Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Точно вархонитите са авари, обаче.

Aз това не го отричам, но по-скоро "вархонитите" са "псевдоавари-те". Идеята ми беше да се проследи връзката между "парни" и "вархонити/вари" (европейските авари, или псевдоаварите на Симоката).

  • Мнения 121
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители
Публикува
Доколкото прочетох дотук в това май се изразява спора, поправете ме ако съм разбрал неправилно и по-спокойно с хвърлянето на пеня, не ми се трият мнения заради съдържане на обиди в тях или пък да се затваря темата за партите защото си е важна и интересна.

Аз също си мислех, че става дума за ”спор” и както във всеки спор, когато изказваш дадено твърдение е нормално и редно да го подкрепиш с нещо, на което му викат аргументи. Поради тази причина, очаквах моят опонент да представи някакви аргументи.

Такива, за съжаление, не бяха представени.

Добро доказателство за това е и последният пост на човека Горо 76.

Горо 76: ”Партите идват без собствена култура, без собствен модел, който да се противопостави на елинския или персийския. ”

Нормално е след едно такова генерално и ангажиращо твърдение да последват аргументи в негова подкрепа: 1..... 2....... 3...... 4...... 5.......

Такива аз не виждам. Ти, Warlord, виждаш ли?

Вместо това следва нов ”бисер”:

Горо 76: Римляните дължат културата си не толкова на етруските, колкото на Елада......

Нищо против, но отново очакваме аргументи. Такива, обаче, както сами виждате, отново НЯМА.

Вместо това ново епохално откритие, достойно най-малко за Нобелова награда:

Горо 76: Кушаните също нищо не създават.

Отново аргументи – ХИЧ.

Не се засягай, приятелю Warlord, но за мен т. нар. спор вече приключи.

Относно умопомрачителната теория, според която народите се разделят на ”номади” от различни ”полоси”, според някакви смехотворни и измислени критерии, коментирах и то аргументирано по-горе. Честно, просто се чудя откъде идват тези щуротии – поне на мен не ми е известен нито един съвременен руски, немски, английски или френски историк или изследовател, който да твърди и да доказва подобни неща.

Така виждам нещата аз, Warlord.

Съгласен съм, че дискусията ненужно се разшири, но предвид на направените тук бомбастични и необосновани обобщения, това нямаше как да не стане.

Надявам се оттук нататък, обаче, участниците в дискусията да се съсредоточат върху историята на партите, а не върху проблемите на растениевъдството през Античността в района някъде на изток от Каспийско море и неговото място в БВП на партите /опаа, и това не можахме да изясним, но нейсе/.

Някои хора обичат да демонстрират знания /или по-скоро незнания/ чрез разбрани - недоразбрани безсмислени клишета и наукообрани глупости. Нямам нищо против. Но това няма отношение нито към историята на партите, нито към историята на който и да е друг народ.

  • Глобален Модератор
Публикува

Присъединявам се към Warlord - ако смятате някой за неправ, посочвайте съответната неправилна теза или невярно твърдение или фактическа грешка, аргументирайте се и това е. Не е нужно, НАИСТИНА, да се ползват лични квалификации и пр. Знам, че нито един не се е удържал от такова нещо, но все пак.

  • 1 year later...
  • Потребител
Публикува

Здравейте.

Може да ви звучи странно, но прочетох темата, съгласих се с някои неща и не съм съгласен с други.

Ще направя паралел между две племена.

1. Поява:

- Първити сведения за Мидийците са около Х век пр. Хр.

- Първите сведения за Партите са около 500 г. пр. Хр.

2. Създаване на държава:

- Мидийците образуват държава около 650 г. - 605 г. пр Хр.

- Партите създават държавата си в периода 320 г. - 210 г. пр Хр.

3. Империум(период на управление):

- Ако добавим мидийското управление над чужди територии, към персийското управление(персите са приемници на мидийците). От 605 г. пр. Хр. до Александър Македонски - 3 века.

- Партите от 210 г. пр Хр. до 226 г. сл. Хр. (4 века).

4. Напластяване(този принцип има основание):

- Персите са взаимствали от мидийците, от еламитите, от Вавилонците и вероятно, и от др. покорени култури.

- Според "някой", партите, не са имали своя култура(и да са имали е била примитивна). И понеже само преписвали, запази ли са, военната си система до 53 г. пр Хр. и са въвели НОВА политическа система на съюзен принцип.

5. "Напластяването" важи за персите, не важи за партите??? Странно е. При приблизително еднакъв период на съществуване(от момента на попадането им в сферата на по-културни народи), и подобно развитие

(племе-> държава-> империя),би трябвало да имат и двата народа своя култура.

Да, да, ама не. Партите нямат. (следва чесане по главата). Което ме води до няколко извода:

- "Напластяването", не е приложима теория.

- Партите са имали своя култура.

- "Напластяването", тази теория трябва да се дообогати. Което и препоръчвам.

П.П. Горенаписаното, не е с цел да се заяждам. Написано е по-горе, СТРАННО Е партите да нямат култура.

Въпрос по тъча към Goro76. Защо Кир Велики, напада Хорезъм? Кой го побеждава? И може ли да каже нещо по въпроса(разбирайте изводи)?

  • Потребители
Публикува
Кушаните също нищо не създават. Те възприемат индийската култура и се индизират.

По време на Кушанското царство се създават някои оригинални културни постижения - будиската скулптурна иконография, а около 6 в. биват изсечени статуите на Буда от Бамиан, които бяха разрушени от талибаните. Не бих нарекъл тези статуи нищо.

post-5491-1267348912_thumb.jpg

post-5491-1267308357_thumb.jpg post-5491-1267308407_thumb.jpg

post-5491-1267308601_thumb.jpg post-5491-1267308632_thumb.jpg

post-5491-1267308694_thumb.jpg post-5491-1267308815_thumb.jpg

post-5491-1267308861_thumb.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=xAWwh2vqnIk...feature=related

  • Потребител
Публикува

Тука е нужно да отчетем и мирогледа на археолога, примерно. В една от книжките на покойния Лев Гумильов (който за мен си е малко проба шарлатанин) се разказва за направено от него проучване на древен гроб в Хазария. Четейки за откритието от самото начало гроба беше на българин, неусетно в следващите страници се превърна в барсил и най-накрая стана хазарски барсил??? Така че наистина фактите от материалните предмети и обстойното им изследване с помоща на други науки, каквато е лингвистиката би дало по-точен резултат по иначе доста неясното ни минало. Неясно го наричам, поради това, че съм чел поне 60 различни теории за нашия произход. Дотолкова, че вече поглеждам скептично на всеки "провъзгласил" някаква крайна и "най-вярна" теория за българския произход. Ще помоля автора на темата да ме извини, интересна ми е но не съм съгласен напълно с него. За тежест на мнението ми, ще цитирам един автор (известен историк, издал наскоро дебела тухла по въпроса за прабългарите), според когото, името българи идвало от названието на едно сибирско животинче, с ценна кожа подобна на хермелиновата. Оттам - българските владетели си падали много по хермелиновите наметки, щото едва ли не им бил тотемен знак... и ето ви една поредна, но недоказана теория за това откъде идем ние! Колкото до партите, ми се струва, че в доста източници се споменава, че същите не са били многоброен народ. Инак, ако говорим само за сходство м/у парти и българи - звучи интересно, нека видим още източници и идеи, разбира се аргументирани!

  • 3 years later...
  • Потребители
Публикува

Е аз това имах предвид де. Никъде не съм отрекъл спомагателната роля на лингвистиката и археологията както и критичното четене на изворите.

Но ето сега например е пусната тема за партите и искам в нея да чета и дискутирам именно за партите, а не още първия пост в нея да е "партите са българи" и въобще където и да се спомене топоним или етноним започващ с "б" или "в" веднага да бъде обявяван за прабългарски. Предполагам разбираш защо не ми харесва тоя пейзаж, който се е заформил напоследък тук, твърде много прилики започвам да откривам със сръбските ултрашовинистични форуми на които съм попадал - и там вадят карти по, които всичко де що започва със "с" примерно автоматично се доказва за изконно сръбско отново чрез развихряне на свободна лингвистична фантазия!

Лорде, коментирам в тая стара тема по много забавен повод. С един авер преди малко нещо си лафехме за партите и като прочетохме за "партската стрелба" назад от коня, аверът вика:

- Някой сто на сто вече ги е обявил за българи.

Веднага проверихме в Гугъл израза "партите са българи". За щастие, единственият постинг с тази безумна фраза е твоят. Това щеше да говори много зле за теб, ако не го беше написал със здравословна ирония. Получаваш усмивка по радиото :)

  • Потребители
Публикува

О, темата се съживи, при това от нашия партски спец :)

  • Модератор антропология
Публикува

Добро, както винаги. Чета написаното от Аспандиат и си мисля, че от доста време насам ми се струва, че европейския феодализъм е наследник не толкова на икономиката и социалното устройство на средиземноморските робовладелски държави, колкото на тези на номадите от евразийската степ и по-точно, иранските номади. Нищо чудно, че Аспандиат вижда феодален елемент в партската държава. Резонно.

  • Потребители
Публикува

Може би просто се появяват условия за развитие на такъв тип отношения. Гансхоф намира доста прилики например между западноевропейския феодализъм и Япония от периода на гражданските войни. Нищо не пречи аналогични структури да има и при парти, арменци и какви ли още не. Мой преподавател говореше дори за нещо като микенски феодализъм, тъй че нищо не ме учудва :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Какво значи точно род?Няколко семейства или по голямо формирование от няколко хиляди човека.

  • Потребител
Публикува

Добро, както винаги. Чета написаното от Аспандиат и си мисля, че от доста време насам ми се струва, че европейския феодализъм е наследник не толкова на икономиката и социалното устройство на средиземноморските робовладелски държави, колкото на тези на номадите от евразийската степ и по-точно, иранските номади. Нищо чудно, че Аспандиат вижда феодален елемент в партската държава. Резонно.

Обаче, точно иранските номади търпят силно въздействие от устройствата на древните държави в плодородния полумесец. Преди време бях написал нещичко за акадската държава от 25 столетие преди Христа като първообраз на всички управления в този район. Там (за региона имам предвид) принципът е бил почти идентичен с този на партите - едно племе инициира по обективни причини прогрес и започва завладяване (друг е въпросът, че при акадците за първи път е систематично с идеята за създаване на образувание, което днес наричаме империя). По принцип местните не се избиват, градовете не се плячкосват и тотално изгарят или сриват, а се покоряват като се запазва икономическата сила на господстващата до тогава аристокрация, но и се отнема политическата власт. За управители на покорените райони се назначават представители от царстващата династия и приближените към нея, които са и с военни и с граждански правомощия (това се променя по необходимост едва от Дарий с реформата му от 518 г.пр.Хр., когато вече имаме ясно деление на граждански и военни управители, като последните са на пряко подчинение на царя на Персия).

Интересното обаче е, че акадците дори през 25 столетие преди Христа са уседнал вече народ, а не номади. Тогава от къде идва тази прилика в механизма на управление с партите, които са с далеч по-номадска природа? Моделът (вече с хилядолетна традиция) със сигурност не е точно средиземноморски, а близкоизточен и то не точно от средиземноморската част, а от там чрез римляните и особено чрез Източната римска империя се налага и в средиземноморския ройон с редица особености и промени, разбира се.

  • Глобален Модератор
Публикува

Добро, както винаги. Чета написаното от Аспандиат и си мисля, че от доста време насам ми се струва, че европейския феодализъм е наследник не толкова на икономиката и социалното устройство на средиземноморските робовладелски държави, колкото на тези на номадите от евразийската степ и по-точно, иранските номади. Нищо чудно, че Аспандиат вижда феодален елемент в партската държава. Резонно.

Всъщност, Южняк, като се замисля, европейският феодализъм и изобщо феодализмът се появява там, където робовладелската формация не е съществувала и обществените отношения се развиват директно от родов (не родовобщинен!) строй към феодален. При робовладелските общества въпреки че има аристокрация, тя няма онова силно родово съзнание, както при по-примитивните общества, защото (според мен) при робовладелските общества "пазарните механизми" и паричните отношения са много по-силни и развити от тези в родовите. А където в икономиката парите играят по-значителна или основна роля, значението на кръвта намалява. Типичен пример е съвременният свят. Забележи също така, че властта в древен Рим е със силно аристократични характеристики до времето на неговото забогатяване. Последното за Рим беше нещо като ОТ, ако мислиш, че въпросът си заслужава дискусия, може в друга тема.

Какво значи точно род?Няколко семейства или по голямо формирование от няколко хиляди човека.

Няколко десетки души от една кръв или с обща кръв, течаща във вените. Не в онзи смисъл, който влага Съсълов, когото вероятно имаш предвид с този въпрос.

Обаче, точно иранските номади търпят силно въздействие от устройствата на древните държави в плодородния полумесец. Преди време бях написал нещичко за акадската държава от 25 столетие преди Христа като първообраз на всички управления в този район. Там (за региона имам предвид) принципът е бил почти идентичен с този на партите - едно племе инициира по обективни причини прогрес и започва завладяване (друг е въпросът, че при акадците за първи път е систематично с идеята за създаване на образувание, което днес наричаме империя). По принцип местните не се избиват, градовете не се плячкосват и тотално изгарят или сриват, а се покоряват като се запазва икономическата сила на господстващата до тогава аристокрация, но и се отнема политическата власт. За управители на покорените райони се назначават представители от царстващата династия и приближените към нея, които са и с военни и с граждански правомощия (това се променя по необходимост едва от Дарий с реформата му от 518 г.пр.Хр., когато вече имаме ясно деление на граждански и военни управители, като последните са на пряко подчинение на царя на Персия).

Интересното обаче е, че акадците дори през 25 столетие преди Христа са уседнал вече народ, а не номади. Тогава от къде идва тази прилика в механизма на управление с партите, които са с далеч по-номадска природа? Моделът (вече с хилядолетна традиция) със сигурност не е точно средиземноморски, а близкоизточен и то не точно от средиземноморската част, а от там чрез римляните и особено чрез Източната римска империя се налага и в средиземноморския ройон с редица особености и промени, разбира се.

Дендро, тези сходства са най-вероятно продукт на сходни или еднакви нужди. Акадците доминират в една Месопотамия, чиято южна част е съставена от известен брой шумерски градове-държави със стари традиции на автономно и самостоятелно съществуване и със стара култура. Вероятно акадците просто не са имали нужните сили да ги завземат и директно превърнат в безлични провинции. Партите са изправени пред подобен проблем - да си осигурят господство над по-древни и развити (или пък не толкова древни и по-примитивни или на тяхното ниво) общества, без това да изисква голямо напрежение и военни усилия за поддържане на господството им.

Всъщност би трябвало да не се изпуска от внимание и фактът, че акадците са бивши номади от арабската пустиня. Както и партите от района на Хорезм. А номадите по един или друг начин стигат до еднакви решения и същевременно проявяват упорита склонност да се придържат към архаичните си привички и традиции.

  • Потребител
Публикува

...Дендро, тези сходства са най-вероятно продукт на сходни или еднакви нужди. Акадците доминират в една Месопотамия, чиято южна част е съставена от известен брой шумерски градове-държави със стари традиции на автономно и самостоятелно съществуване и със стара култура. Вероятно акадците просто не са имали нужните сили да ги завземат и директно превърнат в безлични провинции. Партите са изправени пред подобен проблем - да си осигурят господство над по-древни и развити (или пък не толкова древни и по-примитивни или на тяхното ниво) общества, без това да изисква голямо напрежение и военни усилия за поддържане на господството им.

Всъщност би трябвало да не се изпуска от внимание и фактът, че акадците са бивши номади от арабската пустиня. Както и партите от района на Хорезм. А номадите по един или друг начин стигат до еднакви решения и същевременно проявяват упорита склонност да се придържат към архаичните си привички и традиции.

Да, акадците са били семити-номади преди това (и се явяват роднини с арабите и бъдещите евреи :grin: ). Може би, точно това е в основата на номадския модел - общи решения при общи условия. Защото ми направи впечатление, че по-древните и развити уседнали култури преди тях (шумерите, например) хилядолетие и нещо имат съвсем различни "идеалогия" - войните и съперничествата са основно между градовете и целта на войната е не да покориш (и впоследствие използваш), а да превземеш и сринеш противниковия град, да ограбиш богатствата и изколиш населението или го отведеш в робство. Всичко това се променя с акадците - техният принцип на водене на война и респективно "идеология" е съвсем друг и както се вижда твърде сходен с партите, които също са с по-изявен номадски характер.

Отделно, акадската държава е била наистина огромна по размери за времето си - освен цяла Месопотамия (което включва Шумер, но не се ограничава само с него), те завладяват и земите на бъдещата асирийска държава, стигнат до Ливанските възвишения и планината Тавър, както и завладяват сирийското крайбрежие. Действително, такава огромна територия не е по силите на едно племе, за да бъде ефективно и строго контролирана и използвана. А те запазват властта си около 200 години. Така че, това е аргумент в подкрепа на тезата ти.

  • Глобален Модератор
Публикува

по-древните и развити уседнали култури преди тях (шумерите, например) хилядолетие и нещо имат съвсем различни "идеалогия" - войните и съперничествата са основно между градовете и целта на войната е не да покориш (и впоследствие използваш), а да превземеш и сринеш противниковия град, да ограбиш богатствата и изколиш населението или го отведеш в робство.

Ами всъщност в шумерския период това го няма. Там целта е само противникът да капитулира и да признае върховенството на богиня Инана над бог Нергал (съвсем условно), които са покровителите на съответните градове. Докато с установяването на господството на семитите в Месопотамия и особено при асирийците нещата стават вече брутални откъм начините на водене на военни действия и разправата с победените противници.

  • Потребител
Публикува (edited)

Ами всъщност в шумерския период това го няма. Там целта е само противникът да капитулира и да признае върховенството на богиня Инана над бог Нергал (съвсем условно), които са покровителите на съответните градове. Докато с установяването на господството на семитите в Месопотамия и особено при асирийците нещата стават вече брутални откъм начините на водене на военни действия и разправата с победените противници.

Ще проверя къде го бях чел. Именно тази разлика в подхода на водене на война ми направи впечатление до акадците и при тях. Асирийците са ясни, но те се появяват по-късно на сцената и със своята свирепост са изключение дори за този регион.

ПП - акадците прибягват до разрушения само в определени случаи. Не им трябва съсипан град, защото те ще трябва да го възстановяват.

Редактирано от DendroaspisP
  • Глобален Модератор
Публикува

Ще проверя къде го бях чел. Именно тази разлика в подхода на водене на война ми направи впечатление до акадците и при тях. Асирийците са ясни, но те се появяват по-късно на сцената и със своята свирепост са изключение дори за този регион.

ПП - акадците прибягват до разрушения само в определени случаи. Не им трябва съсипан град, защото те ще трябва да го възстановяват.

Ами че на шумерите също не им трябва разрушен град. :grin: Още повече, че в него живеят съплеменници.

Всъщност първите разрушени и съсипани градове са при асирийците.

  • Модератор антропология
Публикува

Всъщност, Южняк, като се замисля, европейският феодализъм и изобщо феодализмът се появява там, където робовладелската формация не е съществувала и обществените отношения се развиват директно от родов (не родовобщинен!) строй към феодален. При робовладелските общества въпреки че има аристокрация, тя няма онова силно родово съзнание, както при по-примитивните общества, защото (според мен) при робовладелските общества "пазарните механизми" и паричните отношения са много по-силни и развити от тези в родовите. А където в икономиката парите играят по-значителна или основна роля, значението на кръвта намалява. Типичен пример е съвременният свят. Забележи също така, че властта в древен Рим е със силно аристократични характеристики до времето на неговото забогатяване. Последното за Рим беше нещо като ОТ, ако мислиш, че въпросът си заслужава дискусия, може в друга тема.

Няколко десетки души от една кръв или с обща кръв, течаща във вените. Не в онзи смисъл, който влага Съсълов, когото вероятно имаш предвид с този въпрос.

Дендро, тези сходства са най-вероятно продукт на сходни или еднакви нужди. Акадците доминират в една Месопотамия, чиято южна част е съставена от известен брой шумерски градове-държави със стари традиции на автономно и самостоятелно съществуване и със стара култура. Вероятно акадците просто не са имали нужните сили да ги завземат и директно превърнат в безлични провинции. Партите са изправени пред подобен проблем - да си осигурят господство над по-древни и развити (или пък не толкова древни и по-примитивни или на тяхното ниво) общества, без това да изисква голямо напрежение и военни усилия за поддържане на господството им.

Всъщност би трябвало да не се изпуска от внимание и фактът, че акадците са бивши номади от арабската пустиня. Както и партите от района на Хорезм. А номадите по един или друг начин стигат до еднакви решения и същевременно проявяват упорита склонност да се придържат към архаичните си привички и традиции.

"Всъщност, Южняк, като се замисля, европейският феодализъм и изобщо феодализмът се появява там, където робовладелската формация не е съществувала и обществените отношения се развиват директно от родов (не родовобщинен!) строй към феодален. " - да, точно това мисля. Бележката ти за Рим също намирам за точна и да, въпросът си заслужава отделна тема, но, няма да съм аз, който ще я отвори и дори не бих могъл да участвам съществено - не познавам достатъчно добре материята. Но, от малкото, което знам, намирам и двете ти бележки за изключително прецизни и бих казал, че ти правят чест по две причини - добра наблюдателност и несъобразяване с марксисткото клише. Самата тематика обаче не е добре разработена в научната литература и е под много силното влияние на марксистките догми, на които им липсва историзъм, т.е. - връзка с реалността, която се намества в ложето на теорията от марксистите. За съжаление, в западната историография, в наши дни, марксизмът доминира тотално (Томпсън им е светията) и топикът скоро няма да бъде разработен.

  • Модератор антропология
Публикува

Какво значи точно род?Няколко семейства или по голямо формирование от няколко хиляди човека.

Нито едното, нито другото. Можеш спокойно да я наречеш и "банда" и то си е такова в стила на шекспировото "band of brothers". Емпиричното правило е, че родът никога не надхвърля 150 души (числото на Дънбар) и никога не е по-малък от 7. В моментът, в който надхвърли 150, се разцепва. Т.е. при "род", става въпрос за социална единица на кръвен принцип (родство, обаче може да е и условно), която не надхвърля 150 души, годни да носят оръжие, и в кръвна връзка помежду си.

  • Глобален Модератор
Публикува

"Всъщност, Южняк, като се замисля, европейският феодализъм и изобщо феодализмът се появява там, където робовладелската формация не е съществувала и обществените отношения се развиват директно от родов (не родовобщинен!) строй към феодален. " - да, точно това мисля. Бележката ти за Рим също намирам за точна и да, въпросът си заслужава отделна тема, но, няма да съм аз, който ще я отвори и дори не бих могъл да участвам съществено - не познавам достатъчно добре материята. Но, от малкото, което знам, намирам и двете ти бележки за изключително прецизни и бих казал, че ти правят чест по две причини - добра наблюдателност и несъобразяване с марксисткото клише. Самата тематика обаче не е добре разработена в научната литература и е под много силното влияние на марксистките догми, на които им липсва историзъм, т.е. - връзка с реалността, която се намества в ложето на теорията от марксистите. За съжаление, в западната историография, в наши дни, марксизмът доминира тотално (Томпсън им е светията) и топикът скоро няма да бъде разработен.

В интерес на истината не съм се скъсал от четене какво пишат видните теоретици и познавачи на феодализма, просто съм мислил за това и онова и нещо ми се е сторила халтава калимерата със задължителното преминаване през обществените формации. :grin:

Чопли ме още една мисла, но като гледам, ще си остане само на ниво чоплене. А именно, че западноевропейската средновековна аристократична родова традиция, която в основата си е германска (в широкия смисъл на думата), се отличава от източната. Европейският феодализъм от Британските острови, Галия, Германия, Скандинавия, Северна Италия поражда (или аз така си мисля само) и европейския индивидуализъм след 1000 г. Докато на Изток във феодалните общества на ислямския свят, на древната Партия и Сасанидска Персия, на Средна Азия и на Далечния Изток индивидуализмът нещо липсва. Имам чувството, че това сериозно различие се дължи на факта, че германското родово чувство е в по-свити граници и върви само по хоризонтала - обикновено се простира в рамките на семейството и най-близките роднини, докато източното е върви и по хоризонтала, и по вертикала. Поне в рамките на аристократичните фамилии (със сигурност в древните ирански общества, а и в неиранските, но пак номадски), където има строго очертана субординация на младшите членове на аристократичната фамилия спрямо старшите. Тази субординация обаче като че ли се наблюдава в общества, в които битието налага колективизъм - в общества с развито земеделие и в общества с номадско битие, където отглеждането и опазването на добитъка изисква задружни усилия. Докато сред древните германци и скандинавци в техните гори и бедни земи всеки се оправя както може и това не е довело до формирането на сложни вътрешнородови отношения и йерархичност. Оттам вече възниква и индивидуализмът, избистрил се в Западна и Северна Европа през Средновековието.

Но тук вече отиваме в сферата на културологията и на Хофстеде и неговия единствен (във форума) пророк Алвата. :grin: Впрочем на него дължа отварянето на очите ми за връзката между земеделие и колективизъм. Това без грам ирония.

  • Модератор антропология
Публикува

Приятно ми е да видя компетентен човек, който изказва мисли, подобни на тези които ми се въртят из главата от години, но буквално не смея да формулирам . Ти си по-куражлия от мене. Но, щом си я почнал...

"Чопли ме още една мисла, но като гледам, ще си остане само на ниво чоплене. " - действително. темата не е от интерес за съвременната историография, която търси горещи точки в едни много различни посоки -ролята на жените в историята, например, или историята като разказ на белият (евро)- мъж християнин (ни най-малко не се шегувам или иронизирам) и поради това ще си остане чоплене и форумни лакърдии, най-вероятно, което е жалко, защото е добра.

"А именно, че западноевропейската средновековна аристократична родова традиция, която в основата си е германска (в широкия смисъл на думата), се отличава от източната. " - Аспандиат, шапки долу пред тази простичка мисъл, която е големият невидим слон в стъкларската работилница на съвременната историография. А то историята на западна европа от последните 2000 години е историята на германците (в широкия смисъл на думата) и техните миграции. Един кратичък поглед върху картата на Западна Европа е достатъчен да се уверим в съществеността на това, което простичко ни казва Аспандиат: Колко от съвременните държави в Зап. Европа не са германски? Отговор: никак не много. Съвременна зап. европа е резултат от германските миграции. Да изброим, за нагледност: Швеция, Норвегия, Дания, Исландия, Франция (франките), Швейцария, Австрия, Германия (хм), Испания (Готите), Холандия (фризите и дъчманите), Белгия (пак франките), Англия (англите, саксите и норманите),....Италия, разбира се (готите и лангобардите и..да ме допълнят колегите). Съсъ сигурност - донякъде и преднамерено - пропускам някои от съвременните западноевропейски (и не само) държави, създадени от германци. Съвременната карта на Европа е почти без изключение резултат от държавотворчеството на германците. И това е големият слон в стъкларския магазин на историографията. Зап. европейската държавност е германски феномен.Вероятно има някаква причина картата да изглежда, както изглежда.

"Европейският феодализъм от Британските острови, Галия, Германия, Скандинавия, Северна Италия поражда (или аз така си мисля само) и европейския индивидуализъм след 1000 г." - абсолютно. Не си мислиш само ти така, въпросът без лесен отговор е - защо? Не виждам лесен отговор. Но, имам някои предположения. Примерно едно такова ми хрумва, докато препрочитам Тацит - и преди съм го споменавал и сега няма. Друго предположение е свързано с географията, климата и релефа на зап. европа, и то е ясно, трето е с много старата и много силна традиция на индоевропейците -междувпрочем, като чета постинга на Аспандиат и архаичното индо-германци за индоевропейците ми зазвучава по един нов начин...

"Докато на Изток във феодалните общества на ислямския свят, на древната Партия и Сасанидска Персия, на Средна Азия и на Далечния Изток индивидуализмът нещо липсва. Имам чувството, че това сериозно различие се дължи на факта, че германското родово чувство е в по-свити граници и върви само по хоризонтала - обикновено се простира в рамките на семейството и най-близките роднини, докато източното е върви и по хоризонтала, и по вертикала. " - ами брилянто, нямам какво да добавя - засега. Освен старата традиция на моно-нуклеарното, моногамно семейство при индо-германците, т.е. съпруг/съпруга (съпругът може да издържа само една жена с лов и при условията на 4 сезона и лошо земеделие, при повече жени става трудно и глад, и има нужда от партньори мъже за създаването на ловни - и бойни - групи), и от там съюзите са между хоризонтални семейства в клановете, докато изтокът е (земеделски) и поради това патриархален и полигамен - един съпруг може да има и 50 жени, бабалък, шурета, и т.н. които да използва като полуроби в земеделската работа, и от там една вертикална структура, пирамида, на върха на която стои патриарх)

"Поне в рамките на аристократичните фамилии (със сигурност в древните ирански общества, а и в неиранските, но пак номадски), където има строго очертана субординация на младшите членове на аристократичната фамилия спрямо старшите. Тази субординация обаче като че ли се наблюдава в общества, в които битието налага колективизъм - в общества с развито земеделие и в общества с номадско битие, където отглеждането и опазването на добитъка изисква задружни усилия. Докато сред древните германци и скандинавци в техните гори и бедни земи всеки се оправя както може и това не е довело до формирането на сложни вътрешнородови отношения и йерархичност. Оттам вече възниква и индивидуализмът, избистрил се в Западна и Северна Европа през Средновековието. " - да, доста вероятно. Вероятно е нещо такова.

"Но тук вече отиваме в сферата на културологията и на Хофстеде и неговия единствен (във форума) пророк Алвата. :grin: Впрочем на него дължа отварянето на очите ми за връзката между земеделие и колективизъм. Това без грам ирония." - да видим, да видим... :). Колективизъм, ама верикален и в йерархии, докато германците са също колективистични по един определен начин, да го наречем (колективизмът на индо-германците), примерно, с римо-романското херманос. Братя, но и братя по оръжие, а всъщност може би даже .... германци :). не знам.... :grin: думите (имам предвид етимологията им) могат и всичко да обяснят, и са понякога много упорити във - ъ- вечното си зарвъщане.

  • Потребител
Публикува

Като добавка към германския индивидуализъм се сещам за Тацит, който казава, че германецът ненавижда градовете и предпочита да живее сам в гората със семейството си. Възможно е този индивидуализъм да се проявява и по-късно в строежа на замъци забутани в гори и планини, за разлика от нашите боляри , които гледат винаги да се устроят в градовете. Вероятно това е и причината в нашите ширини да няма такъв феномен като замъците на запад :)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!