Открихме Ad Blocker

Моля, изключете вашия Ad blocker, за да продължите да четете съдържанието на сайта. Рекламите ни помагат да поддържаме сайта безплатен за вас.

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Глобален Модератор
Публикувано

Без съмнение Кръстоносните походи са едни от най-важните събития на Средновековието, но в контекста на така зададената тема трудно могат да се вредят. Може най-много тук да ги разглеждаме в аспекта на развитие на военното изкуство, като после го сравним с тези през Античността или по-късни епохи.

Селските маси тръгват на път след като вече папа Урбан ІІ е обявил кръстоносен поход срещу мюсюлманите, а не защото просто им е хрумнало така :bigwink:

За кое точно твърдение от тук искаш да посоча извори? В тази тема се правят доста обширни анализи на цели епохи, а не на конкретни исторически събития. Нямам нищо против и те да се обсъждат - Кръстоносните походи например, но в отделна тема, за да не разводняваме тази.

Историк пусни анкетата щом искаш :)

Галахад ти също май си направил грешни изводи от моите писания. Запознат съм все пак със Средновековието и то не на повърхностно ниво - съвсем не си го представям сиво. Както е погрешно например да си представяш Античността бяла в духа на откритите бели колони, сгради и мрамор, всички те също са били боядисани в разнообразни цветове.

А соц-строежите са абсолютен упадък за архитектурата и въобще това също е период на доста голяма стагнация в почти всички отношения (една тема която се надявам да не разчепквате и тук ;)

Иначе точно катедралите, които посочваш са строени в по-късен период (строежа на Кьолнската завършва чак през 15 в.), така нареченият Готически период, който е един вид преход между Средновековието и Ренесанса. Тогава архитектурата действително напредва, но точно този период може би хвърля най-много сивота и мрак върху съвременното ни усещане за средновековието. Катедралите съзнателно се строят толкова високи и мрачни, целта им е да подтискат седящия под техните тавани човек и да го карат да се чувства нищожен пред могъществото на бога. Въобще религията тогава започва да се изражда твърде много, започват се инквизиции, индулгенции и всякакви други злоупотреби и идва логичното избухване на протестантите.

  • Мнения 87
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители
Публикувано
Иначе точно катедралите, които посочваш са строени в по-късен период (строежа на Кьолнската завършва чак през 15 в.), така нареченият Готически период, който е един вид преход между Средновековието и Ренесанса. Тогава архитектурата действително напредва, но точно този период може би хвърля най-много сивота и мрак върху съвременното ни усещане за средновековието. Катедралите съзнателно се строят толкова високи и мрачни, целта им е да подтискат седящия под техните тавани човек и да го карат да се чувства нищожен пред могъществото на бога. Въобще религията тогава започва да се изражда твърде много, започват се инквизиции, индулгенции и всякакви други злоупотреби и идва логичното избухване на протестантите.

Първо ще използвам една снимка от в-к "Сега" във връзка с графитите. На нея има част от декоративната украса на средновековна сграда от Велико Търново. Този фрагмент доста е се отличава от "реставрираните" сгради "декорирани" с груб градеж от ломен камък.

0053-large.jpg

Катедралата в Кьолн, както и много други катедрали с такива размери са били завършени значителнопо-късно, отколкото са започната. Дори прочутата Парижка Света Богородица (Нотр Дам дьо Пари) и до сега не е завършена - на кулите е трябвало да има също такива "стрели" (островърхи декоративни завършаци) каквито има и Кьолнската катедрала. Но Парижката вече е станала твърде известна в този си вид и ме съмнява някога да и сложат стрелите.

Иначе "подтискащо" изкуство е имало и преди и след сренвековието. Освен соц. изкуството, може да се посочи и това на Третия райх - монументарли сгради, подчертаващи велицието на Райха и нищожността на индивида спрямо държавата и фюрера. Да не говорим за модернистичното изкуство, в което образите изглеждат често твърде ужасно, направо като кошмарен сън - не рядко плод на лудостта (Ван Гог) или наркоманията на автора. През античността също е имало монументални сгради, целящи да покажан величието на Рим и неговият император, на фараона или на какво ли не.

Що се отнася до инквизицата, тя като време е по-близо до Ренесанса - обясняват като оправдание за индилугенциите, че парите отишли за построяването на великолепната Римска катедрала "Св. Петър". А великият инквизитор на Испания -отец Торкемада (той е един от символите на тази дейност), като изповедник на кралете е оказал помощ на Колумб да организира експедицията за откриването на Америка. Иначе казано Светата Майка Инквизицията доста успешно е вървяла с великите географски открития.

Друг е въпросът, че много често за средновековието се изтъкват неговите негативи - индилугенциите, феодалния сепаратизъм... Но по същия начин може да се изкарат като неганивни и останалите периоди от човешката история. Античността - това е робството, окачването на кръстове на хиляди заловени въстаници на Спартак, отсичането на ръцете на защитаващите земята си от римските нашественици серди, египетските пирамиди - една гробница, за изграждането на която са изразходвани огромни ресурси, които е можело да послужат много по-добре на страната.... Ренесанса и предреволюционния период- религиозните войни, избиването на индианците, колонизаторската политика, кървавата политика на Хенри VІІІ Тюдор. После от буржуазните революции до по-новото време - гилотината и кървавата политика на Робеспиер, огромните жертви и разрушения от походите на Наполеон, избиването на индианците в САЩ, робските плантации, кичозните декоративни и въобще стилове в изкуството... И идем до нашето време - , Баташкото клане, геноцида на арменците, "разстрела с топове" на въстанали сипаи, холокоста, атомните бомби над Хирошима и Нагасаки, ГУЛАГ, мавзолеи, партийни домове, Вълчи бърлоги, Канцлерство... Всеки период може да се разгледа така негативно, както се представя средновековието и ще се

  • Глобален Модератор
Публикувано
Странно... Как съм пропуснал тази тема?!...

Може да направим анкета за началото и за края на средновековния период, ако искате (аз се наемам да я пусна).

Доста е написано тук преди мен, а, преди да напиша нещо, аз трябва да прочета и да анализирам написаното дотук, но сега не разполагам с достатъчно време. Като историк, като медиевист (средновековник), като учител... трябва и аз да се разпиша тук с едно или с повече мнения (това тук не се брои!).

Давай :v:

  • Глобален Модератор
Публикувано
....."разстрела с топове" на въстанали сипаи, холокоста, атомните бомби над Хирошима и Нагасаки, ГУЛАГ, мавзолеи, партийни домове, Вълчи бърлоги, Канцлерство... Всеки период може да се разгледа така негативно, както се представя средновековието и ще се

то и преди това въстаналите сипаи кво са правили със семействата на англичаните..... Но да, историята страда от това повърхностно товарене на епохите с негативизми и позитивизми, свързани обикновено с изтъркани политически пропаганди.

Лошото е не толкова това, че такива подходи е имало и ще има, а че понякога оставят трайни щампи в историческото мислене (е, не в научното, може би в по-масовото...)

Та и със Средновековието така ... Но мисля, че Warlord нямаше предвид такъв поглед върху нещата.

  • 1 year later...
  • Глобален Модератор
Публикувано

Ние не можем да виним християнството, но новият културен период, в който светът е навлязъл то изиграва своята роля в първоначалното потискане, а и, трябва да признаем, унищожение на много от древната култура. Колко само сведение има за унищожаване на "езически статуи и нечестиви творби", които просто така са възприемани от новата религия. Тя има своя голям плюс, а именното идеята за висш хуманизъм, която носи в себе си, но в ранният момент, този на сблъскът й със древността нещата са вървяли по по-лесния път - не на търпението, а на унищжението.

Какво е Средновековието всъщност? Организиране на остатъците от рухналия Рим, на основата на това, което е останало и на основата на традицията или нравите на новодошлите през Великото преселение; или пък на останалите дотогава покорени от Рим народи. Цялата римска традиция "изчезва от главите", те претеднират за Свещена римска империя и за политическото наследство на Рим, но религиозната унификация (пак казвам, че това е неизбежно почти и че новата религия си носи великото достижение, но в аспекта на сблъсъка с древната култура се получава това "стопиране", за което говори Warlord и което започва да се преодолява с ренесанса).

Далеч съм от мисълта да го казвам като обвинения - естественият исторически ход е бил такъв. Християнската религия с нейната идея за висш хуманизъм и нейната "цялостност" по отношение на света, във време, когато на мястото на стария римски ред идват тъмни векове и хаос, се опитва да установи нов порядък в света, при това, бидейки една всеобемаща философия. Свободната, изискана, висока древна култура не се вписва в това, в първоначалния аскетизъм на християнството и неминуемо губи.

Всъщност не точно християните са я унищожили - това става с унищожаването на римските инснтитуции, нрави и традиция от варварите, а и с дебаркирането на самите римляни поради упадъкът им. Просто новите средновековни култури тръгват "отначало" и забравят дервността.

Византия е по-специфичен случай, при нея политическата приемственост е ненакърнена, но християнската промяна идва в аспект на вътрешнополитически и религиозни сблъсъци.

  • Глобален Модератор
Публикувано
Византия е по-специфичен случай, при нея политическата приемственост е ненакърнена, но християнската промяна идва в аспект на вътрешнополитически и религиозни сблъсъци.

Еми ето пак християнството е в основата, след като римската култура не е била насилствено разрушена в Източната част на империята, какво я разрушава? Защо да не можем да виним християнството за това? Само от религиозна толерантност ли?

  • Глобален Модератор
Публикувано (edited)

Не, не от толерантност, а от виждане за естеството на тогавашния исторически процес.

И във Византия са разрушение много римски и древни артефакти.

Редактирано от КГ125
  • Глобален Модератор
Публикувано

Разрушени са обаче не от варварите както на Запад, а от самите вече християнизирани римляни. Не само, че са ги разрушили, но и вече не са използвали същите техники, не са можели да достигнат нивото на изкуство, архитектура и технологии от античността следвайки новия модел.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Аз не отричам, че има и християнско развитие, само че налагането му ощетява средновековното общество с постиженията на Античността и чак до ренесанса, а в някои отношения и до много по-късно то няма да може да достигне античната висота на архитектурата, изкуството, технологиите и философията. Т.е. твърдо заявявам, че през Средновековието има застой и той се дължи главно на християнството.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Ами с известни нюанси в степента на участието му съм съгласен с Warlord. Разбира се, после в късното Средновековие и Рененсанса ролята му е съвсем друга.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Ако имаш предвид Готическия период, той е своеобразен преход към Ренесанса. Ролята му се изменя с разчупването на религиозната стагнация.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Точно, и не само него. В цялото средновековие църквата "командва парада", т.е. превърща се във фундаментална обществена институция, развива вече християнската култура и философия и традиция. Готика, романския стил, Ренесанса по-късно - всичко това тръгва в различна степен и с нейно участие.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.