Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Иванко кога ще съставим корпус от изворите указващи на българите като древен тракоилирийски народ. Последната ти десетка в тази насока, за "Старобългарския превод на "История на Юдейската война" от Йосиф Флавий" и споменаването в него на даките (влахакитата) като предци на българите, оформя едно добро комплиментарно изпълнение на изворовото богатство по този щекотлив въпрос.

Да, но за това има още време. Първо да се убедим по въпроса какво точно и кого са визирали латинските източници под термина "Блахи". Едва след това, по - лесно бихме се убедили, като какво са имали предвид предците ни /преводача на "История на Юдейската война" на български е най-вероятно самия цар Симеон І/, признавайки и даките /част от тракийския народ/ като свои предци. Смятам, че тази тема отговори изчерпателно на важния въпрос за "блахи" /=българи/ в папската латинска диалектика. Това вече е здрава основа за работа с документи от латински произход. :bigwink:

  • Мнения 833
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

"Kronika polska, litewska, żmódzka i wszystkiéj Rusi Macieja Stryjkowskiego" ... от Maciej Stryjkowski /1582 г., цитата е от издание от 1846 г., издадено в град Варшава, Варшавска губерния /княжество/, Руска империя/. Стрийковский е историк, ерудит и посланик на полския крал в Цариград през 1570-те г.

източник: латински /има и издание на старополски-"старолитовски", езика на Великото Литовско княжество/

d42a6b5b1746t.jpg

“A w tym sic bardzo myla Wloszy i ich kronikarze, którzy ñas i insze Bulgary...”

Някой има ли друг вариант на превод освен :

"А /.../ Блошите и техните хроникьори, както ние наричаме Българите /.../"??

  • Потребител
Публикува
Някой има ли друг вариант на превод освен :

"А /.../ Блошите и техните хроникьори, както ние наричаме Българите /.../"??

Защо не покажеш цялото изречение:

“A w tym sic bardzo myla Wloszy i ich kronikarze, którzy ñas i insze Bulgary narody Ruskiego Sclawonami i Sclavami w lachiskim jeziki pisali.”

:head_hurts_kr:

  • Потребител
Публикува

Защо не покажеш цялото изречение:

“A w tym sic bardzo myla Wloszy i ich kronikarze, którzy ñas i insze Bulgary narody Ruskiego Sclawonami i Sclavami w lachiskim jeziki pisali.”

:head_hurts_kr:

Някакво друг вариант за превод на този пасаж освен ""А /.../ Блошите и техните хроникьори, както ние наричаме Българите /.../"??

Нали съм ти показал цялата хроника, не ти ли стига??

Отделно съм дал насока във въведението си, че пасажа е от "адаптирано" издание от 1846 г. /печатано в Русия, Варшавска губерния/, а не е ориганала от 1582 г. Щом искаш преведи цялото, макар да не е по темата за "термина "Влахи" /Българи/ .

Ето вариант:

""А /.../ Блошите и техните хроникьори, както ние /бел. лат.терм/ наричаме Българите народите Руски Склавони и Склавани се пишат така в латинския език"??

.. А после продължава, че на влоски /бел. италиански, автора е поляк/ е Скиавони и Скиавами, вместо Славаки и Славони, заради спецификата на "нашия език" и засяга нататък Прокопий, Йордан и Биондо. После войните на Венетите и Лонгобардите на границата на България /бел. вер. ок. Каринтия/... и т.н. и т.н. Изречението му е половин страница /около 10-15 реда/, само запетайки, да го преразказвам цялото ли?? Този пасаж е по темата и е интересен за нея!

Били си дал превода на втората част, без да забравяш да дадеш и на първата, ако искаш да вървиш по темата?

  • Глобален Модератор
Публикува

Все наше копание в истории заключается в том, что, если один идиот что-то скажет, то потом с этим не справиться сорока философам." С. Лем :bigwink:

  • Потребител
Публикува
Все наше копание в истории заключается в том, что, если один идиот что-то скажет, то потом с этим не справиться сорока философам." С. Лем :bigwink:

Защо цитата е на руски? Лем е поляк, а форума е български. :post-20645-1121105496:

  • Потребител
Публикува
Защо цитата е на руски? Лем е поляк, а форума е български. :post-20645-1121105496:

Лем може да е поляк, но Романа е наполовина руснак, така че има право човека да постне един руски цитат.

Ето. За твое успокоение:

Wszystkie nasze grzebania w historii jest to, że jeśli jeden idiota coś powiedzieć, to to nie może poradzić sobie z tym czterdzieści filozofów.

  • Потребител
Публикува

Ще помоля модераторите да изтрият съобщения №№ 655, 656, 657, 658, 659, като такива не съдържащи информация, нито по темата, нито извън нея и с цел "хигиена" на темата и превенция от такива "замърсявания" за бъдеще време. Благодаря.

  • Потребител
Публикува
Ми намери го на полски, ако ти се занимава. :smokeing:

Съжалявам, че разводнявам темата и Иванко е прав да се сърди, но идеята ми е, че нищо не пречи да се преведе на български мисълта на Лем или да се пусне на полски и на български. По същата логика можем да пуснем цитати от Маркс на италиански или на Ленин на гръцки, нали? Когато се цитира мисъл е редно да е на оригиналния език придружена от коректен български превод. Извинявам се, ако случайно се окаже, че Лем е писал сентенции на руски... :)

  • Потребител
Публикува

Мунтения не е нито "задгорие" нито "подпланиние".

Стига петърдобревщина! :sneaky2:

Ако един народ е нарекъл владетеля си Господар и Войвода и на езика си , и го нарича с прякора "кьопав" на същия език ,не куц, а кьопав,как ще нарече на езика си(валахико) един район който е също свързан с "Алпите"- "Планината", лат Montanesium ,но не е "Трансалпина", и за да го отличи това което на латински е Montanesium става Мунтения.Или Отвъд/Отсам Мунтения, и остава Мунтения.

  • Потребители
Публикува

Мунтения не е нито "задгорие" нито "подпланиние".

Стига петърдобревщина! :sneaky2:

Поздрави към Еньо с една партизанска мунтянска песничка -

  • Потребител
Публикува
"Kronika polska, litewska, żmódzka i wszystkiéj Rusi Macieja Stryjkowskiego" ... от Maciej Stryjkowski /1582 г., цитата е от издание от 1846 г., издадено в град Варшава, Варшавска губерния /княжество/, Руска империя/. Стрийковский е историк, ерудит и посланик на полския крал в Цариград през 1570-те г.

източник: латински /има и издание на старополски-"старолитовски", езика на Великото Литовско княжество/

d42a6b5b1746t.jpg

“A w tym sic bardzo myla Wloszy i ich kronikarze, którzy ñas i insze Bulgary...”

Някой има ли друг вариант на превод освен :

"А /.../ Блошите и техните хроникьори, както ние наричаме Българите /.../"??

Връзка към адреса на Полската Национална Дигитална Библиотека http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id...5&dirids=16

. Тук е и книгата за облеклото на турците, в раздел манускрипти ,"Kronika polska, litewska, żmódzka i wszystkiéj Rusi Macieja Stryjkowskiego" ... от Maciej Stryjkowski /1582 г., цитата е от издание от 1846 г., издадено в град Варшава, Варшавска губерния /княжество/, Руска империя, за книгата търси по автор ( Maciej Stryjkowski ) и излиза. манискриприте тук http://www.polona.pl/dlibra/editionindex?dirids=16

Връзка към адреса на Полската Национална Дигитална Библиотека http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id...5&dirids=16

. Тук е и книгата за облеклото на турците, в раздел манускрипти ,"Kronika polska, litewska, żmódzka i wszystkiéj Rusi Macieja Stryjkowskiego" ... от Maciej Stryjkowski /1582 г., цитата е от издание от 1846 г., издадено в град Варшава, Варшавска губерния /княжество/, Руска империя, за книгата търси по автор ( Maciej Stryjkowski ) и излиза. манискриприте тук http://www.polona.pl/dlibra/editionindex?dirids=16

Тук трябва да има незвестни неща историята ни.

  • Потребител
Публикува

Да, трябва да се прегледат внимателно!

Още нещо за сверка:

"An old Rumanian anonymous chronicle35 tells us that the first conquest of the Vlachs happened in the 7th century from the southern part of the Danube through Oltenia under the reign of the Basarab Dynasty"

ÁRPÁD KOSZTIN

THE DACO-ROMAN LEGEND

Christian Cultic Places in

Transylvania

http://www.hungarian-history.hu/lib/kosztin2/kosztin2.pdf

Превод с две думи:

"Стара блахико /"румънска"/ анонимна хроника говори, че първото завоевание на Блахия е станало в VІІ век от южните части на Дунав откъм Олтения, по време на управлението на династията Бесараб".

Тази легенда от Николае Йорга ли е писана или не? Някой да е чувал за такава "Анонимна блахико /"румънски"/ хроника", указваща за завоюване на земи около Дунав през VІІ век, защото даже в историческия труд в забележките няма дадена връзка или текст от "източника"? Или може би старата "блахска" /"румънска"/ легенда е ни повече, ни по-малко, а интерполация на известния "Именник на българските князе" : "И след това дойде на тази страна на Дунав Исперихъ12 княз и до сега. Исперихъ княз – 60 и една13 години, родът му Дуло, а годината му вер14 ениалемъ15"?

  • Потребители
Публикува

Иванко, той именника май ще се окаже, "Джагфар Тарихи'' на XIXв. , мисля , че много-много доверие не трябва да му се има.

  • Потребител
Публикува
Превод с две думи:

"Стара блахико /"румънска"/ анонимна хроника говори, че първото завоевание на Блахия е станало в VІІ век от южните части на Дунав откъм Олтения, по време на управлението на династията Бесараб".

Отлежа ми малко информацията и с увереност вече може да се каже, че легендата е вярна, но не в VІІ век /възможно е късно наслагване или смесване/, а в ХІV век и по - почно за периода 1323-1330 г., когато Михаил ІІІ Шишман - Бъдински владетел и Цар на България прави остра офанзива срещу Унгария и освобождава единствената област, върху която южно от Карпатите няма контрол - именно в Олтения, Северински Банат.

И както точно обобщава "тежката артилерия" в българската наука: "Използвайки кризата в Унгария, през първите две десетилетия на ХІV в., деспот Михаил Шишман Асен, по-късно български цар (1323-1330 г.), подновява военните действия в Мала Влахия/Олтения. Българското царство води тази политика в съюз с местните воеводи, сред които се откроява Иванко І Басараба - син на Тихомир (или Токомер), от кумански (българо-кумански) произход, вероятно близък на Тертеровци и Шишмановци. Споменът за унгарската хегемония през втората половина на ХІІІ - първите десетилетия на ХІV в. остава в названието Угровлахия. Воеводството получава от българските царе почти пълна автономия, вкл. правото неговите господари да носят титлата "велик воевода и самодържец". Наред с това влашки отряди участват във военните походи на Михаил ІІІ Шишман Асен и Иван Александър. "

http://liternet.bg/publish13/p_pavlov/za.htm

ЗА СЕВЕРНАТА ГРАНИЦА НА ВТОРОТО БЪЛГАРСКО ЦАРСТВО ПРЕЗ ХІІІ-ХІV В.

Пламен Павлов

  • Потребител
Публикува

Отлежа ми малко информацията и с увереност вече може да се каже, че легендата е вярна, но не в VІІ век /възможно е късно наслагване или смесване/, а в ХІV век и по - почно за периода 1323-1330 г., когато Михаил ІІІ Шишман - Бъдински владетел и Цар на България прави остра офанзива срещу Унгария и освобождава единствената област, върху която южно от Карпатите няма контрол - именно в Олтения, Северински Банат.

И както точно обобщава "тежката артилерия" в българската наука: "Използвайки кризата в Унгария, през първите две десетилетия на ХІV в., деспот Михаил Шишман Асен, по-късно български цар (1323-1330 г.), подновява военните действия в Мала Влахия/Олтения. Българското царство води тази политика в съюз с местните воеводи, сред които се откроява Иванко І Басараба - син на Тихомир (или Токомер), от кумански (българо-кумански) произход, вероятно близък на Тертеровци и Шишмановци. Споменът за унгарската хегемония през втората половина на ХІІІ - първите десетилетия на ХІV в. остава в названието Угровлахия. Воеводството получава от българските царе почти пълна автономия, вкл. правото неговите господари да носят титлата "велик воевода и самодържец". Наред с това влашки отряди участват във военните походи на Михаил ІІІ Шишман Асен и Иван Александър. "

Недей да ни заблуждаваш и дезимформираш уважаеми колега.

Историята не познава личност "Иванко І Басараба" - това е измишльотина на Павел Павлов.

Въпросния владетел се нарича Йоан Басараб.

  • Потребител
Публикува

Да засилим надигналата се от Трансилвания унгарска вълна и с "decretul de la Turda"(1366 г.):

http://www.stm.unipi.it/Clioh/tabs/libri/9...Pop_111-124.pdf

Препис на латинския оригинал: стр. 12

Превод на английски: стр. 13

Кофти работа за "балхите":

1. "Олахи" във всяко изречение

2. Споменета е България и то с Б(както си му е ред)

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

  • Потребител
Публикува
... за "Илак" в Средна Азия /oláhok sau vlachok (magh.), "…иллак, что значит то же, что блак, но татары не умеют произносить “б”.. “/Роджър Бейкън, 1267 г., “Opus Majus”/...

В областта известна в латинските, арабските, тюркските и др. източници с името "Блахия" /Blachia, респ.: Vlachia, Иллак, Олах, Ифляк/, в Средна Азия, очевидно е имало растителност и специфични сортове и видове, които са станали известни и на други места.

Ето един сорт:

"Blachia

Blachia is a genus of plants under the family Euphorbiaceae. It comprises 12 species, found from India to Central Malesia."

http://en.wikipedia.org/wiki/Blachia

Превод:

"Блахия - това е род растения от семейство "Млечкови" (Euphorbiaceae). Включва 12 вида, произхода си води от Индия /бел. очевидно вкл. северна/ и се разпростира до централна Малайзия (Индомалайската област)"

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ecozone_Indomalaya.svg

Индомалайската област

  • Потребители
Публикува

Иванко, кога ще извадим тежката артилерия на позиции ???

Къде беше онази декларация на княз/воевода Влад Цепеш , където казва, че никога турците няма да ''сломят неговото българско сърце" ???

А понеже нали булгар/вулгар на западните минтиливци им звучи ,много кофти особенно след богомилите-бугри , та затова го изкараха ''вампир'', та и до днес представят българи/ власи като вампири, особенно в помиярските им треторазрядни холивудски бози .

  • Потребител
Публикува
Ето малко от историята по Gesta Hungarorum.... Всъщност да си прочетем и научим историята на І Българско царство в периода на завладяване на северните му комитати и съответно българско и "славянско" население.

... декларация от комит Меноморт за БЪЛГАРСКИЯ МУ ПРОИЗХОД!

Менуморута ... Этот «герцог» обращался к посланникам Арпада «с гордым сердцем болгарина» (Bulgarico corde, superbe*)

------

Менуморута ... Его имя происходит от термина marot, на старом мадьярском языке обозначавшего мораван. Этот «герцог» обращался к посланникам Арпада «с гордым сердцем болгарина» (Bulgarico corde, superbe*)

* С булгарским гордым сердцем (лат.).

Rizar, на стр. 6 го минахме този източник. :bigwink: Произхода на Влад Дракул е още по-ясен, тъй като има доста повече данни за него и представителите на рода му "принцепсите на България" Бесараба /принцове, принадлежащи към управляващия в държавата им България род/.

В дадената /от BGVLach/ грамота на унгарския крал Людовик І Велики се вижда титулуването му за владетел на държави, а именно:

"Lodouicus, dei gracia, Hungarie, Dalmacie, Croacie, Rame, Seruie, Bulgarie, Gallicie.

Lodomerie, Cumanieque rex, princeps Sallernitanus et honoris Montis Sancti Angeli dominus,

omnibus Christi fidelibus, tam presentibus quam futuris, presencium noticiam habituris,

salutem in omnium salvatore".

Липсва държава с име Блахия /Vlachia/ и това е повече от нормално, защото за него държава с такова име няма, а има географска област с име Блахия и тя по католическата латинска терминология към ср. на ХІV век е от Карпатите до Стара планина и от р. Искър до Черно море. Това се вижда от друга негова грамота, където изброява не държави, а географски области и има следния текст:

"Из Грамота на унгарския крал Людовик /Лайош/ І Велики от 1366 г.

След като онова най-жестоко племе на турците премина от Азия през Хелеспонта в Тракия, Панония, Горна и Долна Мизия, която днес наричаме Блахия, започнали да опустошават и завладяват, на своята власт и религия да подчиняват". /стр. 1 в темата/.

Кое е Горна и Долна Мизия към това време - ср. ХІV-ХV век? Обяснява ни го Лаоник Халкокондил /ХV в./:

“…Някои пък смятат, че и Горна Мизия, и Долна Мизия са предлагали добри условия, като Горна Мизия не била областта при горното течение на Истър, а заселената земя отвъд Истър, и Долна Мизия не била областта при долното течение на Истър, а областта отсам Истър, която достига чак до Италия. Впрочем за българите, които служещите си по-добре с елинския език наричат "Долна Мизия", зная, че се простират покрай Истър от град Видин чак до Евксинския понт и са установили столицата си в Търново”. /стр. 30 в темата/

Във връзката за историята на блахите в Трансилавния в периода след завладяването й от унгарците /Х-ХVІІв./, която ми е известна от по-рано и е отчитана по темата, се разкриват интересни данни. Освен за пъстрия "верски букет" от всички христиански течения в европейския средновековен свят /ортодокс, католицизъм, протестанство, калвинизъм, лютеранство, францисканство и т.н./, за което пише и наречения на една от стр. по темата "Бат Руслан" /Шербан Папакостя от института "Николай Йорга"/, се разкрива и съдбата на попадналото под властта на папството ортодокс население на І БЦ, наричано "блахи", а областта им "терра Блахия" /забелязваме, че термина се появява в момента, когато унгарците завоюват български земи в ІХ-Х век/. Съответно "терра Блахия" явно обхваща територията на І БЦ - от Трансилвания до Долна Мизия, поне/. Съдбата, като цяло, е незавидна. В началото известни автономии и самоуправление по "старото им право" начело с техните "старейшини" и "кнезе". Досущ, като в първите два-три века от османското владичество. Дотук съвпадат действията на Унгария /респ. СРИ/ след Х век северно от Карпатите и Османската държава, след ХV век южно от Дунав. Лишаването на "блахите" в Трансилавния от права става в периода 1351-1366 г., като крайната дата указва една кулминация в действията на унгарския крал Людовик І Велики, а именно превземането на България с център Видин /1365-1369г./ и гоненията и обръщане в католицизъм на населението там. Друго лишаване, крайното, става в 1437 г., след което много "блахи" /с ортодоксална вяра/ в Трансилвания с произход от стари богати родове, стават буквално "холопи" /простолюдие/. Това съвпада с активната позиция на Папството за налагането си на Балканите, оформило се с краен акт от Флорентийския събор /1439 г./. Да гледаме безпристрастно на изворите, даже при похода на Владислав Варненчик /1444 г./ кръстоносци крайни католици, действали и в Трансилвания преди това срещу блахите - ортодокси, буквално разоряват и гонят местното южнодунавско българско /блахи/ ортодокс население. Стига се дотам населението да вижда похода насочен срещу себе си и не само да не съдейства по места на кръстоносците, но и да оказва съпротива срещу отделни техни действия. Даже някои от по-умерените участници в похода са били възмутени от това, което вършат техни колеги. Самият Владислав издава заповед да не се посяга на местното ортодокс население, а знаем че той е от Великото литовско княжество, макар и католик, но второ-трето коляно такъв, съжителстващ в земите си с ортодокси и униати, затова влиза в положението на местното население и възприра действията на крайни екстремист-католици от армията му. Накрая от цялата работа Ян Хуниади ще обвини българските князе /Фружин и свитата му/, че не повели народа след себе си, както обещавали. Е, как да ги поведат? В периода ХV век участта на ортодоксите българи /от І БЦ/, наричани в латинските източници "блахи" е много близка, независимо дали се намират в Трансилавния, Видин или друга част на "Горна и Долна Мизия" /="Блахия" към ХІV-ХV век/, стига оттам да минава армия от "покръстители на схизматици".

  • Потребители
Публикува

Много добра реконструкция, само ,че забравяш, още и междинното гонение , което започва след 1230-1231 г. , когато приключва де факто и де юре унията на Българското царство с Ватикана/папата.

Тогава започва една католическо-унгарска офанзива към Северински Банат , всъщност едва сега за пръв път от идваенто си от 894 г. , маджарите успяват временно да овладеят някаква територийка между Карпатите и Дунав, която наричат Северински Банат. Севастократор Александър брат, на цар Иван Асен успява да изтласка маджарите от тези земи, но унгарците започват да прогонват част от ''схизматичното'' население , което те начират ''влашко'', което ще рече българско, защото няма как да воюваш с българите, а да гониш някаква друга фиктивна етническа единица.

Кумани, руси (руги) се споменават съвсем отделно, така, че в извори където се съобщава за бласи, трябва да се разбира българи, а не някакви си измислени ''ромеи'' от Тесалия или Македония, които чрез трансхуманно скотовъдство или изпратени като военни съюзни части при маджарите от ромейските императори , са съставили някакъв илюзорен ''влашки'' народ :crazy_pilot: .

  • Потребител
Публикува
... след 1230-1231 г. ... започва една католическо-унгарска офанзива към Северински Банат , всъщност едва сега за пръв път от идваенто си от 894 г. , маджарите успяват временно да овладеят някаква територийка между Карпатите и Дунав, която наричат Северински Банат...

В общи линии северната част /"Горна Мизия"/ на държавата България е в пряк досег и защитава границите от унгарците и католицизма. Южната част /"Долна Мизия"/ е в пряк досег и защитава границите от Romania /"Византия" и "Латинската империя"/, а по-късно от Османската държава. Трансилвания /Седмиградско, частта от І БЦ/ се "смила" доста трудно и това забавя инвазията на папството и СРИ южно от Карпатите. Дотоклова забавя, че тази част и първенците й /между Карпатите и Дунав/ спомагат на "отсамдунавските си сънародници" да се изхвърли Romania в 1186 г. южно от Стара планина. Опрени гръб в гръб те си пазят взаимно гърба. Към ХІV-ХV век Трансилвания окончателно се "смила" и всякакви привилегии на старото българско /блахик/ население са окастрени, като съпротивителните сили са убити. В същия момент такова нещо се случва и южно от Дунав, като османците "смилат" към кр. на ХV-нач. ХVІ век тези територии и орязват съпротивителните възмоности на населението. Благодарение на тези два вътрешни български буфера /Трансилвания и Южно от Дунав/, територията и населението на Българското царство, заключени между Карпатите и Дунав остават като свободен оазис запазил най-дълго /почти до ново време/ бита, културата, административното устройство и пряката, като цяло свободна държавна приемственост със средновековното Българско царство, начело с владетел с традиционната българска православна християнска вяра.

  • Потребител
Публикува

Покрай "Decretul din Turda" и борбите срещу наложеното от него статукво възниква следния въвпрос:

"Supplex Libellus Valachorum Transsilvaniae" е ли дело на българи или не е?

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!