Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Здрасти!

Това ми се вижда странно, че византийският император плаща за превод?

Тогава когато в литургията и бурокрацията въвеждат гръцкият вместо латинският, и се стараят да елинизерат жителите на покръстените, завлядените държави и освен еврейският, латинският и гръцкият не се употребяват други езици от тогавашните елити.....Вземат да плащат да се вкарва четвърти език на склавосите????

Нещо не ми пасва...

:post-20645-1121105496: :post-20645-1121105496: :post-20645-1121105496:

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Вярно е че не съм я чел въпреки че съм я търсил сериозно, но фактът си е факт, това е нейното заключение и за това го "плещя".

Делева в момента доколкото знам подготвя по пълен и разширен речник на въпросните прабългарски остатъци, имам част от този проекто речник /анализ на думата капь/.

Не всички алтайски езици са тюркски но всички тюркски езици са алтайски, Делева извежда анализа на думите от различни езици ,вкл. монголски, бурятски, якутски...

Интересно ми е как стои въпроса с буквата Ъ в старобългарският , кога и най важното откъде се взима.

Много интиресно, как се аргументираш със статия, която не си чел? Ами ако въпросната леля е написала вътрекуп глупости като шарани-сазани, бъбреци и т.н.?

  • Потребител
Публикува

Здрасти!

Това ми се вижда странно, че византийският император плаща за превод?

Тогава когато в литургията и бурокрацията въвеждат гръцкият вместо латинският, и се стараят да елинизерат жителите на покръстените, завлядените държави и освен еврейският, латинският и гръцкият не се употребяват други езици от тогавашните елити.....Вземат да плащат да се вкарва четвърти език на склавосите????

Нещо не ми пасва...

:post-20645-1121105496: :post-20645-1121105496: :post-20645-1121105496:

Може би защото са хитри лисици и са решили да се притворят и временно да направят компромис за да прокарат все пак православието и с него и гръцкото влияние.И никога не се отказват при всеки удобен случай да гърцизират,който им е под ръка та и до днес...

  • Потребител
Публикува

Много интиресно, как се аргументираш със статия, която не си чел? Ами ако въпросната леля е написала вътрекуп глупости като шарани-сазани, бъбреци и т.н.?

Ако въпросната леля пишеше глупости нямаше да я вземат да преподава в Гьотеборгския...

За това и вярвам повече на нея отколкото на теб, въпреки че обяснението за твоите шарани-сазани съм го чел а нейното не.

Цитирам цитат в случая, вероятно Рашев е чел непубликуваната и дисертация защото на няколко пъти я цитира, освен това съм чел началото на проекто речника и.

Когато го издаде ще видим какви глупости е написала.

  • Upvote 1
  • Глобален Модератор
Публикува

И като преподава в Гьотеборг, значи приемаме всичко което е, и още не е публикувала, за абсолютна истина?

Публикува

проф. Добрев, добре обяснявате за "тюркобългарските заемки в унгарския език" но нас по ни интересува къде ги тези заемки в старобългарския, където би следвало те да са повече отколкото в унгарския.

Напротив, прабългарските лексикални заемки в унгарския език задължително трябва да са повече, защото по тези земи прабългарите се появяват още през 422 г.

Особено силно-осезаемо е тяхното присъствие тук по време на Западнохунската Империя на Атила/Авитохол, в която доминантно-водещите прабългарски родове и племена не са едно или две, а може би наброяват десетина, като някои от тях остават по тези земи и след това, например секелите.

Основателите на унгарската държава са 6 угрофински и 1 прабългарски род, този на Арпад и затова дълго време даже и след него в маджарския двор се говори на прабългарски и унгарски.

Династията на Корвините е прабългарска и по-точно секелска, като секелите започват по-осезаемо да се унгаризират чак след 14-15-и в.

Но изключително съществено-важното е това, че отвъддунавските прабългари не преживяват онова, което преживяват отсамдунавските им събратя и точно тук е обяснението за сравнително малкия брой прабългарски думи и в старобългарския език, и в диалектите на съвременния български език:

Иван Добрев, Българите за руския народ, държава и култура (пред приключване)

БЪЛГАРИТЕ ОТ ИЗТОЧНА ЕВРОПА

ЗА РУСКИЯ НАРОД, ДЪРЖАВА И КУЛТУРА

Дунавските българи от Първото Българско Царство

Болезнено-рязък, но и изключително силен тласък на този процес на славянизация на прабългарите по форма, но на цялостно-многостранната обществено-икономическа, политико-идеологическа и културна по съдържание, не асимилация (Д. Ангелов), а по силата на конкретни историко-социални предпоставки и обстоятелства славянодоминантна взаимна интеграция на двата етноса и тъкмо по този ред и начин и на ликвидирането като цяло на съществуващия до тогава културно-идеологически дуализъм, дава масовото покръстване от Свети княз Борис-Михаил Кръстител на прабългарите и славяните през май 866 г., последвано много скоро от редица драстично-репресивни и даже направо непоносимо-жестоки административно-правни мерки и действия, особено и специално по отношение на прабългарите, именно които и превръщат взаимната интеграция в славянодоминантна, а резултативната народност в славянска.

В началото и на първо място сред тези драстично-репресивни и даже направо непоносимо-жестоки административно-правни мерки и действия стои най-вече прогласяването от първия всебългарски църковно-народен събор, свикан в Преслав през есента на 893 г. или пък на 28 март 894 г. (А. Калоянов), на славянобългарския език за официален държавен и църковен език със забрана под страх дори от смъртно наказание или продаване в робство да се говори на прабългарски език; забрана, преследване и дори налагане на смъртно наказание по силата на специално разработения преди това и тук приет Закон Судный Людям, на практикуващите прабългарските обреди и обичаи, сред които и най-категорична забрана на многоженството; въздигането на Кирило-Методиевото дело за знаме на българската държава и народ, символично връчено от княз Борис-Михаил в ръцете на неговия предостоен син и приемник – княз Симеон, но и пристъпването същевременно към фактическата замяна на гръцките владици в България чрез ръкополагане на българи за техни викарни епископи (хорепископи), които да поемат управлението на епархиите.

Едно от решенията на църковно-народния събор през 893 г. е приемането на славянския език за официално-административен, т.е. задължителен не само като богослужебен, но и във всички останали сфери на дейност на обществото и държавата. По този начин в приетия тогава в този смисъл закон фактически и практически се и криминализира употребата на прабългарския език. А това пък от своя страна е основание за преследване и даже и за най-жестоки репресии спрямо онези прабългари, за които се установи, че говорят родния си език.

От друга страна Църквата обявява прабългарския език за погански, а самите прабългари за поганци, т.е. мръсни. Така по-същество не само се нанася съкрушителен удар по морално-ценностната система на прабългарите, но същевременно се дава път и се оправдават и пред Бога предприетите вече и методично-непрекъснато провежданите от гражданските власти жестоко-репресивни мерки и действия спрямо тях.

Независимо че всички известни, минали и настоящи религии са само и единствено различни пътища към Единния и Единствен Бог, все пак от позициите на тогавашния християнски религиозен догматизъм и екстремизъм Църквата обявява и заклеймява също така прабългарите тенгрианци и като езичници, т.е. безбожници. Тази презрително-унизителна квалификация не само допълнително-вторично мотивира и засилва наказателно-репресивните мерки и действия спрямо прабългарите, но и създава определено отрицателно отношение и настроение към всичко прабългарско изобщо и всеки отделен прабългарин в частност.

По този начин в действителност и в края на краищата се обругава, профанизира, а даже и вулгаризира и прабългарската морално-ценностна система. В резултат на всичко това като цяло прабългарите биват превърнати в население втора категория на държавата, която обаче именно те векове преди това основават и толкова време вече поддържат и даже ръководят.

В чисто лингвистичен план така обруганата, профанзирана и вулгаризирана прабългарска морално-ценностна система задължително води и до пейоризация, т.е. до считането и приемането и на прабългарския език за погански/мръсен, лош, грозен, неприятен, неблагозвучен и т.н. Тъкмо това отблъсква и принуждава следващите поколения прабългари да избягват да употребяват майчиния си език в началото само на обществени места, а впоследствие и в семейството. С течение на времето прабългарите започват все повече и повече да общуват на славянобългарски език, примесен обаче с прабългарски думи и граматични форми, за които те не знаят или не виждат и не намират в него необходимите им за случая славянски съответствия.

По силата на всичко това от една страна от прабългарския в славянобългарския език се заемат и усвояват и сравнително, а може би даже и прекалено малък брой прабългарски думи с все още неясно какви, кои и колко още точно прабългарски фонетико-граматични съставки и елементи, преминали и съхранени главно в диалектите на съвременния български език.

При тези етнолингвистични условия и в този порядък не е подминат и самият бог Тангра, от името на когото в българския език остава като че ли само презрително-унизителното междуметие “тинтири-минтири”.

От друга страна към средата на Х в. вече драстично намалява броят на българите с прабългарски произход, които все още знаят и помнят прабългарския език, но могат да го ползват обаче само съвсем изолирано-спорадично, т.е. крайно непълноценно и недостатъчно. А при по-следващите поколения този брой вече се свежда до нула и така тюркският прабългарски език постепенно-бавно, но много сигурно и окончателно-безвъзвратно си отива, отмира и изчезва, а на негово място някак-си трескаво-набързо и най-грубо-безцеремонно се насажда и налага славянобългарският език [вж. и срв. Ангелов 2010, 130-137; Вернадский 2009, 227; Иванова-Мирчева, Харалампиев 1999, 331-333; Калоянов 2010, 2; ~*~2010а, 3-5; Литаврин 1999, 193-342; Рънсиман 2009, 89-91; Св. Наум Преславско-Охридски 2009, 3; ЗСЛд, 1-5; КМЕц-1, 254; ПродФеоф, 155].

В резултат на всичко това към края на Х и първата половина на ХΙ в. вече отива към своя край и дори приключва в главното и същественото започналата още от времето на хан Аспарух славянизация на прабългарите под формата на етнолингвистически взаимна интеграция, сливане, смесване и кръстосване или метисизация на числено сравнително близките от порядъка на 250-300 хил. души (Г. Литаврин), в полза все пак обаче на славяните, местни прабългарски и славянски племена до смесено-кръстосаната, метисизираната по своите расово-антропологически белези и черти и по своята материална и духовна култура, но единната и славянска по език българска народност.

При всичко това прабългарите не се загубват и изчезват безвъзвратно, а постепенно-бавно и непълно-частично се преливат, запазват и продължават да съществуват вътре в така изградената българска народност във и посредством славяните, но не като нещо изконно-първично, собствено-наследено, самостоятелно и единно цяло, а във вид на външно-допълнително привнесени, сравнително обособено-чужди, отделно-разпръснати или дисперсни, по-дребни или по-едри частици съставки, пък даже и на цели комплекси или агрегати от елементи на тяхната, собствено прабългарската антропология, език, материална и духовна култура.

  • Потребител
Публикува

А. 1996 – Антоанета Делева. Прабългарски заемки в старобългарския език

Делева изолира 103 думи в старобългарски литературни източници, повечето от тях са от тюрко алтайски произход.

А защо би следвало в наложеният като официален език южномакедонски славянски диалект прабългарските останки да са в повече от унгарският език, който не се е променял от момента на създаването си?

По тази логика днес руснаците би трябвало да говорят на шведски.

Всъщност никога не съм вярвал в доктрината за тълпите прабългари които идват с Аспарух, напоследък ги смятат нейде към половин милион че и повече.

Не мисля че са били повече от стотина хиляди максимум, така че е нормално при това положение от езикът им да остане толкова малко.

В унгарския "тюркобългарските" думи са над 300. Значи там прабългарите са били повече по твоята логика. Аз пък винаги съм се чудел защо тюркофилите поддържат версията, че са дошли един катун хора, прекосили Дунав, разбили най-елитната армия и се разтворили в славянското море. Може би точно защото тюркските езикови остатъци в старобългарския никакви ги няма :smokeing:

И друго значи ти си представяш нещата по следния начин: Борис въвежда с официален декрет "южномакедонския славянски диалект" за официален език и тутакси образователната система на ПБЦ прави този диалект говорим на цялата държавна територия...а е проговорил някой на плисковско-преславски диалект, с характерните му тюрко-българизми а сме го пратили на трудово-възпитателен лагер "Онгъла" :tooth: Ми то ако ставаше така всички щяха да говорят според книжовната норма.

Че унгарския не се бил променял от момента на създаването си оставам без коментар.

Иначе изследването на Делева ме заинтригува, би ли споделил с нас някои от тези думи за да не гадаем. Ако имаш линк още по-добре, наистина бих оценил. :)

Публикува

Сори, тъпо съм се изразил.

Имах предвид звукът Ъ, откъде се е взел и наложил, не е характерен за славянските езици.

Звукът Ъ е резултат от развитието тук на Балканите на праславянската голяма носовка.

Славистите приемат, че това се осъществява директно, но аз мисля, че до него се стига през звука У.

  • Потребител
Публикува

В крайна сметка не открих никъде отговорът на моят въпрос.

Колко прабългарски думи знаем че има, поне до днес.

  • Потребител
Публикува

Защо смятате, че в Унгария не са протекли същите криминогенни процеси професоре? Нали би следвало прабългарския да е преследван и там по логиката за "поганския" език. Ми то и самия унгарски би следвало да е забранен като нехристиянски език тогава..

Публикува

Защо смятате, че в Унгария не са протекли същите криминогенни процеси професоре? Нали би следвало прабългарския да е преследван и там по логиката за "поганския" език. Ми то и самия унгарски би следвало да е забранен като нехристиянски език тогава..

Не, не са протекли!

Крал Стефан приема католицизма през 1000 г. и оттогава започва масово-интензивното завладяване и покоряване на прабългарите на изток от Тиса, пък на места дори и от Дунав.

Те биват покръстени по-късно и то постепенно-поетапно, а не по начина на българското кръщение.

  • Потребител
Публикува

Не, не са протекли!

Крал Стефан приема католицизма през 1000 г. и оттогава започва масово-интензивното завладяване и покоряване на прабългарите на изток от Тиса, пък на места дори и от Дунав.

Те биват покръстени по-късно и то постепенно-поетапно, но не по начина на българското кръщение.

Здрасти!

Имало е подобно по времето на Иштван I Свети.

Когато почива баща му, чичо му Копань -по стар обичай- желае да се ожени за майка му и да седне на престола.

Но Иштван се противопоставя и във войната с помоща на немски рицари побеждава.

Води война още с-у "черните" унгарци в южните краини на унгария.

Копань е бил православен и наверно с него били и местоживеещите прабългари...

После в съюз с Византия Иштван води война и срещу Българското царство.

За католицизма се разпорежда, че всеки 10 села трябва да построят църква и да я поддържат заедно с попът. В неделя е забранено да се работи даже и на крепостните и е задължително да се посештава църквата.

Старата религия, обичаи, песни, също така писменост се забранява да се практикува и учи. Който хванат третират го с най-строгите наказания. Старите шамани, жреци са избити. Казват тогава бива проклинат, че докато не се минат 1000 години унгария няма да прокопца...Туранското проклинване

Така, че и там е имало клане....

:book: :book: :book:

  • Потребител
Публикува

В унгарския "тюркобългарските" думи са над 300. Значи там прабългарите са били повече по твоята логика. Аз пък винаги съм се чудел защо тюркофилите поддържат версията, че са дошли един катун хора, прекосили Дунав, разбили най-елитната армия и се разтворили в славянското море. Може би точно защото тюркските езикови остатъци в старобългарския никакви ги няма :smokeing:

Това с "разбиването" на най елитната армия не е баш така, вервам знаеш....

И друго значи ти си представяш нещата по следния начин: Борис въвежда с официален декрет "южномакедонския славянски диалект" за официален език и тутакси образователната система на ПБЦ прави този диалект говорим на цялата държавна територия...а е проговорил някой на плисковско-преславски диалект, с характерните му тюрко-българизми а сме го пратили на трудово-възпитателен лагер "Онгъла" :tooth: Ми то ако ставаше така всички щяха да говорят според книжовната норма.

Аз не си го представям точно така, според мен е станало по друг начин.

Иначе остава да приемем че многобройните прабългари са говорели ирански който по същество е бил славянски език и за това са се разбирали със славяните и безпроблемно се е наложил славянският език.

Или да цитирам Божо "...простичко казано прабългари и славяни са говорели на един език" - Божо, Дванадесетте мита.

Че унгарския не се бил променял от момента на създаването си оставам без коментар.

Имам предвид че не е наложен друг различен език , повече или по малко днешният унгарски е сходен с езика на Арпад.

Иначе изследването на Делева ме заинтригува, би ли споделил с нас някои от тези думи за да не гадаем. Ако имаш линк още по-добре, наистина бих оценил. :)

...багър,батог,бисер,блъван,белег,белчуг,брачин,бубрек,губер,двалма,дохътор,

канъпилия,капъ,кат,ковриг,ковчег,колъбаш,гомр,корем,крагуй,кудерма,куп,кънига,

мечит,оимин,сапог,сокалог,теляга.....нямам време за повече в момента.Ако искате мога да сканирам и да пусна.

Рашев2008,стр246-247,Старобългарски книжовни паметници,А.Делева,Тихова.

"Медиевистика и културна антропология",Антоанета Делева,Проект за речник на прабългарските заемки в старобългарския речников фонд стр.452-470.

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува

Ако въпросната леля пишеше глупости нямаше да я вземат да преподава в Гьотеборгския...

За това и вярвам повече на нея отколкото на теб, въпреки че обяснението за твоите шарани-сазани съм го чел а нейното не.

Цитирам цитат в случая, вероятно Рашев е чел непубликуваната и дисертация защото на няколко пъти я цитира, освен това съм чел началото на проекто речника и.

Когато го издаде ще видим какви глупости е написала.

Това че преподава в Гьотеборг, може да се използва като факт показващ, че нивото там е доста скромно.

Едно такова изказване,ми напомня за начина на мислене пре епохата на комунизма - за челния съветски опит, въввсяко отношение, в това число и науката. Сега само се заменя СССР с ЕС и САЩ. Както и да е.Предполагам, че университетите в Западна Европа, подобно нашите също са пълни с куци пилета като нашите. В тази връзка се сещам зd Свободния университет в Берлин и една негова докторанкта и един австрийски историк, също към този университет, които написаха добре известната глупост за Батак. По твоята логика, и те трябва да са прави - иначе нямаше да ги вземат в университета.

И сега конкретно за писанията на леля Делева. Ами след като не си ги чел, по-добре да не ги коментираш. Или ако ще ги монетираш и преразказваш по Р. Рашев, вземи обясни как точно една влашка дума като "катун" стана прабългарска, или по силата на каква логика прабългарите са имали дума "слон", като дори не са сънували, че има такова животно и накрая в кой староблъгарски паметник е регистрирана думата "тонган" със значение "сокол"?

И като се аргументираш с неща преразказани от Р. Рашев, защо не кажеш нещо и за иранските думи в българския език и цитирането на П. Добрев?

  • Потребител
Публикува

Под думата "слон" не се има предвид животното , иначе излиза че в румънското село Слон е имало прабългарски зоопарк :tooth:

Предложението за 658 думи от ирански произход и още 200 исторически и съвременни имена на П.Добрев "се нуждае от специализирана езиковедска оценка, каквато още не е направена" - Рашев, пак там.

  • Потребител
Публикува

Под думата "слон" не се има предвид животното , иначе излиза че в румънското село Слон е имало прабългарски зоопарк :tooth:

При положение, че цитиращ конкретно книгата със страницата, а там пише:

"слон "слон""

а в същото време казваш че "не се има предвид животното" то ще трябва да костатирам, че или си абсолютен дебил, който неразбира какво е написано,или си най-нагъл лъжец.

Между другото, защо реши, че името на едно съвременно румънско село е прабългарско?

Предложението за 658 думи от ирански произход и още 200 исторически и съвременни имена на П.Добрев "се нуждае от специализирана езиковедска оценка, каквато още не е направена" - Рашев, пак там.

Тъй като си твърде далеч от археологията и историята като наука, ще трябва да ти се обяснят някои неща. Като това че щом авторът е отделил половин страница на нея и подробно я описва и коментира, значи за него тази теза съвсем не е абсурдна. Казано иначе, Р. Рашев един вид легитимира точно тази тези на П. Добрев, а това се вижда и от целия текст. В противен случай или ще да я опрече директно, или въобще нямаше да си губи времето и мястото с нея.

  • Upvote 4
  • Потребител
Публикува

фактите са че писменият бълагрски се променя през 11-12-13-14 век, както и повечето балкански езици и става много по-близък граматично и синтактично с новогръцкия ...

Това, което аз съм знаела досега, е че поради Византийското робство, писменият български език силно запада, за сметка на което настъпват динамични промени в говоримия - отпадане на падежи, нарояване на граматически времена. /Изобщо не претендирам колко е вярно това, просто споделям/. Лично на мен ми се вижда логично отпадането на падежите да стане просто защото те усложняват езика и поддържането на такава грамотност е по-трудно без надлежната писмена база, а не под влияние на гръцките граматически модели.

  • Потребител
Публикува

Здрасти!

Туй с братята и азбуките е доста интересно. За исторически много кратко време правят измислят на славяните, българите две азбуки.

Първата е сама с големи букви, втората също и незнам точно кога прибавят малките.

Но защо е било нужно това?

Столетия преди и после нищо а тогава наведнъж две? Много пари бе, ресурси са нужни за преписите....И време защото нали първо трябва да ограмотиш преводачи от гръцки, латински на употреба на новите шрифове.

Питаш защо е било нужно Византия с такава упоритост да подготвя мисионери и помощниици (ученици)?

Нарича се "създаване на сфери на влияние" и тогава патриарх Фотий е видял в славянския език удобен инструмент за използване на славянският демографски бум и масовото им разселване като носител на гравитираща към Константинопол културно-религиозна традиция.

Плодовете на този гениален ход за религиозна експанзия могат да се видят и днес по картата на разпространение на Православната вяра на гравитиращите около Константинополската патриаршия православни държави, патриаршии и поместни църкви:

450px-Eastern-orthodoxy-world-by-country.png

  • Потребител
Публикува

Ако не знаеш че под "слон" се има предвид заслон това си е твой проблем.

Името и думата са дискутирани достатъчно вкл. и на този форум.

...........................

Рашев споменава много теории, конкретно теорията на П.Добрев я споменава и в други свои трудове.

"Фонетичното сходство на неславянски думи от съвременният български език и съвременни източноирански диалекти за което настоява напоследък П.Добрев се нуждае от специализиран езиковедски анализ." Рашев 2005

"Тезата за Памирската прародина бе повод напоследък културата на Бактрия да бъде обявена за прабългарска от П.Добрев, това е резултат на отделни , в повечето случаи неточни аналогии на предмети и черти на погребалният обряди и на предпоставени съображения в търсене на прадеди с европоиден вид, висока култура и благозвучно име." Рашев 2005

"Защитата на иранската теза чрез предполагаемо присъствие на преобладаващо азиатско източноиранско население поддържана от П.Добрев е неубедителна доколкото се позовава само на проблематичното тълкуване на името булкх и на едно легендарно известие от Михаил Сирийски." Рашев 2005

Предложението за 658 думи от ирански произход и още 200 исторически и съвременни имена на П.Добрев "се нуждае от специализирана езиковедска оценка, каквато още не е направена" - Рашев 2008

Общо взето май това са единствените случаи в които Рашев споменава П. Добрев.

Ако на теб това ти звучи като легитимация на теза....

  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува

Ако не знаеш че под "слон" се има предвид заслон това си е твой проблем.

Името и думата са дискутирани достатъчно вкл. и на този форум.

...........................

Ти явно не знаеш, че научната литература в България се издава на книжовен български език. В него думата за зазслон е "заслон", а като се напише "слон" се разбира единствено животното слон.

Интересно, дали и думите "кит" и "жираф" са прабългарски. Ще трябва да проверя, какво е написала леля Делева. Усещм че ще е забавно. Виждам, че има и други фундаментални открития, като прабългарския произход на думи като:

"влъхва", "врач", "коза".

  • Потребители
Публикува

Питаш защо е било нужно Византия с такава упоритост да подготвя мисионери и помощниици (ученици)?

Нарича се "създаване на сфери на влияние" и тогава патриарх Фотий е видял в славянския език удобен инструмент за използване на славянският демографски бум и масовото им разселване като носител на гравитираща към Константинопол културно-религиозна традиция.

Плодовете на този гениален ход за религиозна експанзия могат да се видят и днес по картата на разпространение на Православната вяра на гравитиращите около Константинополската патриаршия православни държави, патриаршии и поместни църкви:

Може би се повтарям, но отново имаме празни приказки или с други думи - глупости.

България не е станала православна, защото Византия е "разрешила" славянския език. Същото е положението и с Русия и Сърбия.

Изпращайки Кирил и Методий във Великоморавия, ромеите извършват страхотна глупост, от гледна точка на собствените им интереси. Ако не се бе появила старобългарската книжнина, сега населението до Дунав вероятно би говорило изцяло на гръцки език. Голяма част от населението на Румъния също. А гръко-ромейската култура би имала много по-силно влияние в Украйна и Русия. Руският език би изглеждал по съвсем друг начин - на мястото на старобългарските термини, които са хиляди на брой, бихме имали чисто гръцки такива.

Лично аз дълбоко се съмнявам, че Кирил и Методий са изпратени с основна цел - разпространението на славянската писменост и книжнина. Няма такъв филм. Нещата са се развивали горе-долу така:

Ромейският император преценява, че няма големи шансове за налагане на върховенството на Константинопол във Великоморавия, но решава все пак да се пробва. И защо не? Не губи нищо човекът. Войски няма да праща. Далече е. Освен това няма териториална връзка с Великоморавия - България е насреща.

Тогава ромеите си спомнят за двамата братя - за ромеите те са интелигенти-чудаци, но иначе уважавани като ерудирани хора и специалисти по славяните.

Още преди да научат за своята мисия във Великоморавия двамата братя вече имат славянска азбука (глаголица) и са превели основните богуслужебни книги, заедно със своите ученици, повечето от които са българи (български славяни). Защо са го направили? Едва ли е било просто хрумване на двамата братя. Вероятно са работили по поръчка от България.

Така или иначе, ромеите не оценяват сериозно нито азбуката, нито превода на двамата братя. Смятат ги за безобидни, или почти безобидни.

За конкретната мисия - работа сред отдалечни от Византия славяни, без подкрепа от Константинопол, самоотвержени, идеалисти, силно вярващи, двамата братя пасват идеално. Извикват ги на разговор. Те не излъгват очакванията и приемат. За тях това е била ВЪЗМОЖНОСТ.

Не бих се учудил, ако до този момент на Кирил и Методий изрично е било отказвана благословията на Константинополския патриарх да работят в България (поради една или друга причина) - нещо, за което те са копнеели с цялата си душа и сърце.

Мисията поставена от ромейския император и неговият патриарх не е да разпространяват славянската писменост във Великоморавия. А да привлекат Великоморавия към православието.

Писмеността няма значение за ромеите.

Резултатът от мисията, обаче, е малко по-друг, неочакван за ромеите. Великоморавия е загубена - тя става католическа.

Но по-лошото за тях е, че в културно-идентификационен план е загубена и България, а в перспектива и цялото източно славянство.

Най-вероятно, обаче, и без мисията във Великоморавия двамата братя и техните ученици по-късно биха намерили възможност да работят и разпространяват писмеността в България. Славянската писменост, според мен, е български вътрешнополитически проект на управляващите в България. Един от малкото успешно реализирани проекти на нашите управници, който поставя началото на една нова цивилизация.

  • Глобален Модератор
Публикува

Темата стана мега боза.Дори не си правя труда да я чета и ме сърбят ръцета да я позатвора малко.Предложение към Raven:поне на десет места в темата си написал че титулатурата в Дунавска България е почти пълно копие на тази в Западнотюркския хаганат.Направи отделна тема и се аргументирай.

  • Потребител
Публикува

Raven, сканирай каквото имаш с удоволствие ще го разгледам :)

"Иначе остава да приемем че многобройните прабългари са говорели ирански който по същество е бил славянски език и за това са се разбирали със славяните и безпроблемно се е наложил славянският език.

Или да цитирам Божо "...простичко казано прабългари и славяни са говорели на един език" - Божо, Дванадесетте мита.

Не, не са говорили един език а езици от ИЕ група..и всъщност без да искаш си близо до истината - не става въпрос, че българите са славяни, а че контактите им с предимно славяноезично но иранско по произход население (Пенковската култура) започват още преди идването на долния Дунав. Всъщност това е една теза за ранното начало на славянизиране на населението, което Аспарух довежда тук. Защо не допуснеш, че българите на Аспарух са основно от това население, което впрочем е и тезата на проф. Р.Рашев, който цитираш толкова често.

Как ще коментираш следното:

"Преобладаващото присъствие на нетюркско, иранско по произход население, в собствено пенковските паметници е установено от И.П. Русанова въз основа на задълбочен и детайлен анализ [21]. Всички типове пенковска керамика имат своите прототипове в черняховската керамика, в това число керамиката от пастиески тип, която авторката приписва на алано-българско население. Характерните гърнета с биконична форма нямат славянски произход и не се срещат в съвременната пражка култура, безспорно свързана със славяните. Сред изработените на ръка гърнета се обособява характерна група, чиито аналогии се откриват в ранносарматската, аварската и салтово-маяцката керамика [22]. Като цяло пенковската култура се приписва на антите"

"И така, на пътя на Аспарух около средата на VII в. живеят собствено български племена (в степната област) и смесеното, вървящо към тотална славянизация население на пенковската култура."

"Забележително е, че всички тези находища, както и пенковската култура и паметниците от групата Сивашовка престават да съществуват към края на VII в. Важно е да се отбележи, че в напуснатите пенковски селища не са установени следи от насилствено изоставяне, от разрушения и пожари. Изглежда, еднонременно или с малка разлика от време населението на тези земи се оттеглило и потърсило други убежища. Присъствието на пастирска керамика на Долния Дунав показва къде могат да се търсят новите му поселения."

"Аспарух може би е довел (или увлякъл след себе си) много повече индоевропсйци, отколкото тюрки и поради това попадналите в тази среда същински тюрки са сили принудени бързо да забравят родния си език. Тюркската традиция главно в своите духовни форми, административно-военни структури, имена и титли се е запазила сред управляващата върхушка, която ще е населявала предимно Плисковското поле. Масовото присъствие на собствено славянско и славянизирано иранско население по-убедително може да обясни някои широко известни, но неубедително тълкувани факти от ранната история на българската култура:

1. Повсеместната славянска топонимия в централната област на българската държава.

2. Славянските имена на столиците Плиска и Преслав.

3. Незначителните тюркски остатъци в българския език.

4. Безконфликтната биритуалност на българския погребален обред от VIII-IX в.

5. Бързата консолидация на българската народност, която е била налице далеч преди 865 г. и която официалното приемане на християнството само формално узаконява."

http://www.kroraina.com/bulgar/rashev_bg.html

За произхода на прабългарите (1992)

Рашо Рашев

  • Потребител
Публикува

Още преди да научат за своята мисия във Великоморавия двамата братя вече имат славянска азбука (глаголица) и са превели основните богуслужебни книги, заедно със своите ученици, повечето от които са българи (български славяни). Защо са го направили? Едва ли е било просто хрумване на двамата братя. Вероятно са работили по поръчка от България.

Така или иначе, ромеите не оценяват сериозно нито азбуката, нито превода на двамата братя. Смятат ги за безобидни, или почти безобидни.

За конкретната мисия - работа сред отдалечни от Византия славяни, без подкрепа от Константинопол, самоотвержени, идеалисти, силно вярващи, двамата братя пасват идеално. Извикват ги на разговор. Те не излъгват очакванията и приемат. За тях това е била ВЪЗМОЖНОСТ.

На базата на какви извори са тези ти твърдения:

1.Още преди да научат за своята мисия във Великоморавия двамата братя вече имат славянска азбука (глаголица)...

2. ...и са превели основните богуслужебни книги, заедно със своите ученици, повечето от които са българи (български славяни).

През 863г. когато Константин Кирил и Методий започват превода на Светото писание на староцърковнославянски език Борис I сключва военен съюз с крал Лудвиг II Немски за воина срещу славяните от Хървадска, Великиморавия, Сърбия както и срещу Византия.

Как ще обясниш твърденията си за "български славяни"?

България и Византия са в състояние на война и България воюва със всички славянски държави наоколо.

Тесалоники (Солун) никога не е бил български за да има там "български славяни" през 863г.

И накрая дай да се запознаем с този извор, в който си прочел, че глаголицата е съставена преди възлагане на мисията.

Поздрави.

  • Потребители
Публикува

България и Византия са в състояние на война и България воюва със всички славянски държави наоколо.

Твърдението, което не почива на извори, а на голи предположения, е на г-н Златарски - друг един "колос" в българската нАука. Между другото, оборено като пълна глупост от съвременните историци - руски и германски.

В България, обаче, никой дори не знае за това и продължават да се преповтарят до повръщане недоказани твърдения на неуки "професори" от преди 100 г.

Ако се интерсуваш от темата за отношенията на България с Великоморавия, с удоволствие ще ги дискутирам в нова тема.

Тесалоники (Солун) никога не е бил български за да има там "български славяни" през 863г.

И накрая дай да се запознаем с този извор, в който си прочел, че глаголицата е съставена преди възлагане на мисията.

Поздрави.

Естествено, че Солун не е бил. Аз да не би да съм ти казал, че е бил?!

И какво общо има с написаното от мен уточняването на териториите, населени с българските славяни? Български славяни по това време живеят не само в Солунско, но и далеч на юг до Пелопонес и Егейските острови?! Това е доказан факт!

Може би при теб трябва да започнем с по-основна информация, преди да обсъждаме настоящите въпроси? Говоря сериозно. Без сарказъм.

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!