Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува
Както вече казах, всички народи с коне рано или късно развиват някакви форми на /и/коньопочитание. Даже и в християнството ги има - в Библията гъмжи от колесници и коне.

Очевидно не съм могъл да ”оценя” по достойнство тези две изречения на уважаемия ”маготин” при първия им прочит. И действително, в тях има толкова много абсурд, че мащабът е малко трудно да се обхване из един път.

Освен че имаме ”народи с коне”, нещо като ”народи с крака” или пък без крака?!, в тях се съдържа и нещо потресаващо – ”коньопочитане”...... даже и в християнството?! Приемам го като някаква шега, защото вярвам в интелигентността на ”маготин” и не ми се ще да го третирам като обикновена глупост. Но все пак, повечето хора тук са заинтересовани от една сериозна дискусия, а не от плоски шегички за ”читанки” и ”картинки”.

Но да оставим християнството. Да се върнем при ”коньопочитеното?!” сред езичниците – прабългари и древни римляни. Имаме ли дори при тях ”коньопочитане”? (каквото и да значи това). КАТЕГОРИЧНО ”НЕ”!

За ”коньопочитане” нито при древните българи, нито при древните римляни, изобщо не може да се говори.

В друг случай бих се усъмнил в качеството на образованието, получено от автора на този бисер, но тъй като става дума за уважаемия и проявил се като доста начетен ”маготин”, не бих си позволил. Вероятно отново става дума за някакъв тънък майтап, който аз не мога да оценя.

Прабългарите и древните римляни използват коня и конската опашка и в мир, и във война, принасят коня в жертва на боговете, използват конската опашка като символ, но не почитат коня в религиозния смисъл на това понятие!

Конската опашка не е индикация за ”коньопочитане”, така както лъвът на сегашния български герб не индикира ”лъвопочитане” в съвременна България, а звездите по знамето на САЩ не са знак за култ към небесните тела, наречени звезди!

По абсолютно същия начин, когато отдаваме почит на знамето, не се прекланяме пред текстилното изделие, а пред това, което символизира то – НЕЗАВИСИМОСТТА, СВОБОДАТА, БЪЛГАРИЯ.

Отново по абсолютно същия начин ”конската опашка” и при древните българи и при древните римляни, както вече споменах, символизира ПОБЕДАТА В БОЯ, СИЛАТА, ВЪЗРАЖДАНЕТО, ДОМИНИРАНЕТО.

Това са елементарни нещо и аз съжалявам, че отнемам време и място във форума за тях. Но, може би, има нужда.

  • Мнения 161
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители
Публикува
не почитат коня в религиозния смисъл на това понятие!

О, точнно в религиозния смисъл го почитат коня, това безподобно биологично "понятие". Даже разни божества се появяват под формата на бял кон, разни ханове носят конски имена, някакъв си Тенгрикан бил Аспандиат... Впрочем опитът да се пренасят моделите на съвременното мислене в миналото играят на правещите ги малки номерца и винаги довеждат до погрешни заключения... :crazy_pilot: Ти ли беше големия познавач на "Авестата" или някой друг, та да изясним накрая въпроса има ли в нея коньове, колесници, Конски бог и т.н.

  • Потребители
Публикува
Даже разни божества се появяват под формата на бял кон, разни ханове носят конски имена, някакъв си Тенгрикан бил Аспандиат...

"Ханове"?! (хотели ли имаш предвид?), "конски имена"?! (А как сме с телешките и агнешките имена?).

Сега разбирам, пак се шегуваш! Признай си. :bigwink: Супер, но не е зле предварително да ни казваш къде да се смеем. Някой може да се обърка и да помисли, че се бъзикаш с форума.

От друга страна съм озадачен от неистовото ти желание да ни говориш тук за Тенгрикан, шаманизъм и турко-монголски фъшкии, при положение, че за това си има на разположение цял форум. ("Бойна слава"?!, май му викаха).

Ако имаш да кажеш нещо по темата с конкретни интересни факти, с удоволствие ще те изслушам.

  • Потребители
Публикува

"Ханове"?! (хотели ли имаш предвид?), "конски имена"?! (А как сме с телешките и агнешките имена?).

Сега разбирам, пак се шегуваш! Признай си. :bigwink: Супер, но не е зле предварително да ни казваш къде да се смеем. Някой може да се обърка и да помисли, че се бъзикаш с форума.

От друга страна съм озадачен от неистовото ти желание да ни говориш тук за Тенгрикан, шаманизъм и турко-монголски фъшкии, при положение, че за това си има на разположение цял форум. ("Бойна слава"?!, май му викаха).

Ако имаш да кажеш нещо по темата с конкретни интересни факти, с удоволствие ще те изслушам.

Като дадеш пример за агнешко или телешко име, ще ти кажа дали съм сериозен или не. :whistling:

А междувременно размишлявай над въпроса за митологичното мислене. Сипи си чаша от предпочитаното питие, запали си пура или цигарка и помисли - прабългарите като мен ли са разсъждавали или не?

Колкото до намеците ти да си вървя в "бойна слава" - благодарско, оттам идвам именно поради прекомерната им страст да контролират мненията и изказванията...

ПП В "Авеста" много най-важните имена на личности, включително и сред роднините на Зороастър, са все производни от АСП - кон. :crazy_pilot: Например първият цар - маздей Вистаспа / Хистасп. :smokeing:

Eто и една много интересна работа, която за мен е сасанидска, за теб може и да е тюркско-монголска конска фекалия... :smokeing:

2040352350_s.JPG

  • Потребители
Публикува

Няма тогава повече чинии за теб, невернико. :crazy_pilot: Искай от римлянина командировка за Рим, та да откриеш у римляните прабългарския култ към коня...Аз ще продължавам да си го диря на изток, у съответните ни [според генетиците] роднини. :117:

Eто и резултата - този път сарматски :post-70473-1124971712: Даже и върху камък, че чиниите явно не се възприемат като историческо свидетелство! :bleh:

%7Boption%7Dhttp://www.picvalley.net/u/760/961172979.JPG' alt='961172979.JPG'>

  • Потребител
Публикува
Eто и резултата - този път сарматски :post-70473-1124971712: Даже и върху камък, че чиниите явно не се възприемат като историческо свидетелство! :bleh:

961172979.JPG

Явно имаш силно развито въображение щом вида конска опашка. :smokeing:

  • Глобален Модератор
Публикува

Хммм, силно ме заинтригуват, без разбира се да съм какъвто и да било специалист, повтарящият се траен мотив ездач - куче - лъв който се среща при херосите на Тракия, тука в тая картинка, в мадарския конник, при св.Георги и на още места....

  • Потребители
Публикува
Хммм, силно ме заинтригуват, без разбира се да съм какъвто и да било специалист, повтарящият се траен мотив ездач - куче - лъв който се среща при херосите на Тракия, тука в тая картинка, в мадарския конник, при св.Георги и на още места....

363104980.JPG

Т.нар. "Тракийски конник" се появява и утвърждава като иконография през Елинизма, а пика на разпространението на оброчните плочки е 1-2 век. В пределинистическия период такова нещо няма, макар и някои ентусиасти да виждат в изображенията на конници по фреските от гробниците нещо като предтеча на явлението. Няма единно мнение как точно се стига до познатата иконография, но общо взето доминира схващането, че традиционните средиземноморски вярвания в полубожествени герои, обогатени от източни мотиви и разбирания, пораждат явлението.

  • Потребители
Публикува
363104980.JPG

Става малко досадно, но въпреки това ще рискувам да попитам отново:

Какво общо има тази картинка с темата? Откъде е тя? Какво се предполага, че изобразява?

Споделям скептицизма на Горо относно хипотетичното изображение на конска опашка, което си очертал с кръг. Според мен, на това място има по-скоро изображение на пиле (орел?, сокол?), готово всеки момент да свърши една работа върху копието....... :biggrin:

  • Потребители
Публикува

Става малко досадно, но въпреки това ще рискувам да попитам отново:

Какво общо има тази картинка с темата? Откъде е тя? Какво се предполага, че изобразява?

Споделям скептицизма на Горо относно хипотетичното изображение на конска опашка, което си очертал с кръг. Според мен, на това място има по-скоро изображение на пиле (орел?, сокол?), готово всеки момент да свърши една работа върху копието....... :biggrin:

Ами ти го даваш голям познавач на вся и всьо, кажи ти каква е връзката с темата и какво представлява картинката. А "онова" горе не е никакъв орел, а точно под отчупената част от стелата се вижда копието с конска опашка. :lightbulb:

  • Глобален Модератор
Публикува
Т.нар. "Тракийски конник" се появява и утвърждава като иконография през Елинизма, а пика на разпространението на оброчните плочки е 1-2 век. В пределинистическия период такова нещо няма, макар и някои ентусиасти да виждат в изображенията на конници по фреските от гробниците нещо като предтеча на явлението. Няма единно мнение как точно се стига до познатата иконография, но общо взето доминира схващането, че традиционните средиземноморски вярвания в полубожествени герои, обогатени от източни мотиви и разбирания, пораждат явлението.

Това, което ми привлича вниманието е трайността на мотива с тези три фигури, и то изобразяващи еднаква тематика. В медольона (?) по-горе в добавка е и прословутата стрелба назад от коня....

  • Потребители
Публикува

Това, което ми привлича вниманието е трайността на мотива с тези три фигури, и то изобразяващи еднаква тематика. В медольона (?) по-горе в добавка е и прословутата стрелба назад от коня....

Модата е труднообяснимо явление, дори и в наши дни. Кой медальон/?/ визираш?

За "скитския изстрел" назад са написани цели трудове...

  • Потребител
Публикува

Ами ти като много ги разбираш, как ще обясниш модата на конниците в Централан Азия доста преди средиземноморските култури. С коякопочитанието ли, пардон коньорочитанието. А че няма конска опашка мисля е повече от очевидно, освен за тези които много държат да я видят :bigwink:

  • Глобален Модератор
Публикува

Модата е труднообяснимо явление, дори и в наши дни. Кой медальон/?/ визираш?

За "скитския изстрел" назад са написани цели трудове...

А има ли данни българите да са го ползвали този "скитски изстрел"?

  • Глобален Модератор
Публикува

"Ханове"?! (хотели ли имаш предвид?), "конски имена"?! (А как сме с телешките и агнешките имена?).

Сега разбирам, пак се шегуваш! Признай си. :bigwink: Супер, но не е зле предварително да ни казваш къде да се смеем. Някой може да се обърка и да помисли, че се бъзикаш с форума.

От друга страна съм озадачен от неистовото ти желание да ни говориш тук за Тенгрикан, шаманизъм и турко-монголски фъшкии, при положение, че за това си има на разположение цял форум. ("Бойна слава"?!, май му викаха).

Ако имаш да кажеш нещо по темата с конкретни интересни факти, с удоволствие ще те изслушам.

Всеки, повтарям всеки е свободен да пише тук според правилата на форума.

  • Глобален Модератор
Публикува
Модата е труднообяснимо явление, дори и в наши дни. Кой медальон/?/ визираш?

За "скитския изстрел" назад са написани цели трудове...

Имам предвид това http://nauka.bg/forum/index.php?s=&sho...ost&p=42483

А за модата - това ми се струва повече от мода. Интересно, в кои народи го има и в кои - не? До християнството, защото то унифицира нещата.

  • Потребители
Публикува
Ами ти като много ги разбираш, как ще обясниш модата на конниците в Централан Азия доста преди средиземноморските култури. С коякопочитанието ли, пардон коньорочитанието. А че няма конска опашка мисля е повече от очевидно, освен за тези които много държат да я видят :bigwink:

Вярвай в каквото намериш за добре. Трябва да ти направя зловещо признание - науката слабо се интересува от мнението на любителите какво и къде е изобразено. :whistling: Виж, ако беше специалист по сармато-алански стели, можеше и да ми повлияеш повече от автора на книгата, от която извадих зарисовката. Но понеже не ми звучиш като такъв, ти пожелавам да си жив и здрав! :smokeing:

Аха, чинията. Любима ми е! Минава за късносасанидска или в сасанидски стил и май е открита в Сибир, където най-вероятно е внесена от Средна Азия. На нея се вижда както модата да се режат глави, така и използването на конската опашка като украса и талисман. Чинията, каквото и да приказват разни хора, е много важен извор, защото представя в детайли снаряжението на ездача от VІІ-VІІІ век. Ако си намеря Маршак къде съм го затрупал, може да кача и цитираната чиния с конска опашка на копие. Иначе модата на чиниите е типично персийска, откъдето преминава у Византия. Счита се, че чиниите пресъздават сцени, които първоначално са били само по релефите от камък, но после се пренасят върху метал. Това са един вид "Царски честитки", които дворът е отправял до приятели, съюзници и т-н.

Иконографията на "царския лов" във вариант царя на колесница блъска лъв с копие под нея за първи път е засвидетелствана при ахеменидите, доколкото си спомням. След това колесницата е заменена от кон, което постепенно ни довежда до познатата ни сцена конник наръгва животно, или вариант стреля с лък по животно. Стрелбата с лък е била много важно умение за всеки благородник, а персийският шах е стрелял церемониално и често, според надписите, е поставял рекорди. Това надали е само пропаганда, защото царят често е участвал лично в сраженията и вероятно, като всеки благородник, е тренирал непрекъснато.

  • Потребител
Публикува (edited)

Вярвай в каквото намериш за добре. Трябва да ти направя зловещо признание - науката слабо се интересува от мнението на любителите какво и къде е изобразено. :whistling: Виж, ако беше специалист по сармато-алански стели, можеше и да ми повлияеш повече от автора на книгата, от която извадих зарисовката.

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува
А ако ти беше (е стига де!!!!!! - б,м.кг.) щеше да дадеш и извора и да видим какво е писал дадения автор. Защото една размазана картинка нищо не значи. Нали така се прави в науката (.............).

А сцената с прословутия царски лов по любимите ти чинии не е персийски по произход, а е заемка от Близкоизточните култури. При прабългарите такива сцени няма. Сега остава да кажеш , че мадарският конник е царски лов и е иранска заемка.

Да ти напомня, че темата е за конската опашка, така и не разбрахме какво е товоето мнение по въпроса.

1/Науката не се прави по форуми, а в съответните публикации. Там се цитира автор, година, номер и страница на илюстрацията. Тук, поне засега - картинка!

2/От кои "близкоизточни култури" уважаеми господине? Как дефинираш "персийска култура"? И кои паметници ще посочиш, за да онагледиш мнението си? Защото именно в ахеменидския период започва утвърждаването на познатите ни иконографии на "царския лов", а връзката с определени сюжети от предходните културни кръгове никога не е отричана. Въпросът е къде явлението набира мащабност и се разпространява.

3/Мадарският конник е отвъд всяко съмнение "царския лов" и не по-малко сигурно вдъхновен от иранските си аналози. Всички останали интерпретации страдат от остра липса на доказателства.

4/Мнението по въпроса за конската опашка си го изказах, вярно, иносказателно, но мисля достатъчно ясно. :whistling: Повече от сигурно е, че конят е почитан от прабългарите, наред с кучето, а семантичната връзка конска опашка - война - победа може да се проследи в митологията и изкуството на степните и уседналите иранци.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!