Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Аз текст на гръцки от теб не видях, но при гуруто ти има.

Покажи ми текста написан от Грък, ама на гръцки като си толкова отворен. Щото тоя на иранското ти гуру издиша.

κουτσός - заемка в гръцкия от стaрoбългарския. Навлезла в езика след като могъщия прабългарски войн Куцар осакатил много византийски поданници по време на военни действия.

"Добрият стар" Златарски е ясен в източниците си и тълкуването си:

http://www.promacedonia.org/vz1a/vz1a_b2_1.html

20. В текста на Теофан (ibid., р. 490,26–27) стои: ; у Георги Монах (ed. С. de Boor, II p. 774,19–20), у Симеон Логотет (Georg. Hamartol., ed. Muralti, p.

332

който тъкмо в това време повторно се унижавал и се обръщал към него със следните думи: „Ето, ти победи. И тъй, вземи, каквото ти е угодно, и си иди с миром”, като искал по тоя начин или да отклони по-нататъшното разорение и завоевание на държавата, или пък да печели

676,10–11) се чете:

a у Zonaras (ed. Dindorfi, III, р, 372,31—3731,):

От приведените тук цитати ясно се види, че думата

е употребена тук не като гръцката или латинската aula = двор, дворец, макар по звукове и форма да е твърде близка до последните. Затова едни мислят, че тя е заимствувана от друг някой език, и често я приравняват с маджарската ol или с киргизката aul = княжеско живелище (Шафарик, Славян. древности, т. II, кн, 1, стр. 270. — А. Гильфердинг, Сочинения, I, стр. 38, бел. — Васильевский, Еще раз о мнимом славянстве гуннов и пр., в ЖМНПр, ч. 226 (1883), стр. 363 и след.); други обаче въз основа на славянския превод на Георги Амартол, дето за същото събитие четем:

считат за гръцка дума, като се предполага, че в гръцкия текст на Теофан трябва да има нещо пропуснато, и се предлага вм. „Крумовото тъй наречено ” да се чете: „Крумовото , тъй наречени двор, трем, палата и пр.” (Д. И. Иловайский, Разыскания о начале Руси, Москва, 1882, стр. 218. — От същия, Еще о туранизме в славянской истории, в ЖМНПр, ч. 228 (1883), стр. 358 и сл. и в „Дополнительная полемика” I, Москва, 1886, стр. 63 и 64, и II, Москва, 1902, стр. 87—88). Васильевски (пак там), отхвърляйки поправката на Иловайски, му възрази, че ”пред гръцката дума, която означава двор или живелище, един грък няма нужда, па било би безсмислено да туря уговорката „тъй наречени” (). Това би било все едно, ако някой руски историк би написал: „влезли в царския двор, тъй наречен дворец”. Надали някой би станал да отрича справедливостта на това възражение, още повече, че цитираната фраза у Теофан е преведена от Анастасий Библиотекар: et aulam incendit quae dicebatur cortis Crumni (ed. C. de Boor, II, p. 32915), отдето ясно става, че тук aula не е употребена в смисъл на латинската дума. Що се отнася до славянския превод на Георги Амартол, то ще трябва да се забележи, че той в това място е объркан, защото думата „кремел” стои вм. Крум, както това се види от друг славянски превод на същия Амартол от 1456 г., дето приведената гръцка фраза е предадена тъй..

Край на цитата

----------------------

κουτσός - заемка в гръцкия от стaрoбългарския. Навлезла в езика след като могъщия прабългарски войн Куцар осакатил много византийски поданници по време на военни действия.

Ти как доказа, че това не е вярно или възможно?.. Коренът "куц" е източноирански, със значение "къща", "дом", така че етимологията (развитието) е възможна....В случая не вземам страна - искам първо да видя твоите аргументи, че думата етимологично си е собствена гръцка..

  • Мнения 143
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

"Добрият стар" Златарски е ясен в източниците си и тълкуването си:

http://www.promacedonia.org/vz1a/vz1a_b2_1.html

20. В текста на Теофан (ibid., р. 490,26–27) стои: ; у Георги Монах (ed. С. de Boor, II p. 774,19–20), у Симеон Логотет (Georg. Hamartol., ed. Muralti, p.

332

който тъкмо в това време повторно се унижавал и се обръщал към него със следните думи: „Ето, ти победи. И тъй, вземи, каквото ти е угодно, и си иди с миром”, като искал по тоя начин или да отклони по-нататъшното разорение и завоевание на държавата, или пък да печели

676,10–11) се чете:

a у Zonaras (ed. Dindorfi, III, р, 372,31—3731,):

От приведените тук цитати ясно се види, че думата

е употребена тук не като гръцката или латинската aula = двор, дворец, макар по звукове и форма да е твърде близка до последните. Затова едни мислят, че тя е заимствувана от друг някой език, и често я приравняват с маджарската ol или с киргизката aul = княжеско живелище (Шафарик, Славян. древности, т. II, кн, 1, стр. 270. — А. Гильфердинг, Сочинения, I, стр. 38, бел. — Васильевский, Еще раз о мнимом славянстве гуннов и пр., в ЖМНПр, ч. 226 (1883), стр. 363 и след.); други обаче въз основа на славянския превод на Георги Амартол, дето за същото събитие четем:

считат за гръцка дума, като се предполага, че в гръцкия текст на Теофан трябва да има нещо пропуснато, и се предлага вм. „Крумовото тъй наречено ” да се чете: „Крумовото , тъй наречени двор, трем, палата и пр.” (Д. И. Иловайский, Разыскания о начале Руси, Москва, 1882, стр. 218. — От същия, Еще о туранизме в славянской истории, в ЖМНПр, ч. 228 (1883), стр. 358 и сл. и в „Дополнительная полемика” I, Москва, 1886, стр. 63 и 64, и II, Москва, 1902, стр. 87—88). Васильевски (пак там), отхвърляйки поправката на Иловайски, му възрази, че ”пред гръцката дума, която означава двор или живелище, един грък няма нужда, па било би безсмислено да туря уговорката „тъй наречени” (). Това би било все едно, ако някой руски историк би написал: „влезли в царския двор, тъй наречен дворец”. Надали някой би станал да отрича справедливостта на това възражение, още повече, че цитираната фраза у Теофан е преведена от Анастасий Библиотекар: et aulam incendit quae dicebatur cortis Crumni (ed. C. de Boor, II, p. 32915), отдето ясно става, че тук aula не е употребена в смисъл на латинската дума. Що се отнася до славянския превод на Георги Амартол, то ще трябва да се забележи, че той в това място е объркан, защото думата „кремел” стои вм. Крум, както това се види от друг славянски превод на същия Амартол от 1456 г., дето приведената гръцка фраза е предадена тъй

Край на цитата

----------------------

κουτσός - заемка в гръцкия от стaрoбългарския. Навлезла в езика след като могъщия прабългарски войн Куцар осакатил много византийски поданници по време на военни действия.

Ти как доказа, че това не е вярно или възможно?.. Коренът "куц" е източноирански, със значение "къща", "дом", така че етимологията (развитието) е възможна....В случая не вземам страна - искам първо да видя твоите аргументи, че думата етимологично си е собствена гръцка..

Ти прочете ли какво си ми дал.

Да ревизираме η αυλή?

Добре ще го ревизираме.

η αυλή - старобългарска заемка в гръцкия. Защото Византия винаги ще бъде нищо повече от задния двор на Велика България или ако щете част от нашия багатирски аул.

Мицо - старобългарско име. Коренът ясно личи във фамилията на известния гръцки политик Мицотакис. Отвътре сме ви превзели, хак (старобългарска дума с ирано-тохарски произход, виж глагола хаквам, от него произлиза думата хакер) да ви е.

Ще докажем, че испанската дума puta (виж произовдното гръзко πουτανα) е старобългарска заемка, ние сме на всеки километър.

Каня се да ти откина тиквата - типичен старобългарски израз с алански произход. От него произлизат гръцкия глагол κάνω - правя, както и думата за наклон - κλίση. Разбирай "като те фрасна (аланска дума) главата ще ти се наклони". Демек ке ти направим наклон на тиквата. Вижте и "ще ти откина капата" (капа типично старотохарска дума заета в гърцкия - καπέλλο. Прегледайте и термините инклинация и деклинация, които също са ирански произход.

  • Потребители
Публикува

Ти прочете ли какво си ми дал.

Да ревизираме η αυλή?

Добре ще го ревизираме.

η αυλή - старобългарска заемка в гръцкия. Защото Византия винаги ще бъде нищо повече от задния двор на Велика България или ако щете част от нашия багатирски аул.

Мицо - старобългарско име. Коренът ясно личи във фамилията на известния гръцки политик Мицотакис. Отвътре сме ви превзели, хак (старобългарска дума с ирано-тохарски произход, виж глагола хаквам, от него произлиза думата хакер) да ви е.

Каня се да ти откина тиквата - типичен старобългарски ирзар с алански произход. От него произлизат гръцкия глагол κάνω, както и думата за наклон - κλίση. Разбирай "като те фрасна (аланска дума) главата ще ти се наклони"

"Ти прочете ли какво си ми дал"

Прочетох, ти прочете ли?

Мицо - старобългарско име. Коренът ясно личи във фамилията на известния гръцки политик Мицотакис. Отвътре сме ви превзели, хак (старобългарска дума с ирано-тохарски произход, виж глагола хаквам, от него произлиза думата хакер) да ви е.

Ще докажем, че испанската дума puta (виж произовдното гръзко πουτανα) е старобългарска заемка, ние сме на всеки километър.

Ти го казваш..

  • Потребител
Публикува

"Ти прочете ли какво си ми дал"

Прочетох, ти прочете ли?

Мицо - старобългарско име. Коренът ясно личи във фамилията на известния гръцки политик Мицотакис. Отвътре сме ви превзели, хак (старобългарска дума с ирано-тохарски произход, виж глагола хаквам, от него произлиза думата хакер) да ви е.

Ще докажем, че испанската дума puta (виж произовдното гръзко πουτανα) е старобългарска заемка, ние сме на всеки километър.

Ти го казваш..

затривам – убивам, унищожавам. Сходно със санскритското sātru – противник, враг, авестийското zauθra – жертвоприношение, древноиранското zohr - убит. В.Абаев предполага че от този корен произлиза и осетинското dzuar – езическо светилище, по-късно преминало в християнска църква, или параклис. /ВА-С,стр.402/ Интересен паралел е пущунското dzār, dzārawul – религиозна почит, жертвоприношение, авестийското zauāra, средноиранското zоhr - жертвоприношение. В авестийски zarh, согдийски z`ry, хоремзийски zryā, кушанобактрийски zauro, съвр.персийски zārden, пехлеви zadār – разрушаващ, zadārīh – опасност, zadāg – убит, староосетниски ăzard, ædzard – убит, загинал, иронски sæft, izavd, дигорски isæft - гибел. /Ch-DIV/,/ГТ-ППЯНКВЕ,стр.50/,/ВА-С-3,стр.55/ Открива се точна аналогия в чувашки sătăr – зло, разоряване, грабеж, заето и в марийски šыtыrzы, šыtыr – суета, безпокойство, страх. /МФ-ЭСЧЯ-2,стр.34/ В древнотюркски šär – зло, вреда. /ДТС,стр.552/ Явно имаме древна индоиранска заемка в чувашки.

Всички балъци и чукундури (староиранска дума, значи тъп като чук, израза го има в съвременния осетински), които си мислят, че затривам има нещо общо с трия, да ходят да си погледнат тъпата физиономия в огледалото и да благодарят на иранското гуру-доктор-просветител, че го има на този свят.

  • Потребители
Публикува

Всички балъци и чукундури (староиранска дума, значи тъп като чук, израза го има в съвременния осетински), които си мислят, че затривам има нещо общо с трия, да ходят да си погледнат тъпата физиономия в огледалото и да благодарят на иранското гуру-доктор-просветител, че го има на този свят.

Еее, ти колко от възможните етимологии отхвърли ? 2 процента, 3 процента, 5 процента?

..То май.. неиранските балъци и чукундури с красивите физиономии (чукундур значeло тъп като чук, но и като ундур, на тюрко-гръко-латино-монголски език, има го в съвременния български) наистина трябва да благодарят на добрия доктор-просветител-гуру, за това че могат да натриват грозните физиономии на иранските чук-ундури и балъци, за които той е Гуру..

  • Потребител
Публикува

Е, ти колко етимологии отхвърли ? 2 процента, 3 процента, 5 процента?..То май.. балъците и чукундурите с красивите физиономии (което значeло тъп като чук, но и като ундур, на тюрко-гръко-латино-монголски език, има го в съвременния български) наистина трябва да благодарят на добрия доктор-просветител-гуру, за това че могат да натриват грозните физиономии на иранските чук-ундури и балъци, за които той е Гуру..

Точно така Харитоне, облечен в черна коприна красавецо.

Харатон /Χαράτων/, Харитон, Харитонови - българско име. Под формата Харатон се среща при чувашите. И.Добрев го обяснява като „тюркско” от kara – черен и tōn – дрехи, „облечен в черно”, но също признава че тюркското tōn, уйгурското ton, старотюркското tom е заемка от хотаносакското thauna, thaum – плат, коприна. /ИД-ЗСБХ,стр.133-135/ Трябва да посочим че хотаносакското thauna, thaum е производно на тохарското tono – коприна, кеоето пък е китайска заемка. Също в осетниски иронски tыn, дигорски tunж – коприна. /ОРС/,/ДРС/ Тюркските понятия, предид формите завършващи на „-н” и „-м” показват че заемката е станала не пряко от китайски, а посредством тохарски и хотаносакски. Така че при наличие на осетинското xжrж партянското xara и тохарско tono, осетинското tыn/tunж, древният „тюркски” произход на българското Харатон, Харитон е безпредметен.

Гръцкото име Харитонас е заемка от прабългарски. Както и думата χάρη - грация. Както и производното χαρά - дума за радост и удоволствие. Да не говорим за думата кеф, която е заета чак от арабите.

Хари, хари Кришна. Стара прабългарскоаланска песен възпяваща бога на слънцето и степите.

Не виждаш ли, че се занимавам с теб само щото си забавен мушморок (прабългарска дума с ирански проиход, значеща дребен гризач, от българския е навлязла в английския виж mice).

Още ли не си разбрал че ти и докторчето сте позор за теориите (старобългарска дума, идва от "те орат", демек те докато орат, я мислим"), които защитавате.

Манос и Манолис също са прабългасрки заемки в гръцкия идват от гордото име Маньо.

Ще докажем, че господ е българин. Ще докажем каквото трябва само и само да излеждаме по-значими в комплексираните си очички (оченце - прабългарска дума, заета в много езици, виж латинското oculus).

  • Потребител
Публикува
1. десен, десница – посока, ръка. Думата е старобългарска, позната от Супрасилския сборник. Заета в староруски десница, сърбохърватски десан, десна, словенски désэn. В руски, бързо излиза от употреба, тъй като десен е нетипично за славянските езици. Т.Гамкрелидзе и В.Вс.Иванов свързат семантичната двойка „десен-юг”, с големите индоевропейски миграции на изток, когато при движение в тази посока, дясната ръка винаги сочи юг. В иранските езици, аналогично на десница са: в скитски *φasta, санскрит hasta, авестийски zasta, староперсийски dasta, согдийски, хоремзийски δst, хотаносакски dastд, пущунски lдs, вахански last, осетински zжstж, ягнобски dast, кюрдски dest, талишки das, персийски dдst, шугнански dast, δust, гилянски dкst, язгулемски das, сариколски dast – ръка. /КВ-СЯ/,/VS-ETD/ В калашки drach, кховарски hoski, dьšt, нуристански dachin, хинду-урду dae, пущунски xe – десен. В санскрит daāksina, протоиндоирански dacāčina – южен, десен, авестийски dashna, dačina, средноперсийски dshn, dčn, партянски d`shn, dčn, латински dexter, древногръцки , литовски desinas, албански djáthte, исландски taishno, готски taihsva, старофранконски tesewa, старовисоконемски zeso, zes(a)wa означават десен. /L-IAIL/,/IEE/ В ирландски deas, dess, dheas, кимвърски deheu, корнуелски dyghow, бретонски dehou – южен, десен. /EDGL/ В тох./б/ daks.in.āst – южен. /DA-DT-b/ В тохарски paci означава десен и вероятно е от енисейски произход, или е производно на тохарското poko – ръка. В котски pagai - десен. В осетински също rахiz – десен, xussъr – юг, показва връзка със санскрито-тохарско-хотаносатското hasta – десница, а думата dжsny, е придобила вторично значение – сръчен, умел. В съвр.персийски rōst – десен. Българската дума е от ирански произход. В иранските езици *rast/rost – десен, е свързано със значението истина, правда, дясната страна е символ на доброто, истината, за разлика от лявата – грешната, дяволската, измамната.

От горното ясно личи, че думите dextra (латин.) и δεξιός (грък.) са с прабългарски произход.

Византия и Рим са нищо повече освен подчинени територии на багатирския ни алански аул.

Езикът и историята им са една мистификация целяща единствено унищожението на българския етнос, най-древния народ на планетата.

Драги ник1,2,3, ако не разбираш от ирония (старобългарска дума показваща насмешка от страна на българските багатири докато трепят гърците, заета в гръцкия и стигнала до английския виж iron - желязо, железен като багатир) ще те науча, не се притеснявай (гръцката дума στενός - тесен е също заемка от тохарски).

  • Потребители
Публикува

Точно така Харитоне, облечен в черна коприна красавецо.

Гръцкото име Харитонас е заемка от прабългарски. Както и думата χάρη - грация.

Хари, хари Кришна. Стара прабългарскоаланска песен възпяваща бога на слънцето и степите.

Не виждаш ли, че се занимавам с теб само щото си забавен мушморок (прабългарска дума с ирански проиход, значеща дребен гризач, от българския е навлязла в английския виж mice).

Още ли не си разбрал че ти и докторчето сте позор за теориите (старобългарска дума, идва от "те орат", демек те докато орат, я мислим"), които защитавате.

Не виждаш ли, че се занимавам с теб само щото си забавен мушморок (прабългарска дума с ирански проиход, значеща дребен гризач, от българския е навлязла в английския виж mice).

ХмХм..Няма как да видя мислите, обаче явно този факт ти убягва, след като ми задаваш въпроса.. ..Сега разбрах защо се занимаваш с мен /не че ме интересува/ ..но какво трябва да следва от това аджеба..?

Още ли не си разбрал че ти и докторчето сте позор за теориите (старобългарска дума, идва от "те орат", демек те докато орат, я мислим"), които защитавате.

...И какво според теб следва в дискусията, от предполагаемия ти като факт аргумент, че аз и докторчето "сте позор за теориите, които защитавате"? Обективно следва че поне имаме теории и идеи, които да защитаваме.. а ти обаче нямаш такива, както вече се разбра и за слепите, т.е "позора" си остава в теб..

  • Потребител
Публикува

Не виждаш ли, че се занимавам с теб само щото си забавен мушморок (прабългарска дума с ирански проиход, значеща дребен гризач, от българския е навлязла в английския виж mice).

ХмХм..Няма как да видя мислите, обаче явно този факт ти убягва, след като ми задаваш въпроса.. ..Сега разбрах защо се занимаваш с мен /не че ме интересува/ ..но какво трябва да следва от това аджеба..?

Още ли не си разбрал че ти и докторчето сте позор за теориите (старобългарска дума, идва от "те орат", демек те докато орат, я мислим"), които защитавате.

...И какво според теб следва в дискусията, от предполагаемия ти като факт аргумент, че аз и докторчето "сте позор за теориите, които защитавате"? Обективно следва че поне имаме теории и идеи, които да защитаваме.. а ти обаче нямаш такива, както вече се разбра и за слепите, т.е "позора" си остава в теб..

Момче, трябва да си абсолютно побъркан за да си мислиш, че Харитон е прабългарско име, няма нужда да се вадят никакви аргументи. Не се дръж като малките деца, а си развивай когнитивните (старобългарска дума заета в латинския, означава зорък като багатир) способности и чети. След 5-10г. може пак да се върнеш в тази тема.

6. аргатин – ратай. Ако погледнем кушанобактрийското uargo – аренда, плащане на наемен земеделски работник, осетинското жrgatж – оценявам, аrхаjыn – работа, ar - цена, авестийското arэjaiti, arэjah – оценявам, цена, персийското arzīdan – печеля, арменското yargem – цена, производни на протоиндоевропейското *algʷh- стойност, санскритското argha – цена, árhati – заслуга, заплата, може да предложим нова, по-логична, иранска, алано-/пра/българска етимология на българското аргатин – наемен земеделски работник, получаващ заплата за труда си. /IEE/ Традиционно /БЕР/ се смята за гърцизъм, от  /ерго/ – работа,  /ергатикос/ – работен.

Ясно се вижда прабългарския произход на думите αγρότης - селянин, земеделец и εργατης - работник.

Византийците са достойни единствено да работят на полетата ни под гърча и камшика на аланските багатири. А ние ще пием вино (старобългарска дума навлезла в латинския и старогръцкия, гроздето е донесно от Памир както всички знаем) от черепите им.

  • Потребители
Публикува

Момче, трябва да си абсолютно побъркан за да си мислиш, че Харитон е прабългарско име, няма нужда да се вадят никакви аргументи. Не се дръж като малките деца, а си развивай когнитивните (старобългарска дума заета в латинския, означава зорък като багатир) способности и чети. След 5-10г. може пак да се върнеш в тази тема.

Ясно се вижда прабългарския произход на думите αγρότης - селянин и εργατης - работник.

Византийците са достойни единствено да работят на полетата ни под гърча и камшика на аланските багатири. А ние ще пием вино (старобългарска дума навлезла в латинския и старогръцкия, гроздето е донесно от Памир както всички знаем) от черепите им.

Я стига моля с тези тъпашки "лекции" какво да чета и какво да правя...Не съм казал или твърдял, че Харитон е Българско име.. Това че Живко Войников твърди че е възможно такова, не значи за мен нещо повече от това - че не познава гръцкия език добре, или практически никак,...и нищо повече от това!.. Дали е луд, или си фантазира - само аз мога да кажа това, а не и ти, който си забелязал определен брой неадекватни етимологии, при първото си четене на негови монографии, и то само на части от една от неговоте му монографии! Така че ако искаш да ми кажеш нещо по същество - давай, аз не съм тук само за да ти издържам капризите, личните обвинения, и безхаберността ти!!..Пак те питам, защото вече мисля че си малоумен: Ти колко етимологии отхвърли - и доказа ли за себе си, че прабългаритене са били в мнозинството си ираноезични, а други, и освен това отговори на въпроса какви са били в мнозиството си! Знам че не си доказал за себе си, че прабългарите са били ираноезични - и затова те питам по съществото на спора: "доказали за себе си че не са били ираноезични". Ако не можеш да ми отговориш на този въпрос, но продължиш по твоя си начин - ще ти пожелая да вървиш на майната си (това е мое право, и най-вече поради фактите че не си ми забавен, и че нямам причина да ти издържам капризите ти и лекциите ти..)

  • Потребител
Публикува

Я стига моля с тези тъпашки "лекции" какво да чета и какво да правя...Не съм казал или твърдял, че Харитон е Българско име.. Това че Живко Войников твърди че е възможно такова, не значи за мен нещо повече от това - че не познава гръцкия език добре, или практически никак,...и нищо повече от това!.. Дали е луд, или си фантазира - само аз мога да кажа това, а не и ти, който си забелязал определен брой неадекватни етимологии, при първото си четене на негови монографии, и то само на части от една от неговоте му монографии! Така че ако искаш да ми кажеш нещо по същество - давай, аз не съм тук само за да ти издържам капризите, личните обвинения, и безхаберността ти!!..Пак те питам, защото вече мисля че си малоумен: Ти колко етимологии отхвърли - и доказа ли за себе си, че прабългаритене са били в мнозинството си ираноезични, а други, и освен това отговори на въпроса какви са били в мнозиството си! Знам че не си доказал за себе си, че прабългарите са били ираноезични - и затова те питам по съществото на спора: "доказали за себе си че не са били ираноезични". Ако не можеш да ми отговориш на този въпрос, но продължиш по твоя си начин - ще ти пожелая да вървиш на майната си (това е мое право, и най-вече поради фактите че не си ми забавен, и че нямам причина да ти издържам капризите ти и лекциите ти..)

В момента се занимаваме с безхаберието на доктора. Виж темата горе. По другия въпрос ще получиш отговори на друго място.

Айде сега да четем гения:

1. Андон – българско име с вероятно значение ”стоманен”. Традиционно на Антоновден /17.01/ в България се почитат ковачите и ковашкия занаят, железарите и налбантите /подковачите на коне/. В народните представи двамата братя близнаци Андон и Атанас са ковачи, които първи изобретяват ковашките клещи. В тох./б/ eсcuwo, iсcuwo, тох./а/ ancu, answe – желязо, стомана, изобщо метал, прототохарското *antu – метал. /DA-DT-b/ В ирландски inneуin, кимвърски einion, корнуелски ennian, бретонски anneffn – наковалня. В санскрит aāyas, ayahh, протоиндоирански haias, авестийски ajah, персийски ahen, литовски aes, латински aisis, исландски aiz, немски aisen, еisen – метал, желязо. /L-IAIL/ В кимвърски sten – метал, олово. /EDGL/ В иранските езици, в ягнобски ohan, кюрдски hesin, пущунски a'hun, талишки osyn, персийски ahдn, язгулемски еhкn, рушански, хуфски ānin, сариколски ahan – желязо. /VS-ETD/ В осетински жfsжn – желязо, жndon е стомана и се посочват от В.Абаев като сигурна тохаро-осетинска аналогия. Предполага далечна връзка с хетското and, hand – закалявам. Думата е заимствана в средновековния персийски. М.Поло посочва че в Персия наричали стоманата ”andonik”. Съвременото персийско название на стоманата – pulad, заето в тюрк. bulat – стомана. В согдийските текстове се среща израза `ynkwynč krt – стоманен нож, меч. /БЛ-ККМ,стр.116-117/ От същия корен е скитското akinak – меч, дало в татарски и чувашки aka – плуг, с угрофински паралели, в унгарски eke, марийски aga, удмуртски aka – плуг, удмурски andan, коми jendon, jemtan - стомана. Също в чеченски ondun, ингушки onde – стоманен. /ВА-С,стр.157/ Сравни с българското палаш – меч и палешник – плуг. Осетинското жndon обяснява значението на българското име Андон /стоманен/. Виждаме отново ясна, тохарско-иранската първооснова. Пример за наслагването на прабългароаланското Андон с християнското Антон в народната традиция. Пряко доказателство за това е откритото аланско име Ανδάνακος, /Анданакос/ от Книпович, в надпис от Танаис /Боспорското царство/. Фасмер го свързва с осетниското жndon, andon – стомана.

Тони, Тончо, Тасе, горди алански войни, продължавайте да газите (прабългаска дума с тохарски произход, значението е свързано с израза "газ ще пикаете като ви запукаме", съхранен в съвремения осетински) напред към Тесалоники и Константинопол. Нека продължават да треперят (думата треперя е с алански произход, заета в гръцкия виж думата тремор) гръцките мушморъци под тропота на нашите ботуши (думата е заета в гръцкия като боти, явно страхът е бил голям).

  • Потребители
Публикува

В момента се занимаваме с безхаберието на доктора. Виж темата горе. По другия въпрос ще получиш отговори на друго място.

Айде сега да четем гения:

Тони, Тончо, Тасе, горди алански войни, продължавайте да газите (прабългаска дума с тохарски произход, значението е свързано с израза "газ ще пикаете като ви запукаме", съхранен в съвремения осетински) напред към Тесалоники и Константинопол. Нека продължават да треперят (думата треперя е с алански произход, заета в гръцкия виж думата тремор) гръцките мушморъци под тропота на нашите ботуши (думата е заета в гръцкия като боти, явно страхът е бил голям).

Няма "друг въпрос"..Въпросите са корелирани - въпросът дали е имало преселение, или не е имало, и откъде е то, е пряко и еднознчано свързан с въпроса какви са корените и етнокултурието и/или етно-езичието на прабългарите.

..Ако много ти е удобно да си в ролята и формата на мекотело или хамелеон - давай, а аз съм убеден че едва ли ще има ръкопляскания на твоето изпълнение от повече от трима човека във форума!.. Що се отнася до "дупките" на Войников по гръцки език, съответно твоето познаване и владене на гръцкия език.. ясно е, че няма да впечатлиш с някого това...Но щом си решил - давай, прав ти път или по-скоро попътно течение...

  • Потребител
Публикува

Няма "друг въпрос"..Въпросите са корелирани - въпросът дали е имало преселение, или не е имало, и откъде е то, е пряко и еднознчано свързан с въпроса какви са корените и етнокултурието и/или етно-езичието на прабългарите

..Ако много ти е удобно да си в ролята и формата на мекотело - давай, но аз съм убедеден че едва ли можеш да очакаваш ръкопляскания от повече от трима човека във форума!! Е прав ти път и попътен вятър тогава (..или по-скоро попътно течение..)

Основният въпрос е дали си струва някой да чете 1500 страници фентъзи писани от безхаберник.

Отговорът се намира в цитати като този:

133. Хоромантис, Хорзоманом – ”масагети” телохранители на византийския пълководец Велизарий. Явно се касае за алани или прабългари. Имената се обясняват изцяло с осетински, от В.Абаев. 1. Хоромантис, от xorz – добър и аman – намерение. Звучало е по-правилно като Хорзаман – с добри намерения. 2. Хорзомантис, от xorz – добър и amond – удача, късмет, т.е. Хорзаманд – късметлия, щасливец.

Не се заблуждавайте, че μαντηλο е гръцка дума. За Хоро пък да не говорим, това не може да бъде гръцки корен. Само през осетински може да постигнем истината.

Ето и пример - τραπεζομαντηλο - предпазна покривка за маса, имаща естетичен характер, синтетична заемка от старобългарски в гръцкия, свързана с това, че трябва да подредим масата, да я покрием и да я направим чиста и богата, да изпитваме щастие когато идват аланските багатири в нашата къща. Споходените от този късмет гърци досега са я съхранили в езика си.

П.П. Цитатите стават прекалено дълги. Отвори нов където например да обсъдим значението на "прабългарските" думи кося(сено) и коса (инструмент). Може да обсъдим и какво беше там, "кивент" май, за народно събрание. Или вече не ти стиска?

  • Потребители
Публикува

Основният въпрос е дали си струва някой да чете 1500 страници фентъзи писани от безхаберник.

Отговорът се намира в цитати като този:

Не се заблуждавайте, че μαντηλο е гръцка дума. За Хоро пък да не говорим, това не може да бъде гръцки корен. Само през осетински може да постигнем истината.

Ето и пример - τραπεζομαντηλο - предпазна покривка за маса, имаща естетичен характер, синтетична заемка от старобългарски в гръцкия, свързана с това, че трябва да подредим масата, да я покрием и да я направим чиста и богата, да изпитваме щастие когато идват аланските багатири в нашата къща. Споходените от този късмет гърци досега са я съхранили в езика си.

П.П. Цитатите стават прекалено дълги. Отвори нов където например да обсъдим значението на "прабългарските" думи кося(сено) и коса (инструмент). Или вече не ти стиска?

"Хоромантис, Хорзоманом – ”масагети” телохранители на византийския пълководец Велизарий. Явно се касае за алани или прабългари."

А така... Много правилна забележка на Войников, защото Аланите са познати като бивши масагети, т.е аланите повремето на Велизарий, живеят в масагетските земи..и единствените "масагети" - могат да бъдат аланите,.. (и/или прабългарите - в контекста на това къде локализира Войников прабългарите по това време)...Така че предполагаемото "безхаберие на Войников" в случая си е само твоя представа , която обаче идва от твоето безхаберие и незнание..

  • Потребител
Публикува
"Хоромантис, Хорзоманом – ”масагети” телохранители на византийския пълководец Велизарий. Явно се касае за алани или прабългари."

А така... Много правилна забележка на Войников, защото Аланите са познати като бивши масагети, т.е аланите повремето на Велизарий, живеят в масагетските земи..и единствените "масагети" - могат да бъдат аланите,.. (и/или прабългарите - в контекста на това къде локализира Войников прабългарите по това време)...Така че предполагаемото "безхаберие на Войников" в случая си е само твоя представа , която обаче идва от твоето безхаберие и незнание..

За кой се касае няма значение, Хоромантис няма как да бъде българско и аланско име, колкото и да си въртиш опашката. Това е явна гръцка синтетична дума. И се връзва много добре по смисъл. Няма нужда да се ходи до Осетия. Просто е очевАдно баце. А и не значи "пазител на хорото" ако това си мислиш.

Давай сега за коса (инструмент), кося (сено) и ки(у)вент (народно събрание ли какво беше там), явно небългарски, нетохарски и неалански думи.

Чакам ти аргументите, защото ми писна да си водя монолог. Отсега да ти кажа, че тези на доктора не вървят. Извади някакви други.

  • Потребители
Публикува

За кой се касае няма значение, Хоромантис няма как да бъде българско и аланско име, колкото и да си въртиш опашката. Това е явна гръцка синтетична дума. И се връзва много добре по смисъл. Няма нужда да се ходи до Осетия. Просто е очевАдно баце. А и не значи "пазител на хорото" ако това си мислиш.

Давай сега за коса (инструмент), кося (сено) и ки(у)вент (народно събрание ли какво беше там), явно небългарски, нетохарски и неалански думи.

Чакам ти аргументите, защото ми писна да си водя монолог. Отсега да ти кажа, че тези на доктора не вървят. Извади някакви други.

За кой се касае няма значение, Хоромантис няма как да бъде българско и аланско име, колкото и да си въртиш опашката.

Хоромантис явно е гърцизирана форма (или гръцкото съответстие) на Хорзоманом - така че ти няма какво да си въртиш гъза и опашката, след като останалите аргументи и цялата предистория и история на името "Хорзоманом" е ясна..

Дадох ти достъчно аргументи за моята теза, така че твърдя, че лъжеш като циганин или македонски копелдак, а за да не стават разминавания - ще ти повторя какви са: 1. Живко Войников греши в етомологиите си /до 40 процента/; 2. Живко Войников е слабичък с познаният си по-гръцки (мога да добавя още едно гръцко,според мен, име което той го извежда от като иранско) 3. Живко Войников е достъчно запознат от източниците с Евразийската история и етногенетичните процеси в Евразия и не си измисля написаното в тях (това се разбира чрез справка на цитатите в монографиите му, и проверка на това дали цитирания текст- съоветства на оригинала)..

На мен ми омръзна твоята дъвка или локуми, с "гръцките" ти глупости и аргументи , които си ги захапал както бебе- биберон. Ако искаш да докажеш безхаберието на Войников- ще трябва да разнобразиш асортимената.. Дал съм ти аргументи - ако можеш да ме захапеш по тях - добре , ако не ... то оставам в правото си да твърдя и мисля - че си боклук и демагог..

  • Потребител
Публикува

За кой се касае няма значение, Хоромантис няма как да бъде българско и аланско име, колкото и да си въртиш опашката.

Хоромантис явно е гърцирината форма (или гръцкото съответстие) на Хорзоманом- така че ти няма какво да си въртиш опашката, след като останалите аргументи и цялата предистория и история на името "Хорзоманом" е ясна!

Дадох ти достъчно аргументи за моята теза, така че твърдя, че лъжеш като циганин или македонски копелдак, а за да не стават разминавания - ще ти повторя какви са: 1. Живко Войников греши в етомологиите си /до 40 процента/; 2. Живко Войников е слабичък с познаният си по-гръцки (мога да добавя още едно гръцко,според мен, име което той го извежда от като иранско) 3. Живко Войников е достъчно запознат от източниците с Евразийската история и етногенетичните процеси в Евразия и не си измисля написаното в тях (това се разбира чрез справка на цитатите в монографиите му, и проверка на това дали цитирания текст- съоветства на оригинала)..

На мен ми омръзна твоята дъвка или локуми, с "гръцките" ти глупости и аргументи , които си ги захапал както бебе- биберон. Ако искаш да докажеш безхаберието на Войников- ще трабва да разнобразиш асортимената.. Дал съм ти аргументи - ако можеш да ме захапеш по тях - добре , ако не - то оставам в правото си да твърдяяи мисля - че си боклук и демагог..

Aaaaa ... изпускат ни нервичките нещо ... бебе, биберон, сигурно и те са "прабългарски" думи, та толкова те кефят.

Иначе голяма теза имаш няма що ...

Живко Войников е слаб в еизковите си познания по принцип.

Айде давай за косата и кивенда, че ми писна да те чакам.

:smokeing:

А през това време тези, които имат малко представа от някакви езици ще продължим да се забавляваме:

415. ток – пета на обувката. Сходно с искашимски dцkosha, вахански tokum - стреме. /IED/

ей тоя аргумент е много як също и изцяло в тон с твоите биберони:

430. тюттю – детска дума, със значение изчезна, празен, употребявана при игра с малкото дете. Откриваме точен осетински аналог в tutt – празнина, празен, кух. /ОРС/,/ДРС/ Във връзка с авестийски tuth, персийски tuhi, пехлеви tuhuk – празен. /ВА-С-3,стр.321/

434. умалял – изморен, изтощен. Аналогично е осетинското иронско аmжllжg kжnыn – изтощен, уморен, уморявам се, аmжllжg uыn – отслабвам, аmжlыn – умирам, дигорски mжlжn, mжlжg – умиращ, кончина, mжldzоj, mжldzоjug – отпаднал, вял. /ОРС/,/ДРС/ Във връзка с тох./б/ mālallne – унил, уморен, отпаднал. /DA-DT-b/ Тохаро-осетино-/пра/български изоглос.

Няма връзка с малък и малко да не се объркате нещо.

  • Потребители
Публикува

Aaaaa ... изпускат ни нервичките нещо ... бебе, биберон, сигурно и те са "прабългарски" думи, та толкова те кефят.

Иначе голяма теза имаш няма що ...

Живко Войников е слаб в еизковите си познания по принцип.

Айде давай за косата и кивенда, че ми писна да те чакам.

:smokeing:

А през това време тези, които имат малко представа от някакви езици ще продължим да се забавляваме:

ей тоя аргумент е много як също и изцяло в тон с твоите биберони:

Няма връзка с малък и малко да не се объркате нещо.

Живко Войников е слаб в еизковите си познания по принцип.

Значи пак няма с какво да ми опонираш..Като минете* четиридесетте процента - ми се обадете, ако искате..Дотогава май не ти остава друго, освен да си дъвчиш дъвките и/или биберончето /не аз ги дъчва/..

*Разберете се с "наполетано" от Бойна Слава , който е другият изследовател на етимологиите на Ж.Войников, и за когото се знае че е кадърен и ерудиран и е малко гений..и които върти на малкия си пръст и най-тутулуваните и мастити професори-лингвисти османо-турколози, иранисти и разни -исти и -ози.... Та този гений беше изкарал списък със 185 грешни етимологии на Войников в темата за прабългарския език във форума Бойна Слава...В списъка му има и голям брой гърцизми - което значи че факир и по гръцкия, и едва ли е пропуснал някоя от твоите гръцки етимологии, и "бебешки" думи /но все пак се разберете/...

  • Потребител
Публикува

Живко Войников е слаб в еизковите си познания по принцип.

Значи пак няма с какво да ми опонираш..Като минете* четиридесетте процента - ми се обадете, ако искате..Дотогава май не ти остава друго, освен да си дъвчиш дъвките и/или биберончето /не аз ги дъчва/..

*Разберете се с "наполетано" от Бойна Слава , който е другият изследовател на етимологиите на Ж.Войников, и за когото се знае че е кадърен и ерудиран и е малко гений..и които върти на малкия си пръст и най-тутулуваните и мастити професори-лингвисти османо-турколози, иранисти и разни -исти и -ози.... Та този гений беше изкарал списък със 185 грешни етимологии на Войников в темата за прабългарския език във форума Бойна Слава...В списъка му има и голям брой гърцизми - което значи че факир и по гръцкия, и едва ли е пропуснал някоя от твоите гръцки етимологии, и "бебешки" думи /но все пак се разберете/...

Момче пак ти повтарям ти не можеш да схванеш.

Човек, който твърди, че фиданка е старобългарска дума с ирански произход, която няма нищо общо с фито (растение) и фитаки (умалително) може да бъде само болен мозък или да обира парите на балъците. Няма как да бъде взиман насериозно. Това, че теб те кефи си е твой проблем. Но ако това ти е "иранския пласт", а доктора - водещия специалист, жална ви майка иранофили заблудени.

Няма нужда да си троши човек времето за да го бори.

Той сам се е преборил.

  • Потребители
Публикува

Момче пак ти повтарям ти не можеш да схванеш.

Човек, който твърди, че фиданка е старобългарска дума с ирански произход, която няма нищо общо с фито (растение) и фитаки (умалително) може да бъде само болен мозък или да обира парите на балъците. Няма как да бъде взиман насериозно. Това, че теб те кефи си е твой проблем. Но ако това ти е "иранския пласт", а доктора - водещия специалист, жална ви майка иранофили заблудени.

Няма нужда да си троши човек времето за да го бори.

Той сам се е преборил.

Няма какво да схващам от твоята "логика", момче.. Логиката е ясна за средноинтелигентите хора. Тя е такава: иранския пласт - същесвува ли? Ако отговора е "не" - "иранистите" да вървят на майната си; ако отговора е "да" - то колко е голям? Ако е по-малък количествено, от алтернативния (тюркския, алтайския)- то "иранистите" са изтеглили непечеливша карта - т.е българите са само частично сарматизрани алтайци /тюрки/ по език, или са почти напълно алтаизирани/тюркизирани/ по език сармати.., Ако е по-голям - то "тюркистите" са изтеглили непечеливша карта..

  • Потребител
Публикува

Няма какво да схващам от твоята "логика", момче.. Логиката е ясна за средноинтелигентите хора. Тя е такава: иранския пласт - същесвува ли? Ако отговора е "не" - "иранистите" да вървят на майната си; ако отговора е "да" - то колко е голям? Ако е по-малък количествено, от алтернативния (тюркския, алтайския)- то "иранистите" са изтеглили непечеливша карта - т.е българите са само частично сарматизрани алтайци /тюрки/ по език, или са почти напълно алтаизирани/тюркизирани/ по език сармати.., Ако е по-голям - то "тюркистите" са изтеглили непечеливша карта..

Значи в този вид, в който ти и приятеля ти доктора се опитвате да представите "иранския пласт" той няма как да съществува.

Защото правите тотален миш-маш и салата. Нямате никаква представа кое и откъде и кога идва. За тая работа се иска и акъл и четене само с писане не става.

Има думи, които са с общ протоиндоевропейски корен. Няколко. Ако държиш ще ти дам примери.

Има думи, за които е доста убедително, че са заети в славянските езици от иранските. Няколко. Ако искаш и за това ще ти дам примери.

Източно иранските езици са силно тюркизирани.

Западноперсийските имат много арабски заемки.

Има думи прескачали през повече от 1 език.

За повечето от думите, които се твърди, че не са влезли от турския по османско време, всъщност няма писмени доказателства, че ги е имало преди това.

Самият турски е пълен с арабски и персийски заемки.

Трябва да познаваш "балканския езиков съюз", който изобщо не е толкова античен.

Има остатъчни думи от автохтонното население на Балканите.

Има думи влезли от германските езици, които също бъркате.

Има думи, за които изобщо не се знае откъде и как идват.

Вие няма как да ги различите дори и частично. Защото за това се изискват огромни езикови познания. Но за сметка на това, огромните ви количества безхаберни грешки прозират ясно.

Така или иначе, не е толкова просто колко ти си го представяш, някакъв доктор да седне и да вади някакви списъци по прилики с осетински.

Така или иначе, вие правите една некадърна спекулация, просто защото, ви липсват лингвистични познания, което е очевАдно баце.

Като правиш нещо поне го прави като хората, а не да вадиш псевдонаучни трудове по 1500 страници, като накрая казваш "аз съм лаик езиковедите да ме извинят за всички грешки".

Ако искаш обаче някой да те взима насериозно никога не споменавай за цифри 300-400-500-600 думи от тохаро-алански, "ирански пластове" и многото прилики с осетинския. Просто тук няма модератор, който да е по в час с езикознанието. Иначе би бил рестриктиран до дупка, за постване на псевдоначуни твърдения.

  • Потребител
Публикува

Междувременно продължаваме със забавата:

64. кумир – идол, старобългарска дума заимствана и в руски. Кумир е една от 12-те хипотетични ”тюркски” думи останали от прабългарите, според погрешната тюркска теория. В БЕР е посочена основателна връзка с осетинското gumeri - идол и чувашкото kumеrkе – куп, масивен, голам. В непалски caraņāmr̥t – идол. Във фински kumаrtаl – кланям се. Думата има преки и ясни ирански корени. В согдийски gwm`r, humr – утешение, поддръжка, средноперсийското gwm`r, хотаносакското ggumeran – да се обърна, да потърся поддръжка, пехлевийското grāmīg – почитан, скъп. /Ch-DIV/ Може да посочим и тохарското gaurap, хотаносакското gaurawa – важен за вярата. /DA-DT-b/ В бенгалски gumara – възхвала. В етруски hermas – свещенна статуя, идол и сходното хетско himma - идол. /EG/ Също в хетски karimmi – храм. Протоиндоевропейското *k'em-er`n, хетското kammara, старовисоконемското himil, съвр.немското hummеl означават небе /сравни с хетското himma – идол/. Думата е ностратическа, във фински kumuri, коми kimer, манси xomxat, самодийски *kumala, унгарски homály – небе, облаци. /IEE/ В лувийски kummi – чист, свят. Във фригийски iman – идол, kimeros – желание. В ирландски сoimirc – милосърдие, сoimrig - затруднение, comraich – защита, comruighe, comairche – свят, защита свише. В английски cumbering, cumber – затруднение, мъка, немски kummir – страдание, мъка, cуmhairce, староирландски comaircim – обръщение, comhra – беседа, cуmhairle – желание. /EDGL/ Интересен ностратически паралел е баското gurtu – молитва, религиозна почит, в древноиберийски gurs – религиозен култ. /БКС/ Ст.Младенов свързва кумиръ със семитското /древносирийско/ kumrд – молитвино място. /СМ-ИБЕ,стр.206/ В протосемитски *kumir, акадски kumru, финикийски kmr – жрец. /SE/ В арабски qurbān – жертвоприношение, заето в адигски, чрез исляма като kъūыrmэn, абхазки a-kiūъrban, абазински kъiūiыrman– обряд, жертвоприношение. /АШ-ЭСАЯ-1,стр.235/ Разбира се това не е нищо повече от още един паралел, показващ голямата палеолитна древност на понятието. Помага ни да си изясним какво означава името на юдейската секта кумрани – молещи се, жретци. Учението на кумраните и есеите заляга в основата на по-късното християнство. Абаев обяснява осетинското gumeri, означаващо и великани, с етнонима на кимерийците, преминал от акадси (асирийски) gimgri, в древногрузинското gmiri – герои, богатири. /ВА-С,стр.531/ Смятам че констатацията е невярна, предвид тесния кавказки локализационизъм, противоречащ на палиолитния, древен произход на корена и широката му „бореална” разпространеност.

Кумир е семитска дума. Трябва много фантазия за да я припишеш на прабългарите и то през иранците.

104. гуша – шия, част от стомаха при птиците. Аналогично в осетински иронски gucъа guccъа, дигорски gоcъа, gucъа – гуша при птиците, гърло. /ОРС/,/ДРС/ Вероятно от същия корен са и гуцул – горчив /ХХ-РГРВ-БД-ІХ,стр.238/, загуцнах се – задавих се (Старозагорско, Хасковско).

Гуша е латинска заемка.

195. клюмнал – увяхнал. В български клюмнал, според БЕР е производно от кимвам, което както виждаме е невярно. Среща се в сръбски – кљумати, е явен българизъм. В тох./б/ kloymane – паданал, увяхнал, kl.nts, klyantsa, в тох. /а/ k.ls – сън, сънлив, уморен. Д.Адамс посочва единствения индоевропейски аналог, санскритското klāmyati – уморен, сънлив, klānta - умора. /DA-DT-b/ Също в пущунски kinlāsey – клюмнал, килнат. Тохарско-санскритската етимология е очевидна.

Гърцизъм.

Да продължавам ли?

  • Глобален Модератор
Публикува
Точно подобни изстъпления (като на Сашко) имах предвид, когато безуспешно, в няколко теми, обяснявах на "Протобългарин" Живко Войников, че неговите лингвистични упражнения вместо да изписват вежди, избождат очи.

Враговете на България ги използват, за да се гаврят. Така е, за съжаление.

Има го и този момент, но и Невский не критикува с конкретни контрааргументи, а само с такива от рода на "уааа, виждате ли го тоя Войников къв е идиот и неграмотник."

  • Потребител
Публикува
1. ще, ше – частица за бъдеще време. Среща се само в българския език. П.Добрев открива подобен механизъм в дардските езици. /ПД-ЕАКБ,стр.140/ В тох./б/ ste – да бъде, нека, пущунски shta, sta, искашимски shu, шугнански shoh, йидга shuah, персийски shudan, осетински stжu – после, след това, в бъдеще. /IED/ От всички индоевропейски примери на това основно понятие, тохарската, иранските и осетинската форми са еднакви или сходни с българската!

Абе льольовци, ще е прозводно на хтети (стария глагол за искам), което в сръбския за бъдеще време преминава в -чу и т.н. (вижте и руското хочу ако много се чудите), което се движи по-свободно, а в бългаския в -ще. Знаеш ли колко късно влиза в бългаския тази езикова иновация типична за гръцкия и че дори в староцърковнославянския липсва и се действа по друг начин?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!