Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

resavsky, интересна статия, мечтая си един ден да има една огромна база данни за всички такива селища по нашите земи, достъпна и за широката публика..

Last roman, евала! много изпипани са тия творби.. личи си че са правни от "разбирачи".. (поне съм на прав път, ако не друго.. :))))

В.Павлов, аз съм "за" твоята идея, и на мен ще ми е малко трудно покрай училище и работа, ама ще намеря време накак си.. :)))

  • 7 месеца по късно...
  • Мнения 365
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува

Ето една реконструкция и от мен:

post-549-057361800 1285424445_thumb.jpg

Това е римският бург край Бургас. Снимки на сегашното му състояние и информация за него може да видите ТУК. "Реката", която се вижда е Скафида, т.е. оттока на Мандренското езеро. ;)

Ще дам само някои пояснения по реконструкцията. Реконструкцията си е като за бург - жилищно-отбранителна кула. Има схващания и че е била фар, но е на доста навътре от морето за да се вижда огъня. Като фар единствено е можело да предупреждава за моста.

На снимките се вижда, че около нея е имало няколко хижи, като има такива и на реконструкцията. Но при опасност те не са били обезопасени със стена и кулата си оставала единственото укрепено пространство за живеене. Затова в реконструкцията е с покрив и капаци на прозорците - пазат и от лоши атм. условия и от запалителни стрели. Пак заради това, че е самостоятелен обект, входа на кулата е направен на по-голяма височина и до него се стига със стълба, която при нападение се изтегляла.

Тъй като бургът е бил направен по времето на имп. Антонин Пий за защитата на римската колония Деултум, основната посока за нападение е от север. Заради това пък входа към кулата е сложен от юг.

Запазената част от зидарията е квадри, но вероятно е била използвана обичайната римска техника "опус микстум" за по-нагоре. Пълнежът от ломен камък споен с бял хоросан си е в наличност и в запазената част, но на реконструкцията не се вижда, тъй като е под облицовката.

  • Потребител
Публикува

Еми, добро начало. Има още много да се желае но, все от някъде се почва. Успехи занапред!

На този линк, можеш да дъпраш добри текстури за моделите си.

  • Потребител
Публикува

Ако, смяташ да продължиш работата по това нещо, мога да отида на мястото и да направя снимки за тебе. Мисля и че трябва да те поправя за основната посока за нападение, тази кула е построена на стратегически важно място. Тя пази именно пътя към Деултум, но трябва да уточним, че той е воден а не сухопътен. Според мен кулата може и да е била ползвана за ранна сигнализация при наближаваща опасност, така, че: фар си остава, силна вероятност.

  • Потребители
Публикува

Благодаря! Ами аз още се уча пък и не съм го завършил. Иначе снимки имам ( бургът и колибите - естествено при мен са с по-голяма резолюция) и даже видео. Смятам да спретна нещо като филмче с доста лош образ, като реконструкциите ще позамажат положението.

С бургът общо взето беше лесно, защото е останала все пак една прилична част.

Това което обаче ме мори много е моста, тъй като от него не е останало нищо. Може би ще сложа няколко варианта и туй ще е положението.

post-549-071680700 1285508934_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

Между другото за бургите и президиите изградени по времето на император Антонин Пий в територията на Деултум, проф. Тачева е изказала на времето много интересна теория, че те всъщност служат за защита на Деултум от местни траки разбойници които се криели в планините Странджа и Стара планина. Между другото има ли следи от вал и/или ров?

  • Глобален Модератор
Публикува

Добра раота Галахад :good: мостът обаче е малко странен.

  • Потребители
Публикува
служат за защита на Деултум от местни траки разбойници които се криели в планините Странджа и Стара планина. Между другото има ли следи от вал и/или ров?

От местни траки-разбойници бургите и президите трудно биха опазили град като Деултум. Но пък градската стена си е била достатъчно надеждна защита от такива.

Бургът е пазил протока. Счита се, че там е имало "ферибот" от салове. Вече по снимките предполагам сте забелязали, че водата е сравнително дълбока. В миналото е било малко по-плитко, но сега заради язовирната стена водата се е покачила. Точно там вал не трябва, защото от южната страна има възвишение. Някогашния път е минавал покрай кулата по протежение на оттока, а сегашния път Бургас-созопол е прекаран през скалата. Но това се надявам ако успея да спретна филчето да го покажа по добре.

мостът обаче е малко странен

Ако случайно нещо ти прилича на това без декорациите и едната кула - на прав път си. Взех го на готово и малко го поразчистих, та да умувам как да направя това чудо над Скафида.

tauar_bridj_tower_bridge_london03.jpg

Тук за покрива

Ако намериш за куполите ще е супер, че иначе ще се наложи аз да се мъча със Google SketchUp, та да заменя онези грозни чертежи, които съм сложил за вариантите за изработка на тази покривна част. :)

  • Глобален Модератор
Публикува

Кули едва ли е имало и то толкова високи, съмнявам се и за централната каменна подпора, реката там е бая тинеста. Моста си го представям по-скоро сводест с две подпори до двата бряга, или с дървени подпори под каменния свод.

  • Потребители
Публикува

Кули едва ли е имало и то толкова високи, съмнявам се и за централната каменна подпора, реката там е бая тинеста. Моста си го представям по-скоро сводест с две подпори до двата бряга, или с дървени подпори под каменния свод.

Ами макар моста да е в най-тесния участък на протока и така си е доста широк. Те и сегашните бетонни мостове не са никак малки. Без централна подпора не знам дали ще издържи по-голяма тежест като каруца. Братя Шкорпил пишат, че хора, които познавали брода са могли да го преминат газейки на дълбочина 1м. по подводните камъни. Въпросът е дали това е станало от рухването на моста и подпорите. От друга пък страна течението там не е силно и ако е имало централна подпора поради трудния достъп до нея за да я обработят като роми ямболски блок, то би трябвало да остане. Лошото е, че няма подводни проучвания, които биха дали някаква информация. Пък и сега нивото е по-високо та да се погледне отгоре. Но може и да е имало 2 подпори във водата близо до брега и средата да е оставала свободна за корабите. Но тогава пък подемното съоръжение пък трябва да е вече в надводната част и това би утежнило конструкцията там. Говоря за нещо от този род:

haarlem_netherlands.jpg

А за купола - имах предвид да е показано как се изработва носещата му конструкция - когато се носи от колони, респ. от стените.

  • Потребител
Публикува

От местни траки-разбойници бургите и президите трудно биха опазили град като Деултум. Но пък градската стена си е била достатъчно надеждна защита от такива.

Те нямат за цел да опазват града, а територията му. На мен лично ми прилича на кула (turris), отколкото на бург. Пък и през късната античност, ако беше неукрепен бург, а не стражева кула, със сигурност щеше да е укрепен. Та според мен това си е една типична стражева кула с гарнизон не по голям от една контуберниа.

  • Потребител
Публикува

Този сайт Ксантен през Античността е много добър. Показва как е изглеждал района на дн. гр. Ксантен (Германия) през римско време. Разгледани са castra Vetera I и II (с канабите на първия лагер), colonia Ulpia Traiana, едно село (vicus), една охранителна кула, пещите за керамика на легиона и едно фанкско село.

  • Потребители
Публикува

Територията трудно може да се опази от местни с бурги и охранителни кули, защото става дума за сравнително голям район, която трябва да се охранява от сравнително малък брой войници.

Този бург просто пази брода. А че е бург - названието му е преминало в днешния град, макар и непряко, а през гръцкото пирг.

Бургът е отбранително-жилищна кула и винаги е самостоятелно защитно съоръжение, дори да е включена в по-широк отбранителен комплекс, т.е. и когато се изявява под формата на донжон или като Хрельовата кула в Р. манастир.

Ако се поразшири като защитен комплекс, вече става кастел (който също може да си има такава кула). Ако това беше примерно наблюдателна кула, то тя щеше да е горе на високото откъдето се вижда доста далеч на север, запад и изток.

Иначе във втория албум се вижда, че източно от кулата е имало и други постройки, но за сега са разкопани само частично. Но иначе този иначе тесен участък е проходимата зона между Дебелт и морето. Другото са езера и блата. Тъй че една войскова част там е можела да отрази нападение по бреговата линия с доста интересни (за обиране) селища покрай нея. На който не му отърва да мине от там е трябвало да заобиколи чак при Дебелт.

  • 4 месеца по късно...
  • Потребители
Публикува

post-549-048697800 1298146291_thumb.jpg

Отново бургът при Скафида. Изоброжението разглежда версията, че кулата може да е служила като фар. Но тя трудно би могла да насочва корабите от морето или езерото, защото е в средата на оттока. Евентуално ако е служела като фар е можело само да предупеждава за моста. Шкорпил обабе, изказва предположение, че моста е от средновековието, а не е аттичен, тъй като когато той е оглеждал мястото, все още е имало останки. Но пък от описанието, което дава, то градежът му изглежда да е бил като на кулата.

Бургът на изображението е с градеж "опус микстум". Чудя се дали да сложа едно покривче, та да стане по-прегледен фар.

  • Потребител
Публикува (edited)

Задобряваш :)

Но ако си показал градежа на кулата, то изобщо не си се постарал за моста, а и на корабчето ще му е трудно да мине под него.

Редактирано от В.Павлов
  • Потребители
Публикува

Задобряваш :)

Но ако си показал градежа на кулата, то изобщо не си се постарал за моста, а и на корабчето ще му е трудно да мине под него.

Точно това е идеята на този мост - да се види, че под него трудно ще мине кораб. Тъй като обаче мястото е ниско, няма как да се направи мост като в Родопите, защото ще трябва голям склон за изкачване, тъй че от ниските брегове да се стигне до височина, достатъчна под нея да мине кораб. Но пък ако е с толкова дълги страни, от него е щяло да остане повече.

Сиреч има и друг мост. С кулата-фар станаха 2 кули. Има и трета кула-порта (не от моста в Лондон, която я има сложена), но забравих да я сложа. Нейната задача също е скромна - да се види, че ако е имало, е щяло да остане и от нея, пък без такава защитата на моста ще е друга. Тъй че първата с покрива остава основната версия.

  • Потребител
Публикува

Смяташ ли, че толва толкова удобно са спиране на кораби място, ще бъде перманентно преградено, така, че последните, да не могат да стигат до Деултум, с единствената цел да се охранява сухоземен път? Не бих се съгласил, още повече, че Мандренското езеро предлага отличен заслон и място за изчакване на ред за пристанището. По скоро бих приел теорията за средновековен мост.

  • Потребители
Публикува

Възможно е да е имало верига или въже, като при Златния рог в Цариград за да се контролира достъпа до езерото и кулата да е пазела именно нея. Тъй като няма нещо по-здравичко за верига, остава опцията за въже. Тя тягата на тогавашните кораби не е била чак толкова голяма. Та затова се чуда дали да покрия кулата на фара, защото ако е открита, може да сложа горе някакъв каменомет, та да стреля по корабите, които отказват да спрат. Идеята е да се разгледат опциите за използване на кулата и как се връзват различните версии с податките.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ами и аз клоня към версията със закритата кула и за ниско сводесто мостче. Кораби общо взето няма накъде да влизат по Скафида след Мандренското езеро още малко нагоре по течението и следват странджанските склонове, а самото езеро тогава не е било точно като сегашното, което всъщност е язовир, защото има дига в източната му част, която задържа повече вода в днешно време, докато в миналото явно е било значително по блатисто и разливащо се през различните сезони. А пък фаровете обикновено са вдадени в морето (на скали, полуострови, острови), този е до мост над река, която се влива в широк залив - доста неподходящо място.

  • Потребител
Публикува (edited)

Ами и аз клоня към версията със закритата кула и за ниско сводесто мостче. Кораби общо взето няма накъде да влизат по Скафида след Мандренското езеро още малко нагоре по течението и следват странджанските склонове, а самото езеро тогава не е било точно като сегашното, което всъщност е язовир, защото има дига в източната му част, която задържа повече вода в днешно време, докато в миналото явно е било значително по блатисто и разливащо се през различните сезони. А пък фаровете обикновено са вдадени в морето (на скали, полуострови, острови), този е до мост над река, която се влива в широк залив - доста неподходящо място.

Е как да няма къде да ходят- Дебелт малко ли е? :) За язовира си прав, но какво значение има до къде е стигало езерото, след като има две вливащи се реки, едната отива до Русокастро, а другата минава на стотина метра от разкопките при Дебелт. Въпроса по-скоро е дали реките тогава, са ставали за плаване. Но и да не стават, какво пречи пристанището, да е изнесено на километър два, от града? При всички случай, ще е по-удобно, отколкото корабите, да разтоварват някъде около бурга.

Още нещо Warlord, прави впечатление, че говориш за водния проход, като за река. А виждам и тук, че прохода се смята за река. Всъщност дигите, на мандрата са няколко. Едната е за път, втората за тръби към нефтозавода и третата... нямам си никаква представа за какво е третата всъщност :) Но тези диги разделят останалата, извън язовира част от мандренското езеро, на няколко по-малки басейна. Голяма част от които се пресушава и се ползват за различни цели. Значи ако махнем тези диги, излиза така, че езерото е свързано с морето, чрез тесен и къс проход, нищо общо с река. А ние знаем, че нивото на морето е било кажи-речи същото тогава, понеже както преди, така и сега, бургът е съвсем близо до брега на водния проход. Тоест казано с други думи, тази част от езерото която съществува сега, извън язовирната стена, си е съществувала и преди, понеже след като е свързана с морето, нивата на водите в двата водоема винаги са еднакви. Това, което се опитвам да обясня го има много добре онагледено в Google Earth.

От друга страна, ширината на прохода не е съвсем ясна. Възможно е да е бил много по-широк от колкото е сега.

Редактирано от В.Павлов
  • Потребители
Публикува
Кораби общо взето няма накъде да влизат по Скафида след Мандренското езеро още малко нагоре по течението и следват странджанските склонове

Като се мине покрай кулата и се влезе в езерото се е стигало до крепостта Скафида и после до Дебелт.

Разбира се има опция моста да е бил направен през средновековието, защото по време на ВБЦ Дебелт губи значението си, но след битката при Скафида когато рухва моста вече имаме сведение, че флота на Амадей Савойски нападнал и пристанището на Скафида.

  • Потребители
Публикува

post-549-033084800 1298753082_thumb.jpg

Още един вариант, който разглежда версията кулата да е служела като площадка за катапулт, с който е можело да се обстрелват вражески кораби (евентуално и салове, при опит да се премине оттока с тях).

За да не хабя лимита за качване на снимки, ТУК можете да видите някои от вариантите за реконструкция.

  • Потребител
Публикува

Интересно става, когато добавяш детайл. Но пак ще бъда критичен, конструктивно разбира се :)

Има нещо сбъркано в пропорциите. Ако сравним аркообразните отвори, с бойниците отгоре, изглежда, че последните са прекалено ниски или прозорците са прекалено големи. Можеш, да избягваш подобни неточностти, като работиш в реален размер.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!