Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

"Въпрос (103): Какво да правим с нечестивите книги, които сме получили от сарацините и ги имаме при себе?

Отговор: Непременно трябва да ги изгорите."

Очевидно книги е горил не само патриарх Евтимий (за съжаление в критични времена царствата падат, защото се оказват неадекватни - турците идат, те се борят са исихазъм и са толкова отнесени от реалността, че едно свястно описание не оставят), но и Борис.

Какви обаче биха били тези книги? Кого нарича Борис "сарацини"?

  • Потребители
Публикува

Има разни схващания, но най вероятно става дума за мюсюлмански книги - Коранът и някои други. Все пак не трябва да забравяме, че Волжка България приема исляма. А и Борис може да е избирал не само между Цариград и Рим, но и между християнство и ислям. Макар при Тервел да воюваме с арабите, то Симеон І се е опитвал да се съюзи с тях срещу Византия. Тъй че следващия въпрос май ще е - ами ако Борис І беше приел исляма?

  • Потребител
Публикува
Има разни схващания, но най вероятно става дума за мюсюлмански книги - Коранът и някои други. Все пак не трябва да забравяме, че Волжка България приема исляма. А и Борис може да е избирал не само между Цариград и Рим, но и между християнство и ислям. Макар при Тервел да воюваме с арабите, то Симеон І се е опитвал да се съюзи с тях срещу Византия. Тъй че следващия въпрос май ще е - ами ако Борис І беше приел исляма?

Според моето ,скромно мнение не е въпроса,в исляма!

А в книгите ,които те разпространяват и те (книгите не са угодни за католици и православни)са не само религиозни ,ами всякакви!

цитат:

Един бегъл поглед върху арабската култура от VIII и IX в. ни убеждава в това. Вече казахме, че науките и изкуствата в сарацинската империя намират необикновен разцвет. Успешно се развива химията, математиката, природознанието, медицината, поезията. Ето само няколко любопитни факти. При разрушаването на Багдат от монголите около средата на XIII в. в града има 36 обществени библиотеки, освен това всеки богат човек има частна библиотека. Според изследвачите на арабската култура през IX—Х в. арабите са обхванати от истинска страст към книгата. В края на 9 в. в Багдат има повече от 100 книжарници. Класическите творби на гръцката природонаука са преведени на арабски Усвоили старогръцката медицина, арабите й дават по-нататъшен тласък. В Багдат е основана първата болница и през 931 г. са засвидетелствувани 860 признати лекари. Основават се първите аптеки, откриват се нови лекарства (например различни сиропи). Арабите основават първото през Средновековието фармацевтично училище. От Кордова до Самарканд шествуват географи и историци, обсъждат проблеми в джамиите и по улиците.

В Европа по това време владее монашеско суеверие; сред народа властвува магията, царете си гледат на карти и гадаят по псалтир; духовенството вижда във всяка болест намеса на дявола и си служи с безмислени ритуали за изгонване на дявола. А арабите разполагате най-добрата медицина на света; появяват се редица трудове и наръчници за болести на окото, за целебното действие на музиката, указания за опериране на рака. В Багдат и в други градове има бани, правят се открития в гинекологията и пр. В областта на поезията през VIII—IX в. се явяват много меценати; даровити люде от неарабски произход в сарацинската държава започват да създават литература на арабски; превежда се много от чужди езици. Сарацините са онези, които донасят в Европа отводнителната канализация, присаждат памука, ориза, прасковата, кайсията, донасят някои от своите математически достижения.

Връзката с Волжка България не е прекъсвала до падането и под руска власт.

цитата го взех от тука:

http://mission-center.com/islam/konstbg.htm

  • Потребители
Публикува

Връзката с Волжка България не е прекъсвала до падането и под руска власт.

цитата го взех от тука:

http://mission-center.com/islam/konstbg.htm

Позволявам си да твърдя, че цитираният от last_godo текст представлява прекрасен пример на историческа манипулация като съчетание от фантасамагории и неистини.

През 9 век в Багдад или където и да е по света няма как да има ”повече от 100 книжарници” поради следните причини:

1. По това време ”книжарници” изобщо няма. Нито една! Никъде по света!

2. Една книга през 9 век струва огромно състояние. Книгопечатането не е изобретено в Багдад, а в Германия и то чак през 15 век. Рядко, дори и най-богатите хора са могли да си позволят да закупят книга. Възниква въпросът с какво тогава са се занимавали тези 100 книжарници в Багдад? Кой ”пазарувал” там?

3. 99% от населението, не само в Багдад, е било абсолютно неграмотно. Именно поради тази причина още тогава възниква поддържаната до наши дни традиция да се наизустяват колективно цели пасажи от Корана, като се повтаря това, което чете някой друг грамотен (1 на 100). Нещо, на което преди десетина години бях свидетел в едно помашко село. Караха децата да повтарят някакви непознати за тях звукосъчетания (арабски думи), да ги заучават наизуст и да ги декламират, без да разбират абсолютно нищо, от това, което са научили.

Нарисуваната обща картина на ”разцвет” на науките и медицината също не отговаря на историческата истина, но това е друга тема.

  • Потребител
Публикува

Книжарници не означава, според мен, търговски магазин за книги. Просто средища за преписване, откъдето са захранвани с книги /възможно и са си плащали за това/ страните от целия арабски свят. Багдат е център на арабския халифат!

В Х век за малко Светослав да приеме исляма. Киевска Русъ преди християнизирането има друга опция - исляма или юдейството. Особено близко е било ислямизирането й, откъм Волжка България включително. Все пак, Дунавска България надделява над мюсюлманските си сънародници и заедно с Константинопол, но с български книги и свещеници християнизират Киев. Така че, както Киев преди това е бил пред избор на религията, така и Борис І е бил пред такъв - оттам може да са и "сарацинските" /арабски мююсюлмански/ книги. Грубо нещата са така: Ще правим една обща религия в държавата и владетеля да е пръв ставленик на бога и негов наместник. Правим конкурс, който има идея за религията и начина на структурирането й в страната да изпрати книги, CV и мотивационно писмо с приложения верски догматични книги за изучаване и изследването им. Изпращат такива от Константинопол, Рим, ето виждаме и Багдад /сарацински книги/, а защо не и юдеите от Хазария. Конкурса е спечелен от християнството. Мюсюлманството и юдейството са отхвърлени априори. Остава избора от Рим или Константинопол /още не са в схизма, но търкания и студена война между тях има/. Ето защо Борис І пита - имаме едни сарацински книги, останали от загубилия конкурса, какво да правим с тях? Папата е категоричен - унищожавай!

  • Потребител
Публикува

Оставете книжарниците, ами вижте по Канал 3 филма за съвършеното жилище- българската юрта! Направо ме разбиха двамата герои- бивш военен и пенсиониран архитект. То не беше съвършен календар, то не беше невероятно жилише и т. н. Тия хора за години ми отвориха очите. Само неразбрах що не живеем в юрти и до днес след като по добро не е измислено в света и до днес. :crazy_pilot:

  • Глобален Модератор
Публикува

Вчера РИЦАРЯ в ЛС без връзка с тази тема ми съобщи за едно историческо сведение за един "скитски саракин", който през ІІІ век бил прекарал известно време в Египет, където контактувал с местните жреци (цитирам по памет). РИЦАРЯ смята, че под "саракини" би трябвало да се разбира манихеи, като не е сигурно, че е бил скит, а не е изключено да е бил родом от град Скитополис. Най-добре направо си го питайте за повече информация :)

Иначе що се отнася да манихейското проникване в Средна Азия, още в края на ІІІ в. в Средна Азия то започва да си пробива път там. Мар Аммо е един от главните манихейски проповедници на изток. Той минава през Партия, откъдето стига до Мерв, който постепенно се превръща в един от главните центрове на манихейството в Средна Азия. След смъртта на Мани в 274 или 277 г. новият водач на манихейците се установява в Мерв. Той изпраща своя ученик Зурвандад да проповядва в града Замб (Замм) на река Аму Даря.

  • Потребител
Публикува

Специално в настоящия контекст, смятам че под "сарацински", Борис І е имал предвид мюсюлмански книги и мюсюлманството.

Под "сарацини" са известни в латинската терминология мюсюлманите, мохамедани. А понеже кореспонденцията на Борис І е с Ватикана, то е налице този термин, какъвто е при представителите на "латинския свят" В. де Рубрук и Р. Бейкън.

Пускам направо източниците за сравнение. Позволявам си да добавя някои зебележки, особено по отношение на назоваванията на народите, като съм ги привел към настоящата академична наука /от следренесансовите европейски исторически школи и научните им достижения/:

ВИЛЬГЕЛЬМ ДЕ РУБРУК

ПУТЕШЕСТВИЕ В ВОСТОЧНЫЕ СТРАНЫ ВИЛЬГЕЛЬМА ДЕ РУБРУКА В ЛЕТО БЛАГОСТИ 1253

Итак, мы спустились на корабле от этого поселка до двора Бату, и от этого места до городов Великой Булгарии к северу считается пять дней пути. И я удивляюсь, какой дьявол занес сюда закон Магомета 86. Ибо от Железных ворот, находящихся в конце Персии, требуется более тридцати дней пути, чтобы, поднимаясь возле Этилии, пересечь пустыню до упомянутой Булгарии, где нет никакого города, кроме некиих поселков вблизи того места, где Этилия впадает в море; и эти булгары — самые злейшие сарацины, крепче держащиеся закона Магометова , чем кто-нибудь другой.

То, что я сказал о земле паскатир, я знаю через братьев проповедников 95, которые ходили туда до прибытия татар, и с того времени жители ее были покорены соседними булгарами и сарацинами и многие из них стали сарацинами . Другое можно узнать из летописей, так как известно, что области за Константинополем, именуемые ныне Булгарией /бел. моя Западната част на І БЦ, Самуилова държава/, Валахией /бел. моя. Източна част от І БЦ, към момента на признаване на Самуил от Рим извън границите на държавата му/ и Склавонией, были областями греков. Венгрия, таким образом, была [121] Паннонией.

После этого мы нашли некий хороший город по имени Эквиус 109, в котором жили сарацины, говорящие по-персидски , хотя они были очень далеко от Персии.

ГЛАВА ДВАДЦАТЬ ШЕСТАЯ

О смешении несториан и сарацин и об их идолопоклонстве

Язык паскатир 93 и венгров — один и тот же; это — пастухи /бел. моя ”наричани волохи при българите” – Ана Комнина/, не имеющие никакого города; страна их соприкасается с запада с Великой Булгарией. От этой земли к востоку, по упомянутой северной стороне, нет более никакого города. Поэтому Великая Булгария — последняя страна, имеющая город. Из этой земли паскатир вышли гунны, впоследствии венгры, а это, собственно, и есть Великая Булгария.

Ибо те булгары, которые живут за Дунаем, вблизи Константинополя, вышли из упомянутой Великой Булгарии. И вблизи паскатир живут иллак /бел. дако-ромъни/, что значит то же, что блак /бел. дако-ромън/, но татары не умеют произносить Б; от них произошли те, кто живет в земле Ассана /бел. дако-ромън/. Ибо обоих, как тех, так и этих, именуют «иллак» /бел. дако-ромъни/

РОДЖЕР БЭКОН

(ок. 1214 - ок. 1292).

ВЕЛИКОЕ СОЧИНЕНИЕ

За ними к востоку живет некий народ, называемый мердуим 95, зависимый от тартар. Но они — сарацины, живущие по закону Магомета 96. За ними находится вышеупомянутая река Этилия, вытекающая из Великой Булгарии, о которой будет сказано ниже.

За ними на восток живут сарацины, которые называются лелги 99, ведущие войну с тартарами из-за плодородной земли.

Ведь куманы обитали от Дуная до той самой земли, в которой пребывает император, и все они были перебиты тартарами, кроме тех, которые бежали в Венгерское королевство. И это княжество граничит на севере прежде всего с Великой Булгарией, откуда происходят булгары 110, живущие между Константинополем 111, Венгрией и Склавонией 112. Ведь та, что расположена в Европе, - Малая Булгария, [и там] говорят на языке булгар, живущих в Великой Булгарии, которая находится в Азии. А эти булгары из Великой Булгарии — злейшие сарацины 113. И это удивительно, ибо земля эта отстоит от Железных ворот, или от Каспийских ворот, более чем на 30 дней пути через пустыню; и она лежит в северных пределах - вот почему в высшей степени странно, что до них, столь удаленных от сарацин, дошло учение Магомета. И из этой Булгарии берет начало Этилия, о которой [уже] говорилось. За ней, на восток, находится земля Паскатир 114, она же - Великая Венгрия, из которой вышли гуны, позднее [называемые] хунгры, ныне они называются хунгарами; они, взяв с собой булгар и другие народы, взломали, как говорит Исидор, ворота Александра 115. И уплачивалась им [216] дань [странами] вплоть до Египта, и разорили они все земли до самой Франции; следовательно, обладали они большим могуществом, чем до сих пор тартары; и большая часть их осела в земле, ныне называемой Венгрией, [расположенной] за Богемией и Австрией, которая сейчас латинянами [называется] Венгерским королевством. И близ земли Паскатир находятся балхи /бел. дако-ромъни/ из Великой Балхии /бел. Дако-ромъния/, откуда пришли балхи /бел. дако-ромъни/ в землю Ассана между Константинополем и Болгарией и Малой Венгрией. Ведь народ этот тартары называют ныне илак, что значит то же, что и блак /бел. дако-ромън/. Но тартары не умеют произносить звук "б" 116. А с южной части этой тартарской пустыни находится Каспийское море. А далее, до самого востока, Кавказские горы. [Далее следует описание границ татарских владений до Каракитая.]

Ибо надлежит знать, что от центра Черной Катайи до самых восточных границ живут преимущественно идолопоклонники, но примешаны к ним сарацины и тартары и несториане 128, то есть плохие христиане, имеющие на востоке своего патриарха, который посещает [их] края и крестит младенцев, ибо только он один крестит, и он может прийти в одно и то же место только раз в пятьдесят лет; и он говорит, что издревле он поставлен Римской церковью и, если не будет препятствий, он готов [ей] повиноваться.

А теперь назову основные народы, которые исповедуют разные религии, распространенные в мире, какими являются сарацины, тартары, язычники, идолопоклонники, иудеи, христиане, [Далее описываются характерные признаки различных вероучений в указанной Бэконом последовательности.]

  • Потребител
Публикува
Позволявам си да твърдя, че цитираният от last_godo текст представлява прекрасен пример на историческа манипулация като съчетание от фантасамагории и неистини.

През 9 век в Багдад или където и да е по света няма как да има ”повече от 100 книжарници” поради следните причини:

1. По това време ”книжарници” изобщо няма. Нито една! Никъде по света!

2. Една книга през 9 век струва огромно състояние. Книгопечатането не е изобретено в Багдад, а в Германия и то чак през 15 век. Рядко, дори и най-богатите хора са могли да си позволят да закупят книга. Възниква въпросът с какво тогава са се занимавали тези 100 книжарници в Багдад? Кой ”пазарувал” там?

3. 99% от населението, не само в Багдад, е било абсолютно неграмотно. Именно поради тази причина още тогава възниква поддържаната до наши дни традиция да се наизустяват колективно цели пасажи от Корана, като се повтаря това, което чете някой друг грамотен (1 на 100). Нещо, на което преди десетина години бях свидетел в едно помашко село. Караха децата да повтарят някакви непознати за тях звукосъчетания (арабски думи), да ги заучават наизуст и да ги декламират, без да разбират абсолютно нищо, от това, което са научили.

Нарисуваната обща картина на ”разцвет” на науките и медицината също не отговаря на историческата истина, но това е друга тема.

Виждам ,че се борави (с Великия руски език)с лекота и се цитира ,затова Ви копирах този линк и цитат !

ето Ви линка

http://mission-center.com/islam/fathers.htm

не знам дали е правилния

Аз не съм поправял нищо в текста,само го цитирах във връзка със сарацините!

Сега тия разсъждения и заключения на уважаемия 'Хърс Златния' са абсолютно негови и са на база негови познания!

Затова аз няма да ги коментирам и не ми е интересно!

Ще му копирам малко инфо за книгите,

понеже аз се съмнявам ,че тези книги които имат такова желание да унищожават представителите на "цивилизованата" Римска империя,касаят исторически тълкувания на факти от миналото, които не са удобни за католиците!

Пък ,щом пита(Борис или представителя на българите) какво да ги правят ,значи ТЕ(книгите) съществуват!

Пък заключението за 99%неграмотност е много интересно ,кой го е споделил,че да го твърдим с такава сигурност?

Ето малко за книгата:

http://www.bg-history.info/1175/Istoriia-na-knigata.html

  • Потребители
Публикува
Сега тия разсъждения и заключения на уважаемия 'Хърс Златния' са абсолютно негови и са на база негови познания!

Затова аз няма да ги коментирам и не ми е интересно!

Да кажеш, че няма да коментираш нещо, щото не ти е интересно и веднага след това да го коментираш, е интересен похват. :smokeing:

.....понеже аз се съмнявам ,че тези книги които имат такова желание да унищожават представителите на "цивилизованата" Римска империя, касаят исторически тълкувания на факти от миналото, които не са удобни за католиците!

Пък заключението за 99%неграмотност е много интересно ,кой го е споделил,че да го твърдим с такава сигурност?

Бих отговорил, използвайки буквално думите и стила на уважаемия 'last_godo':

" Пък заключението, че тези книги касаят исторически тълкувания на факти от миналото, които не са удобни за католиците е много интересно. Кой го е споделил,че да го твърдим с такава сигурност?"

Поздрави

  • Потребители
Публикува

Рискувам да изкажа моето лично мнение, с което не всички биха се съгласили. За да разберем значението, смисъла на отделните въпроси към папата, трябва да познаваме целия текст. Тоест, въпросите следва да се възприемат като едно смислово цяло.

Тогава става ясно, че случайни, неправилни или глуповати въпроси няма. Всеки въпрос (и разбира се, всеки отговор) има своята логика и смисъл, в контекста на политическата игра между Борис, папата и ромеите.

С конкретния въпрос относно сарацинските книги, Борис не иска разрешение от папата какви книги да чете и какви да не чете (били те религиозни или други). Това би било твърде наивно възприемане на смисъла на този въпрос. Нищо подобно не става.

Въпросът има съвсем друг подтекст – при това по-скоро политически, отколкото религиозен. Борис желае да разбере отношението на Римо-католическата църква към сарацините (арабите) като цяло.

Виждаме, че получава пределно ясен отговор, който чудесно ориентира Борис за политическите нагласи на римския папа.

Отговорът означава не просто: “Горете книгите”. Той означава: “Сарацините са наши врагове! Към тях не следва да има благосклонно отношение.” Това всъщност казва папата.

Оттук нататък, всеки умен владетел, а Борис безспорно е бил такъв, би могъл да си направи съответните заключения, оценки и стратегия за действие, в контекста на конкретната политическа ситуация.

Това е моето скромно мнение за смисъла на този въпрос.

  • Потребител
Публикува

сарацините - в смисъл "мюсюлманите" нали? Общо "мюсюлманите"?! И в този смисъл книгите им.

Ако някой сарацин е римо-католически християнин и чете такива книги, едва ли папата ще се изкаже в същия смисъл...

  • Потребител
Публикува
Рискувам да изкажа моето лично мнение, с което не всички биха се съгласили. За да разберем значението, смисъла на отделните въпроси към папата, трябва да познаваме целия текст. Тоест, въпросите следва да се възприемат като едно смислово цяло.

Тогава става ясно, че случайни, неправилни или глуповати въпроси няма. Всеки въпрос (и разбира се, всеки отговор) има своята логика и смисъл, в контекста на политическата игра между Борис, папата и ромеите.

С конкретния въпрос относно сарацинските книги, Борис не иска разрешение от папата какви книги да чете и какви да не чете (били те религиозни или други). Това би било твърде наивно възприемане на смисъла на този въпрос. Нищо подобно не става.

Въпросът има съвсем друг подтекст – при това по-скоро политически, отколкото религиозен. Борис желае да разбере отношението на Римо-католическата църква към сарацините (арабите) като цяло.

Виждаме, че получава пределно ясен отговор, който чудесно ориентира Борис за политическите нагласи на римския папа.

Отговорът означава не просто: “Горете книгите”. Той означава: “Сарацините са наши врагове! Към тях не следва да има благосклонно отношение.” Това всъщност казва папата.

Оттук нататък, всеки умен владетел, а Борис безспорно е бил такъв, би могъл да си направи съответните заключения, оценки и стратегия за действие, в контекста на конкретната политическа ситуация.

Това е моето скромно мнение за смисъла на този въпрос.

Нямам желания да коментирам участниците,това имах впредвид!

Пък за въпроса и отговара имам много желание!Даже ако имате превод(линк) официален на всичките въпроси и отговори ще съм Ви много благодарен!

Според мене е правилно да не се изважда един(въпрос) от всичките ,но така се прави и на други места!

Въпроса е ясен :

Какво да правим с книгите на сарацините?

Значи те си съществуват и са преведени на славянски ,щото предполагам ,че не са четени на сарацински(арабски)

Всъщност и отговорите написани от Анастасий библиотекар трябва да са преведени още тогава от латински на славянски и кога е най ранния препис на същите(е много интересно)и от кого?

  • Потребител
Публикува

В какъв смисъл в 60-те г. на ІХ век сарацинските и католическите книги да са преведени на български??

Обаче дали не изпускаме нещо интересно?: "Отговорите на папата до Борис І" са от 866 г. Признаването от Рим на кирилицата за равностойна на другите словенски азбуки и езици /латиница, гръцки, иврит/ е от 867 г. Очевидно не е случайно. Очевидно щом отговорите са от 866, то въпросите на Борис І са от по-рано. Да не би Кирил Философ да ги е донесъл или най-малкото да се явява нещо като адвокат - застъпник за каузата на българския кан. В Рим е налице църковен дебат, църковен конгрес, където има фракция за допускане на този прецедент /новата азбука и езика да се признаят за равни на другите три/, имало е и фракция против със съответните оратори и застъпници. Може би компромисът е, че все пак част от буквите са гръцки, а само останалата част е от старите "букви български или персийски". Вече след това, след като за Константинопол /края на 50-те г. ІХ в./ е било допустимо, и Рим /867г./ също признава словенето на бога на български и с азбуката за езика им /с букви отчасти "гръцки, а отчасти български или персийски" - последните така известни за Рим, но за самите ползващите ги са - български/...

  • Потребител
Публикува
В какъв смисъл в 60-те г. на ІХ век сарацинските и католическите книги да са преведени на български??

Обаче дали не изпускаме нещо интересно?: "Отговорите на папата до Борис І" са от 866 г. Признаването от Рим на кирилицата за равностойна на другите словенски азбуки и езици /латиница, гръцки, иврит/ е от 867 г. Очевидно не е случайно. Очевидно щом отговорите са от 866, то въпросите на Борис І са от по-рано. Да не би Кирил Философ да ги е донесъл или най-малкото да се явява нещо като адвокат - застъпник за каузата на българския кан. В Рим е налице църковен дебат, църковен конгрес, където има фракция за допускане на този прецедент /новата азбука и езика да се признаят за равни на другите три/, имало е и фракция против със съответните оратори и застъпници. Може би компромисът е, че все пак част от буквите са гръцки, а само останалата част е от старите "букви български или персийски". Вече след това, след като за Константинопол /края на 50-те г. ІХ в./ е било допустимо, и Рим /867г./ също признава словенето на бога на български и с азбуката за езика им /с букви отчасти "гръцки, а отчасти български или персийски" - последните така известни за Рим, но за самите ползващите ги са - български/...

Интересно е ,да!

Има доста противоречия,Кирил и Методий са пратени от Константинопол в Моравия да им дадат азбуката ,която са създали 10 -ина години преди това,значи са под Констатинополската патриаршия ,щото Ростислав моли императора за помощ!

Пък ги гонят от там щото проповядвали на славянски и те вместо да тръгнат за Константинопол ,хващат пътя за Рим като носят и мощите на Климент!

И това става в периода 862-869 и в този период са и въпросите към папата

Пък и има писмо на папата до моравския княз !

ще го потърся

  • Потребител
Публикува

Когато говорим за Моравия, всъщност едната е при Белград - Морава. Все пак, ако е тази по-северно, ето две важни неща за един Моравски комит, управлявал двадесетина-тридесет години след мисията на Кирил Философ. Нищо чудно мисията да е била при управлението на неговия предшественик - баща, дядо...

Ето малко от историята по Gesta Hungarorum. Всъщност да си прочетем и научим историята на І Българско царство в периода на завладяване на северните му комитати и съответно българско и "славянско" население.

Декларация от комит Меноморт за БЪЛГАРСКИЯ МУ ПРОИЗХОД!

Gesta Hungarorum - унгарска анонимна хроника

Менуморута ... Этот «герцог» обращался к посланникам Арпада «с гордым сердцем болгарина» (Bulgarico corde, superbe*)

------

Менуморута следует признать абсолютно безнадежными и рискованными. Его имя происходит от термина marot, на старом мадьярском языке обозначавшего мораван. Этот «герцог» обращался к посланникам Арпада «с гордым сердцем болгарина» (Bulgarico corde, superbe*). К тому же, будучи подданным константинопольского императора — и как следствие, возможно, христианином, — Менуморут, согласно туманным утверждениям Анонима, придерживался полигамной формы брака. Политически это государственное образование поначалу ориентировалось на Моравию. Но хотя его страна находилась на стыке двух мощных зон влияния — Болгарии и Великой

* С булгарским гордым сердцем (лат.)

124

Моравии, Менуморут, обладавший преимуществом в виде грозной военной силы и возможности надзора над важным участком соляной торговли, к концу IX в. добился независимости от этих двух славянских государств, соперничавших на Паннонской равнине. Именно в таком ключе можно рассматривать его легитимистские обращения к почтенному, далекому и, следовательно, весьма необременительному сюзерену — константинопольскому императору.

още нещо тук:

http://www.promacedonia.org/tb2/tb_4_3.htm#Menomorut и тук за него, проф. Т.Балкански.

  • Потребители
Публикува
сарацините - в смисъл "мюсюлманите" нали? Общо "мюсюлманите"?! И в този смисъл книгите им.

Ако някой сарацин е римо-католически християнин и чете такива книги, едва ли папата ще се изкаже в същия смисъл...

Съжалявам. Подобно изказване може да направи човек, който няма никаква представа за съдържанието на понятието "сарацин" през разглеждания период, също както и на термина "славянин" в съвременната науката и общество. Преди да обсъжда нещо човек, би следвало да си изясни какво точно означават употребяваните от него термини. Иначе ставаме смешни.

  • Потребители
Публикува
Въпроса е ясен :

Какво да правим с книгите на сарацините?

Значи те си съществуват и са преведени на славянски ,щото предполагам ,че не са четени на сарацински(арабски)

Всъщност и отговорите написани от Анастасий библиотекар трябва да са преведени още тогава от латински на славянски и кога е най ранния препис на същите(е много интересно)и от кого?

Съгласен съм, че въпросът е кристално ясен, но въпреки това, изглежда много хора не могат да го разберат. В този смисъл, проблемът не е във въпроса, а в съответните хора.

За преводи на славянски език и то от арабски през първата половина 60-те години на 9 век е абсурдно да се говори. Тогава на бул. Васил Левски в София все още не е имало преводачески бюра. :bigwink:

Но да оставим шегите настрана. Смята се, че учениците на Кирил и Методий идват в България цели 20 години по-късно - през 885 г. или 886 г. Едва тогава в България нещо започва да се превежда и то не от сарацински (арабски).

Въпросът, който поставя 'last_godo', обаче си е на мястото: Как са четяли книгите, като са били написани на чужд език? Ами много просто - не са ги четяли. Това още веднъж потвърждава хипотезата, че въпросът всъщност не се отнася до книгите и до написаното в тях, а има за цел да изясни отношението на папата към сарацините в политически аспект.

Самите сарацински книги най-вероятни са били получени в дар от някое пратеничество на сарацините, под формата на мисия с търговски цели. Това последното, разбира се, е само предположение, но не неоснователно.

  • Глобален Модератор
Публикува

'Сарацини' римляните, а после и ромеите са наричали бедуините в сирийската пустиня /пръв ги упоменава Аммиан Марцеллин през 4 век/. Тогава последните още не били приели исляма. След това вече наименованието придобива религиозен оттенък и се разпростира върху всички араби - мюсюлмани.

  • Потребители
Публикува

Съжалявам. Подобно изказване може да направи човек, който няма никаква представа за съдържанието на понятието "сарацин" през разглеждания период, също както и на термина "славянин" в съвременната науката и общество. Преди да обсъжда нещо човек, би следвало да си изясни какво точно означават употребяваните от него термини. Иначе ставаме смешни.

"Сарацин" е етнокултурно определение. :post-70473-1124971712:

  • Глобален Модератор
Публикува
;Преди да обсъжда нещо човек, би следвало да си изясни какво точно означават употребяваните от него термини.

Или това може да стане в хода на дискусията ;):)

  • Потребители
Публикува

Според мен под ''сарацински'' книги трябва да се разбират ''манихейски'' книги -

За докателство ще приведа -

1. Сократ Схолатик -

ГЛАВА 22

О Манесе, начальнике ереси манихейской, и о том, откуда он происходил

Но между доброю пшеницею обыкновенно растут и плевелы, потому что добрых любит подстерегать ненависть. Немного ранее времени Константина, к христианству истинному начало прививаться христианство язычествующее, как к пророкам прививались лжепророки, к апостолам — лжеапостолы; ибо тогда к христианству манихей 75 приноравливал учение языческого философа Эмпедокла, о чем Евсевий Памфил хотя и упомянул в седьмой книге своей «Истории», но не рассказал подробно. Посему я считаю необходимым восполнить пропущенное, ибо тогда будет известно, кто был манихей и откуда, что отважился на такую дерзость. Один скифский сарацин 76 имел у себя женою пленницу из верхних Фив. Ради нее поселившись в Египте и получив египетское образование, он начал вводить в христианство мнения Эмпедокла и Пифагора, именно утверждал, что есть два начала: доброе и злое, подобно тому, как Эмпедокл злое называл враждою, а доброе — дружбою. Учеником этого скифянина был Будда, прежде называвшийся Теревинфом. Будда переехал в Вавилонию, населенную персами, и стал рассказывать о себе много удивительного, говоря, что родился от девы и воспитан в горах. Он написал четыре книги и одну из них назвал книгою о таинствах, другую — евангелием, третью — сокровищем, четвертую — главами. Некогда показывая вид, что совершает тайные посвящения, Будда низвержен был духом и таким образом погиб. Одна женщина, у которой имел он пристанище, погребла его и, взяв его деньги, купила на них семилетнего ребенка, по имени Куврик. Впоследствии, отпустив это дитя на волю и научив грамоте, она умерла и оставила ему все деньги Теревинфа и книги, которые написал он, воспитываясь у скифянина. Вольноотпущенный Куврик взял все это и, переехав в Персию, переменил свое имя, стал называться Манесом, а книги Будды, или Теревинфа, людям, которые были обманываемы им, выдавал за свои. Содержание этих книг, судя по их словам, было христианское, а по догматам — языческое, ибо манихей, как безбожник, убеждал чтить многих богов, учил поклоняться солнцу, вводил судьбу, уничтожал в нас свободу и, следуя мнениям Эмпедокла, Пифагора и египтян, явно преподавал {46} превращение тел одних в другие. Не допускал он также, что Христос был во плоти, но называл его призраком, отвергал закон и пророков, а себя называл утешителем, что все чуждо православной церкви, даже в своих посланиях дерзал именовать себя Апостолом. Но за такие обманы манихей подвергся достойному наказанию по следующей причине. Сын персидского царя впал в болезнь, и отец, как говорится, готов был ворочать камни, лишь бы спасти сына. Услышав о манихее и думая, что его чудеса истинны, он пригласил его к себе, как Апостола, и надеялся, что этот апостол спасет его сына. Манихей пришел к царю с видом притворства и царское дитя взял на руки. Но царь, заметив, что оно на его руках умерло, заключил Апостола в узы и готов был казнить его. Однако же манихей убежал в Месопотамию и спасся. Несмотря на это, персидский царь, узнав о месте его пребывания, приказал схватить его и, содрав с него кожу, набить ее соломою и выставить у городских ворот. Это мы говорим не вымыслы, но приводим то, что прочитали в сочинении Архелая, епископа Касхары, одного из городов Месопотамии. Архелай говорит, что он сам лично состязался с манихеем и вышеизложенное внес в описание его жизни. Итак, когда добрые процветают, ненависть, повторяю, любит подстерегать их. Но какова причина, по которой благой Бог попускает это? Та ли, чтобы показать чистоту догматов Церкви и смирить присоединяющуюся к вере гордость, или иная, — решить трудно и отвечать долго, исследовать этот вопрос теперь не время. Нам не следует ни раскрывать догматов, ни входить в трудные рассуждения о промысле и суде Божием: мы должны, по силам, излагать историю событий в недрах Церкви. Теперь сказано, каким образом незадолго до времен Константина родилось манихейское богослужение; возвратимся же к временам нашего повествования.

2. Вижте писмото на патриарх Теофилакт Константинополски до цар Петър ,за никакви Мохамедови книги не става въпрос ,иде реч за една цитирам - ''старовремска и новоявила се ерес '' - почитателите на Буда ??/Теревентий / и Манес ?Куврик/ също и за павликянските еретици / дуалисти / ;

3 . За мохамеданите българите знаят много по отдавна - християнинът Тервел размазва ''мохамеданите'' пред Константинопол още 718год.

  • Потребител
Публикува
За преводи на славянски език и то от арабски през първата половина 60-те години на 9 век е абсурдно да се говори. =========

Писмени преводи - да. Писмени. Писмени...

Въпросът, който поставя 'last_godo', обаче си е на мястото: Как са четяли книгите, като са били написани на чужд език?

Посредством четци, преводачи, двуезични четци. Ако е от гръцки, смятам поне сестра му Ана е могла да му чете. Да не говорим за други от двора. Съответно и с другите езици е така. Все някой военнопленник арабин или италиец се е намирал или се е разменял. А за участието на българоезични българи, знаещи и латински по съвместителство, в живота на Пиринейския полуостров от - І н.е. до същия ІХ век и нататък, просто е излишно да споменавам.

Това още веднъж потвърждава хипотезата, че въпросът всъщност не се отнася до книгите и до написаното в тях, а има за цел да изясни отношението на папата към сарацините в политически аспект.

Борис І не е знаел и така какво е отношението на папството към сарацините /арабите/ и "сарацинската" /мюсюлманската/ вяра. Затова му пише въпрос. Обаче го пише не: " Какво ти е отношението към сарацините? Как да се държа и аз с тях? Какви отношения да имам?", а се осмелил най-много да пита: "Имам едни книги сарацински, мога ли да ги запазя или да унищожавам"? И папата разбрал за какво намеква и му отговорил по същия начин. Борис разбрал че папата разбрал какво всъщност го пита и му е отговорил по подобен начин и така превел отношението на папата към сарацинския народ и политическа държавност...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!