Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Босс, караш ни да сравняваме шедьовър с карикатура.

  • Глобален Модератор
Публикува

Знам :) Като начало гръцкия драскач от пропагандните им служби най-малкото е напълно незапознат с конкретната ситуация и въобще с реалностите на тогавашните войни, а всъщност и въобще на военните действия. Къде се е чуло и видяло при челен сблъсък на равен терен с щиков бой да се мятат камъняци?!? :baby::116::bottom: или пък някой да е хванал с голи ръце друг за врата, като в кръчмарско сбиване. Също така на тоя чукундур не му е било известно и че там не са се носели националните флагове, а бойните знамена на съответните дивизии.

Жалка работа.

  • Глобален Модератор
Публикува

Именно. Ето защо не е приемлива тезата: "всички са еднакви на война' - изобщо или в този конкретен контекст. Не са.

  • Глобален Модератор
Публикува

Първата картинка от коя война е? Искат да ни покажат как гърците геройски са ни смазали с камъни и голи ръце?

  • Глобален Модератор
Публикува

Да, от втората Балканска е. Показват ни битката при Кресна. Където, впрочем, са почти обкръжени и само спирането на военните действия от българското правителство ги е спасило от тотален разгром. Чак пощата на щаба им пленяват българите, а там има едни много интересни писма кой къде е зверствал... ;)

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Реалната картинка разбира се е била съвсем различна от показаното в тази карикатура. Въпрос на броени часове е било да се съединят българските части при входа на Кресненското дефиле, с което цялата гръцка армия попада в пълно обкръжение и не й остава нищо друго освен да капитулира и да се предаде. В момента и сърбите немогат да им помогнат защото е започнало контранастъпление на 4-та българска армия срещу тях. Само сключването на Букурещкия мир ги спасява.

Но за някои държави през 19 и 20 в. пропагандата си стана съвсем официална история. И те наистина си вярват, че при щиков бой техните герои са вдигали канари от земята и са ги мятали от упор по лошите българи, които през това време вместо 5 пъти да ги намушкат с щик и 3 пъти да им размажат черепа с приклад решават да захвърлят манлихерите си и да се разбягат, както е изобразено на преден план. Също толкова колоритна е сцената по-назад как отново в челната редица на сблъскалите се войски гръцки серсемин (вероятно готвач от таверна воняща на узо и сиртаки) е имал време старателно да си навие ръкавите преди да започне делово да души с голи ръце злия българин.

Редактирано от Warlord
  • Глобален Модератор
Публикува

Обаче гърците носят поли над панталоните си (явно това им е носията).

В момента такава е модата сред младите момичета във Франция - носят панталон, най-често - дънков и над него - пола! Коментарът на един французин по този повод беше, че ще колежките ще трябва да перат една дреха в повече.

  • Глобален Модератор
Публикува

Мисля си, че тази мода беше преди няколко години ( може и да се връща ). Иначе гръцките носии са ми супер смешни особено галошките им http://www.youtube.com/watch?v=E4qFgYmncrw

изгледал съм доста такива клипове за различни държави, но впечатлението ми е, че нашите си униформи са най- красиви

  • 4 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

Общото между двете картиники е че са пропагандни. Нашето си е наше разбира се, но смисъла вложен и в двете е един и същ- да подчертае храбростта и героизма. Не случайно нашият войник е "на нож", а гърците с камъни. Иначе с топове и пушки всеки може, не е интересно. Разликата е единствено в качеството на изпълнение.

  • Потребители
Публикува

Доста забавно решение на гръцкия художник - гърците опасани със съби и патрондаши, по земята се валят пушки и ножове, но те предпочитат с камъни и голи ръце ... като изтървани отт първобитната ера. :biggrin:

  • Глобален Модератор
Публикува
Общото между двете картиники е че са пропагандни.

Дали нашата е пропаганда? ;) Мисля, че не, и далеч не защото е наша. Сравни ги като художествени произведения.

  • Глобален Модератор
Публикува

Точно там е работата, че не е единствената разлика качеството на техническото представяне. Гръцкото не е нищо повече от пропаганден плакат, при това неиздържан. Творбата на Вешин си е пълноценно художествено произведенние, при това правдиво и истинско.

  • Глобален Модератор
Публикува

Има огромна разлика от пропаганда до пропаганда! Какво показва картината "На нож" - боен дух, храброст и тн. спаредливо оправдани във войната срещу турците, а какво показва гръцката драсканица - измислена победа от фантазиите на болните им шовинистични мозъци!

  • Потребител
Публикува

То е ясно, че нашето е най-хубаво, но нека погледнем безпристрастно на нещата. Всичко си зависи от гледната точка. Казваш "боен дух, храброст и тн. спаредливо оправдани във войната срещу турците". По принцип си абсолютно прав, но според гърците тяхната победа също е заслужена, техните войници също са храбри. И защо победата на гърците да е измислена? В края на войната именно те са победителите, а ние победените. Да, на бойнто поле сме ги приклещили, но войната не е само бойнто поле, тя е комбинация между силата и разума. Ето гръцките политици са разбрали, че тяхната армия не е достатъчно силна, преценили са че и сърбите не са чак такива юнаци, за каквито се представят и включват в коалицията и Румъния, за да е сигурна победата. Докато нашият Савов с развинтената си фантазия и Данев с раболепието пред Русия ни пратиха на бунището (вината на Фердо е най-малка). И ако трябва да гледаме трезво на нещата, защо гръцката победа да е незаслужена, Както казват китайците не е важно колко храброст ще проявиш в една война, важното е да я спечелиш, т.е. целта оправдав средствата.

Искам да бъда разбран правилно, не защитавам в момента гърците, не съм и българофоб. Но нещата трябва да се казват с истинските им имена, иначе става много по-лошо. Изпаднеш ли в ситуацията да смяташ другите за виновни, а пък ние сме най-велики на света освен провали нищо друго не ни очаква. Историята го доказва.

А що се отнася до картините, така и не разбрах каква друга разлика намирате, освен в качеството.

КГ125 казва:

"Гръцкото не е нищо повече от пропаганден плакат, при това неиздържан. Творбата на Вешин си е пълноценно художествено произведенние, при това правдиво и истинско."

Ами погледни конструкцията на двете картини и ще откриеш, че е абсолюнтно една и съща-добрите избиват лошите, като в холивудски екшън. Само че има нюанси, колкото и еретично да звучи, са в гръцка полза. При Вешин българските войници отмъщават за петвековното робство, избивайки, при това доста зверски, турските войници. В крайна сметка посланието е кръвта иска кръв-пет века ни клахте, е сега ще видите кон боб яде ли.

При гръцкия плакат гърците изгонват от "своята" земя българските нашественици. То за това са камъните и ръкопашния бой. Българите там са представени като злобни нашественици, гърците като защитаващи "исконните" си земи. Не че е така разбира се, но това е посланието.

Просто тук става въпрос за пропаганда, а не за истина и лъжа. А самият Вешин има много по-хубави картини за войните, не зная защо точно тази е толкова популярна-окъсан войник и груба разправа. Някой ще каже ама това е реалността. Ами от снимките не личи през 1912-13 нашите войници да са били толкова дрипави. Според мен Вешин се е попрестарал и това сваля много ог идейното внушение.

Пропагандата не се оценява по това колко е реалистична, а по силата и качеството на внушението. Англо-американската пропаганда от ПСВ, например представя германците като главорези и рецидивисти. Фотомонтажът с детето с отрязани ръце например е успял да предизвика одобрението на населението на САЩ за участие във войната. Германците реано са били много по-хуманни, дори и във ВСВ (изключая действиета на някои СС-части) от своите врагове. Но качественато пропаганда и до днес е наложила в масовото съзнание представата за реките от кръв, за концлагерите и сапуна от еврейска мас.

И в тази вързка мога да отбележа, че по отношение на пропагндата, за разлика от нашите съседи винаги сме изоставали, при това много сериозно. Двете картини го доказват. Като идейно внушение гръцкото е по-добро.

  • Глобален Модератор
Публикува

За това съм съгласен, но въпроса обаче е, че картината е на конкретна битка, която те не са спечелили и съответно е най-малкото исторически некоректна и погрешна, докато "На нож" показва само една вихрена атака и нищо повече, никакви претенции за конкретна битка и изхода от нея примерно.

Иначе е ясно, че сме загубили войната и никой друг не ни е виновен за това, дори и Фердинанд. Това надали някой го отрича, докато (така за сравнение само) в сръбски форуми са ме убеждавали, че те били спечелили Сръбско-българската война от 1885 например :new_shocked:

  • Глобален Модератор
Публикува
То е ясно, че нашето е най-хубаво, но нека погледнем безпристрастно на нещата. Всичко си зависи от гледната точка.

Двете картини го доказват. Като идейно внушение гръцкото е по-добро.

Не го доказват. Прилагаш формален подход, остава само да ми кажеш, че и двете картини са нарисувани на платно и с бои. :) Дори и за неизкушеният наблюдател е видна разликата межди картина и плакат, която тези две изображения демонтсрират.

Разбира се, че всеки си има позиция. Но, именно обективността изисква да кажем - чия е по-справедлива? Това, че за гърците тяхната си е добре, прави ли я обективно по-добра? (тъй като, ако търсим обективизъм, следва обективно да преценяваме). Обекттивно обаче не значи отказ от позиция ;) Във всеки такъв въпрос зрителят е съдия, от това измъкване няма, ако наистина се интересува.

Въпросът има два аспекта - художествените качества на двете картини и основателността на позицията, изложена в тях. По първият, за да не изпадна в изкуствоведски опити (тук има по-добри от мен), ще кажа само, че плакат и картина не могат да се сравняват; нека всеки ги погледне добре сам и ще се разбере какво имам предвид. Реализъмт на първата е много дълбок, както впрочем и на всяка картина на Вешин. Втората е изпълнена с глупави ситуации, като тази, че всички са въоръжени а се бият с камъни. Лицата и израженията им на българската картина са реалистични, за разлика от гръцките.

Но най-важното: гръцката картина изобразява една фактическа лъжа за тази битка; военното поражение на гърците в нея е пълно, а там такава сцена на такъв ръкопашен бой, който да спира българската рамия, просто няма случила се.

За разлика от превземането на турските позиции в цяла Източна Тракия, и то именно на нож и то именно по изобразения начин. Идете в НВИМ и вижте останалите картини на Вешин и останалите художници. По същия начин са изобразени и труповете на убитите при погребението им край Одрин и т.н. и т.н.

За позицията и коя е по-справедлива мисля, че няма място за дискусия. Знаем отмятането на гърци и сърби от договора и това казва достатъчно.

Горното няма нищо общо с дилемата обективност/необективност. Именно обективността изисква да се стигне докрай, а не да се приема позицията на страната, която не е права (в случая гръцката).

;)

  • Потребител
Публикува

КГ 125, очивидно изобщо не схващашу за какво става въпрос. Ама гръцкия плакат бил лъжовен. То това никой не го оспорова. Говорим за пропаганда, не за научно изследване. В пропагандата не е важна какво е истината, ето защо този въпрос изобщо не стои на дневен ред.

Публикува

Изобразителното изкуство си е било винаги добра форма и за пропаганда, особенно по време на война. Я вижте "германските супермени" от изобразителното изкуство на Райха, или "партизанските герои" от соц.изкуството, грозните им паметници още стърчат в българските градове и села.

Че гръцката картинка е по-нескопосана е ясно, но тя е все пак илюстрация във вестник.

Ето ви някои премири

1.Румънски вестник - българите, варварите на Балканите.

2.хуните -маджарска картинка, нарисували ги направо руси като съвр.унгарци?

3.Някякъв германец през 19 в. рисува турските обноски спрямо раята при потушаване на бунтове, твърде реалистично.

4.Великото изселване - също сръбски национален мит, всъщност не е мит, реален факт но твърде хиперболизиран от сръбската "наука" и изкуство".

5.Берлинският конгрес, картината на Антон Вернер е особенно реалистична и показва основните политически тенденции на времето, тройният съюз Бисмарк-Андраши-Шувалов, проанглиските ходове на Горчаков, турските и италианските представители, натирени в ъгъла и пр.

6. Още от Балканската война, все още сме съюзници и заедно колим турския караконджур.

7.Триумфът на Фердинанд в Одрин, от френски вестник

8.Букурещкия мир - изключително реалистична като значение румънска карикатура, липсва само румънското куче, по обясними причини.

9."Новият съюзник"

post-3647-1226388897_thumb.jpg

post-3647-1226389053_thumb.jpg

post-3647-1226389169_thumb.jpg

post-3647-1226389296_thumb.jpg

post-3647-1226389396_thumb.jpg

post-3647-1226389522_thumb.jpg

post-3647-1226389581_thumb.jpg

post-3647-1226389621_thumb.jpg

post-3647-1226389712_thumb.jpg

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!