Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Точно! По т.5 - тук само вралаамитството се доближава някъде мноооооого леко до голямата философия на Тома Аквински, но бързо бързо е сметнато за ерес от исихастите...

Като се замисля, в късното Средновековие това са два различни свята!

След толкова много излишни думи пак да питам защо Гърция и Португалия толкова много си приличат в момента?

  • Мнения 194
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува

От твоята тесногледа визия за нещата няма да се намерят.

Поне докато не си направиш труда да прочетеш малко за количествените показатели описващи култура, социум и т.н.

Тогава може и да разбереш как една много западна страна географски като Потругалия (с католицизъм) си прилича много с една много източна страна като Гърция (с православие).

Хубаво и да посетиш няколко пъти гореспоменатите държави ама не като турист.

Тогава има някакъв шанс да проумееш, че не е толкова второстепенно.

Не разбра ли, че културологията и историята трябва да си идат вежливо на гости, а не едната да се втурне в хола на другата?

  • Потребител
Публикува

Ами да сложа снимки на Света София и катедралата в Страсбург? Икони и съклописи или стенописи? Фрески от Италия и... а, тука няма аналогии....

Нали в самото начало ги изброхме:

Цезаропапизъм на изток; липса на феодална независимост и система на васалитет, номинална власт на западния римски императора, многообразие от субекти на запад, свободни градове, гилдии и дори на финала компании...

Направи един буламач невъобразим.

1. Дали на главата ти ще стои папа, партиарх или цар, е все тая. И на запад, и на изток, цари тотално неравновластие и подтискане на дребния човек. Спорът е кой ще натиска отгоре и кой ще е отдолу.

2. Икони, стъклописи, къщи, дрехи, храна, не са сериозни и съществени културни различия. По същество това не са културни различия. Важни са хората и мисленето им, не къщите и дрехите.

3. Гилдиите, свободните градове и компаниите са в съвсем друга тема, отделна от въпроса за католицизъм-православие, и именно тоа е сериозното различие.

Иначе в сицилия правят катедрали със статуи и стъклописи, а в гърция бели и сини църкви със фрески, но културата е еднакво колективистична, корумпирана, патриархална.

  • Потребител
Публикува

Днес, я, ама днес имаме множество постсредновековни фактори.

Вчера, вчера гледай ти.

КГ125, фактът, че онези фактори от вчера, от вчера, да, не са довели до съществени различия между Португалия и Гърция днес, говори, че тези фактори не са от съществено значение и не са важни с една дума.

  • Глобален Модератор
Публикува

Тепърва трябва да се изясняват взаимодействията между историческите и културологичните явления. Защото иначе е много, много опасно.

Испания къде я слагаме - близка до Гърция или близка до Франция? А самата Франция?

И после, как да не са културни разлики разликите в художествените факти на двата типа цивилизация? Хайде цивилизационни да ги наречем, или не знам как, но те ни вадят очите, а ти предлагаш да ги игнорираме?

Очевидно нещо не е наред.

  • Глобален Модератор
Публикува

КГ125, фактът, че онези фактори от вчера, от вчера, да, не са довели до съществени различия между Португалия и Гърция днес, говори, че тези фактори не са от съществено значение и не са важни с една дума.

Напротив! Говори, че в новото време е потекла нова, голяма река, която е оставил средновековните назад. Днес, за разлика от тогава, разлика в политическите системи например няма никаква. И тогава излизат на преден план тези общи отношения, за които говориш. Когато няма разлика. В Средновековието не е така, институционалността е различна.

  • Потребител
Публикува

Не разбра ли, че културологията и историята трябва да си идат вежливо на гости, а не едната да се втурне в хола на другата?

Тази тема е така зададена, че за твое съжаление колкото и да го въртиш е по-скоро част от културологията и икономиката, а не от историята.

Sorry.

Изксутвените ви разграничения Изток-Запад и православие-католицизъм за ваше съжаление не са толкова общовалидните колкото се опитвате да ги представите.

Sorry.

  • Потребител
Публикува
Тепърва трябва да се изясняват взаимодействията между историческите и културологичните явления. Защото иначе е много, много опасно.

Испания къде я слагаме - близка до Гърция или близка до Франция? А самата Франция?

И после, как да не са културни разлики разликите в художествените факти на двата типа цивилизация? Хайде цивилизационни да ги наречем, или не знам как, но те ни вадят очите, а ти предлагаш да ги игнорираме?

Очевидно нещо не е наред.

Ами не са разлики. разлика е какво мислят хората, как действат, как се държат, не какви дрехи носят или какво ядат. Културните различия са различията в манталитета, в менталаността, в начина на мислене и поведение. Не в църквите и манджата.

Защото Гърция и Португалия с толкова различни църкви са идентични. Ама Швеция е доста ама доста по-различна и от двете.

  • Глобален Модератор
Публикува
Точно! По т.5 - тук само вралаамитството се доближава някъде мноооооого леко до голямата философия на Тома Аквински, но бързо бързо е сметнато за ерес от исихастите...

Като се замисля, в късното Средновековие това са два различни свята!

И забележи една "дребна" подробност - Варлаам е гръцки монах от Калабрия, тоест от Южна Италия. Значи стигаме до дългата ръка на Тома Аквински и още повече на италианския ренесанс.

Ето ти чиста проба пример за това, че Запада и Изтока не са били толкова изолирани един от друг. Може би по-скоро изкуствено противопоставени, съдейки по острата реакция на исихастите, за които било по-важно да зяпат в пъпа си, отколкото да опознават видимия свят. Затова през ХІV век Запада има университети в Краков, Болоня, Сорбоната, а ние... Парория, където преписвали гръцки книги и си оправяли преводите от гръцки на жития на светци. Изобщо активна... академична дейност. :tooth:

  • Потребител
Публикува

Напротив! Говори, че в новото време е потекла нова, голяма река, която е оставил средновековните назад. Днес, за разлика от тогава, разлика в политическите системи например няма никаква. И тогава излизат на преден план тези общи отношения, за които говориш. Когато няма разлика. В Средновековието не е така, институционалността е различна.

Заблуждаващ се. И се извърташ без да знаеш какво искаш точно да кажеш. Общи приказки. Защо като днес е поктекла новата река и всички са еднакви политически, Гърция не е Швеция а България не е Исландия? нали Средновековието е останало назад?

  • Потребител
Публикува
Тепърва трябва да се изясняват взаимодействията между историческите и културологичните явления. Защото иначе е много, много опасно.

Испания къде я слагаме - близка до Гърция или близка до Франция? А самата Франция?

И после, как да не са културни разлики разликите в художествените факти на двата типа цивилизация? Хайде цивилизационни да ги наречем, или не знам как, но те ни вадят очите, а ти предлагаш да ги игнорираме?

Очевидно нещо не е наред.

Тепърва трябва да се изясняват взаимодействията между историческите и културологичните явления. Защото иначе е много, много опасно.

Те са доста изяснени и нищо толкова опасно няма. Ама някой трябва да седне и да чете и мисли.

Испания къде я слагаме - близка до Гърция или близка до Франция? А самата Франция?

Испания, Франция, Гърция, а дори и до голяма степен Италия (особено южната част) ги слагаме на едно място при колективизма и консерватизма, там където традициите, семейтвото и старите правила са по-важни от индивидуализма.

И после, как да не са културни разлики разликите в художествените факти на двата типа цивилизация?

Това изречение не го разбрах.

Очевидно нещо не е наред.

И аз така мисля, очевидно нещо не е наред и не се връзва с опростените ти модели.

  • Потребител
Публикува

КГ125, как да няма разлика в политическите системи, като у нас имаше социализъм, а в Гърция не. В португалия пък имаше 60 години фашистка диктатура на моя приятел Антониу ди Оливейра Салазар душ Сантуш.

Ами днес, демокрацията в България еднаква ли е с тази в Швеция???

  • Глобален Модератор
Публикува

И забележи една "дребна" подробност - Варлаам е гръцки монах от Калабрия, тоест от Южна Италия. Значи стигаме до дългата ръка на Тома Аквински и още повече на италианския ренесанс.

Ето ти чиста проба пример за това, че Запада и Изтока не са били толкова изолирани един от друг. Може би по-скоро изкуствено противопоставени, съдейки по острата реакция на исихастите, за които било по-важно да зяпат в пъпа си, отколкото да опознават видимия свят. Затова през ХІV век Запада има университети в Краков, Болоня, Сорбоната, а ние... Парория, където преписвали гръцки книги и си оправяли преводите от гръцки на жития на светци. Изобщо активна... академична дейност. :tooth:

Точно!!!!

  • Глобален Модератор
Публикува
1. Дали на главата ти ще стои папа, партиарх или цар, е все тая. И на запад, и на изток, цари тотално неравновластие и подтискане на дребния човек. Спорът е кой ще натиска отгоре и кой ще е отдолу.

2. Икони, стъклописи, къщи, дрехи, храна, не са сериозни и съществени културни различия. По същество това не са културни различия. Важни са хората и мисленето им, не къщите и дрехите.

3. Гилдиите, свободните градове и компаниите са в съвсем друга тема, отделна от въпроса за католицизъм-православие, и именно тоа е сериозното различие.

Иначе в сицилия правят катедрали със статуи и стъклописи, а в гърция бели и сини църкви със фрески, но културата е еднакво колективистична, корумпирана, патриархална.

Обаче Сицилия по времето на норманите е типичен пример за културен синкретизъм Изток-Запад. Имаш католически църкви с нехарактерните за православието статуи и същевременно икони на Исус Христос и светците, изпълнени в типичен византийски стил от ХІ-ХІІ век.

  • Потребител
Публикува

Обаче Сицилия по времето на норманите е типичен пример за културен синкретизъм Изток-Запад. Имаш католически църкви с нехарактерните за православието статуи и същевременно икони на Исус Христос и светците, изпълнени в типичен византийски стил от ХІ-ХІІ век.

Е и? Дали имаш статуи или икони е все тая. Това не прави манталитета различен.

И с видео, и без видео, простакът си е простак.

  • Потребител
Публикува

Обаче Сицилия по времето на норманите е типичен пример за културен синкретизъм Изток-Запад. Имаш католически църкви с нехарактерните за православието статуи и същевременно икони на Исус Христос и светците, изпълнени в типичен византийски стил от ХІ-ХІІ век.

Такива неща има и във Венеция и съм ги виждал с очите си.

Е, и?

  • Глобален Модератор
Публикува
КГ125, как да няма разлика в политическите системи, като у нас имаше социализъм, а в Гърция не. В португалия пък имаше 60 години фашистка диктатура на моя приятел Антониу ди Оливейра Салазар душ Сантуш.

Ами днес, демокрацията в България еднаква ли е с тази в Швеция???

Оф. Съгласен съм, че ПРИ ЕДНАКВИ политически системи се появяват нещата, за които пишете, културните прилики север/юг. Но когато политическите и изобщо институционалните системи са различни, в миналото, те обуславят различията ИЗТОК/ЗАПАД.

  • Глобален Модератор
Публикува

Е и? Дали имаш статуи или икони е все тая. Това не прави манталитета различен.

И с видео, и без видео, простакът си е простак.

Най-вероятно става дума за няколко нива на културата, от които вие "вземате" само едното..... После ще се опитам да доразвия това, ако мога. ....

  • Потребител
Публикува

Оф. Съгласен съм, че ПРИ ЕДНАКВИ политически системи се появяват нещата, за които пишете, културните прилики север/юг. Но когато политическите и изобщо институционалните системи са различни, в миналото, те обуславят различията ИЗТОК/ЗАПАД.

Да де ама България попада при Гърция и Португалия.

Нито Гърция е с еднаква политическа система с Португалия, нито БГ може да се сравнява с двете. Гърция е била част от османската държава, а Португалия - световна сила. И стигаме до еднакъв краен резултат.

А сега де?

  • Потребител
Публикува

Оф. Съгласен съм, че ПРИ ЕДНАКВИ политически системи се появяват нещата, за които пишете, културните прилики север/юг. Но когато политическите и изобщо институционалните системи са различни, в миналото, те обуславят различията ИЗТОК/ЗАПАД.

Но тези различия са чисто формални, примерно кой ще те натиска отгоре - тука е цар там е папа - ама и в двата случая те натискат нали. тези формални различия не са изменили коренно културата до степен, че днес едните и другите да са коренно различни. Коренно различни са тези от севера, значи си струва да мислим защо.

ПС Културни прилики север юг няма. Има културни разлики.

  • Глобален Модератор
Публикува
Но тези различия са чисто формални, примерно кой ще те натиска отгоре - тука е цар там е папа - ама и в двата случая те натискат нали. тези формални различия не са изменили коренно културата до степен, че днес едните и другите да са коренно различни. Коренно различни са тези от севера, значи си струва да мислим защо.

ПС Културни прилики север юг няма. Има културни разлики.

Да, исках да напиша разлики.

Коренно различни в едно отношение, приличащи си - в друго (особено през феодализма).

Все по- интересен ми става този въпрос, наистина. Но - по-късно.

  • Потребител
Публикува
Отчасти еднакъв, отчасти..... Там е цялата работа.

Кое е това отчасти, айде давай конкретно ако обичаш и без брой нови перални per capita, а по същество.

  • Глобален Модератор
Публикува
Такива неща има и във Венеция и съм ги виждал с очите си.

Е, и?

Да, ако случайно не знаеш, да те светна, че до 1080 г. Венеция е византийски васал, а през VІ век селището оцелява единствено с византийска подкрепа и затова 500 години е ромейски протекторат. За да оцелее политически и занапред.

Това, че същото го има и във Венеция, отново показва, че Изтока и Запада не са били толкова разделени от пропаст.

А в случай, че си забравил, темата е Разделението Изток-Запад през Средновековието, а не съвременните му измерения.

  • Потребител
Публикува

Да, исках да напиша разлики.

Коренно различни в едно отношение, приличащи си - в друго (особено през феодализма).

Все по- интересен ми става този въпрос, наистина. Но - по-късно.

КГ125, на Скандинавския полуостров няма феодализъм, нито абсолютизъм.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!