри век като Птоломей и Диодор.Ако гетите са изчезнали за по малко от 20 години и на тяхно място са паднали готите ,това може да бъде само една гигантска манипулация.

4. Жалко ,наистина ,че Ганчо Ценов не е имал възможност да подходи интердисциплинарно към историята-той е разгледал само два основни метода-писмени документи и език,дори е отхвърлил антропологичните небивалици/което считам за използван от него и 3-ти подход/ на Шишманов,който се е хванал като удавник за сламка на някакво татарско гробище.

5. От интердисциплинарните методи ,достигаме до наистина впечатляващи резултати.Оказва се ,че скандинавците наистина са гети ,а българите са народ ,ако не идентичен много близък до гетския или съсед на гетския.Това доказа и Петър Добрев ,но после изби в гигантомания и целия му труд отиде напразно.

6.Трябва да се отбележи и друго за Ганчо Ценов ,докрай е останал коректен към първоизточниците!

Първи той публикува разказа на Ибн Фадлан Булгхар за българските къщи от дърво.

7. Интердисциплинарните методи ни отвеждат от Индия до Скандинавия,където можем да проследим идентичността в торевтиката,вярванията ,религията,дори парадните шлемове-виж, повече за парадния шлем от Сатън Хуу и връзката му с гетските парадни шлемове,а оттам и с шлема на кесар Тервел..

В село Завет до Сборяново беше открита една бронзова статуетка на индийско божество -Джайна,а скоро и на Буда.Статуетка на Буда е открита и в Хелгьо,Швеция, "сигурно" пратена там от някой "тюркски" поклонник на "Тангра" :crazy_pilot: .

Гетите /скитите/ откриваме в един наистина голям ареал от Източна Англия ,Скандинавието до Индия и нищо чудно ,че Херодот е направил капитално изказване ,което и до днес "вади очите" на историците скептици ,които и до днес разказват басни.

  • Потребители
Публикува
Рационалиситческата философия няма как да не доведе Хитлер и Сталин

Ами Хитлер по-скоро е автохонец, а Сталин - интернационалист. Ако мислеха рационално, нямаше да изградят системи, които в един сравнително кратък ист. период да рухнат с трясък.

Отроче на идеалиста Златарски
Идеализма противостои на материализма, а точно към последното се придържат комунистите (поне така твърдят, но явно са го схващали, че комуниста не открива как се прави кашкавал, а може само да обира мандри). И ако Златарски е идеалист, няма как да е предтеча на комунист. Тези "интердисциплинарни методи" повече ми приличат на баразборно боравене с произволни думи.

Когато един човек предава събития от първо лице и е на мястото на събитията ,няма как той,да не разбере кои са били старите и кои новите посленици на дадена територия.Ако хуните са довтасали от Марс през 4век. ,няма как да бъдат споменавани от автори от 2-ри век като Птоломей и Диодор.Ако гетите са изчезнали за по малко от 20 години и на тяхно място са паднали готите ,това може да бъде само една гигантска манипулация

Той въобще не си е правил труда да ги изследва етнографски, а просто ги е нарекъл тъй, както са се наричали някогашните обитатели. Съгласи се, че е малко сложничко в период на велико преселение на народите да можеш във всеки един момент да знаеш точното название на поредното преминаващо племе. То е като сега у нас да нацелиш по памет точното име на някоя партия - друго си да кажеш "сините" или "червените", което може звучи и като "фашистите" и комунистите" - не е много точна, ама е по-лесно от нацелването на поредното прекръстване, разделяне или коалиране. И това във време на телевизи, радио и интернет.

Гетите /скитите/ откриваме в един наистина голям ареал от Източна Англия ,Скандинавието до Индия и нищо чудно

По тази логика нищо чудно българите да са дошли от Коболг (т.е. космически българи) ... даже при последните серии на "Бойна звазда "Галактика" открих какво представлява розетата - сувенирно изображение на главния храм на Коболг (нещо като малките сувенирчета на Айфеволата кула и паметника на Шипка). Някои ще кажат, че филма "Бойна звазда "Галактика" е научна-фантастика и дори само фантастика, че не можело на базата на него да се правят такива фундаментални открития, но какво да се прави - намират се хора, дето да твърдят същото дори за съчинениета на Ценов и Добрев. :biggrin:

  • Потребители
Публикува

1.Вярно е ,че не му е тук времето и мястото да подхващаме философски спорове ,но мога да те уверя ,че съм много

наясно със семантиката и значението на използваните от мене изрази и фрази.

Западната философия е виенско колело от схоластични и рационалистични системи ,които постоянно ротират ,и на смяна на едната идва другата.Затова ти казах,че източника на идеализма и ДИАМАТА е един и същ.

Всъщност науката е родена от вариантите на немската религия.

Ако трябва точно да интерпретирам това относно Златарски и Мутафчиев ,те си остават докарай в плен на сектите възникнали на протестантската религиозна и историко-философска почва.

"Язък му на Златарски за Лясковската семинария"-би казал някой стар българин.

2.Толкова Хитлер беше рационален ,че и ти не можеш да си преставиш,няма как да изтълкувам факта,че лично СС Химлер е изпратил до швейцарската граница австрийската рода на Ротшилдовците.

3. Научно-фантастични са откритията на плеядата идеалисти-рационалисти творили за полза на ханотюркизма,защото са абсолютно неадекватни,нямат никави точни данни,боравят основно с манипулация /като случая с антроположките изследвания,взети от турскотатарски гробища/,релативизация ,необосновка,недоглеждане,недомлъвки,нямат никаква лингвистична подготовка,липсва им ерудиция,харесва им митологизацията,прокарват нихилистични навеи в българската история,нямат собствена методика,винаги си остават чуждопоклонници,продават Родината за паница боб,не са българи,остават си в плен на предумишленото унижаване на Православието и не на последно място ,никой от тях досега не е подходил интердисциплинарно към изследване на Българската история.

Той въобще не си е правил труда да ги изследва етнографски, а просто ги е нарекъл тъй, както са се наричали някогашните обитатели. Съгласи се, че е малко сложничко в период на велико преселение на народите да можеш във всеки един момент да знаеш точното название на поредното преминаващо племе. То е като сега у нас да нацелиш по памет точното име на някоя партия - друго си да кажеш "сините" или "червените", което може звучи и като "фашистите" и комунистите" - не е много точна, ама е по-лесно от нацелването на поредното прекръстване, разделяне или коалиране. И това във време на телевизи, радио и интернет.

Ха ,тука рибата сама се оплете в мрежата,ами понеже всички са излезли или от комунистите ,или от седесарите ,тазатова са и едни и същи.

Няма кой знае каква разлика от гети,славяни,хуни,траки,даки,венеди,българи,сармати и т.н.

  • 2 месеца по късно...
  • Потребители
Публикува

Че Пловдив е Филипи описан и в Библията вече се знае от неспециалисти ,естествено негъркомани , гъркофилите и до днес показват някаква щерна за вода на езически храм във Филипи ,в която под формата на затвор бил заключен апостол Павел -т.е. затвора на мамините паликарчета се оказва една щерна

Ровейки се в документацията ми , попаднах на една извадка от годишник на Историко-филологическия факултатет.Изненадата ми беше пълна , когато открих статията на Д.Дечев -"Едно средновековно описание на българските земи" .

Изследването е направено възоснова на един латински трактат с пълно заглавие - Anonymi Descriptio Europae orientalis , imperium Constantinopolitanum ,Albania ,Serbia ,Bulgaria , Ruthenia ,Ungaria,Polonia ,Bohemia " anno MCCCVIII EXARATA ,EDIDIT, PRAEFATIONE ET ADNOTATIONIBUS INSTRUXIT dR oLGIERG GORKA , Cracoviae,Sumptibus Academiae litterarum , 1916 . Самия първопис е загубен има 5 преписа.

Като се зачетох ,изникна едно интересно съобщение за Пловдив.

"Освен това за Македония се говори и в следния пасаж , гдето става дума за границите на Тракия в по-тесен смисъл на думата :

От запад се обкръжава/именно Тракия в по-тесен смисъл на думата/ с Македония ,която е била отечество на Александра и в която е прочутия град Филипи ,до КОЙТО АПОСОТОЛЪТ Е НАПИСАЛ послнието си до филипяните. Но сега е почти разрушен ,все пак и до сега личи мраморния обор на коня Букефал на казания Александър."

Филипи на слав. Плъпъдивъ

  • Потребители
Публикува

Съжалявам, Rizar, но бъркаш. Дори и децата в средното училище са наясно, че античният град Филипи, разположен НА ЮГ ОТ РОДОПИТЕ, няма нищо общо с Пловдив. Даже описанието, което ти самият цитираш, ясно показва това.

Поздрави

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Къде в Пловдив (Филипополис) ги има тези останки?

Това са останки в град Филипи.

Всъщност, и двата града - Филипополис и Филипи - са получили имената си от Филип II Македонски, бащата на Александър III Македонски.

post-471-1216822069.jpg

post-471-1216822080_thumb.jpg

post-471-1216822092_thumb.jpg

Редактирано от ISTORIK
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Ето малко снимки от древния (и съвременния) Пловдив... За сравнение...

Тези снимки не можеш да ги направиш във Филипи. :sorry:

post-471-1216822883_thumb.jpg

post-471-1216822888_thumb.jpg

post-471-1216822893_thumb.jpg

post-471-1216822901_thumb.jpg

post-471-1216822909_thumb.jpg

post-471-1216822918_thumb.jpg

post-471-1216822925_thumb.jpg

post-471-1216822931_thumb.jpg

post-471-1216822940_thumb.jpg

post-471-1216822947_thumb.jpg

Редактирано от ISTORIK
  • Потребител
Публикува
Къде в Пловдив (Филипополис) ги има тези останки?

Това са останки в град Филипи.

Всъщност, и двата града - Филипополис и Филипи - са получили имената си от Филип II Македонски, бащата на Александър III Македонски.

Бил ли е св.ап. Павел в античния Пловдив?

Става дума за една нова хипотеза за изветните 4 пътувания на св.ап.Павел, описани от св.ев.Лука в кн. "Деяния на светите апостоли" от Новия завет (I - Деян.13:4 - 14:27; II - Деян. 15:36 - 18:22; III - Деян. 18:23 - 21:17; IV - Деян. 27:1 - 28:31). Тя е свързана с маршрута на второто (Деян. 15:36 - 18:22) и третото пътуване (Деян. 18:23 - 21:17) и се основава не на външни неща, а на самия Свещен текст. Тя ще ни накара да се радваме повече, че сме пловдивчани и българи, като цяло, защото следвайки текста на "Деянията" откриваме, че св.ап.Павел (може би) е посетил не един, а 2 пъти Филипо (полис), който (може би) заради малка фонетична промяна е достигнал до нас като Филипи.

Смята се, че става дума за незначителният днес град Кренидес (с древно име Филипи), в северна Гърция, между Кавала и Драма, на 15 км, навътре в сушата. Не го търсете на обикновените карти, защото е толкова малък, че липсва на тях. Това колкото сензационно, толкова и реално (защото се основава на самия текст на "Деян. на св.ап.") откритие е направено от пловдивския географ и историк Парашкева Фичева и стана достояние на по-широк кръг хора след публикацията във в-к "Марица" на 17-ти май 2002, год. XI, бр.134 (3453), стр.9, Деси Хаджиева.

От "Деяния" научаваме ,че св. ап. Павел е бил два(2) пъти във т.нар. Филипи (Деян. 16:12 - 40; Деян. 20:3 - 6). От внимателното четене на самия текст страва ясно, че Филипи всъщност е Филипо (полис), т.е. античният Пловдив.

Филипи (дн. Кренидес) е известен единствено с това, че там през 42г. пр. Хр. Октавиан Август и побеждава Брут и Касий (убийците на Гай Юлий Цезар) по време на втората от петте граждански войни, които води (Suetonius.Augustus.II.9/ Гай Светоний Транквил, Дванадесетте цезари, "Народна култура", С.1983, стр.57). След тази прочута битка е вярно , че градът се обновява и става по-известен. Кренидес е първото име на Филипи. Той е основан от колонисти от близкия остров Тасос. В последствие е превзет, както Пловдив (Пулпуде(а)ва), от бащата на Александър Велики - Филип II Македонски. Той го преименува на своето име - Филипи (Philippoi) или "Град на Филип", също като Пловдив. Другото, с което Кренидес е известен е, че повечето хора го считат за града, посещаван от св. ап. Павел и към гражданите на който се обръща той в своето "Послание към Филипяни".

Първото идване на св.ап. Павел във Филипи е по време на второто му пътуване сред езичниците, около 51г. Римляните образуват провинция Тракия през 46г., т.е. това вече е факт през 51г. Филипо (полис)( Град на Филип) е метрополията на Тракия - главен град, това са неоспорвани, общоизвестни исторически факти. Ако искате да научите повече за 8000-год. история на Пловдив (градът, който се слави с над 10 различни имена) бихте могли да посетите http://www.plovdiv.bg

Първото косвено доказателство, че Филипи е всъщност древният Пловдив, намираме в Деян. 16 : 12 - "а оттам във Филипи, който в тая част на Македония е ПЪРВИ ГРАД - РИМСКА КОЛОНИЯ. В тоя град останахме няколко дни."

Трябва да уточним, че древното разбиране за Македония не се е ограничавало с днешната ни представа. Македония е обхващала земите от Адриатическо до Черно море и от Стара планина до Бяло море, Епир и Тесалия, т.е. Тракия е част от "Македония", в античният смисъл на този топоним. Именно затова "в тая част на Македония"(Деян. 16:12). След Филип II Македонски (359-336 пр. Хр.) Филипо (полис) винаги е бил "първи град". Дори във византийската ера обръщението към града на Филип е било "светлейшата метрополия на Тракия Филипополис" ( о лампротате Тракон метрополис Филипополис). По времето на св. ап. Павел (51г.) Филипо (полис) е бил римска метрополия (от 46г.), т.е. "първи град- римска колония" (Деян. 16 : 12 ). Филипи (дн.Кренидес) не би могъл да бъде този град, защото тогава "първи град" в онази част от Македония е Солун, а античният Филипи (Кренидес) е малко селище, близо до него. Вярно е, че то се обновява и разширява след гореспомената битка. Но това не е единственото доказателство.

"А в съботата излязохме извън града при една река, дето имаха обичай да се молят, и като седнахме, говорихме на събралите се жени", четем в следващия стих (Деян. 16 : 13). Под "извън града" се разбира извън акропола, извън крепостните стени. Край гръцкия Филипи/ Кренидес няма никаква значима река (освен горното течение на един къс и маловоден приток на Струма (Драматица), и то на километри от града). Той е отделен на десетки км от най-близките по-големи реки - Струма и Места, които освен това са труднодостъпни и заради високите планини (най-вече Места). (Всеки сам може да се увери в това ако разгледа картата.) Докато под самия акропол (хисарлък) на тракийския Филипи/ Филипо (полис), който е бил на Небет тепе и останките от крепостта му все още могат да се видят, тече плавателната тогава р.Марица (или Евър, Хеброс, Еврос), дала името си на целия Стар континент. От стотиците намерени монети е известно, че гражданите на античния Филипо (полис) са обожествявали реката, като са я изобразявали на тях, и това е обичайно за древния свят. Затова "При една река, дето имаха обичай да се молят" (Деян. 16 : 13). Освен това в "Библейския речник" за Филипи пише, че в него са се сечали монети. В малкото градче Филипи между Кавала и Драма никога не са се секли монети и в това няма нищо чудно с оглед на статута му. Във Филипи/ Филипо (полис) не само са се секли монети, а като метрополия на римска провинция е имало и местен сенат, и дори съкровищница, както доказват и археологическите проучвания.

"Хванаха Павла и Сила и ги завлякоха на тържището при началниците." (Деян. 16 : 19) "И като ги доведоха при воеводите казаха: тия човеци, които са юдеи, бунтуват града ни" (Деян. 16 : 20) "и проповядват обичаи, каквито ние като римляни, не бива нито да приемаме, нито да изпълняваме." (Деян. 16 : 21) От тези стихове разбираме отново, че става дума за главен град, метрополия, където единствено може да има представители ("началниците" (Деян. 16 : 19; "воеводите" (Деян. 16 : 20), подчинени на централната римска власт. А в този край на империята- Македония, такива градове са само Филипо (полис) и Солун, а античният Филипи, безспорно е в региона (лат. regio, onis, f - направление; страна, област) на гр.Солун и не е метрополия - главен град на област. А текста е пределно ясен "първи град - римска колония" (Деян. 16 : 12) и "ние като римляни" (Деян. 16 : 21). След това хвърлят Павел и Сила в тъмница, а затвор са имали само главните градове, какъвто без съмнение не е бил Филипи /Кренидес/.

Малко по-надолу откриваме още едно доказателство, че Филипи/ Кренидес не би могъл да е градът, описан в Светото писание, а там очевидно става въпрос за Филипо (полис), претърпял известна фонетична промяна и достигнал до нас като Филипи. Когато се разбира, че Павел и Сила са римски граждани (civеs romanes) и като такива се ползват с по големи права от останалите "Градските служители обадиха на воеводите тия думи; а те се уплашиха, като чуха, че са римски граждани." (Деян. 16 : 38) Тук директно е потвърдено казаното малко по - горе. "Градските служители" и "воеводите" са римските наместници във Филипо (полис), в метрополията на провинция Тракия, част от Македония. Рим е имал администрация в главните градове на провинции, какъвто древния Филипи (дн. Кренидес) със сигурност не е бил, а Филипо (полис) със сигурност е бил.

При третото си пътешествие св. ап. Павел от Елада "понеже иудеите направиха против него заговор" (Деян. 20 : 3) взема "решение да се върне през Македония" (Деян. 20 : 3), т.е. да отиде на север към Филипи. След като минават през Филипи (о) полис в Деян. 20 : 6 четем : "А ние ОТПЛУВАХМЕ от Филипи след дните на Безквасниците и в пет дни стигнахме в Троада" (Троя). "ОТПЛУВАХМЕ"!!! Как биха могли да отплуват от Кренидес (Филипи), който е отдалечен на 15 км от морето, навътре в сушата, между Драма и Кавала ?!. Както казахме на километри от него минава един малък приток на р.Струма (Драматица), но той е незначителен и не е бил плавателен, а реките Места и Струма са отдалечени на десетки километри от градчето. Св. ап. и ев. Лука е пределно ясен и точен - "ние ОТПЛУВАХМЕ ОТ ФИЛИПИ" (Деян. 20 : 6). Исторически извори свидетелстват, че по онова време Хеброс (Марица) е бил плавателен и в средното си течение, където е Филипи (Филипополис) (древният писател Лукиан (ок.120-180г) от Самосата, Сирия и др. свидетелстват за това). Но дори без това, плавателността на Еврос е обяснима. Трудно е да си го представим днес, но по реката в античността е имало оживено корабоплаване. Само ще припомня, че последното катастрофално наводнение, от придошлите води на Марица беше през 1957г. (само преди 45г.), а от както се води статистика е имало още няколко (вж. Алваджиев, Никола - "Пловдивска хроника"). Колко пълноводен е бил Хеброс през I век, когато 90% от водосборния му басейн е бил покрит с гори (Magna silva) и със сигурност не е имало язовири, които да отнемат по-голямата част от водите на над 100- те му притока !?

Истината е, че през Античността Хеброс е "голям съобщителен път между Азия и Европа" (Кюмон, Франц - "Мистериите на Митра", 1999, с.44). На монета, сечена по времето на римския император Луций Вер (161-169), намерена край с. Парчевич, е изобразен кораб с мачта и платно, която разкрива града като пристанище на Хеброс. Според една легенда описана от Псевдоплутарх (III в.) по-рано наричали Хеброс Ромбос (или Ромбус). За Марица освен него пишат още "бащата на историята" и голям познавач на Тракия Херодот (484-425 г. пр. Хр.), знаменитият стратег Тукидит (460-396 г. пр. Хр.), чиято фамилия се родеела със знатни траки; един от най-големите умове на Античността Аристотел (384-322 г. пр. Хр.); великият римски поет Вергилий (70-19 г. пр. Хр.); основоположникът на историческата география Страбон (60-25 г. пр. Хр.); римският писател и енциклопедист Плиний Стари (23-79 г.); Птолемей-Клавдий (II в.), един от най-авторитетните антични географи. Под името Ебрус водната артерия на Тракия е била очертана в римската пътна карта Табула Певтингериана от IV в. Арабският учен и географ Абу Идриси я споменав през 1154 г. под името "Мариза", почти по-същото време, когато византийският писател Георги Пахимер употребява за пръв път "Марица". Може да изглежда "странно" за задръстените с "шопски" венцехваления и антипловдивизъм учебници по история, но Марица е все още плавателна чак през втората половина на XIX в. Интересно е да се отбележи, че например един от най-видните български книжовници, Иван Богоров през 1868 г. пише, че Пловдив е пристанище на р. Марица, от което търговците изпращали със салове до Енос, на беломорския бряг жито, ориз и чамови дъски, които се секли в Доспат-планина (в Родопите) и се обработвали в с. Батак. Пристанището се намирало на днешния остров Адата. Преди доста години, след поредното наводнение оттичащите се води, разкрили останки от пристанищни пилони, скелета и големи корабни котви. (Дойчинов, Дойчин - "Пловдив от А до Я", 2001)

Ако хипотетично допуснем, че би могло да се "отплува" (Деян. 20 : 6) от град, който нито е на морски бряг, нито е на голяма плавателна река като Филипо (полис), то разстоянието до Троя (Троада) е около 200 км. Според мен това е много малко разстояние, за да бъде изминато за цели 5 дни (Деян. 20 : 6). Средната скорост в такъв случай би била не повече от около 1,5- 1,6 км/ч (около 0,8 възела) - нереално ниска скорост, дори и за тогавашното мореходство. Също така не са отбелязани спирания и забавяния на някой от неизбежните големи острови - Тасос, Самотраки и Имрос, които няма как да бъдат пропуснати ако се плава от Кренидес(?!) към Троя, на малоазийския бряг. Спиранията в по-нататъшния път са много подробно отбелязани - в гр. Митилин (на остров Лесбос) (Деян. 20 : 14), на островите Самос и Хиос (Деян. 20 : 15), на о.Кос и о.Родос (Деян. 21 : 1), на о.Кипър (Деян. 21 : 3). Дали това не е сторено просто, защото са се придвижили от Филипи/ Филипо (полис) по р.Еврос и покрай Галиполския п-в до Троада (Троя) и в такъв случай Тасос, Самотраки и Имрос просто не съвпадат с маршрута ?

За да изминат разстоянието за 5 дни би трябвало то да е много по-голямо, отколкото е от Филипи(Кренидес) до Троада(Троя) - само 200 км. Общата дължина днес на р.Марица е 524,6 км, а от Пловдив до устието около 410 км(?). Трябва да имаме предвид, че реките с течение на времето променят своите корита (тук става въпрос за близо 2000 години!) и има случаи, когато отместванията са с няколко стотин метра и дори повече. Античният Хеброс е бил много по-близо до Небет тепе (акропола), отколкото го виждаме днес. Всички сгради на север от Трихълмието (Небет - Джамбаз - Таксим тепе) са построени върху наноси и това е още едно потвърждение на античните сведения. Коритото на Хеброс е минавало много близо да Небет тепе - било е по- на юг. Вероятно пристанището е било съвсем под укрепения акропол (хисарлък) на древния Пловдив. За това ни подсказват изсечените в северните склонове на Небет тепе стъпала, в които вероятно се е поставяла дървена стълба за най-пряка връзка на цитаделата с пристана. Приемайки, че Хеброс е бил със 100 м по- на юг (приблизителното разстояние по права линия от сегашното корито до Небет тепе), то ако това отклонение, запазвайки се средно за цялата дължина на водния път, би намалило дължината му с около 41 км (защото от Филипи/ Филипо (полис) до Егейско море са около 410 км и посоката на отклонение е също юг - югоизток) или 410 - 41 = 369 км. От устието на Марица до Троада (Троя) има около 100 км, така общото разстояние става около 470км. Преодоляването му (с плавателно средство) наистина би отнело 5-6 дни и то с напълно приемлива средна скорост от 3,5- 3,6 км/ч ( около 1,92 възела).

Ако се върнем назад в историята на Пловдив (дори само до преди 60-70 години ), не е никаква изненада, че в античния Филипи ( или Филипо (полис) е имало голяма еврейска общност. Защото евреите в българските земи традиционно са били съсредоточени главно в Пловдив и Солун, като най- стари и най-големи градски центрове на Балканите. Св. ап. Павел, като юдей, е посещавал градове, в които е съсредоточено юдейско население и наличието на такова е условие, без което не може (condicio sine qua non) при определяне на градовете, посетени по време на неговите пътувания (особено за първите 3). Да не забравяме, че в първите векове на ранното християнство се говори за "юдео-християнство" и неговото разпространение следва картата на диаспората. А, че такова еврейско население е имало в античния Филипо (полис) категорично се доказа чрез откриването на уникална синагога на територията на Стария град! Доказано е, че тя е била първата и единствена синагога в българските земи! Докато синагога във Филипи /дн.Кренидес/ няма, и няма как да има! Евреите от Филипо/ Филипи са били и по-заможни от останалите в Солун, Атина и Коринт, посетени от св. Павел. "Аз твърде много се зарадвах в Господа, задето вече отново почнахте да се грижите за мене; вие и по- преди се грижехте за мене, ала нямахте сгодно време" ( Послание на св. ап. Павла до Филипяни 4 : 10). " А знаете и вие Филипяни, че в началото на благовестието, когато излязох из Македония, нямаше нито една църква, която да ми даде, или от която да приема нещо, освен от вас еднички" (Фил. 4 : 15) "защото и в Солун, и веднъж, и дваж ми пращахте за нуждите ми." (Фил. 4 : 16), а също и: "приех пратения от вас по Епафродита дар, който е мирис благоуханен, жертва приятна, благоугодна Богу" (Фил. 4 : 18). Пращането на дарове предполага по-голямата състоятелност, заможност на евреите от Филипи, т.е. Филипо (полис). След тези цитати можем да приемем, че посланието на св. ап. Павел не е към Филипи/ Кренидес (близо до Солун), а към тракийския Филипи или Филипо (полис) и Филипяните са гражданите на древния Град на Филип, т.е. на Пловдив!

И накрая едно "доказателство", ако то би могло да се нарече така, защото изглежда твърде несериозно на фона на предишните. Затова е само допълнение към общата картина. Докато св. ап. Павел и Сила са хвърлени във " вътрешната тъмница" (Деян. 16 : 24) при първото посещение във Филипи ( което е може би фонетично отклонение от "Филипо" (philippo-) и "Филипу" (philippoy-) - "на Филип" ) "посред нощ" (Деян. 16 : 25) "Изведнъж биде голям трус, тъй че тъмничните основи се поклатиха" (Деян. 16 : 26). Не е ли това фактически описание на земетресение? И свидетелство за силно земетресение през 51г.? 2000 години са само миг за геологичното време. Днешният Пловдив е върху място, където има много висока сеизмична активност (заради подпъхването на две големи плочи от земната кора). Не подлежи на съмнение фактът, че преди по-малко от 2000г. геологично време това е било по-различно. Естествено това може да Ви звучи смехотворно, но все пак Беломорска Македония е в сравнително по-ниска степен сеизмична зона, в сравнение с Пловдивската, и тези в Бяло море (главно в по-южните части, около Атина, о.Крит о-вите в Йонийско море и малоазиатското крайбрежие).

Използвах доказателствата (насоките към конкретните стихове, дадени в пресата на Парашкева Фичева ( от статията на Деси Хаджиева (във в-к "Марица" от 17-ти май,2002г. ), като намерих и нови, и доразработих и допълних някои неща. Според Фичева, което и аз напълно споделям, много историци и теолози знаят за истината по този въпрос, просто защото никак не е трудно да се стигне до нея. И не е нужно да си учен, за да следваш елементарната логика. Какво мислите Вие за това? Защото единственото нещо на което това предположение се крепи е самият текст от Свещените книги на Новия завет и по-точно кн. "Деяния на светите апостоли", написана от св. ап. и ев. Лука. Папата може би знае, че Пловдив е един от свещените градове и трябваше посещението му в Пловдив и България да е под надслова, под който премина посещението му в Гърция - "По стъпките на св. ап. Павел"

Това е невероятно, невероятно е, че никой не е обърнал внимание на това и трябва да се опитаме да направим това достояние на всички. Вие как мислите ? Много хора смятат, че "Деянията" не могат да бъдат достоверен извор, но само на тях се основават сегашните общоприети за посетени от св. Павел места, сред които е и Филипи (Кренидес). Няма нито едно име на град или остров, което да не съответства на истински, реално съществуващ град или остров и всеки може сам да се увери в това просто като сравни античните имена с настоящите. По тази книга (Деян.) от Новия завет са съставени маршрутите на 4-те пътувания на св. ап. Павел и тази фонетична промяна доста отклонява истинският път на св.апостол. Това се дължи на няколко неща.

На територията на Егейска Македония, Егейска Тракия и Северна (Горна) Тракия Филипополис не е бил единственият град с подобно име, реорганизирани стари тракийски градове след походите на Филип II Македонски (359-336 пр.Хр) е имало неизвестен брой, но със сигурност най-малко два.

Не знаем как точно са били наричани градовете на Филип, т.е. нямаме абсолютно сигурна фонетична картина от онова време, така че бихме могли да допуснем, че след като тези градове са носели общо име, защо да не се е смесвало или размивало крайното окончание, тяхното произношение? И как бихме определили кое за кой точно град се отнася?

Въпреки безбройните доказателства, че Филипи (Кренидес) е всъщност града, който днес е считан за Филипо (полис), т.е. Пловдив, движейки се с възприетата "инерция" е общоприето и повечето хора считат за истина противното. Ако нещо е наречено лимон, но е описвано точно като ябълка, например, то обективната действителност не се променя и ябълката си остава ябълка, а не става лимон. Колко по-лесно може да се получи подобно "изменение", когато двата града имат еднакви имена?

Това съвпадение може да се дължи и на изпускане на буква изхождайки от сега приетите названия Филипополис и Филипи. Philippo = PHILIPPOY (Филипу - "на Филип"), но ако изпуснем "О" от двугласната "OY" се получава PHILIPPY (Филипи). Не знам доколко това заслужава внимание, тъй като Филипи на гръцки се пише PHILIPPOI, но все пак би могло да бъде вариант. Събирането на информация продължава и това не е окончателния вид на тази "хипотеза".

  • Потребители
Публикува

Колкото и да не е в съзвучие с някои "отдавна приети от науката" факти ,абсолютно всички средновековни източници са знаели ,Пловдив като града в който е проповядвал апостолът на езичниците!

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

В Пловдив е проповядвал св. апостол Ерм. Дори в кв. Изгрев има улица, посветена на него.

Дали св. ап. Павел е минал оттук, за да го посети? Възможно е.

Редактирано от ISTORIK
  • Потребители
Публикува

Юдео-Християнството е приключило още на Първия Апостолски събор -51год.Апостол Павел проповядва и след 51год. Ето какво казва поо този повод-

От тогава вече няма елин ,ни юдеин ,ни скит ,но всички в Христа са едно , само дето елините и юдеите не го спазват....

  • Потребител
Публикува
Юдео-Християнството е приключило още на Първия Апостолски събор -51год.Апостол Павел проповядва и след 51год. Ето какво казва поо този повод-

От тогава вече няма елин ,ни юдеин ,ни скит ,но всички в Христа са едно , само дето елините и юдеите не го спазват....

"Богомилството

Предобрази и идеи

Българското новозаветно мислене "

с автор доктор по филисофия и доктор по филология Видка Николова.

В тази книга авторката доказва чрез задълбочено изследване на "Тайна книга" на богомилите, че богомилство = павликянство = ранно християнство.

Нека тогава да се опитаме да разберем кой в действителност е апостол Павел.

Нека да започнем с ранното християнство. Негов основен пропагандатор се явява апостол Павел, още и Савел, SAUL. Савел СВЛ е анаграма на името Васил(ий).

При павликянството, още ПАВЛО-ЙОАНСТВОТО, както е по-правилно да се изписва и изговаря, основни пропагандатори са Павел и Йоан. Те са излезли от днешния Пловдив. Ще се спра по-нататък по-подробно на това учение. Но и аз, както и Видка Николова твърдя, че павликянството е дошло в Армения от Тракия, а не обратно както твърдят нашите учени днес.

Богомилството е било ръководено от поп Богомил, или Василийй, както твърдят Зигавин и други историци.

Савел от р. хр. = Павел от павликянството = Василий от богомилството.

Та темата беше за Пловдив.

ПУЛ ПУ ДЕВА = Градът на Павел и Девата.

Преди това град Пловдив се е наричал съвсем по друг начин - Град на ПАН и РА (Пенеропол) още и Град на БЕНУ и Ра (на древно египетски тракийски, според Стефан Гайд).

А знаете ли кой автор преди около 500 години сравнява Христос с Пан?

Птицата Бену е и Феникса, още и Христос, Орфей...

Арабите имат една поговорка:

"Птицата Бену (Феникса) се ражда от пепелта веднъж през 500 (някъде и 1000) години, изпява песента си и умира. Той винаги каца на Планината Каф, която е и Меру и никъде другаде."

Отговорете ми, къде отново трябва да се роди тази чудна птица?

Меру (МР) = пирамида = Рим (първият, онзи със седемте хълма)

Хорос.

  • Потребители
Публикува
horos: Това е невероятно, невероятно е, че никой не е обърнал внимание на това и трябва да се опитаме да направим това достояние на всички.
Ако трябва да съм честен, това че някой си Павел преди 2000 г. минал през Пловдив (то кой ли не е минал оттам?), хич не ме трогва и не разбирам защо трябва да се гордеем с това. Ами имал път човека - минал. Е, и?! За примитивно мислещите чужденци и католици (такива в интернет дал Господ) това ще бъде още един аргумент да гледат на Пловдив не като на български град, а като на нещо друго.

Поздрави

  • Потребител
Публикува
Ако трябва да съм честен, това че някой си Павел преди 2000 г. минал през Пловдив (то кой ли не е минал оттам?), хич не ме трогва и не разбирам защо трябва да се гордеем с това. Ами имал път човека - минал. Е, и?! За примитивно мислещите чужденци и католици (такива в интернет дал Господ) това ще бъде още един аргумент да гледат на Пловдив не като на български град, а като на нещо друго.

Поздрави

Темата е "Защо Пловдив носи това име" и не трябва да се страхуваме да открием истината. Павел е пътувал доста и е минал през много градове, но никой не е приел името му. Значи не трябва да се разглежда така въпроса. Павел може да се напише и БаБел(он), което ни кара да се замислим, дали библейският Бабелон (Вавилон) не е бил тук. Тук са и прочутите три хълма, по подобие на които в Древен Египет в близост до град Вавилон (Кайро) египтяните построяват трите пирамиди на платото Гиза. Вижте разстоянията между пирамидите, височините им, положението им спрямо реката и го сравнете с град Пловдив. Само дето всичко е огледално обърнато, защото Египет е била Страната на Мъртвите, а Пловдив - на Живите. Така ще откриете и ролята на Сфинкса и неговият прототип в Пловдив. Как арабите са наричали Сфинкса и свързан ли е той по някакъв начин с Хор, Бел, Орфей, Христос? Ето такива въпроси трябва да си задавате по форумите, а не да пишете глупости.

Хорос

  • Потребители
Публикува

Хорос ,това са пълни глупости.

ГАЙДАРСКИ е основател на тоталитарна секта ,нищо научно няма в конференциите му .Фантастики ,Батмани и алабалистики.

  • Потребител
Публикува
Хорос ,това са пълни глупости.

ГАЙДАРСКИ е основател на тоталитарна секта ,нищо научно няма в конференциите му .Фантастики ,Батмани и алабалистики.

Това са лично мои изследвания и нямат нищо общо със Стефан Гайд(арски). От египетска религия разбирам малко повече от него и от който и да било друг. А какъв е Гайдарски въобще не ме интересува. Важното в случая е само, че той дава на обществото информация и тази информация потвърждава моите търсения. А това с "Тоталитарната секта" да не би да визираш в случая православната църква. От нея по-гнусна секта в България засега няма. Идолопоклонническа, тоталитарна, властна ...

Но нека да се придържаме към темата и да открием истината за името на Пловдив. Аз живея в този град и живо се интересувам от неговата история. Попитах кой автор прави сравнение между Христос и Пан. Никой не ми отговори.

Ето ви отговора:

“Как Пантагрюел разказва тъжната история за смъртта на Херосите

Епитерс, баща на ритора Емилиан, пътувал от Гърция за Италия на кораб, натоварен с различни стоки и множество пътешественици, и ето че един късен слетобед, недалеч от Ехинските острови, разположени между Морея и Тунис, вятърът внезапно спрял и корабът бил отнесен към остров Паксос. Когато пуснали котва и едни от пътешествениците продължавали да спят, други бодъствували, а трети по навик си пиели и хапвали, нечий силен глас на острова неочаквано произнесъл името Тамун. От този вик всички се смразили, и макар въпросния Тамун, родом от Египет, да бил кормчия на кораба им, никой с изключение на няколко пътници не знаел името му. Гласът се разнесъл повторно: някой отново закрещял неистово и призовавал Тамун. Загубили ума и дума, всички мълчали и се спотайвали, но ето че гласът прогърмял за трети път, по-страшен от преди. Накрая Тамун се изправил и казал: “Аз съм тук. Какво изкаш? Какво трябва да сторя?” Тогава гласът още по-силно го назовал и му заповядал с ппристигането си в Палад да съобщи, че великият бог Пан е мъртъв.

Тези Думи, както разказва после Епитерс, ужасили и само дето не уморили всички моряци и пътешественици. И те в недоумение започнали да се питат един друг какво да правят: да премълчат или да разгласят заповедта. Най после Тамун решил, ако духа попътен вятър, да си продължи нататък, без да казва нищо, а ако пък морето е спокойно, да съобщи новината, която току що бе научил. И ето, Станало така, че когато доплували до Палад, нямало ни вятър, ни вълни.Тогава Тамун се изправил на носа на кораба и като обърнал лице към брега, високо извикал, както му било заповядано, че великият Пан е мъптъв. Не успял още да произнесе и последната дума, когато от сушата се възнесли дълбоки въздишки, гръмовни стенания и сърцераздирателни вопли, излезли не от едно, а от хиляди гърла.

И тъй като мнозина чули вестта, тя скоро стигнала чак до Рим.

Тогава римският император Тиберий заповядал да доведат при него Тамун, изслушал го и повярвал на думите му. И като разпитал учените, каквито тогава в неговия двор и в Рим имало мнозина, от всичко, което чул, заключил, че Пан е син на Меркурий и Пенелопа. Същото твърдял Херодот, а след него и Цицерон в книга трета “За природата на боговете”. Аз съм склонен да мисля, че се касае за великия спасител на правоверните, когото зависливи и жестоки юдейски първосвищиници, книжници попове и монаси подло осъдиха на смърт. Такова тълкуване не ми изглежда неприемливо: по гръцки с основание го наричат Пан, защото той наистина е наше Всичко; всичко, което представляваме, което изживяваме, всичко, което имаме, всичко, на което се надяваме; всичко е в него, от него и чрез него. Това е добрият Пан, великият пастир, който според думите на пламенния овчар Коридон от все сърце възлюбил не само стадото, но и овчарите си, и в часа на неговата смърт жалби, въздишки и стенания огласили земя и небо, море и преизподня. Времето потвърждава това мое тълкуване, защото този всеблаг и всевелик Пан, единствен наш спасител, завърши дните си в Ерусалим по времето на римския цезар Тиберий.

Като каза това, Пантагрюел замълча и потъна в дълбок размисъл. След малко видяхме да текат от очите му сълзи, големи колкото щраусови яйца. Господ да ми вземе душата, ако съм преиначил поне една думица.”

Това го пише Франсоа Рабле през ХVІ век в книгата си "Гаргантюа и Пантагрюел"

Градът на Пан и Ра се е наричал Панеропол, а това е и едно от имената на гр. Пловдив.

Аз съм склонен да мисля, че се касае за великия спасител на правоверните, когото зависливи и жестоки юдейски първосвищиници, книжници попове и монаси подло осъдиха на смърт. Такова тълкуване не ми изглежда неприемливо: по гръцки с основание го наричат Пан, защото той наистина е наше Всичко; всичко, което представляваме, което изживяваме, всичко, което имаме, всичко, на което се надяваме; всичко е в него, от него и чрез него. Това е добрият Пан, великият пастир, който според думите на пламенния овчар Коридон от все сърце възлюбил не само стадото, но и овчарите си, и в часа на неговата смърт жалби, въздишки и стенания огласили земя и небо, море и преизподня. Времето потвърждава това мое тълкуване, защото този всеблаг и всевелик Пан, единствен наш спасител, завърши дните си в Ерусалим по времето на римския цезар Тиберий.

Рицарю, стягайте отново гредите и пироните. Можи да ви потрябват.

Хорос

  • Потребители
Публикува
Рицарю, стягайте отново гредите и пироните. Можи да ви потрябват.

За кръстове ли ???

Като си такъв специалист в областта на египтология , кажи ми елините от какъв произход са ???

И могат ли траките да бъдат едновременно и различни от елините ,а еднакви с египтяните?

Това ,което говориш във форумите са пълни откачени работи на някой като Гайд сектант и контактьор с паранормални и космични явления .За най-голямо съжаление ,такива завършват на 4-ти км .... :crazy_pilot:

  • Потребител
Публикува

За кръстове ли ???

Като си такъв специалист в областта на египтология , кажи ми елините от какъв произход са ???

И могат ли траките да бъдат едновременно и различни от елините ,а еднакви с египтяните?

Това ,което говориш във форумите са пълни откачени работи на някой като Гайд сектант и контактьор с паранормални и космични явления .За най-голямо съжаление ,такива завършват на 4-ти км .... :crazy_pilot:

Поне за един кръст. Това ви е познат занаят.

Каква връзка има египетската религия с произхода на гърците на балканите. Имам един приятел, който завърши археология в Гърция и сега следва магистратура Богословие в Солун. Та той е изследвал старите гръцки наречия и е установил, че гърците са преселници от Италия. Дори ми каза коя област в Сицилия, но не помня. Гърците са средновековни пирати, търговци и авантюристи, които завладяват земите на съвр. Гърция по време на кръстоностните походи. По крайбрежието на Черно и Средиземно море са имали стотици градове - колонии, но там са ги наричали венецианци и генуезци. Та пак италианци. Има много автори, които са работили върху топонимите и хидронимите на територията на Гърция . Пелопонес, Тесалия, Епир до средата на 19 век са имали само славянски топоними. Да ти отворя ли нова тема за това. Виж и на старите карти от 16 век - пак е същото.

Думата "хора" я имаме само ние и др. египтяни. Ами мартеницата. Сравни я с двете корони на бог Хор - бялата и червената. Мога да ти напиша още стотици неща, но нека не отплесваме темата.

Това дето пиша във форумите не е за хора с промити мозъци, а за тези, които имат чисти сърца и са жадни за нещо ново. Ако ти не си такъв, то има други, които четят, мислят и проверяват. За тях пиша.

Хорос

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!