Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Четох, че през 1300 година - тоест след завръщането на българския цар Светослав Тертер в родината, той заповядва да хвърлят българския патриарх Йоаким III от скала в Янтра, защото той участвал в изпращането на Светослав при хан Ногай. Но защо ще го хвърлят, не е ли логично българският църковен глава да поддържа българските интереси. Правилно ли е това твърдение? Да не би Йоаким да е свързан и със Смилец? Но българската православна църква е канонизирала патриарха. Все пак кой е прав?

  • Глобален Модератор
Публикува

Патр. Йоаким III е български патриарх от края на 70-те години на XIII в. до нач. на XIV столетие.

Около 1272-1274 г. бил в състава на бълг. делегация, посетила Константинопол относно проектираната от визант. император Михаил 8 Палеолог уния с Римо-католическата Църква. Там българският патриарх се запознал с бъдещия папа Николай IV и вероятно е бил склонен да се присъедини към евентуалната уния. Малко по-късно България се отказала от включване в тази уния а българската столица останала център на православието.

Йоаким III е ръкоположен за български патриарх в началото на управлението на цар Георги I Тертер (1280 - 1292). Цар Георги I Тертер се развел с първата си съпруга и се оженил за Мария - сестрата на цар Иван Асен III, а бившата царица изпратил във Византия - заедно със сина им - бъдещия цар Теодор-Светослав. Новият патриарх отказал да признае за законен вторият брак на Георги I с Мария. Царят бил принуден да се раведе с втората си жена и да се ожени повторно за първата си съпруга.

През 1285 г. патриархът оглавил българско пратеничество до Константинопол, което трябвало да уговори условията за освобождаването на Теодор-Светослав, който продължавал да бъде заложник при ромеите - като гарант за мира с България. Договорът, който патриархът сключил с императора, предвиждал брак между Теодор-Светослав и дъщерята на визант. велик стратопедарх Теодор Синадин и завръщане на българския престолонаследник в родината. Не е известно дали този брак е осъществен. Възможно е да не се е случил.

През пролетта на 1291 г. папата изпратил писма до патриарха и до царя с нова молба да присъединят страната към римо-католицизма. В крайна сметка този папски проект се провалил, което показва, че въпреки, че българският патриарх симпатизирал на папата, е останал верен на православието.

С благословията на Йоаким III са коронясани поне четирима български владетели. Един от тях бил татаринът Чака.

Когато Теодор-Светослав станал български цар, бързо забравил, че именно на патриарха дължи освобождаването си от византийски плен и обвинил българския патриарх във връзки с папата и с татарите. Йоаким III бил осъден на смърт по обвинение в държавна измяна. Палачите го хвърлили от крепостните стени (или - от лобната скала).

Съвременниците на събитията обявили това действие на царя за голямо престъпление. Търновската патриаршия обявила убития патриарх за светец. След мъченическата му смърт неговото име се радвало на почит и уважение.

Истинската причина за смъртта на патриарха може да се търси в конфликт между държавата и Църквата (чиито лица са царят и патриархът).

  • Потребител
Публикува

Историк, може би е имало нещо и като борба между самия патриарх и царя. Все пак страната е в продължителна криза и патриархът да е искал миролюбива политика. :post-20645-1121105496:

  • Глобален Модератор
Публикува

По скоро Йоаким е имал пръст в остраняването на Георги Тертер І от престола.Стар семеен враг.Между другото Пламене по скоро можеш да задедеш въпроса защо Светослав Тертер не признава на баща си статут на съвлдател.Доста неблагодрна постъпка от страна на Светослав Тертер.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ами от тая гледна точка и баща му постъпва не много приятно с него, като го праща за заложник при византийците, а после и при татарите - общо 15 години от младостта му преминават под утежнен заложнически режим... после да не забравяме, че след падането му от власт на Георги І Тертер попада също в плен на византийците и именно сина му го измъква оттам веднага щом превзема престола в Търново, докато за освобождаването на Светослав от Никея преговорите ги води лично... патриарх Йоаким. А вероятно след като Георги се завръща в България от близо 10 годишното си пленничество вече е бил в доста напреднала възраст и не е имало особен смисъл отново да бъде провъзгласяван за владетел след като трона вече е зает от законния наследник (признат разбира се още преди това от самия Георги). По слухове от България Пахимер пише, че Светослав "го затворил в един град (най-вероятно Червен), като му предоставил всички условия да доживее старините си в разкош и уединение".

  • Потребител
Публикува

Съвсем правилно е постъпил като не е признал баща си за съвладетел.Георги е неуспешен владетел за разлика от Светослав.А за Йоаким може пак само догадки да правим защо се е случило така.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!