Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Дали е със стреме или без стреме конника няма голямо значение. Около него има български надписи от средните векове, и вероятно е направен тогава, но това не пречи да е направен по тракийски модел, без да има някаква връзка с Митра или други източни аналози. Както се знае около конника са открити доста тракийски оброчни плои с тракийския конник, а до източната порта или до източната и до южната порта на Плиска са открити два фрагмента от голяма/и оброчна/и плоча/и на тракийския конник в естествен ръст, а това означава, че българите за модел на конника са ползвали вероятно една от тези плочи. 

А лъвът като символ си е популярен в Тракия, като две или четири статуи на лъвове е имало през Староселския храм, а също така два лъва има и на фронтона на Стрелченската гробница. 

  • Глобален Модератор
Публикува
1 hour ago, Курти Вълчанов said:

Оказва се, че шпорите се използват в Тракия и Мизия още през IV-III в.пр.н.е. и че именно от Балканите тръгват тяхното разпространение в Европа. (Stoyanov, T. – On the Spurs’ Development in Trace, Macedonia and Iliria during the Early Hellenistic Times, Сб. Пътят, С. 2003)

 

Сетили се първи за шпорите, па не се сетили за ремъчните стремена. По твоята логика през античността не се ползват колани, защото не са намерени цели колани при разкопки, а само токи и накрайници. Това е единственият начин за доказване – чрез изображения върху монети и архeологически артефакти. Този филм вече сме го гледали с най-старото обработено злато в света.

 

Ресавски, имам добра колекция с тракийски лъвове – както от  Тракия, така  и от Мизия. Какво да извадя от килера специално за теб? Айде, от мен да мине – тази оброчна плочка е точно от Мадара.

 

 

Madara_Thracian_Horseamn_66AOiMrpAwGxMbl

приятел, пак пишеш глупости. Разпространението на шпорите на Балканите, а и в Европа изобщо е извършено от келтите през 5-4 в. пр. н. е. /все пак те са ги измислили/.

За стремената вече се изяснихме.

  • Потребител
Публикува

Макебулгар, човек не мож да ви насмогне. Първо,не съм казал нито една дума за Митра. Второ, нямало лъвове на оброчните плочки, пък се оказа обратното. Трето, имало български надписи, което е очебийно и общоизвестно. Само дето тези надписи са късни и вторични спрямо релефа. Оная голямата пукнатина, дето минава зад гърба на човешката фигура и коня се е появила след направата му. Би било лудост, при толкова площ каменоделците да си правят релеф върху пукнатина. Надписите са по-късни, защото още Бешевлиев и Стамен Михайлов са забелязали, че има няколко букви, които за издялани последващо върху пукнатината. Част от надписите засягат дори фигурите в композицията, което говори недвусмислено, че тези които са ги правили не са изпитвали някакъв респект към проекта. Малко като днешните младежи, дето дращят графити по стените.

Романе, щом аз пиша глупости, признай една твоя  умнотия: през античността не са се носили кожени колани, щом няма открити при разкопки.

  • Потребител
Публикува
Преди 8 минути, Курти Вълчанов said:

Макебулгар, човек не мож да ви насмогне. Първо,не съм казал нито една дума за Митра. Второ, нямало лъвове на оброчните плочки, пък се оказа обратното. Трето, имало български надписи, което е очебийно и общоизвестно. Само дето тези надписи са късни и вторични спрямо релефа. Оная голямата пукнатина, дето минава зад гърба на човешката фигура и коня се е появила след направата му. Би било лудост, при толкова площ каменоделците да си правят релеф върху пукнатина. Надписите са по-късни, защото още Бешевлиев и Стамен Михайлов са забелязали, че има няколко букви, които за издялани последващо върху пукнатината. Част от надписите засягат дори фигурите в композицията, което говори недвусмислено, че тези които са ги правили не са изпитвали някакъв респект към проекта. Малко като днешните младежи, дето дращят графити по стените.

Романе, щом аз пиша глупости, признай една твоя  умнотия: през античността не са се носили кожени колани, щом няма открити при разкопки.

 

Еми сигурно е това, че надписите са вторични след направата на конника, но това, а също така и пукнатината не доказват, че конника е дялан в античността. Напълно е възможно първите надписи да са издялани седмица след завършването на конника. Единственото сигурно е това, че конника е бил важен за българите, че южно от конника е имало римска вила, че крепостта над конника е византийска, и покрай пещерите има тракийски оброчни плочки. Просто на това място има богат извор на вода, и той винаги е бил притегателен център за живот. 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 16 часа, makebulgar said:

Дали е със стреме или без стреме конника няма голямо значение. Около него има български надписи от средните векове, и вероятно е направен тогава, но това не пречи да е направен по тракийски модел, без да има някаква връзка с Митра или други източни аналози. Както се знае около конника са открити доста тракийски оброчни плои с тракийския конник, а до източната порта или до източната и до южната порта на Плиска са открити два фрагмента от голяма/и оброчна/и плоча/и на тракийския конник в естествен ръст, а това означава, че българите за модел на конника са ползвали вероятно една от тези плочи. 

А лъвът като символ си е популярен в Тракия, като две или четири статуи на лъвове е имало през Староселския храм, а също така два лъва има и на фронтона на Стрелченската гробница. 

Кибела също е изобразяване с лъвов акомпанимент :)

S16.1Kybele.jpg

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 4 часа, Курти Вълчанов said:

. Само дето тези надписи са късни и вторични спрямо релефа.

Някакви доказателства?

  • Потребител
Публикува

Доказателствата ги посочих и Макебулгар се съгласи тях. Това са няколко букви  върху пукнатината и върху фигурите на композицията. Според класиците - сложени седмица-две след завършването на релефа. Пак според живите класици, конникът бил важен за българите. Залагам кило добрички суджук, че е бил още по-важен и за траките, които имат божествен Херос за разлика от някои други. Обаче има и още аргументи в полза на античната датировка: някои изследователи обосновано смятат, че на релефа е изобразен не конник, а конничка. Формата на гърдите и дългите бухнали коси са ясно загатнати.Траките в това отношение имат железни традиции - Деметра, Артемида. Кибела е друга категория, богиня-майка. Тя не се занимава със стрели, копия и лов на големи котки. Та, жената от релефа как да я третираме - съпруга на Тангра, простосмъртна ханка или канка? Добре е да се чуе и едно дамско мнение по въпроса - конник или конничка?

  • Глобален Модератор
Публикува

Хиляди пъти съм го гледал и никакви цици не съм видял.За сметка на това стремената са много ясно видни.Подобен релеф върху скали е много стара източна традиция

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Курти Вълчанов said:

Доказателствата ги посочих и Макебулгар се съгласи тях. Това са няколко букви  върху пукнатината и върху фигурите на композицията. Според класиците - сложени седмица-две след завършването на релефа.

Не съм се съгласявал с това, а го иронизирах. Разбира се, че надписите са вторични след конника, тъй като никой скулптор не слага надписите преди да е направил скулптурата. А останалите неща за буквата в цепнатината и за конника в античността са си чисти спекулации. Който твърди че има някаква буква издялана в цепнатината, и че я бил наблюдавала много пъти, следва да представи доказателство, снимка и други подобни. Човек който е получил достъп до конника толкова близо че да види буква в цепнатината се предполага че я е снимал.

  • Потребител
Публикува

Да наричаш собствената си неосведоменост  чиста спекулация” на опонента  приемам за проява на нахалство. Мнението е на Карел Шкорпил, човекът който най-дълго е изследвал конника – от 1899 до 1932.

„Още при първия поглед се вижда, че надписът няма никаква връзка с релефа и че той е писан и между краката на коня, и под десния му крак… Не е мислимо художникът да е избрал за своя величествен паметник напукан вече площад в скалните стени от един и същ състав на дължина 400 м. Двете пукнатини са се появили в историческо време, когато релефът вече е съществувал, вследствие на което стената между тях излезе няколко сантиметра навън. Надписът обаче е писан, когато пукнатините са съществували, което ясно личи при горния край вдясно.

Шкорпил, К. Мадаро-Могиланското плато. – Byzantioslavica (Praha): 1932, IV, кн. 1, с. 125.

 

Но Шкорпил далеч не е единствен.

 

  • Потребител
Публикува

Тоест не става ясно буквите кой ги е видял в цепнатината - Бешевлиев, Михайлов или Шкорпил. Шкоприл едиствено казва си е извадил заключението по горния край вдясно, и не пише за някакви букви във цепнатините.

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува
Цитирай

Не е мислимо художникът да е избрал за своя величествен паметник напукан вече площад в скалните стени от един и същ състав на дължина 400 м.

Сори, ама Шкорпил явно не се е сблъсквал никога със шеф източен тип!

 "Ти ли ШЕ ми кажеш как АЗ искам да изглежда надписа бе, а? Искам го Точно Там!!! И без "тън-мън!" ..."  :ag: 
Не е невъзможно Конникът да е тракийско творение, остава въпросът "защо е единствен по тия земи при толкова много различни траки"?? Все някое от другите племена щеше да изсече друг нейде из територията, не мислите ли? Въможно е обаче и релефът да е започнат от Аспарух, а надписите да са дялани от Тервел насетне и пукнатината да е плод на каменоделските работи и нарушаване на някаква скрита карстова язва вседствие на тях, което да е довело до повръхностна вида, замръзване и "пукнатина в скалата"... А това петрологията няма как да го докаже.

  • Глобален Модератор
Публикува

За мен от всичките конници, чиито изображения съм виждал, този има най-голяма прилика с Мадарския конник.

Relief de Bosat09 copy.jpg

 

Релефът е известен само по рисунки, правени в края на 19 век. Днес съдбата му е неизвестна.

Намирал се е до селцето Бошат, на 12 км северно от градчето Силван и на 90 км източно от Диарбекир в днешна Турция. Лехман-Хаупт, на когото е горната рисунка, пише, че бил висок 170 см и широк 210.

Хаупт го определя като "сасанидски", но много по-вероятно е да е "аршакидски" и в частност да е дело на арменските Аршакиди. Лично аз смятам, че е изображение на самия арменски цар Тиридат III (287-330 г., или 298-330 г. като владетел на освободената от сасанидска власт Армения). Той прекарва младостта си именно в този район, влизащ в неокупираната от Сасанидите Армения, която била под защитата на римляните.

  • 2 years later...
  • Потребител
Публикува
On 4.07.2009 г. at 11:59, _magotin_ said:

В истинския тюркско-монголски тенгризъм подобно изображение не се среща, въобще въпросът с антропоморфизацията на божественото там е доста сложен.

Разбира се, че не се среща, защото както вече обясних в други теми, "българите" нямат нищо общо нито с тюрките, нито с тенгризма, за нещастие на модерните историци.

Фактът, че в Римската империя днешна Добруджа е била наричана "Scythia Minor" (Мала Скития) говори, че изображението върху скалата датира далеч преди 7-8 век.

И подчертавам още веднъж, не търся великото в историята, търся тези, които я фалшифицират, за да се чувстват велики, бидейки най-обикновени нашественици. 

scythian warrior.jpg

  • Потребител
Публикува
Преди 35 минути, Жо Ро said:

Разбира се, че не се среща, защото както вече обясних в други теми, "българите" нямат нищо общо нито с тюрките, нито с тенгризма, за нещастие на модерните историци.

Фактът, че в Римската империя днешна Добруджа е била наричана "Scythia Minor" (Мала Скития) говори, че изображението върху скалата датира далеч преди 7-8 век.

И подчертавам още веднъж, не търся великото в историята, търся тези, които я фалшифицират, за да се чувстват велики, бидейки най-обикновени нашественици. 

scythian warrior.jpg

Scythia minor не се отнася само за Добруджа. 

  • Потребител
Публикува
Преди 4 минути, Втори след княза said:

Моля за вашето мнение, защо народи в Русия с тюркски корени претендират да са българи? 

Извинявам се че на въпросът отговарям с въпрос. Какво е мнението ви за народ който е с български корени а се идентефицира като македонски славяни с антично минало. Политика.

Публикува
Преди 1 час, Conan said:

Извинявам се че на въпросът отговарям с въпрос. Какво е мнението ви за народ който е с български корени а се идентефицира като македонски славяни с антично минало. Политика.

Въпроса на въпроса с въпрос.

Какво пречи на македонския славянин, който някога се е идентифицирал като българин, отново да се идентифицира като славянин, пак по политически причини?

  • Потребител
Публикува

Бях го написал в други теми, трябва да се внимава за екзоними и автоними.

Балкарците в Кавказ наричат себе си "аланла", "балкарци" е екзоним, точно какъвто е и "българи". Езикът не е основание за приписване на етническа принадлежност. 

За северномакедонците не ми се говори, могат да се наричат както искат. Проблемът е тук, и той се корени в комунистическия манталитет на обществото, за което всеки опит да се говори за славяните като нашественици, които съсипват местното население далеч преди 1944г. е вид "фашизъм". 

Срам ме е от това общество. 

  • Потребител
Публикува
Преди 12 минути, skiahtro said:

Въпроса на въпроса с въпрос.

Какво пречи на македонския славянин, който някога се е идентифицирал като българин, отново да се идентифицира като славянин, пак по политически причини?

Е тука става сложно щото едни косовари и маке-албанци са на друго мнение по въпроса за велика Илирия. 

  • Потребител
Публикува
Преди 33 минути, Втори след княза said:

Доколкото не сте  Жо Ро, когото помолих за отговор, предполагам сте на мнение, че между българи и балкарци няма нищо общо, а основаният през 8 в. гр. Болгар в Татарстан е назован така по твърде сложни за обяснение политически причини.

Ами въпросът ви е некоректен! Тези народи ако ги свързвате със СВБ няма как да имат тюркски корени.

Публикува
Преди 4 минути, Conan said:

Е тука става сложно щото едни косовари и маке-албанци са на друго мнение по въпроса за велика Илирия. 

Значи пак политика... Каква е разликата?

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 49 минути, Втори след княза said:

Докато не се реши въпросът с желанието на тюркски народности да се смятат за българи, автохтонната теория създава повече научни проблеми отколкото решава и няма да бъде приемана. 

Такива тюркски народности с такова желание, разбира се, няма, но ако имаше, то как предлагате да го решим този животрептущ въпрос? Да ги пратим в поправителни лагери като в Китай, па барем им мине желанието? :)

Редактирано от sir
  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, Втори след княза said:

Чувашкият език (самоназвание: „чӑваш чěлхи“) е тюркски език.

Това е доста спорно.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!