Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Преди време бях започнал да си правя една кратка история на бълг. земи, която за съжаление си остана в съвсем начален стадий и имам само няколко откъса. Единият - І част от религията на Тракия може би вече някои са го виждали на БГистория. По-долу ще дам един друг откъс, свързан с похода на Дарий І към Тракия. Според Херодот войските на Дарий дори прехвърлили Дунава преследвайки скитите, но не постигнали особен успех там.

dariy.gif

ПОХОДЪТ НА ПЕРСИЙСКИЯ ЦАР ДАРИЙ І

Към средата на VІ в.пр.н.е. Ахменида Кир І ( 555-529 г.пр.н.е.) положил началото на персийската държава. Той завладял Лидия през 546г. пр.н. е., Вавилон и покорил Мала Азия. Синът му Камбиз ( 529-522г.пр.н.е.) подчинил Египет през 525г.пр.н.е.. През 522-521г.пр.н.е. в Персия се разгоряла борба за трона, победител в която излязъл сина на Хистап – Дарий І ( 521- 485г.пр.н.е.)

Дарий І се отправил на поход срещу срещу скитите, като преминал през земите на тракийските племена. Първоначално минал покрай река Теарос, приток на река Хеброс ( дн.река Марица).Водите и го очаровали толкова много, че наредил да поставят стела с надпис: “Изворите на Теарос имат най-добрата и най- хубавата вода от всички реки; при тези извори пристигна водейки войски срещу скитите най-добрият и най-хубавият мъж измежду всички хора, Дарий, син на Хистаспес, цар на персите и на целия континент. “. След това пристигнал при друга река, която тече през земите на одрисите, наречена Артескос. Там посочил на войската едно място и заповядал всеки войник, минавайки оттам да хвърли по един камък. Когато войниците изпълнили заповедта, Дарий продължил похода си оставяйки след себе си висока грама от камъни.

Преди да стигне до река Дунав, Дарий І преминал през земите на тракийските племена скюрмиади и нипсайи, които живеели над градовете Аполония и Месемврия и държали град Салмюдесос. Тези племена му се предали без бой. След това стигнал до земите на гетите. Окриляни от вярата си в безсмъртието те оказа решителна съпротива на персите, но били покорени.

Макар в надписа при Бехистун Дарий І да се сочи Скития за своя провинция, походът на север от Дунав не бил особено успешен. Скитите нямали постоянни селище и след безрезултатно търсене Дарий бил принуден да се оттегли на юг от Дунава.

Връщайки се обратно в Мала Азия, Дарий І оставил в Европа войски начело с Мегабюксос. Те подчинили в Хелеспонта първо перинтийците, които били отслабени след нанесено им от пеоните поражение. След това Мегабюксос повел войската си през Тракия, покорявайки под властта на персийския цар всички градове и племена. Макар траките да били малобройни, тяхната разпокъсаност им попречила да се противопоставят на завоевателите.

biston2.jpg

Тук и една руска версия. Те пък естествено правят обратното - претупват частта за Тракия и наблягат на събитията окло войната със скитите.

http://www.sib.net/n_russia/1_vol/pole17.html

  • Глобален Модератор
Публикува

Все пак Дарий не е установил контрол над всички тракийски племена. Пропуснато е да се отбележи и че единия поход срещу Гърция изпратен от Дарий І пропада заради внезапно нападение на траките, които удрят изневиделица персийската армия и раняват тежко пълководеца Мардоний, който е принуден да се оттегли.

  • Потребители
Публикува

Не е пропуснато, не е стигнато до там. :post-20645-1121105496: Засега има само още това:

ТРАКИТЕ УБИВАТ АРИСТАГОРАС

Бившия тиранин на Милет – Хистиайос, служел при Дарий І в Суза и царят много го ценял. Надявайки се, че ако Йония въстане, царя ще го пусне да се върне в Милет, подтикнал назначения на негово място там Аристагорас да въстане. Аристагорас разбунтувал Йония и срещу него били  изпратени войски начело с управителя на Сарди Артафренес и Отанес. Те превзели в Йония град Клазомене, а в земята на Еолийците – Кюме. Тогава Аристагорас решил да избяга от Милет и да отиде с привържениците си в Миркюнис. Той поверил Милет на видния сред тамошните граждани Пютагорас. След това взел всеки, който искал да тръгне с него и отплувал за Тракия. Установил се в областта, където река Струма се влива в морето и имал намерение да основе селище на мястото където по-късно възникнал град Амфиполис. В тази област бил погубен с войската си от племето едони – бил обсадил един град, от който траките искали да излязат, като сключат примирие.

  • Модератор Военно дело
Публикува

За съжаление отдавна не съм чел нищо по раздела и е по добре да не се намесвам.Само ще кажа че като ходих тия дни до библиотеката случайно видух книгата ,,Военното изкуство на траките,,.Ако ви е интересно да я взема и да ви постна нещичко от нея?

  • Глобален Модератор
Публикува

Понеже прочетох поста на Галахад за Хистиайос и Аристагорас, та се сетих за любопитния начин, по който първият изпраща известия до втория, за да го подтикне към бунт. Естествено, поръчката трябвало да бъде предадена тайно, за да не узнаят персите. Хистиайос обръснал главата на своя пратеник и написал посланието върху кожата, а после крил този човек, докато косата му пораснала отново и го изпратил в Милет, заръчвайки да предаде на Аристагорас отново да му обръсне главата.

Намирам този "шифър" за доста оригинален.

  • Глобален Модератор
Публикува
Намирам този "шифър" за доста оригинален.

Аз също, дори и в днешно време може да се приложи доста успешно ;)

Фружине давай! За траките точно това най-много ме вълнува, както можете да се досетите :dwarf::whistling:

  • Потребители
Публикува

Да, това за военната история на траките е добра идея. Още повече, че на томчето от БВИ т. 1 от нашата библиотка някой доста е поработил върху този раздел и повечето страници ги няма. :vertag:

  • Модератор Военно дело
Публикува

Книжката е тъничка така че няма проблеми,но ако някой я иска да си каже адреса за да му я пратя на ксерокс/тук говоря най вече за Галахад/.

  • Потребители
Публикува

Ако желаещите са много може да стане и чрез Рапидите.

Иначе моя е ald_bs@abv.bg Има го и на Контакти/За връзка на страниците ми. На едната май е друг, но проверявам и двата.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Галахаде,говоря за адреса където живееш.

Нямам компютър и за да набера такъв текст ще дам в залата сигурно 30лв.

После като искаш я качи да я видят всички,мисля бе бая стара.

  • Потребители
Публикува

Мислех, че е готова, сканирана. На листи се сдържам, че станаха много. сега готвя един сбор от ГИБИ за подвързия. Събрах ги и подредих последователно така както единия се явява на другия продължение: Теофан с продължителя, Лъв Дякон, Псел, Ана Комнина, Хониат, Акрополит, Пахимер и Кантакузин. От вчера прономеровам страниците и сега съм на 500.

Вече което може предпочитам на СД. Заема по-малко място у дома. Но трябва да се ликвидират последиците от времето когато нямах компютър. А и някои неща не дават да си ги нося от читалнята у дома и пак трябва да копирам. Обаче откакто се напълниха рафтовете и шкафовете станах по-стриктен при подбора на книжния формат.

  • Потребители
Публикува

Мисля, че всичко свързано с траките ще предизвика интерес. Обикновено много внимание се обръща на произхода на славяни и българи. Някак си траките остават настрана. Такова е моето впечатление от повечето форуми.

  • Модератор Военно дело
Публикува
Мисля, че всичко свързано с траките ще предизвика интерес. Обикновено много внимание се обръща на произхода на славяни и българи. Някак си траките остават настрана. Такова е моето впечатление от повечето форуми.

Това е напълно естествено,все пак траките не са част от българския народ.

Траките първо са мнаго грецизирани и романизовани и второ са почти унищожени от готите при нашествията им.След изтеглянето на вестготите в 400г балканите практически са били пусти и са заселени наново с малоазийци и варвари.Това дето се говореше през 70 те че траките са част от българския народ просто не е вярно.

  • Потребители
Публикува

Дори да е така както казваш ти, те заслужават тяхната история да не бъде забравена, а извадена на бял свят. Но ти как ще си обяснищ факта, че повечето от нашите традиционни празници са с тракийски произход?

  • Потребители
Публикува

Дори траките да са елинизирани и латинизирани, те пак си остават траки. Те като местно население са част от основата, върху която се е формирал бълг. народ. Тракия е превърната в римска провинция в средата на І век, бълг. дъжава на Дунава е създадена в края на VІІв., т. е. имаме VІ века. От създаването на Дунавска България около ІІ века сме били в пределите на Византия и около V века под турско робство. В тези периоди замите на Дунавска България са били нападани и засевани с кумани, печенези, узи... Турските султани пък усилено заселвали татари, албанци разбира се турци и какви ли още не. В виз. период пък да речем са посеви арменци сред които братята Бакуриани - ктиторите на Бачковския манастир.

Обстоятелството, че и днес тук има още българи показва доколко е вярна тезата за изчезването на траките и поселването на пустата земя с прабългари и славяни.

  • Потребители
Публикува

Прав си Галахаде. Но мисля, че ако баха изчезнали траките нямаше днес нашата духовна култура да е тъй богата. Ето утре е празника на Св. Св. Константин и Елена. На пръв поглед християнски празник, но на този ден се извършват нестинарските игри. Повечето изследователи отнасят техния произход към тракийската ритуална система. :post-70473-1124971712:

  • Потребител
Публикува

като си помисля,че началото бе за похода на Дарий! проблемът за връзката на траките със славяните и българите, дали българите са славяни, що за "птици" пък са българите, дали има турско робство или присъствие?защо говорим за 500г като не е вярно?ако има интерес у някой съм готов да представя идейте си по въпроса с така нареченото "робство" и всички въпроси на които до сега поради липса на достатъчна информираност нямам отговор. Като се върна на темата за похода на Дарий бих поставил един такъв въпрос - с въвеждането на различни съотношения към разплащателната си единица в различните "земи" не е ли въвел за първи път конвертируемостта?

  • Потребители
Публикува

Въпроса за турското робство го обсъждаме вече в няколко теми и май от тях попреля насам.

Иначе паричния обмен по времето на Дарий І не е имал такива мащаби, че да е имало крещяща нужда от обща балкано-малоазийска валута. Всъщност златото си е било универсално разменно средство и без да е било непременно във формата на монети. С днешните банкноти е по-друго. Но през античността всяка една държава е можела лесно да "обмени" чуждата валута в монетосекачницата си. :cool:

Успехите на Дарий на европейския континент не били така трайни. А в Тракия монетосеченето се развива доста по-късно, така че трудно може да се говори за някаква обща валута там, където е нямало никаква.

  • Потребител
Публикува
Но ти как ще си обяснищ факта, че повечето от нашите традиционни празници са с тракийски произход?

А ти как ще го обясниш? Не се опитвам да се заяждам, а просто се чудя откъде имаме сигурни сведения или поне стабилен базис за такова предположение? :)

....но на този ден се извършват нестинарските игри. Повечето изследователи отнасят техния произход към тракийската ритуална система

Въз основа на какво?

Дори траките да са елинизирани и латинизирани, те пак си остават траки. Те като местно население са част от основата, върху която се е формирал бълг. народ.

Обстоятелството, че и днес тук има още българи показва доколко е вярна тезата за изчезването на траките и поселването на пустата земя с прабългари и славяни.

Галахаде, не съм съгласен с теб. Точно това грецизирано или романизирано местно тракийско население при славянските нашествия бива изгонено от обработваемите земи, понеже славяните са земеделци и имат нужда от земя. Това население се заселва из планините. Там то постепенно губи своята самобитност и започва да се занимава с полуномадско скотовъдство. От елинизираното такова население се появяват каракачаните, а по- късно с участието на част от него се заражда и албанската народност. А от романизираното подобно население се появяват власите, каквито има и днес например да живеят в Родопите. Имам такива хора познати. Питайте един влах от Пещера или един каракачанин от Сливен примерно, дали се чувства българин или пък тракиец!

проблемът за връзката на траките със славяните и българите, дали българите са славяни, що за "птици" пък са българите, дали има турско робство или присъствие?защо говорим за 500г като не е вярно?ако има интерес у някой съм готов да представя идейте си по въпроса с така нареченото "робство" и всички въпроси на които до сега поради липса на достатъчна информираност нямам отговор.

Ще се радваме да прочетем във форума идеите ти :) Още повече Фружин също се интересува живо от този въпрос !! ;)

  • Потребители
Публикува
А ти как ще го обясниш? Не се опитвам да се заяждам, а просто се чудя откъде имаме сигурни сведения или поне стабилен базис за такова предположение?
Тъй като вече има раздел етнография това лека-полека ще си дойде на мястото. Става дума като сравняваме българските песни и обичаи с това, което ни е известно за тракийските вярвания и обичаи.

Власите, каракачаните, замеделците-славяни и скотовъдите-българи ... да ортодоксалната теза. Но...

Дали е известно, че именно каракачаните и власите се занимавали основно със скотовъдство (в предсоциалистическия период)? И ако славяните са ги лишили от възможността да се занимават със земеделие, защо пък българите не им отнели и посбищата?

Защо скотовъдците-българи имат календар, а славяните-земеделци нямат - омаме как наричали месеците, но за летоброене ... нищо.

защо ако власите са траки, имаме толкова власи на север от Дунава - най-засегнатите земи от варварските нашествия?

Защо каракачанския е толкова близък до гръцкия, а не до някой друг език.

И в крайна сметка какво потвърждава родството на власи и каракачани с траки, пък ако ще латинизирани и ромеизирани, а не да речем с римски и гръцки колонисти?

И доколко е възможно целия Балк. полуостров да е съвсем обезлюден. Или пък всички траки да бъдат латинизирани и елинизирани - при положение да речем, че Овидий се оплаква, че гетите въобще не се падавали на римско влияние?

  • Модератор Военно дело
Публикува

За власите аз лично приемам теорията за преместването.Власите са латинци на балканите/за пръв път забелязани в костурско/,откъдето отиват на север.

Прочее какво ни е известно за траките че да твърдим с такава голяма сигурност че повечето ни обичаи са идентични с тракийските.

Можем да разчитаме само на гръцки и ромейски автори които не бъкат от сведения за нашата и тракийската етнография.

Иначе да взимаме нашата етнография от 19 век и да я сравняваме с тракийската е несериозно,между двете има 2000 г и много неща са се променили.

И наче нне забравяйте че и индианските черги са многто близки до нашите.И какво ще правим сега и индианците ли ще обявим за българи :doh: .

  • Потребители
Публикува

Власите през 14-16 век доста добре се оправяли с българския. После взели да учат латински и се появил руманския език, макар и някои да са на мнение, че развивайки се като римляни нещо са объркали посоката и са станали но роми. :P Макар че и на Апенините - дошли варварите, избили римляните, останали ромите. :laugh:

В интерес на истината, някои думи от не толкова академичния говор, а свързани с бита са доста близки с българския език. А при Калоян, който е бил доста гъст с власите се е налагало писмата до папата да се превеждат първо на гръцки, а после на латински, защото българите и власите бъкел не разбирали от латински, а пък папата от влашки или български.

А общото между днешните бълг. обичаи и тракийските са доста повече от приликата между чергите. Още повече, че християнизираните тракийски обичаи не се срещат у другите християнски народи. Което се среща да речем и за индианските обичаи - напр. Храмовете в лат. америка наред с приликите с испанските черкви, имат някои сходства в украсата с тази на индианските храмове - особено любимите черепи.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Галахаде,засягаш толкова много и толкова тежки теми наведнъж че се обърках,не е зле да ги подхванем наред а не накуп.Избери ти с кое да почнем.

  • Потребители
Публикува

Ами за бълг. език във Влашко (на север от Дунав) има на Крорайна качена една много хубава книгаРАЗЫСКАНИЯ В ОБЛАСТИ БОЛГАРСКОЙ ИСТОРИЧЕСКОЙ ДИАЛЕКТОЛОГИИ от Бернщайн. Нямам време да я прочета цялата, но от това, което прочетох се изненадах колко добре съм знаел румънския език. Думичките от бита в румънския ми се отдавали по-добре отколкото на руски. ;) И вместо да гледам руското значение на думичката, веднага хващам румънското. Явно съставителите на румънския език не са имали достатъчно големи италиански речници за да намерят истинските румънски думи там и затова са си останали употребяваните. :laughing1:

За траките и фолклора ще е към темичките за съответния празник. От Еми ще е етнографската страна на въпроса, пък от мен тракийската. :good:

  • Модератор Военно дело
Публикува

За това че през 19 век влашкия език е бил полу български говори и Мутафчиев в една своя книга/забравих и името но я има в библиотеката пък и византиеца я притежава/

.Според него всички думи от земеделието са български,не днам къде го четох,но румънците се оправдавали че са взели български думи щото били номади и си нямали свои.Ма иначе си говорели на латински :good: .

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!