Отиди на
Форум "Наука"

Княгиня Олга - дъщерята на цар Симеон, Елена


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Ами , след изчерпателния отоговор на професор Добрев и най-големите критици и обвиняващи ни в баснотворство критици , трябва да замлъкнат ида приемат логичната ,сигурна и най-естествена теза за българския произход на княгиня Олга- Елена !!!!

Перфектно, тъкмо да се спрат спекулациите с лошия Светослав, забил изневиделица нож в гърба на изтощената от Симеоновата завоевателна политика България.

Човекът си е търсил правата като наследник. :bigwink:

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 427
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор

Според теб, с човек написал следния текст, може ли да се спори нормално?

Трябва да има добър тон, все пак:)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Трябва да има добър тон, все пак:)

Това без съмнение е така, но възможно ли е? :post-20645-1121105496: Тук се пишат всевъзможни глупости и когато поискам конкретно цитиране на извора за да се защити тезата, какво става? Започва една тирада, пълна с обиди, при това доста тъпи защо тъп човек само тъпи обиди може да измисли и всичко отива по дяволите.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Съглсен съм, но ругаенето не е най-успешния начин да се покаже несъстоятелността на която и да е теза. Поне да се опитваме да го избягваме. :):)

Link to comment
Share on other sites

Според теб, с човек написал следния текст, може ли да се спори нормално?

"Заключението си за криминализирането на прабългарския език аз не правя на основата единствено и само на Закона, но ето и в него някои текстове, които говорят за същото:

I. Прежде всякой правды достойно есть о божьей правде говорить....

Именно това е единствено вярното и най-точното обяснение на добре известния факт, че в славяно-българския език са преминали и останали сравнително малко на брой думи от тюркския прабългарски език.

Тази моя идея аз развих по-подробно в дискусия в друг един форум, но за да може все пак всички посетители на тази тема да разберат за какво в случая става дума и да се запознаят по-подробно с въпросната дискусия, то аз я прехвърлям в моята тема за прабългарите, техния език и култура: http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...amp;#entry82217 - Коментар #273

Но всяка добра дискусия се прави и протича нормално с благовъзпитани хора, а не с нечистоплътни неграмотници!

Това аз го отбелязвам, господин модератор, така, по принцип, без да визирам когото и да било, но продължавайки да се чудя все пак на вашия двоен стандарт!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Апропо, не знам , колко пъти да ти повтарям , че никое официално житие не говори за измислен ''скандинавски'' произход !!!!

Всички говорят , за несъществуващия през Xв. Псков, където Олга била лодкарка ... :crazy_pilot: ;

Егаси , лодкарката ,спретнала такива стратегически ходове и кампании и обърнала хода на историята на Киевска Рус на 180 градуса ... :bigwink:

Като баба на княз Владимир, Олга също е имала пряко отношение към варягите. Ето малко за нейния произход:

Согласно самой ранней древнерусской летописи, «Повести Временных Лет», Ольга была родом из Пскова. Житие святой великой княгини Ольги уточняет, что родилась она в деревне Выбуты Псковской земли, в 12 км от Пскова выше по реке Великой.

Имена родителей Ольги не сохранились, по Житию они были не знатного рода, «от языка варяжска»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Присутствие предположительно скандинавов в тех местах отмечено рядом археологических находок, возможно датируемых 1-й половиной X века.

Ето откъде идва и по-късното недоразумение за уж българския произход на Олга:

Болгарские историки выдвигали также версию о болгарских корнях княгини Ольги, опираясь в основном на сообщение Нового Владимирского Летописца[7] («Игоря же ожени [Олег] въ Болгарехъ, поятъ же за него княжну Ольгу»[8].) и переводя летописное название Плесков не как Псков, но как Плиска — болгарская столица того времени. Названия обоих городов действительно совпадают в древнеславянской транскрипции некоторых текстов, что и послужило основанием для автора Нового Владимирского Летописца перевести сообщение «Повести временных лет» об Ольге из Пскова как об Ольге из болгар, так как написание Плесков для обозначения Пскова давно вышло из употребления.

Мисля, че нещата стават по-ясни. С една малка корекция, вече отбелязана от други - българската столица по това време вече дори не е Плиска........С това версията за българския произход на Олга още повече издиша.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Всички говорят , за несъществуващия през Xв. Псков, където Олга била лодкарка ... :crazy_pilot: ;

Егаси , лодкарката ,спретнала такива стратегически ходове и кампании и обърнала хода на историята на Киевска Рус на 180 градуса ... :bigwink:

Колкото до "стратегическите ходове" по закопаването на живи хора в земята или изгарянето на други в руска баня, докато се къпят, мисля, че една езичничка - лодкарка от крадлив варяжки род би била много по-подготвена, отколкото една изнежена българска принцеса от онова време.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Българска връзка в управляващия княжески род в Киевска Рус има, но не по линия на Олга, а чрез съпругата (една от съпругите) на великия княз Владимир.

Руските летописи са категорични, че една от съпругите на Владимир (внука на Олга) е била българка. Почти сигурно става дума за българска принцеса. Нейното име не е известно.

Известно е, че нейните деца Борис и Глеб са били любимите деца на Владимир и именно на тях (на Борис) той оставя руския трон. Вестта за смъртта на Владимир заварва войските на руснаците на поход под предводителството на Борис срещу печенегите.

Но Борис се оказва или прекалено благороден (вярващ християнин) или прекалено малодушен и глупав. Случва се следното:

Тем временем Борис, не найдя печенегов возвращался с войском в Киев. По дороге пришла ему весть о смерти Владимира. Борис остановился на речке Альте и стал горько оплакивать его. Отцовская дружина советовала ему: "Есть у тебя достаточно воинов, пойди, сядь в Киеве на отцовском столе". Но Борис отвечал советникам: "Не подниму руки на брата своего старшего. Коли умер у меня отец, пусть старший брат будет мне заместо отца". Услышав это, воины разошлись. Борис остался на Альте один, лишь с немногочисленными слугами.

Святополк послал сказать Борису: "Хочу иметь с тобой любовь. К тому, что дал тебе отец, я еще прибавлю тебе владений". На деле же замышлял убить его. Летопись так повествует об этом преступлении. Святополк приехал из Киева в Вышгород, тайно призвал к себе боярина Путшу и других вышгородских мужей и спросил их: "Преданы ли вы мне всем сердцем?" Те отвечали: "Готовы головы свои положить за тебя". Тогда Святополк повелел им: "Не говоря никому, ступайте и убейте брата моего Бориса".

Убийцы немедленно отправились в путь. За ночь они доскакали до Альты, тихо подступили к шатру Борисову и услыхали, что тот поет заутреню. Один из убийц ударил Бориса копьем сквозь ткань шатра и убил его. Потом перебили многих из слуг его. Тело Бориса завернули в ковер, погрузили на телегу, тайно привезли в Вышгород и похоронили в церкви св. Василия.

Малко по-късно е убит и родният брат на Борис - Глеб.

(Светополк е заварен брат на Борис и както много руски историци предполагат, Владимир дори не е бил негов биологичен баща, но това е друга история).

Така българинът по майка Борис вместо велик княз на Киевска Рус и един от най-мощните владетели на Европа, заедно с убития си брат се оказва първият руски светец.

Може и да е бил прав, че е избрал нетленното. Въпросът е: Имал ли е право да го избира?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Българска връзка в управляващия княжески род в Киевска Рус има, но не по линия на Олга, а чрез съпругата (една от съпругите) на великия княз Владимир.

Руските летописи са категорични, че една от съпругите на Владимир (внука на Олга) е била българка. Почти сигурно става дума за българска принцеса. Нейното име не е известно.

Известно е, че нейните деца Борис и Глеб са били любимите деца на Владимир и именно на тях (на Борис) той оставя руския трон. Вестта за смъртта на Владимир заварва войските на руснаците на поход под предводителството на Борис срещу печенегите.

Но Борис се оказва или прекалено благороден (вярващ християнин) или прекалено малодушен и глупав. Случва се следното:

Тем временем Борис, не найдя печенегов возвращался с войском в Киев. По дороге пришла ему весть о смерти Владимира. Борис остановился на речке Альте и стал горько оплакивать его. Отцовская дружина советовала ему: "Есть у тебя достаточно воинов, пойди, сядь в Киеве на отцовском столе". Но Борис отвечал советникам: "Не подниму руки на брата своего старшего. Коли умер у меня отец, пусть старший брат будет мне заместо отца". Услышав это, воины разошлись. Борис остался на Альте один, лишь с немногочисленными слугами.

Святополк послал сказать Борису: "Хочу иметь с тобой любовь. К тому, что дал тебе отец, я еще прибавлю тебе владений". На деле же замышлял убить его. Летопись так повествует об этом преступлении. Святополк приехал из Киева в Вышгород, тайно призвал к себе боярина Путшу и других вышгородских мужей и спросил их: "Преданы ли вы мне всем сердцем?" Те отвечали: "Готовы головы свои положить за тебя". Тогда Святополк повелел им: "Не говоря никому, ступайте и убейте брата моего Бориса".

Убийцы немедленно отправились в путь. За ночь они доскакали до Альты, тихо подступили к шатру Борисову и услыхали, что тот поет заутреню. Один из убийц ударил Бориса копьем сквозь ткань шатра и убил его. Потом перебили многих из слуг его. Тело Бориса завернули в ковер, погрузили на телегу, тайно привезли в Вышгород и похоронили в церкви св. Василия.

Малко по-късно е убит и родният брат на Борис - Глеб.

(Светополк е заварен брат на Борис и както много руски историци предполагат, Владимир дори не е бил негов биологичен баща, но това е друга история).

Така българинът по майка Борис вместо велик княз на Киевска Рус и един от най-мощните владетели на Европа, заедно с убития си брат се оказва първият руски светец.

Може и да е бил прав, че е избрал нетленното. Въпросът е: Имал ли е право да го избира?

Златко, тук не е тема за българското участие в християнизацията на Киевска Рус. Темата си беше конкретно за княгиня Елена.

Някъде беше пуснал пост, че съм интерпретирал стратегията на Елена с заравяне на живи хора и палене на славянски къщи с птици ....

Това се нарича тактика. Както и минаването на Светослав и дружината му не през степта на Днепър и Дон към Волга, а през Волкжа България , по течението на Волга и в гръб на основната хазарска армия.

Под стратегия разбирам цялостната преориентация на Киевска Рус, която от един нестабилен каганат , васален на Юдейска Хазария се превръща в стабилна и силна държава, която въпреки всичките си трансформации и падения, ще устои на всички исторически събития от X дo XXв.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Не е зле, преди да се пише, да се чете.

Иначе няма смисъл нито да се чете, нито да се пише.

Поздрави

Ами , май ти не си погледнал и нито ред от написаното от проф. Добрев ??? После и нищо не ни пишеш.

Предполагам ,че след като и Ем. Георгиев е написал връзката на Борис и Глеб с българите, няма да има антагонизъм поне по този въпрос, което не е изключено.

Но, както ти казах, темата е друга, така ,че не е зле да я погледнеш :post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами , май ти не си погледнал и нито ред от написаното от проф. Добрев ??? После и нищо не ни пишеш.

Предполагам ,че след като и Ем. Георгиев е написал връзката на Борис и Глеб с българите, няма да има антагонизъм поне по този въпрос, което не е изключено.

Но, както ти казах, темата е друга, така ,че не е зле да я погледнеш :post-70473-1124971712:

Сигурно ще те изненадам, но прочетох "няколко реда" от проф. Добрев. Това което пише уважаемият професор не е сериозно. Това е моя оценка, но виждам, че и други тук също я споделят.

В руските летописи не веднъж се споменава за извършвани от Олга езически ритуали - например, след смъртта на съпруга й Игор.

Как се връзва това с мнимото й християнство и предполагаемия поп-българин Григорий?

Можеш да помогнеш на професора, ако той се затрудни с отговора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Как се връзва това с мнимото й християнство и предполагаемия поп-българин Григорий?

Можеш да помогнеш на професора, ако той се затрудни с отговора.

Аз за този българин Григорий оревах орталъка, ама така и никой не даде конкретен извор. Ама такива са си Рицарят и Иван Добриоглу - пускат разни "факти" и като стане напечено, демек като опре до аргументация с конкретен изворов материал, почват дасе скатават и да си правят оглушки. :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз за този българин Григорий оревах орталъка, ама така и никой не даде конкретен извор. Ама такива са си Рицарят и Иван Добриоглу - пускат разни "факти" и като стане напечено, демек като опре до аргументация с конкретен изворов материал, почват дасе скатават и да си правят оглушки. :crazy_pilot:

Орева оратлъка, а ???

Проф. Добрев за колко летописа ти ПОТВЪРДИ ,ЧЕ Е УКАЗАНО ЗА БЪЛГАРСКИЯ ПРОИЗХОД НА ПОП ГРИГОРИЙ ???

Май ,че бяха четири !!!!

В руските летописи не веднъж се споменава за извършвани от Олга езически ритуали - например, след смъртта на съпруга й Игор.

Никой не ти отрича ,че не е имало езически ритуали, а църквата е погребала св. Елена по църковен обичай. Чети житието й . Какво е казала Елена на поганите ???

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Орева оратлъка, а ???

Проф. Добрев за колко летописа ти ПОТВЪРДИ ,ЧЕ Е УКАЗАНО ЗА БЪЛГАРСКИЯ ПРОИЗХОД НА ПОП ГРИГОРИЙ ???

Май ,че бяха четири !!!!

Думата "цитат" знаеш ли какво означава? По-горе бях ти обяснил, ама явно не вдяваш: извор ........, публикуван в......., на страница ........, пише ........ Всичко друго е ала-бала, особено когато става въпрос за текстве писани от лаици и научни маргинали като Добриоглу. Дай точен цитат на извора, където изрично пише,че Григорий е българин.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Никой не ти отрича ,че не е имало езически ритуали, а църквата е погребала св. Елена по църковен обичай.

Очевидно не се разбираме. Не те питам по кой канон е била погребана покръстената в Цариград Олга (получила гръцкото име Елена).

Питам те следното:

В руските летописи не веднъж се споменава за извършвани от Олга езически ритуали - например, след смъртта на съпруга й Игор.

Как се връзва това с мнимото й християнство и предполагаемия поп-българин Григорий?

За още по-голямо уточнение ще спомена, че съпругът на Олга е убит преди тя да посети Цариград и да се покръсти.

В изворите е посочено, че Олга ЛИЧНО извършва езически ритуали над гроба му, при това неколкократно.

Как това би могла да направи жена, набедена от професора за дъщеря на цар Симеон и предполагаема християнка по рождение, на всичкото отгоре придружавмана от личен свещеник?! :post-20645-1121105496:

Ми, няма как да стане.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Думата "цитат" знаеш ли какво означава? По-горе бях ти обяснил, ама явно не вдяваш: извор ........, публикуван в......., на страница ........, пише ........ Всичко друго е ала-бала, особено когато става въпрос за текстве писани от лаици и научни маргинали като Добриоглу. Дай точен цитат на извора, където изрично пише,че Григорий е българин. Или може отново ще трябва да се уточняваме дали някои хора са неграмотници или лъжци.

И като ти дам цитат от Йоакимовската, Ипатиевската или Лаврентивевата летопис, гаче ще се хванеш и ще отидеш в РАН и оттам ще ти изкарат книгата за пет минути и ще вденеш за какво иде реч.

Не се заяждам ,Качо. Обясних ти , че тези летописи съдържат сведения за българското участие в руското кръщение. И Михайлов който последен писа за българо-руските отношения не ги цититра, обаче , защо ????

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Обясних ти , че тези летописи съдържат сведения за българското участие в руското кръщение.

Българското влияние в покръстването на Киевска Рус е неоспоримо и за това има огромен брой източници. Стотици хора (историци и филолози) са написали докторски дисертации и научни трудове по въпроса.

Темата, обаче, не е за българския културен принос по отношение на източните славяни, а за незащитимата и непонятна хипотеза, според която княгиня Олга, съпругата на киевския княз Игор, живяла в началото на 10 век била дъщеря на цар Симеон.

До този момент, след изписани 11 страници във форума, няма нито един читав аргумент в полза на предполагаемата Симеонова дъщеря.

Има ли смисъл тази дискусия да продължава още?!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
И като ти дам цитат от Йоакимовската, Ипатиевската или Лаврентивевата летопис, гаче ще се хванеш и ще отидеш в РАН и оттам ще ти изкарат книгата за пет минути и ще вденеш за какво иде реч.

Не се заяждам ,Качо. Обясних ти , че тези летописи съдържат сведения за българското участие в руското кръщение. И Михайлов който последен писа за българо-руските отношения не ги цититра, обаче , защо ????

Повече от ясно е че не можеш да посочиш конкретно място, където да се споменава, че Григорий е българин. :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

В изворите е посочено, че Олга ЛИЧНО извършва езически ритуали над гроба му, при това неколкократно.

Как това би могла да направи жена, набедена от професора за дъщеря на цар Симеон и предполагаема християнка по рождение, на всичкото отгоре придружавмана от личен свещеник?!

Ми, няма как да стане.

Може ли да пействате тук съответните текстове?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Може ли да пействате тук съответните текстове?

Почти дословен преразказ на съответното място от ПВЛ:

Тогда Ольга послала сказать древлянам: «Я уже на дороге к вам, наварите медов в городе, где убили мужа моего, я поплачу над его могилою и отпраздную тризну». Древляне послушались. Ольга с небольшою дружиною пришла к Игоревой могиле, поплакала над нею и велела своим людям насыпать высокий курган, а когда насыпали, то велела праздновать тризну.

Тризна е типичен езически обичай. Елементи от него по-късно преминават в християнската обрядност. Вярвам всички знаят това.

Отделно насипването на висока могила върху гроба на починалия също не е християнски обряд. Предполагам и това е добре известно.

Link to comment
Share on other sites

Почти дословен преразказ на съответното място от ПВЛ:

Тогда Ольга послала сказать древлянам: «Я уже на дороге к вам, наварите медов в городе, где убили мужа моего, я поплачу над его могилою и отпраздную тризну». Древляне послушались. Ольга с небольшою дружиною пришла к Игоревой могиле, поплакала над нею и велела своим людям насыпать высокий курган, а когда насыпали, то велела праздновать тризну.

Тризна е типичен езически обичай. Елементи от него по-късно преминават в християнската обрядност. Вярвам всички знаят това.

Отделно насипването на висока могила върху гроба на починалия също не е християнски обряд. Предполагам и това е добре известно.

Всичко това аз бих го приел като "вживяване" на Олга в езическите обичаи на убийците на Игор, нещо подобно като например президентът на САЩ пристига на острова на полудиво племе и се кланя, поздравява и изобщо се държи, съгласно техните традиции и обичаи, чисто и просто защото не иска да изглежда смешен в техните очи или най-малкото от уважение към самите тях.

А княгинята има още по-основателни причини да се съобразява с местните традиции и обичаи.

Впрочем, на умиране Олга моли да не й правят "тризна"! В какво точно се състои този "езически" обичай?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Качо, не се заяждай ,че не знам, какво означава извор. Ти ми кажи, като дам конкретен извор, как ще го намериш ??? Сигурно ще хванеш самолета за Москва и ще влезеш в архива за пет минути и ще се убедиш в неговата не/ достоверност ???

Ето конкретните летописи за българския произход на княгиня Олга -

3. Поправената след изнесените данни от архимандрит Леонид ,някой е ''бърникал'' там и е накарал арх. Леонид, да промени своята позиция на 180 % - Иакимовската летопис подтвърждава произхода на Олга от знатен славянски род от Изборск (днес в Псковска област):

«Когда Игорь возмужал, оженил его Олег, выдал за него жену от Изборска, рода Гостомыслова, которая Прекраса звалась, а Олег переименовал её и нарек в своё имя Ольга. Были у Игоря потом другие жены, но Ольгу из-за мудрости её более других чтил.»

4. Любимата на подръжниците на българската теза - Нова Владимировска летопис:

«Игоря же ожени [Олег] въ Болгарехъ, поятъ же за него княжну Ольгу»

Цитат от Житието на Олга на Макарий:

"Сын Рюрика, потешаясь княжескою ловлей в пределах Псковских, пришёл однажды на берег реки Великой, недалеко от селения Выбуцкого, где была родина Ольги; не было ладьи для князя, чтобы переплыть реку, и вот он видит юного пловца, плывущего на малом челноке. Кликнул ему Игорь, чтоб принял в ладью свою и перевёз через реку; когда же во время плавания взглянул на лицо гребца, узнал Игорь в мнимом юноше красную девицу, и страстно воспламенилось сердце князя; но старческий разум дан был сей юной деве, и целомудренным словом удержала она страстный порыв своего князя. Изумился Игорь мудрости девичьей, и, хотя скрылась от взоров на берегу реки, глубокое оставила она впечатление в его сердце, и уже не мог он более забыть девы Псковской.

Ако Олег е оженен за ''лодкарка'', то няма за какво да търсим, аргументите за убийството на баща му (настойника му). Човек който пренебрегва царските и княжевските дъщери и жени престолонаследника за лодкарка, едва ли може да управлява един каганат , лодкарат може ,но каганат - никога !!!!

Да не говорим , как тази лодкарка през Xв. ще си пробие път със зъби и нокти в конкуренцията с останалите княгини и жени на Игор (ако ги е имал) ????

Това обаче е малък проблем за историографите.

Правете си сами сравнения.

Перекраса Прекрасная , най-накрая я надокаросаха от кой славянски род да я вземат. А пък ,че Гостомисъл няма нищо общо с Псков или ,че Псков е своего рода Сибир за Киевска Рус и изобщо влизал ли е в границите й е отделен въпрос.

Аз не знам разбирам ли от извори, историография, но за Качо съм сигурен , че не е в час .

Професор Добрев му е дал 50 тома литература -

където има сравнения, уточнения, несъгласия, възможни корелации , обаче наш Качо го обвинява в некоректност към извоирте или историографията.

Това ,че имаме различни мнения от събеседника или заставаме на принципно различни страни, не трябва да ни дава право да нямаме уважение един към друг.

вж. - означава съгласие, приемане, споделяне и дори заимствуване

срвн. - при цитираната литература означава несъгласие, неприемане и дори отричане и отхвърляне,

а при примерите – само сравняване или съпоставяне

Link to comment
Share on other sites

Ако ще още 100 страници да се изпишат по темата, отново ще трябва да се върнем на фактите, а не на измислиците. А фактите са:

1. Родителите на княгиня Олга са езичници. Това го пише черно на бяло в нейното житие.

2. Нещо повече - изрично е посочено, че майката на княгиня Олга е от народа на скандинавските варяги. Това също го пише в житието й.

3. Името на княгиня Олга също е скандинавско по произход.

Сигурно ще те изненадам, но прочетох "няколко реда" от проф. Добрев.

Това което пише уважаемият професор не е сериозно.

Това е моя оценка, но виждам, че и други тук също я споделят.

Не е ясно дали поради незнание или поради дълбоко насадени предубеждения, но така вие игнорирате напълно преднамерено-съзнателно немалко на брой други извори, които съобщават точно обратното за нейния произход.

Добре, нека аз да си измислям и да пиша несериозни неща, но за вас лично съвършено очевидно е без всякакво значение и това, че най-авторитетни руски и украински изследователи твърдят и настояват, че към настоящия момент не се знае нищо определено-сигурно за произхода на Княгинята!

На мене лично ми изглежда много странна позата ви на Окончателно-Върховен Съдник, какъвто по добре обясними причини вие не можете, а и нямате право да бъдете!

ИЗ ЛЕТОПИСИТЕ

В год 6411 (903). Когда Игорь вырос, то сопровождал Олега и слушал его, и привели ему жену из Пскова, именем Ольгу. [ПВЛт, 7].

И пакы приведе себЂ жену от Плескова, именемъ Олгу, и бЂ мудра и смыслена, от нея же родися сынъ Святославъ. [НовгЛт, 5].

И пакы приведе себЂ жену от Плескова, именемъ Олгу, и бЂ мудра и смыслена, от нея же родися сынъ Святославъ. [ИпатЛт, 34; НовгЛт, 4-6].

В лето 6411 Игореви же возрастшу и хожаше по Олзе, и слушаше его, и приведоша ему жену от Плескова именем Ольгу. Нецыи же глаголют, яко Ольгова дщери бе Ольга [ПискЛт, 9].

Игоря же ожени [Олег] въ Болгарехъ, поятъ же за него княжну Ольгу [НовВлЛт].

Откуда родом была святая великая княгиня русская Ольга? (заметка по поводу сведения из летописца библиотеки гр. А. С. Уварова) // Русская старина, кн. 7, с. 215–224.

Олёна-Елена это христианское имя Ольги. Выходит, что Ольга была христианкой в момент замужества? Объяснение мы находим в историческом сборнике XV века, в которой цитировался отрывок древнего летописца. Сведения из этого сборника опубликовал в 1888г. в июльском номере «Русской старины» обнаруживший сборник архимандрит Леонид (8).

Из текста следует, что Ольга была болгарская княжна, и что город Плесков (так в Ипатьевском и Радзивилловском списках) это не Псков, а Плиска - первая столица Болгарии. [Пивоваров 2009, 8-9].

Одним из дружинников Олега, вероятно знатным, был молодой Свенельд. Из похода Свенельд привез жену - болгарку, дочь от этого брака была названа в честь Олега Ольгой. (Это по АВ).Когда она подросла, то стала женой уже постаревшего князя Игоря.

В 1888 году архимандрит Леонид в статье «Откуда была родом св. великая княгиня русская Ольга» сообщал, что согласно историческим документам XV века он нашел, что Ольга была родом из болгарских князей. [Сахаров 2009а, 6].

Безименната, безродната и безотечествената княгиня Олга

Но колко жалко и повече от странно, че отново според всички тези руси и украинци, а оттук и за целия Свят, за Нея, първата и най-великата сред безброя жени владетелки на Всички Времена, ”Когда и где родилась Ольга в точности неизвестно.” ; ”Никто не знает ничего достоверного о происхождении Ольги.”; (М. Меньшиков); ”Предания повествуют сразу о четырех пунктах, с которыми связывается рождение будущей княгини: деревни Горка, Ольгино (Волженец), Ерусалимская и погост Выбуты.” (А. Александров); ”Это была решительная и деятельная женщина — ”мужского характера”. С ее именем связаны некоторые важные мероприятия, оказавшие существенное влияние на дальнейшее развитие Руси. К сожалению, время ее правления тоже плохо освещено в источниках...

К сказанному добавим, что и происхождение Ольги не совсем ясно. В литературе высказывалась гипотеза, что она была христианкой от рождения или во всяком случае стала ею еще до прибытия на Русь и замужества с киевским князем. ”Повесть временных лет” утверждает, что Олег привез невесту Игорю из Плескова. Это название трактуется как ”Псков”. Следовательно, получается, что будущая княгиня была родом из кривичей. Правда, имя ”Ольга”-”Хельга” будто бы указывает на скандинавское происхождение; отсюда — традиция считать Ольгу шведкой, дочкой одного из сподвижников Рюрика, которому был дан бенефиций в Пскове. То, что город существовал в середине IX в., надежно засвидетельствовано археологическими источниками.” (М. Брайчевский).

Според нас обаче за преголямо съжаление и общочовешки срам Тя все още чисто и просто продължава да няма и собствено име, свой род и родина, защото пак съгласно дълга поредица от руски, украински и други изследователи от немалко поколения назад във Времето княгиня Олга ту е варяжка, родом от Псков, и при това с неизвестни родители, понеже не били знатни, пък и самата тя е красива лодкарка в мъжки дрехи, около която се увърта Игор, ту генералска щерка варяжка, ту дъщеря на княз Олег, който я жени през 903 г., едва 10-годишна според някои, за родственика си княз Игор, ту пък знатна славянка...

...и съвсем накрая, така между другото, за да не би някой да си помисли, че тя наистина е само и единствено българка, се споменава и съответното, повече от невероятно обаче за М. Меньшиков [2009] предположение, което той за всеки случай бърза да отрече и отхвърли, разбира се, повече от неграмотно и лингвистико-ономастически и при това без изобщо да си даде труда да си направи съответната справка, за да научи, че след 893 г. столица на България не е Плиска, а Велики Преслав:

Когда Игорь возмужал, оженил его Олег, выдал за него жену от Изборска, рода Гостомыслова, которая Прекраса звалась, а Олег переименовал её и нарек в своё имя Ольга. Были у Игоря потом другие жены, но Ольгу из-за мудрости её более других чтил.

(Между впрочем ето тази безброй пъти тиражирана приказка-басня тук не само този автор, но и Светът като цяло я дължи на бащата на руската историография В. Татищев [2009, 4,11].)

Болгарские историки выдвигали также версию о болгарских корнях княгини Ольги, опираясь в основном на сообщение Нового Владимирского Летописца (Игоря же ожени [Олег] въ Болгарехъ, поятъ же за него княжну Ольгу.) и переводя летописное название Плесков не как Псков, но как Плиска - болгарская столица того времени.

Названия обоих городов действительно совпадают в древнеславянской транскрипции некоторых текстов, что и послужило основанием для автора Нового Владимирского Летописца перевести сообщение «Повести временных лет» об Ольге из Пскова как об Ольге из болгар, так как написание Плесков для обозначения Пскова давно вышло из употребления. [1].

ОЛЬГА (Вольга, Прекраса, в крещении - Елена) (ок. 894-11.07.969), великая русская княгиня. Жена вел. русского кн. Игоря Рюриковича. Относительно происхождения кн. Ольги существует несколько летописных версий. Одни авторы называют ее уроженкой Плескова (Пскова), другие — Изборска. Одни заявляют, что она происходила из рода легендарного Гостомысла и первоначально носила имя Прекраса, но была переименована Олегом Вещим в свою честь, другие называют ее дочерью Олега Вещего, третьи сообщают, что она была простой крестьянкой, понравившейся Игорю и потому ставшей его женой.

В рукописном сборнике XV в. имеется известие, согласно которому Ольга была болгарской княжной из города Плиски и приведена на Русь Олегом Вещим в качестве невесты для кн. Игоря. [вж. и срв. напр. Александров 2009, 1-5; Брайчевский 2009, 78-79; День Памяти 2009, 2; Карташев 2009, 49; Ольга (княгиня Киевская) 2009, 1-3; Ольга Мудрая 2009, 1-3].

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...