Отиди на
Форум "Наука"

Гробът на цар Калоян и легендите за църквата „Св. 40 мъченици”


Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Ето ги златотъканите орли на Калоян:

eaglesr1.jpg

Това е "реставрирана" версия от мен, иначе може да се види снимка в 3-ти том на "История на България" на БАН

Макар на снимката в т. 3 от историята на БАН, а и в музея материала не е с такова добро качество като на твоята реставрация, действително цветовете са златно и червено. Има и орли. Ще рече, че нашия човек не е редови болярин, а е от най-висшата тройка - цар, севастократор или деспот (орли има и кесаря, но неговото облекло е синьо). Ако имаше и корона щеше да е по-лесно да разберем кое от тримата е.

При всички случаи основният претендент остава цар Калоян.

Прикачвам снимка на севастократор Константин - тъста на цар Смилец.

post-549-1270147739,6399_thumb.jpg

  • Мнения 229
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители
Публикува

Би било много забавно да е севастократор Калоян :)

  • Потребител
Публикува

Макар на снимката в т. 3 от историята на БАН, а и в музея материала не е с такова добро качество като на твоята реставрация, действително цветовете са златно и червено. Има и орли. Ще рече, че нашия човек не е редови болярин, а е от най-висшата тройка - цар, севастократор или деспот (орли има и кесаря, но неговото облекло е синьо). Ако имаше и корона щеше да е по-лесно да разберем кое от тримата е.

При всички случаи основният претендент остава цар Калоян.

Прикачвам снимка на севастократор Константин - тъста на цар Смилец.

Радвам се, че и ти обърна внимание на орлите.

Обаче, къде са живели севастократорите и деспотите? Мисля, че не са пребивавали близо до царя в столицата. Просто не е здравословно и за двете страни. Работата им е била да си управляват деспотствата и в техните центрове, далече от централната власт са се подвизавали. И най-логично е и там да са погребвани - в или около черквите, на които са били ктитори.

  • Потребител
Публикува

Макар на снимката в т. 3 от историята на БАН, а и в музея материала не е с такова добро качество като на твоята реставрация, действително цветовете са златно и червено. Има и орли. Ще рече, че нашия човек не е редови болярин, а е от най-висшата тройка - цар, севастократор или деспот (орли има и кесаря, но неговото облекло е синьо). Ако имаше и корона щеше да е по-лесно да разберем кое от тримата е.

При всички случаи основният претендент остава цар Калоян.

Прикачвам снимка на севастократор Константин - тъста на цар Смилец.

То всичко хубаво, но явно не знаеш че двуглавите орли стават имперски занци едва при Палеолозите, т.е. доста след като Калоян умира. В края на ХІІ и нач.ХІІІ в. те са просто украса и нямат този статут на принадлежност към най-висшата аристокрация.

  • Потребители
Публикува (edited)

То всичко хубаво, но явно не знаеш че двуглавите орли стават имперски занци едва при Палеолозите, т.е. доста след като Калоян умира. В края на ХІІ и нач.ХІІІ в. те са просто украса и нямат този статут на принадлежност към най-висшата аристокрация.

Едва ли ще е само украса, щом е най-отпред на митрата на Никифор ІІ Фока.

Би било много забавно да е севастократор Калоян

Би било много забавно да е севастократор Калоян.

Ако следваме тогавашната практика, че ктитора е погребван в построеният от него храм, то в такъв случай гробовете на севастократор Калоян и Десислава трябва да са в Бояна. Разбира се ако във версията, че "Св. Петка Стара" е построена също от него има някаква истина, то тогава може гробовете им да са там.

Редактирано от Galahad
  • Потребител
Публикува

Едва ли ще е само украса, щом е най-отпред на митрата на Никифор ІІ Фока.

Това пък къде го прочете? Явно някой нещо не е разбрал. Двуглавият орел се появява като знак във византийските тъкани едва по време на Комнините? А като имперски знак чак при Палеорозите.

  • Потребител
Публикува

Аз да попитам знаещите.

Кога е посторена църквата Св.40 Мъченици?

Също така обърнете внимание на титлата "Деспот" и "Севастократор" в България.Вземете лист и химикал и нахвърляйте върху прост лист хартия имената на деспотите и севастократорите и по каква линия са сързани с управляващите династии у нас. Ще стигнете до доста интересни подробности.

Бачо ви Парабелум дава доста интересна "храна" за размисъл :)

  • Потребител
Публикува

Това пък къде го прочете? Явно някой нещо не е разбрал. Двуглавият орел се появява като знак във византийските тъкани едва по време на Комнините? А като имперски знак чак при Палеорозите.

Тука грешиш. Двуглавият орел е бил имперски знак доста преди цар Калоян. Само че на една друга велика империя. :whistling:

От нея се разпространил из средновековния свят като символ на връзката между небесното и земното, знак на владетелите по божията воля.

  • Потребители
Публикува

Това пък къде го прочете? Явно някой нещо не е разбрал. Двуглавият орел се появява като знак във византийските тъкани едва по време на Комнините? А като имперски знак чак при Палеорозите.

Счита се, че за пръв път двуглавия орел е използван от имп. Исак Комнин - зета на цар Иван Владислав.

Но двуглав орел има на митрата, за която се счита, че е била на Никифор ІІ. Дано този път прикачването на файла е успешно.

Идеята за двуглавия орел иде от едноглавия орел на Римската империя, която обаче била поделена между два императора - идеята е: две глави (т.е. двама императори), едно тяло (една държава).

От времето на Палеозите като по-близо до нас са се запазили и повече неща.

post-549-1270323154,6435_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

О, това са това са 100% фантастики. То и короната на Св.Римска империя се счита че била на Карл Велики, ама...Родината на двуглавия орел е Мала Азия, а неговите създатели са Хетите. Оттам посредством арменците се разпространява из Изтока, още през VІ в.Според легендата при Исак Комнин, който израства в Пафлагония, навлизо и във Византия. Галахад, извинявам ти се за тона,защото си личи че четеш, но руснаците са мощен генератор на абсолютни лъжи по отношение на двуглавия орел. С техните римски мании буквално си съчиниха версията за родството с римския орел. Във Византия той не е бил популярен,тъй като е смятан за езически символ.

  • Потребители
Публикува

Е, при Палеолозите все пак се използва. При българите и сърбите в ХІV в. под византийско влияние - също. Интересно откога се появява друглав орел в немска употреба. В ХІV в. повечето изображения на гербове, знамена и прочие, свързани със Свещената Римска все още са си с едноглав орел, ако не греша.

  • Потребител
Публикува

Е, при Палеолозите все пак се използва. При българите и сърбите в ХІV в. под византийско влияние - също. Интересно откога се появява друглав орел в немска употреба. В ХІV в. повечето изображения на гербове, знамена и прочие, свързани със Свещената Римска все още са си с едноглав орел, ако не греша.

Да при Палеолозите се изполва, спор няма и точно поради това при Византийските съседи се появява едва пред ХІV в.-в България при Иван Александър. Теорията на Мушмов, че това е станало при Михаил Шишман е отхвърлена.

В немско двуглавият орел е въведен от Сигизмунд в нач. на ХV в., до тогава се използва едноглавия.

  • Потребители
Публикува

Тоест Сигизмунд като император се повлиява от Палеологовия орел, но запазва дотогавашните немски цветове?

Ако е сигурно, че в България двуглави орли са изобразявани едва в ХІV в., тогава този Калоян пак става някой друг, а не царят. От друга страна, може пък точно изображенията по неговата друха да сочат, че появата на двуглави орли в България чак през ХІV в. да не е вярно предположение. Въпросът е има ли в края на ХІІ в. такива византийски изображения - шейсет-седемдесет години преди Палеолозите.

  • Потребител
Публикува

Тоест Сигизмунд като император се повлиява от Палеологовия орел, но запазва дотогавашните немски цветове?

Ако е сигурно, че в България двуглави орли са изобразявани едва в ХІV в., тогава този Калоян пак става някой друг, а не царят. От друга страна, може пък точно изображенията по неговата друха да сочат, че появата на двуглави орли в България чак през ХІV в. да не е вярно предположение. Въпросът е има ли в края на ХІІ в. такива византийски изображения - шейсет-седемдесет години преди Палеолозите.

Проблемът е че орлетата са върху тъкан. Ако беше върху пръстен нещата са безспрони. Върху тъкани като шаренийка двуглави орли има още от края на ХІІ в. Факт е обаче, че при изображенията на виз.императори (чак до ХІV в.) те отсъстват. С други думи наличието на орли върху тъканта от гроб 39 не означава нищо и не може да бъде използвано като доказателство нито за, нито против.

  • Потребители
Публикува

Да, орли и през ХІV в. има върху монети не на царе, а на отделни високопоставени аристократи, пък и върху тъкани. Мисля, че има един роднина на Добротица, наречен Тертер, който отсича монета с двуглаво орле някъде през ХІV в. в Силистра. Но може и да съм в страшна заблуда, защото говоря по спомен от отдавна четена книга.

Така или иначе, дори в ХІV в. двуглавата кокошка е знак за аристократизъм изобщо, а не само и единствено за царствено положение.

Засега от всичко чуто и прочетено и тук, и другаде съм доста скептичен относно гроб 39. Смятам, че погребаният там благородник на име Калоян не е царят. Е, ако се намери убедителен аргумент за обратното, бих се радвал.

От друга страна, защо пък да се радвам? Няма ли да е по-добре, ако се окаже, че гробът е на друг Калоян? При това дори не на севастократора? Това ще си е цяла отделна тема и в археологията, и в просопографията.

  • Потребители
Публикува

Орлите не са се появили при Палеолозите. Българите определено са си падали по тях от по-рано. Освен сребърното Аспарухово орле, имаме изображение и на графит, а също и от ранния аул в Преслав.

sv_103b.jpg

Графит

630.jpg

Орел от ранния аул на Преслав

Двуглав има на един от Старозагорските релефи

216_4a.jpg

А руснаците заемат орела от Византия заедно с мерака да са Третия Рим. Което не са оригинални идеи, а резултат от т.нар. "Второ българско влияние".

Двуглавите орли прогласявали императорския ранг на императора, деспота, севастократора и кесаря. Титлата "деспот" обаче се появила малко по-късно като самостоятелна (първоначално е една от титлите на императора както самодържец/император, севаст/август и кесар). На кесапя дрехите са сини.

На цвета на ботушите също се е държало много. Хониат да речем старателно описва цвета на ботушите - напр. че при въстанието на Асеневци били полвани червени ботуши, а при пленяването май беше на Камица, че в ръцете на българите попаднали като плячка и зелените му ботущи. Тъй че ако погребаният е с червени ботуши.

  • Потребител
Публикува

Орлите не са се появили при Палеолозите. Българите определено са си падали по тях от по-рано. Освен сребърното Аспарухово орле, имаме изображение и на графит, а също и от ранния аул в Преслав.

sv_103b.jpg

Графит

630.jpg

Орел от ранния аул на Преслав

Двуглав има на един от Старозагорските релефи

216_4a.jpg

А руснаците заемат орела от Византия заедно с мерака да са Третия Рим. Което не са оригинални идеи, а резултат от т.нар. "Второ българско влияние".

Двуглавите орли прогласявали императорския ранг на императора, деспота, севастократора и кесаря. Титлата "деспот" обаче се появила малко по-късно като самостоятелна (първоначално е една от титлите на императора както самодържец/император, севаст/август и кесар). На кесапя дрехите са сини.

На цвета на ботушите също се е държало много. Хониат да речем старателно описва цвета на ботушите - напр. че при въстанието на Асеневци били полвани червени ботуши, а при пленяването май беше на Камица, че в ръцете на българите попаднали като плячка и зелените му ботущи. Тъй че ако погребаният е с червени ботуши.

Ами старозагорските орли са към ХІІ-ХІІІ в., така че няма нищо чудно.

А що се отнася до червените обувки не зная защо всички решиха, че са привилегия единствено на монарха. В Лондонското евангелие деспот Деян, който е царски зет, също има червени обувки.

post-4429-12704128342993_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

О, това са това са 100% фантастики. То и короната на Св.Римска империя се счита че била на Карл Велики, ама...Родината на двуглавия орел е Мала Азия, а неговите създатели са Хетите. Оттам посредством арменците се разпространява из Изтока, още през VІ в.Според легендата при Исак Комнин, който израства в Пафлагония, навлизо и във Византия. Галахад, извинявам ти се за тона,защото си личи че четеш, но руснаците са мощен генератор на абсолютни лъжи по отношение на двуглавия орел. С техните римски мании буквално си съчиниха версията за родството с римския орел. Във Византия той не е бил популярен,тъй като е смятан за езически символ.

Чак пък 100%...

Въпреки голямата роля на Византия, средновековната история не е само история на Византия.

В средновековието е имало интерес към древните митологични същества. Те не са били просто украса, а в изобразяването им е влаган смисъл. Интересът към тях и смисълът, който е влаган в тях даже са преодоляли религиозните промени и различия. Доказателство са старозагорските релефи:

http://www.protobulgarians.com/Stara%20Zagora%20-%20istoriya/Kamenni%20relefi%20ot%20Stara%20Zagora.htm

Счита се , че те са от ІХ век.

Грифоните от преславското съкровище:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=3160

и двуглавият орел на короната на Никифор ІІ Фока показват, че митичните същества са били харесвани от владетелите. Тези изображения били знак за изключителност ,важност на персоната, която ги носи.

Първата средновековна империя, в която двуглавият орел станал имперски символ /ХІ век/, е тази на селджукските турци . Тук можете да видите селджукски двуглави орли:

http://www.haberte.com/news_detail.php?id=71495

Първият кръстоносен поход е бил началото на масовото разпространение на двуглавия орел сред европейските държави. Двуглавият орел от трофеите, донесени след победата станал символ на самата победа над селджукските турци и освобождаването на божи гроб:

http://www.masonicdictionary.com/doubleeagle.html

По времето на Калоян двуглавият орел вече бил популярен и на запад и на изток.

След години, колкото повече надвисвала заплахата на турското нашествие толкова повече се харесвал двуглавият орел. И станал даже герб на някои от държавите, борещи се с турското или мюсюлманско нашествие.

  • Потребител
Публикува

Чак пък 100%...

Въпреки голямата роля на Византия, средновековната история не е само история на Византия.

В средновековието е имало интерес към древните митологични същества. Те не са били просто украса, а в изобразяването им е влаган смисъл. Интересът към тях и смисълът, който е влаган в тях даже са преодоляли религиозните промени и различия. Доказателство са старозагорските релефи:

http://www.protobulgarians.com/Stara%20Zagora%20-%20istoriya/Kamenni%20relefi%20ot%20Stara%20Zagora.htm

Счита се , че те са от ІХ век.

Грифоните от преславското съкровище:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=3160

и двуглавият орел на короната на Никифор ІІ Фока показват, че митичните същества са били харесвани от владетелите. Тези изображения били знак за изключителност ,важност на персоната, която ги носи.

Първата средновековна империя, в която двуглавият орел станал имперски символ /ХІ век/, е тази на селджукските турци . Тук можете да видите селджукски двуглави орли:

http://www.haberte.com/news_detail.php?id=71495

Първият кръстоносен поход е бил началото на масовото разпространение на двуглавия орел сред европейските държави. Двуглавият орел от трофеите, донесени след победата станал символ на самата победа над селджукските турци и освобождаването на божи гроб:

http://www.masonicdictionary.com/doubleeagle.html

По времето на Калоян двуглавият орел вече бил популярен и на запад и на изток.

След години, колкото повече надвисвала заплахата на турското нашествие толкова повече се харесвал двуглавият орел. И станал даже герб на някои от държавите, борещи се с турското или мюсюлманско нашествие.

Преди малко на Иванко му писах, че само с кълване в популарни сайтове не се получават знаия и ще се наложи да го повторя.

Историята на двуглавия орел е следната:

Появява се за пръв път при хетите. В периода ІІ-ІХ в се среща в Армения, оттам се пренася в Персия-ок.VІ в., откъдето го наследяват и селджуките, и дори в Златната орда.

Във Византия се появява през ХІІ в., според легендата- при Иска Комнини (доказателства липсват).Говори се за някакво знаме от Патмиския манастир, но там нещата не са много ясни.До Палеолозите няма дани двуглавият орел да се е ползвал като знак за принадлежност към висшата аристокрация.Представената корона е 100% мистификация. От сто километра си личи, че не от Х век.

В Западна Европа най-старото изображение е от 1180 г., а не от времето на първия кръстоносен поход и то на един дребен граф, а не на изператор. Морето не е до колене.

  • Потребител
Публикува

Както се видя по-горе, аз чета и книги и то внимателно. Но не обичам да пиша дълги постове, за това предпочитам да цитирам това, което вече е качено в интернет.

Само с копиране от Византия не може да се обясни разпространението на двуглавия орел в Европа, както и на много други явления.

  • Потребител
Публикува

Както се видя по-горе аз чета и книги и то внимателно. Но не обичам да пиша дълги постове, за това предпочитам да цитирам това, което вече е качено в интернет.

Само с копиране от Византия не може да се обясни разпространението на двуглавия орел в Европа, както и на много други явления.

  • Потребител
Публикува

Както се видя по-горе аз чета и книги и то внимателно. Но не обичам да пиша дълги постове, за това предпочитам да цитирам това, което вече е качено в интернет.

Само с копиране от Византия не може да се обясни разпространението на двуглавия орел в Европа, както и на много други явления.

Влиянието на Изтока в Западната култура след Ккръстоносните походи е безспорно, но що се отнася до двуглавия орел нещата са по-различни. До края на ХІІІ в. той е възприеман чисто и просто като останалите изображения от изтока.Към края на ХІІІ в.е зафиксиран в западните гербовници вече като герб на Византия и всъщност именно поради тази причина започва да се възприема като имперски знак. Но в крайна сметка не това е темата на дискусията

  • Потребител
Публикува

А що се отнася до червените обувки не зная защо всички решиха, че са привилегия единствено на монарха. В Лондонското евангелие деспот Деян, който е царски зет, също има червени обувки.

post-4429-12704128342993_thumb.jpg

Краката, които се показал са на деспот Константин, а до него са наредени три принцеси - дъщерите на Иван Александър, и те с червени обувки. Може да се каже - царска компания.

  • Потребител
Публикува

Но не обичам да пиша дълги постове, за това предпочитам да цитирам това, което вече е качено в интернет.

Не че е трудно да се досети човек, но добре че си пояснил, като за такива дето не се досещат.

  • Потребител
Публикува

Краката, които се показал са на деспот Константин, а до него са наредени три принцеси - дъщерите на Иван Александър, и те с червени обувки. Може да се каже - царска компания.

Така е! Въпросният Калоян може и да е бил деспот и царски зет. В крайна сметка не знаем имената на всичките.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!