Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Ето един пример:

Солун, вторият по важност град. Обсаждан от различни племенни наименования, непревземан до 1204г., но в същото време през VIIIв. всички солунчани говорят местен диалект, част от днешното "славянско семейство" - дали това не е пример за превземане отвътре - без демонстрация на сила или просто си е било така и преди това???

904-а го превземат и арабите..

  • Потребител
Публикува

"Пространно житие на Методий"

Има ли източник оборващ тази ситуация?

1. Става дума за 9, а не 8 век.

2. Всички говорят, не означава "всички са". Примери много.

  • Потребител
Публикува

Мога да предложа само разсъждения. Изложената информация е конкретно за 9 в., но варианти има много. Въпросът е на тълкуване. Език в детайли не се учи от днес за утре. Знаели са го през 9в., така може и да са го говорили и през 8 и през 7......... Трябва да имат мотив да го говорят, а той едва ли е заради селскостопанските трудови хора, живущи извън стените на града, които си продават продукцията сутрин рано, по Солунските тържища - обратното е по-вероятно.

А ако приемем сценария за внезапна подмяна на населението, тогава изниква въпросът - Как великата Романия го е позволила и в същото време никъде не го е отразила, като примера с българите на Аспарух, нечестивците. И още и още, но евентуално по късно.

  • Потребители
Публикува

Мога да предложа само разсъждения. Изложената информация е конкретно за 9 в., но варианти има много. Въпросът е на тълкуване. Език в детайли не се учи от днес за утре. Знаели са го през 9в., така може и да са го говорили и през 8 и през 7......... Трябва да имат мотив да го говорят, а той едва ли е заради селскостопанските трудови хора, живущи извън стените на града, които си продават продукцията сутрин рано, по Солунските тържища - обратното е по-вероятно.

А ако приемем сценария за внезапна подмяна на населението, тогава изниква въпросът - Как великата Романия го е позволила и в същото време никъде не го е отразила, като примера с българите на Аспарух, нечестивците. И още и още, но евентуално по късно.

Проникването на славяни в Солун е толкова голямо, че друнгарият се оженил вместо за лична ромейка - за славянка!

  • Потребител
Публикува

Проникването на славяни в Солун е толкова голямо, че друнгарият се оженил вместо за лична ромейка - за славянка!

И на българи и авари заедно със славяните. Пиша ги само защото обичайно пропускаме.

  • Потребител
Публикува

Пореден автогол за ираноманите.

Не, ще повторя - няма никаква връзка.

Ако имаше реална връзка, щеше да се отбележи в научната литература.

Във фентъзито на Добрев, Войников и ко. има само фантасмагории.

  • Upvote 1
  • Потребители
Публикува

Пореден автогол за ираноманите.

Не, ще повторя - няма никаква връзка.

Ако имаше реална връзка, щеше да се отбележи в научната литература.

Във фентъзито на Добрев, Войников и ко. има само фантасмагории.

А във фентъзито на проф.Добрев - само евангелски откровения?

И на българи и авари заедно със славяните. Пиша ги само защото обичайно пропускаме.

И авари. С тая разлика, че бидейки номадско-аристократична и войнска върхушка, аварите едва ли са изгаряли от желание да станат ромеи. Докато за славяните ситуацията е по- друга...

Между другото доскоро усложливо се пропускаше да се споменава за българите в обсадите на Солун. Някак пречеше на схемата с 681 и пристигането на Аспарух...

  • Потребител
Публикува

И авари. С тая разлика, че бидейки номадско-аристократична и войнска върхушка, аварите едва ли са изгаряли от желание да станат ромеи. Докато за славяните ситуацията е по- друга...

Между другото доскоро усложливо се пропускаше да се споменава за българите в обсадите на Солун. Някак пречеше на схемата с 681 и пристигането на Аспарух...

Да, също така на славянския произход на някои по Солунско, които вероятно са и с български.

  • Потребители
Публикува

Да, също така на славянския произход на някои по Солунско, които вероятно са и с български.

Това си е за отделна, много сериозна тема - формиране на българската народност... :gossip:

  • Потребител
Публикува (edited)

А във фентъзито на проф.Добрев - само евангелски откровения?

Специално и към него имам критика във връзка с единия му файл за аланите. Пратил съм му я на Лични съобщения, ако той позволи, мога да я кача и във форума.

Пак повтарям, всякакви тези за преобладаващ ирански езиков компонент у прабългарите, наличие на стотици ирански заемки в старобългарски и свързаните с тях произволни сравнения с един или друг ирански език са абсолютно нелепи от гледна точка на самите ирански езици.

Редактирано от Perkūnas
  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува

Не, ще повторя - няма никаква връзка.

Връзката между тохарското soy - син, пуштунското зай и осетинското зæйц - потомство е съвсем логична и реална.

  • Потребител
Публикува

Това си е за отделна, много сериозна тема - формиране на българската народност... :gossip:

Като тази: http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=13841&page=2#entry288098 ?

  • Потребител
Публикува (edited)

Разбира се връзките които прави Войников с героя Сиявуш са хипотетични. Той извежда хипотеза която не е доказана. Името Зиези може да е прякор свързан със санскритското заза "заек". Вариантите са твърде много.

С голяма вероятност може да се твърди, че Зиези е точно Сиявуш. Ал Макдиси предава името му като Зиевус, наричан е и Сауасс. В сарматска среда името му явно е звучало като Зиез. Името на сарматския цар предадено от Марцелин като Зизаис вероятно е било Зиезеайц - форма максимално близка до Зизаис. То е двусъставно от Зиез /Сиявуш/ + зæйц /потомък/ и значи именно потомък на Сиявуш. Българите споменати в римския хронограф също като сарматския принц се явяват потомци на Сиявуш / Ziezi ex quo Vulgares /... и сармати като народа на Зизаис.

Редактирано от tervel
  • Потребител
Публикува

Връзката между тохарското soy - син, пуштунското зай и осетинското зæйц - потомство е съвсем логична и реална.

Направо логично-фантасмагорична.

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)

С голяма вероятност може да се твърди, че Зиези е точно Сиявуш. Ал Макдиси предава името му като Зиевус, наричан е и Сауасс. В сарматска среда името му явно е звучало като Зиез. Името на сарматския цар предадено от Марцелин като Зизаис вероятно е било Зиезеайц - форма максимално близка до Зизаис. То е двусъставно от Зиез /Сиявуш/ + зæйц /потомък/ и значи именно потомък на Сиявуш. Българите споменати в римския хронограф също като сарматския принц се явяват потомци на Сиявуш / Ziezi ex quo Vulgares /... и сармати като народа на Зизаис.

Тервеле, именно заради удебелените в черно думи хипотезата на Войников си остава просто хипотеза изградена на база лингвистика и сравнения на имена, а не на преки доказателства, които биха я превърнали в теория. И точно заради това крайното заключение не трябва да се налага на читателя като "истинската истина"!

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува (edited)

Вярно е че голяма част от културните и погребалните обичаи са много близки с късносарматските /и нямат почти нищо общо със средно и ранно сарматските/, но това не означава непременно че има пряка връзка българи-сармати защото голяма част от тези обичаи са общи за епохата и не са уникални за тези два етноса.

Погребалните обичаи, ИЧД, прически....нищо от това не може да бъде определено като уникално "българосарматско".

Вероятно българите както и хуните и аварите бидейки едни от първите народи от групата си които влизат в досег със сарматите ги претопяват и заимстват значителна част от тяхната култура, но има и големи разлики, например антропологичният тип на сарматите се отличава рязко от този на българите а общите обичаи са по скоро характерни за "хунската епоха" отколкото да са чисто сарматски и от там български.

Въпреки това късносарматският елемент е значителен в етногенезиса и културата на прабългарите, но вероятно е вторичен компонент.

По въпроса за прическите Клейн пише :

На рельефе из могилы фараона Хоремхеба (XIV век до н. э.) изображены попавшие
в плен к египтянам митаннийские знатные воины, то есть арии, «марьянну» (Semper 1936:
Fig. 1b, 2b). С темени и затылка митаннийца свисают «оселедцы» (рис. 5). Прическа с
оселедцем - шикхандакой – характерна и для ариев древней Индии. На рельефе из
Аладжи-Хююк (тоже XIV век до н. э.) у человека, восходящего по лестнице, также обрита голова, а на темени – длинная косица, оселедец (Ардзинба 1982: 51 – 52). Либо это тоже «марьянну» из того же источника, либо и тут и там хеттские воины.
Релефа от Аладжа Хююк
Corumalaca.jpg
По - детайлно
ab39a129ff15d8c0faa60a786db1823f.jpg
Охота на льва. Рельеф на стене крепости Аладжа-Хююк. Высота — 130 см. XIV / XIII вв. до н.э.

i_080.jpg

http://www.redov.ru/istorija/hetty_neizvestnaja_imperija_maloi_azii/p6.php

Значи прическата чумбас не е характерна собствено за тюрките, тунгусо - маджурите и хуните. Наличието на такава прическа при монголоидните народи се дължи на културното влияние упражнявано на индоевропейските им съседи - арийци и тохари.

Ето и един тохар от Тарим с чумбас

625px-Miran_fresco1.jpg

Относно изкуствената черепна деформация, Ходжайов

Широко распространенное мнение о том, что этот обычай привнесен в Среднюю Азию гуннами из Центральной Азии, новыми антропологическими исследованиями не подтверждается.

В эпоху античности, а именно в период со II в. до н.э. по V в. н.э., на территории Средней Азии резко возросло число людей, придерживающихся этого обычая.

http://www.kroraina.com/casia/hodzhajov.html

Повече от ясно е, че рязкото увеличение на практикуването на този обичай в дадения период е свързано с миграцията на тохарите.

Редактирано от tervel
  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува

Тоест при тохарите имаме документирана ИЧД още когато са били в Тарим? Или просто предполагаме че ИЧД е свързана с тях тъй като те обикалят из ЦА някъде от 2в.пр.Хр.?

  • Потребител
Публикува (edited)

Предполагам, че не искаш да кажеш, че през І-ІІв. Централна и Средна Азия е била населена с ахейци, италици или траки? Пък кой знае, може би тохарите, саките, масагетите и кушаните са били всъщност дорици, или пък траки :post-20645-1121105496:

Абе не се знае знае ли се ! Вече мнозина учени отъждествяват споменатият в ''Риг - Веда'' - Бхригу с фригите.

Глава VI 7. Среднедунайские культуры бронзового века в Индии. 9. Этническая идентификация в Индии - бхригу.

http://www.archaeology.ru/Download/Klejn/Klejn_2007_Drevnie_migratsii.pdf

В последната си книга Живко Войников разви една много интересна теза - за южен път на тохарската миграция през Анатолия и Загроса към Тарим и за връзката на тохарите с така наречените морски народи. Та в тази връзка много интересни са едни петроглифи в Тарим

Kangjiashimenji Petroglyphs The explicit carvings, which could date back to 2000BC, show 100 figures and cover a 30 sq ft area of rock in remote Xinjiang region in northwest China

China_prehistoric_porn_01.jpg

China_prehistoric_porn_02.jpg

http://archaeologynewsnetwork.blogspot.com/2013/02/bronze-age-chinese-petroglyphs-depict.html#.UlwoeNIyIQM

и идентичен мотив от Аegina, Гърция

pottery painting from Aegina dated around 1600 BC.

http://www.salimbeti.com/micenei/helmets1.htm

earlyhelmet41.jpg

Още Виктор Маир откри сходство между таримските петроглифи и този мотив. Той открива подобен м Кукутен - триполска керамика.

Fig.%2011.jpg

Редактирано от tervel
  • Потребител
Публикува (edited)

Тоест при тохарите имаме документирана ИЧД още когато са били в Тарим? Или просто предполагаме че ИЧД е свързана с тях тъй като те обикалят из ЦА някъде от 2в.пр.Хр.?

По този въпрос трябва да се изкажат археолозите. От тях трябва да разберем дали имаме ИЧД при западните иранци и саките/скитите.

П.П. Клейн свързва появата на тохарите с миграцията на населие от Загроса през края на 3 - началото на 2 хил. пр. н. e. и аргументирано доказва тезата си сврзвайки културата Чаодаогоу в Китай с тези мигранти. Точно в този момент са разгромени гутеите за които отдавна е изказано мнение, че са тохароезични. В хетски текстове се споменава страната Тукриш. Впрочем, един от гутейските царе се казва Курум, а друг Тириган.

http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksRu/Kovalev_Tochary.pdf

фрагмент от керамика от Sialk tepe на човешка фигура с ИЧД

450px-Fragment_Tepe_Sialk_III_Louvre_AO1

http://www.bulgari-istoria-2010.com/booksRu/L_Sverchkov_Tocharskaja_prblema_i_Raspisnoj_kulture.pdf

«Тохарская проблема» и «туранский язык»
В результате обнаруживается ряд ранних
заимствований и в прототохарский, и в индоиранский/ранний индоарийский
(вероятно, и в китайский) из одного и того же неизвестного языка–донора,
существовавшего некогда в Центральной Азии (Carling, 2005, сс. 52–54, 66) (18).
В раннем (до отделения прабулгарского) пратюркском языке выявлены
заимствования из тохарских диалектов, относящиеся, по-видимому, к I тыс. до
н.э. Особо отмечается, что «некоторые же из предполагаемых заимствований в
пратюркском языке восходят либо к неизвестному нам диалекту пратохарского,
либо к близкородственному индоевропейскому языку» (Иванов, 1992, с. 14).
Китаю были лучше известны их ближайшие соседи «юечжи» (туры,
массагеты), а средиземноморским цивилизациям – тохары
И, наверное, нет для него иного места в системе индоевропейских
языков, кроме отнесения к южной группе наряду с греческим, армянским, иранским,
индийским и, конечно, фракийским и фригийским. Последний из перечисленных
языков был особенно близок тохарскому, как, впрочем, и иранскому, а если бы мы
знали больше о фракийском языке, то, думается, можно было бы сопоставить
«туранский» язык и с фракийским или гипотетическим древним фрако-фригийским
диалектом
_magotin_ споменаваше нещо за партски царе с тракийски имена :hmmm:

Редактирано от tervel
  • Потребител
Публикува

По този въпрос трябва да се изкажат археолозите. От тях трябва да разберем дали имаме ИЧД при западните иранци и саките/скитите.

Сигурно е едно друго нещо, че през онзи период около преместването на тохарите на запад, част от саките и други ираноезични от ония земи са правели чаши от черепи.

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)

Сигурно е едно друго нещо, че през онзи период около преместването на тохарите на запад, част от саките и други ираноезични от ония земи са правели чаши от черепи.

А защо да не предположим, че скитите и авестийските туранци са говорели езици близки до трако - фригийските и разбираеми за персите ? А връзката между трако - фригийския Сабазий и азиатския Сиявуш само утвърждава подобна теза.

Редактирано от tervel
  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)

Не че не го знаете, но за да не се забравя, ще го пусна пак. Ако може, също така да се стигне до мотивите за това описание. Единият е ясен - търсене на родословие. Дали има други и какви са те - кой има полза?

“Този велик наш отец и светилник на България бил по род от европейските мизи, които народът обикновено знае и като българи. Те били изселени в старо време от военната сила на Александър от разположения край Бруса Олимп към Северния океан и Мъртвото море, а след като минало много време, със страшна войска преминали Дунава и завзели всич­ки съседни области: Панония и Далмация, Тракия и Илирик, а и голяма част от Македония и Тесалия...”.
Д. Хоматиан

Редактирано от БатеВаньо
  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува (edited)

Не че не го знаете, но за да не се забравя, ще го пусна пак. Ако може, също така да се стигне до мотивите за това описание. Единият е ясен - търсене на родословие. Дали има други и какви са те - кой има полза?

По - важното е българските историци и археолози да се съсредоточат в изучаването на сарматите. В този форум пишат археолози, които многократно твърдят, че българите са сармати. Няма причина да не им се доверим.

Редактирано от tervel
  • Upvote 2
Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!