Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

По думите им явлението е добило масови размери и се предава от средното във висшето образование, пише Зорница Маркова във в. Дневник

27.03.2006

Децата са неграмотни, не могат да четат и са демотивирани да учат. Учебниците са написани на високопарен и неразбираем език, който още повече отблъсква учениците. Учебната програма е препълнена с теми, автори и произведения и учителите трябва да проявяват магьосническо майсторство, за да предадат всичко по график. И пак не успяват.

Това са само част от неволите, които се чуха на националната среща на учителите по български език и литература в събота. Тя беше по инициатива на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев, за да се чуе мнението на преподавателите за необходимите промени в обучението на децата по основните предмети. Миналия месец на подобна среща се събраха учители по история от цялата страна.

Учителите многократно посочиха липсата на грамотност като един от основните проблеми в училище. По думите им

явлението е добило масови размери

и се предава от средното във висшето образование, а младежите получават бакалавърски или магистърски дипломи, без да могат да пишат правилно.

Нашата професия не е престижна и в педагогическите специалности в университета влизат посредствените кандидати, негодуваха преподавателите. За да се реши този проблем, учителите предложиха радикалното решение - основните граматически правила да се преговарят в XI или XII клас.

За последно граматиката се учи в VIII клас, а след това се забравя, каза Светлан Илиев от Варна. Той предложи дори да се въведат отделни часове по езикова грамотност. Дафина Рашкова от Пловдив пък излезе с идея

граматиката да се преговаря в гимназията

под формата на избираеми часове. В училище се шири неграмотност, която трябва да се спре, каза тя и посочи за пример изпитните работи на кандидат-студентите, които са пълни с грешки. Дори ме е срам да поправям такива текстове, добави Рашкова.

Министърът не прегърна идеите за доучване на граматиката в средния курс. В гимназията децата би трябвало вече да са се научили да пишат правилно. Едва ли е необходимо в последните класове да се учат граматически правила, беше отговорът на Даниел Вълчев.

Учителите се оплакаха и от неразбираемия език, на който са написани учебниците. Не може университетските преподаватели да се самодоказват, пишейки с високопарни и заучени фрази книгите за петокласниците, обясниха учителите.

Дафина Рашкова, която преподава в професионална гимназия, каза, че децата в тези училища нямат интерес към хуманитарните науки и сложните и неясни учебници само ги объркват и демотивират. От VIII клас нагоре учебниците са неизползваеми и те с месеци не се отварят, казаха и други учители.

Учебната програма по български език и литература трябва да се съкрати или часовете трябва да се увеличат, беше друго от предложенията. В прекалено малко часове трябва се предаде прекалено много материал и така работата в клас се превръща в препускане от автор на автор.

За Димчо Дебелянов все не остава време

в XI клас и го оставяме винаги за XII клас, обясни още Илиев от Варна. Ваня Георгиева от Видин поиска конкретно да се увеличат часовете по литература в последните два класа на гимназията. Сега в XI клас часовете по този предмет са три, а в XII - едва два.

Списък с немили-недраги творби

се очерта на срещата. Учителка поиска от програмата да отпаднат неясните и тежки произведения като романа "Крадецът на праскови" на Емилиян Станев например. Предложения имаше и за разказите "Един есенен ден по шосето" на Павел Вежинов, "Нежната спирала" на Йордан Радичков и др.

От новата учебна година, която започва през септември, ще има нови учебни планове по български език и литература за децата от V до VIII клас. Промените изпращат в историята произведения като "Ангелинка", "Маминото детенце","Мойте песни" и др. Остават "Немили-недраги", "По жицата", "Една българка", "На прощаване".

Новите учебни планове обаче са приети преди три години от стария екип на МОН, а промените, предвидени в материала за VII клас, ще са актуални за седмокласниците през 2008-2009 г.

Дотогава те биха могли и да се отменят, стана ясно от изказването на министър Вълчев. Ще го обсъдим с учителите и само ако има нужда, ще вадим произведения от програмата, обясни той.

Стандартите за преподаване на литература

Междувременно министерството се похвали с новия подход и новите стандарти, по които ще се преподава литература в училищата, макар че т.нар. "държавни образователни изисквания" също са изработени от стария екип на ведомството.

Според тях децата в V клас трябва да "осмислят зависимостта на езика от комуникативната сфера" и да изучават текстове за делови контакти. В VI клас децата ще се учат да "общуват в научната сфера", а в VII клас "акцентът е поставен върху текстовете от сферата на масовата комуникация". В VIII клас "завършва цикълът от уроци за текста като средство за общуване в различни социокултурни сфери".

По литература в V клас ще учат митовете, легендите и фолклора както на българския, така и на другите етноси в България. В VI клас ще се изучават приказките на славянските и западноевропейските народи, а за VII клас остава българската литература.

  • Администратор
Публикува

Здравей!

wbg-science

Първо искам да ти благодаря за инициативата, която поемаш относно уроците по Химия. Ще е много полезно и интересно за всички!

Както каза прости деца няма, но родителите не обръщат внимание на развитието им и ги оставят на произвола на съдбата. Мога да дам хиляди примери за това, но те са прекалено нецензурни, за да ги споделям. Как един родител ще отиде да се кара на учител за това, че му пише само слаби оценки като той даже не познава ученика (не е влизал в часовете му, за да го познава)? Родителите знаят какви са децата им и въпреки това ги защитават и не предприемат мерки, а децата от своя страна придобиват не заслужено самочувствие.

От страна на учителите е подобен случая, когато от 20 ученика 5 искат да научат нещо, а останалите не ум пука за училището и този така наречен „учител” предпочита да се занимава с тези 15 и да слуша простотиите им от колкото да предава урок макар и само на 5 души.

Един такъв учител влиза в час и казва „Айде сега разправяйте вицове и ако ми стане тъпо ще предавам….”

Образованието трябва да се огледа много по-добре, за да могат поне хората, които искат да научат нещо да го получат.

  • Потребител
Публикува

Еми ше ме прощавате, ама това откоровение "Учители: Децата са неграмотни!" ми звучи малко като "Кой ни с*а в гащите!". Истината е, че в повечето софийски училища масово почти не се учи по нищо и съм чувал, че се пишат вече 6-ци за присъствие.....истината е, че много хора просто не стават за свестни преподаватели, за което, разбира се, не винаги са виновни само те.......

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!