Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Да, бе, научна методология. Прословутите болгари с прослувитият им болгарски език, Кубрат кръстоносеца, Стара Велика България стигаща до Тигър и Ефрат, княгиня Олга, дъщерята на Симеон, трагикомични разчитания на надписи от типа "Охши, не отивай в града", блюдата на Денгизих и още и още... Това ми било научна методология и сериозна наука, пък Войников бил смешен. :doh:

  • Upvote 2
  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува

Авитохол, да се спрем на компромисното: проф. Добрев и Войников са с еднаква стойност като учени.

Публикува (edited)

Пасинлер не е нещо друго, а старата арменска област Басеан/Басен. Точно в Горен или Базлесен Басеан навремето се заселват българите на Вунд, за които пише Мовсес Хоренаци. Ерзерум или Карин (арм.) е на една крачка от Горен Басен (Вананд). Ето от кого са се появили тия знаци, а не от някакво митично сливане на Дуло и Кайъ.

Ойконимът Пасинлер няма нищо общо с хоронима Басеан, защото неговата основна форма е Пасин, към която е прибавен собствено турският суфикс за мн.ч. -лер. Освен това въпросните знаци не са намерени на това място, а в югоизточния ъгъл на отстоящата на доста голямо разстояние високопланинска долина Кара-язъ (2300 м). Тук е вр. Кара-таш (2500 м), в основата на който пък е пещерата Кунни, на втория етаж на която има още няколко пещери. До средата на ХI в. тази пещера е християнска църква.

На различни места по стените на тази пещерна църква са издълбани около 50 знака и изображения. Част от знаците образуват изтрит в края си староарменски надгробен надпис: Господи, смили се над...

Втората голяма група знаци са рунически от VII-VIII в. и авторът на статията посочва тяхната близост с руните на дунавските българи, секелите и с орхоноенисейските руни. Сред тези знаци е и родовият знак на Дуло.

По стените, на височина от 1.5-2 м са издълбани изображения на елени и коне, двете от които са с ездач. Тези рисунки авторът свързва с разпространеното сред народите на Сибир от Енисей до Манджурия поверие, че душата на шамана преминава Отвъд с помощта на "елен-душа".

На друго място са издълбани племенните знаци (тамгите) на дванадесет от 24-те огузски племена, които тук се съпоставят с техните форми, известни по други източници. На първо място сред тях се намира тъждественият на знака на рода Дуло, родови знак на племето кайъ, който се сравнява с редица негови форми, известни от други места, главно от Дунавска България.

Този знак дори и през ХV-ХVI в. продължават да го използват османските турци от племето кайъ, като султаните Османиди го нанасят върху монетите, които секат, или върху въоръжението и снаряжението си.

Освен край Съвас, знакът е намерен също така и в областта на планината Улудаг край гр. Бурса, който е първата столица на Османидите.

Долината Кара-язъ се намира в центъра на арменското княжество на Мамиконидите. Неговият родоначалник Мамигон е с прабългарски произход.

Основно по: Hermann Váry (Bochum), Alttürkische Felszeichnungen in Nordost-Anatolien. - Ural-Altaische Jahrbucher, Wiesbaden, XL, 1-2, 1968, 50-78.1_Karayazi.pdf

Редактирано от проф. Добрев
  • Потребители
Публикува
... тъждественият на знака на рода Дуло, родови знак на племето кайъ, който се сравнява с редица негови форми, известни от други места, главно от Дунавска България.

Този знак дори и през ХV-ХVI в. продължават да го използват османските турци от племето кайъ, като султаните Османиди го нанасят върху монетите, които секат, или върху въоръжението и снаряжението си.

Е, просто искам да го видя тоя знак на рода Дуло върху османска монета biggrin.giftooth.gifdoh.gif

А като си пипомня, че според г-н професора и хералдичните знаци върху монетите на киевските князе са идентични със "знака на рода Дуло", излиза, че по османските и киевските монети едва ли не има един и същи знак, който си е все Дулов w00t.gif

Но не споря, че повечето примитивни тамги си приличат и имат голямо разпространение, разбира се. От това обаче не следва, че всеки знак, произлязъл от такава тамга, е непременно прабългарски и още по-малко - принадлежащ на рода Дуло.

Впрочем, откъде изобщо знаем, че прочутото ипсилонче с две хастички е непременно знак на рода Дуло? И откъде знаем, че самият "род Дуло" е нещо повече от легендарна династия, засвидетелствана единствено в доста несигурен catalogus regum?

  • Потребител
Публикува

... Впрочем, откъде изобщо знаем, че прочутото ипсилонче с две хастички е непременно знак на рода Дуло? И откъде знаем, че самият "род Дуло" е нещо повече от легендарна династия, засвидетелствана единствено в доста несигурен catalogus regum?

Много хубав въпрос! Очаквам с нетърпение компетентния отговор на професора!

(само ако може с по-малко и по-простички думи като за мен и много повече фактология)

  • Upvote 1
Публикува (edited)

Много хубав въпрос! Очаквам с нетърпение компетентния отговор на професора!

(само ако може с по-малко и по-простички думи като за мен и много повече фактология)

.........................

Не отговарям на въпроси, по които българската историография отдавна си е казала думата и то привеждайки достатъчно като количество фактология!

.........................

mf_oct__01.gif - бел. мод. Aspandiat

Редактирано от Aspandiat
  • Потребител
Публикува (edited)

Авитохол, да се спрем на компромисното: проф. Добрев и Войников са с еднаква стойност като учени.

Другарю ЗКПЧ, ако обичате не изказвайте мнения за автори, които не познавате. То всъщност и никой от критикарите не познава тезата на ЖВ- не случайно никакви сериозни критики не сме прочели от вашите любимци.

Редактирано от aspar
  • Потребител
Публикува

Има много прост и културен начин да продължим някакъв полезен диалог с теб - посочваш конкретни методологични грешки и ги обсъждаме. Всеки прави грешки, разбира се, затова има поле за дискусия. Хелимски даже посочва своите в самото изследване.

Ама да си говорим общи приказки - не, мерси :)

  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува (edited)

Втората голяма група знаци са рунически от VII-VIII в. и авторът на статията посочва тяхната близост с руните на дунавските българи, секелите и с орхоноенисейските руни. Сред тези знаци е и родовият знак на Дуло.

сред тях се намира тъждественият на знака на рода Дуло, родови знак на племето кайъ, който се сравнява с редица негови форми, известни от други места, главно от Дунавска България.

Този знак дори и през ХV-ХVI в. продължават да го използват османските турци от племето кайъ, като султаните Османиди го нанасят върху монетите, които секат, или върху въоръжението и снаряжението си.

Г-н Професоре, от написаното се вижда, че не сте прочели и един ред относно знака IYI, а също така че не сте виждали османски монети, нито пък сте прочели нещо за знака на Кайъ.

1. Обвързването на IYI с рода Дуло е пълен абсурд. Знакът се появява в Дунавска България едва през ІХ в. Няма данни да е съществувал преди. Не е открит и в прикавказието.

2.Знакът на племето Кайъ е малко по-различен от IYI, той е IVI, а в по-късните варианти V-то е заменено от полумесец с отвесна черта по него. Има IYI в Анадола, но те са по-стари и най-верорятно са оставени от българи преселили се там по време на виз.влад. Съвременните турски учени пишат общо взето глупости по въпроса като ги изкарват османски.

3.Между руните от Дунавска България и Орхоноенисейските, както и секелските няма нищо общо и то го е казал не кой да е а Кызласов, ако изобщо сте чували кой е.

4. Върху османските монети знак на племето Кайъ няма.

Редактирано от aspar
  • Upvote 2
  • Глобален Модератор
Публикува

Ойконимът Пасинлер няма нищо общо с хоронима Басеан, защото неговата основна форма е Пасин, към която е прибавен собствено турският суфикс за мн.ч. -лер.

За суфикса -лер не споря. Но не мога да се съглася за останалото, професоре. Формата Басеан е по-старата, по-новата, която появилите се в района османлии и изобщо тюрки са заварили, е била Басен. Западноарменското й произношение обаче е Пасен. Тъй като западните и източните арменски диалекти не са разграничени от строга права линия (например с права черта от Трапезунд до Нахичеван), а са размесени в резултат на вековни вътрешни миграции на население от запад на изток, турската форма Пасин-лер е очевидно, че идва от западноарменска форма Пасен. Между другото ми е направило впечатление (за съжаление не мога да дам конкретни примери), че турските форми на заварени ойконими са производни най-вече от западноарменските им форми на произношение.

Впрочем, професоре, можеш ли да предложиш турска етимология на името Пасинлер, след като отхвърляш връзката с Басен?

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува

Кухулине, освен общи приказки аз така и не видях нищо конкретно да напишеш.

Не знам какво е твоето виждане за думата "конкретно". Дал съм ти много ясен пример с първия надпис. Мога да ти дам още 10 примера (или 20). Ако за теб "конкретно" се измерва в количество, не е проблем да увелича количеството. Е, няма да ми е много приятно, но щом е за форумната наука... :biggrin:

Ако не можеш да разбереш критиката по същество, например анализа на Абаев или липсата на лингвистика като цяло, също бих могъл да поясня нещо. Въпросът е да кажеш какво е за теб "конкретна критика".

За всеки е очевАдно, че преводите нямат смисъл.

За теб е очевадно, за мен не е, но това е без значение. Има си някакви стандарти за наукообразна аргументация, в които горния ред няма как да се впише. Бъди и ти по-конкретен :)

  • Upvote 2
  • Потребител
Публикува

aspar, от разговорите ти с Маготин е видно, че не си много в час с археологията. От настоящия разговор е видно, че и лингвистиката ти е крайно непонятна. В общоисторически теми не съм те засичал, може би за щастие. Не е ясно защо хабиш своето време, а и нашето, в общи и не съвсем възпитани приказки.

  • Upvote 1
  • Потребители
Публикува (edited)

Бел. мод.

Наложих десет дни ограничение за писане на aspar и Щекн Ичр и постоянно окончателно ограничение за писането на проф. Добрев - на всички тях за груб език и системно несъобразяване с предупреждения за спазване на форумните правила за добър тон. Темата поне временно се заключва, защото просто не е конструктивна.

Редактирано от glishev
  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Бележка на модератора

Отключвам темата в чест на началото на новата учебна година 2011-2012.

Надявам се, че потребителите, които пишат тук, ще се придържат към цивилизованата дискусия.

  • 5 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува (edited)

...

Понеже се чудя как да си удължа почивката ще постна резултатите от някакво генетическо проучване на некропол на хунну от Източна Азия. Та според това изследване един от тримата(двама мъже и една жена) погребани благородници е с европеиден произход.

We analyzed mitochondrial DNA (mtDNA), Y-chromosome single nucleotide polymorphisms (Y-SNP), and autosomal short tandem repeats (STR) of three skeletons found in a 2,000-year-old Xiongnu elite cemetery in Duurlig Nars of Northeast Mongolia. This study is one of the first reports of the detailed genetic analysis of ancient human remains using the three types of genetic markers. The DNA analyses revealed that one subject was an ancient male skeleton with maternal U2e1 and paternal R1a1 haplogroups. This is the first genetic evidence that a male of distinctive Indo-European lineages (R1a1) was present in the Xiongnu of Mongolia. This might indicate an Indo-European migration into Northeast Asia 2,000 years ago. Other specimens are a female with mtDNA haplogroup D4 and a male with Y-SNP haplogroup C3 and mtDNA haplogroup D4. Those haplogroups are common in Northeast Asia. There was no close kinship among them. The genetic evidence of U2e1 and R1a1 may help to clarify the migration patterns of Indo-Europeans and ancient East-West contacts of the Xiongnu Empire. Artifacts in the tombs suggested that the Xiongnu had a system of the social stratification. The West Eurasian male might show the racial tolerance of the Xiongnu Empire and some insight into the Xiongnu society.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20091844

А пък според написаното в тази статия ЦЪК са открити някакви платнища при хунско погребение, а изобразените лица били предимно европеидни и изобразеният ритуал е зороастрийски. :biggrin: Предполагам, че нещо са сбъркали хората, но знаели човек вече кое е А и е Б. :vertag:

Ето и снимките от статията:

ea01cc722a1a95916aea9d0285ca837d08a42cf8_800.jpg

Центральная часть полотна. Справа виден жрец с грибом, наклонившийся к алтарю

f73f0810d8c35d71fc21e2ff934dfe91081fd955_372.jpg

Спешившийся всадник с характерным жестом поклонения зороастрийцев – рукой, поднесенной ко лбу

158822db0fccaadc7c1f08b977debac10f901c97_714.jpg

Еще один фрагмент панно. Слева фигура разрубленного пополам воина

11291bd882a5fdaa0ce7481470b8b89d179e8ac8_752.jpg

…тонкая красная нитка изображает кровь, которая льется у убитого изо рта

6e49a12b8d1a64527e7f999d2cc664da1c15e3bd_752.jpg

У персонажей выраженные европеоидные лица. Большинство мужчин побриты, у некоторых усы

8080cbc9247f8da766ed83a6369431f70f1fa11e_800.jpg

В таком виде полотно доставали из могильной ямы. Слой голубой глины, которой хунну устилали погребальную камеру, помог сохранить ткань

Читайте далее: http://news.ngs.ru/more/86704/ — Сибирские ученые повесили на стену ковер времен Христа (фото) — НГС.НОВОСТИ

Редактирано от ganyo
  • Потребител
Публикува (edited)

С много по голяма увереност може да се твърди, че българите са били иранци, които са имали като данъкоплатци малки тюркски групи от овчари, кравари и наемници, и че българите, като иранци употребяващи ирански думи като АЗ, КУЧЕ, КЪЩА, ДВАН, МОМЪК, СВЕКЪР, ДЕВЕР, СУРВА, ШЕТАМ, и още СТОТИЦИ подобни, от време на време са се женили за някоя и друга жена от тия подчинени племена. Вземането на робини от победени алтайски племена също може да обясни някои монголоидни черти, но това отново не означава, че българите като народ са тюрки от Манджурия.

Календарат, езика и религията на древните българи ще преобърнат тая тюркомания, но трябва още малко време да отмине, че фактите и данните да се представят на учените по света професионално и в достатъчна цялост.

От изброените думички нито една не е от ирански произход... ако към сметката прибавим примерно литовското aš "аз", šešuras "свекър", dieveris "девер", латинското ego, sосеr, levir и още, и още... излиза, че литовците и римляните са иранци...

За съжаление ираноманията заслепява всякакви опити да се търсят достоверни ирански заемки в славянските езици, а не просто да се преоткрива топлата вода на индоевропейското езикознание.

Редактирано от Perkūnas
  • Upvote 3
  • Потребител
Публикува

българите, като иранци употребяващи ирански думи като АЗ, КУЧЕ, КЪЩА, ДВАН, МОМЪК, СВЕКЪР, ДЕВЕР, СУРВА, ШЕТАМ, и още СТОТИЦИ подобни, от време на време са се женили за някоя и друга жена от тия подчинени племена.

Любопитно славяните от кога станаха иранци? Защо винаги шопите и торлаците сме дискриминирани и никой не споменава "Я", а само пусто Аз, което е от праславянското Йезъ :tooth: .

  • Upvote 1
  • Потребител
Публикува
ираноманията заслепява всякакви опити да се търсят достоверни ирански заемки в славянските езици

На тебе какво ти пречи? Освен, че ти самият явно нямаш желание да правиш това (при българския вероятно не става дума просто за изолирани "заемки")? Казвам го, защото на въпроси съм получавал незадоволителни или по-често никакви отговори от хората, които минават за лингвисти във форума.

  • Потребител
Публикува

Империята на Xiongnu в един момент става многонационална, след 177г. окончателно са разбити юечжите, след това подред падат повечето княжества в Източен Туркестан- усуни, леуфан, кяни, дунху, тагарци, тащтъкци, саргатци, южносибирски кети, на запад границите на империята стигат до Седморечието и в периода на най голямото си могъщество има търговски и дипломатически връзки с много съседни страни.

Голяма част от тези завладени народи изобщо не са монголоиди, до началото на ВПН европоидите населяват големи части от Азия, самите гсиен ну са безсъмнение монголоиди от южносибирски тип, има много оставени техни рисунки и описания от китайците, скулптури, фрезки и всякакви изображения, но наред с тях се срещат и рисунки на червенокоси и зеленооки "хуни" - васални народи или съюзници.

http://t2.gstatic.co...W6hk1MO65K3fTip

http://historyoftheworld.pbworks.com/f/1227448774/emilylintner1.jpg

Cai Wenji and her husband Xiongnu with their son Kinjo.

http://www.archaemongolia.com/wimg/mission/mingfei-chusaitu_ang.gif

http://www.archaemongolia.com/en/xiongnu

http://altaic-wiki.w...ces.com/Xiongnu

Империя като всяка друга общо взето, многонационална.

  • Потребител
Публикува

Любопитно славяните от кога станаха иранци? Защо винаги шопите и торлаците сме дискриминирани и никой не споменава "Я", а само пусто Аз, което е от праславянското Йезъ :tooth: .

Твърде е проблемно да се изведе бълг. аз от праслав. езъ. Възможно е да има иранско влияние тук. Както обаче спомена Perkūnas, ираноманията убива опитите за сериозна дискусия по тези въпроси.

  • Потребител
Публикува

Вече започвам да ви се чудя. Във връзка с езика на (пра)българите едно нещо е безспорно - че няма никаква сигурност към момента на какъв език са говорили. Има редица хипотези, мнения и прочие, но безспорни факти - йок. Не се знае каква е граматиката на езика, а се хващате за някакви си думички, които са най-силно повлияния от външни фактори и взаимодействия елемент от езика. И въпреки това от едно несигурно, сиреч безспорно недоказано нещо, вие се хващате точно с него да доказвате етнос.

Рейванът е прав в едно - едва ли (пра)българите са етнически хомогенни, особено от IV-V век насетне. Всичко останало е само предположения, обединени и подчинени от някаква цел (в неговия случай да се "докаже" етнически тюркизъм или поне преобладаващ такъв).

  • Потребител
Публикува

На тебе какво ти пречи? Освен, че ти самият явно нямаш желание да правиш това (при българския вероятно не става дума просто за изолирани "заемки")? Казвам го, защото на въпроси съм получавал незадоволителни или по-често никакви отговори от хората, които минават за лингвисти във форума.

Ми нямам време и никой не ми плаща за този труд ;) .

Освен това не съм забелязал някой да цитира нещо по-сериозно по темата за иранските заемки. Напротив, подмятат се разни произволно подбрани думи, които се срещат едва ли не във всеки "индоевропейски" език.

Може да се започне с една обзорни статийки от 60-те години:

J. Rozwadowski. Stosunki leksykalne między językami słowiańskimi a irańskimi.

А. А. Зализняк. Проблемы славяно-иранских языковых отношений древнейшего периода.

по-нови:

В.В. Мартынов. Балто-славяно-иранские языковые отношения и глоттогенез славян. <- особено интересна предвид съпоставката с балтийския материал.

О. Трубачев. Из славяно-иранских лексических отношений.

и по тях да се прави някаква дискусия. а не да се пускат само обвинения из форума.

  • Потребител
Публикува (edited)

Ми просто се почва от очевидното, от тази тема е:

Кур –едно от основните български названия на пениса.

Индоирански паралели -санскритски gr-daā, протоиндоирански grda, авестийски gārād, съвр.персийски kēr, таджикски kir, пущунски ghīrrn, кюрдски сорани kêr, кюрдски курманджи kîr, xirr, белуджи kīr, kher, ker, кашмирски kir, kēr, kutsürü, урду kīr, ker, хинди katrā, непалски *kãro, цигански kar, kanro, .-пенис /L-IAIL/ В персийски khurosa, khurosak - lingula vulvæ при жената, препуциум при мъжа, кюрдски kîr, означава още екстаз, удоволствие. В албански kar – пенис, е българска заемка. Индоиранските примери са идентични с българската, /неславянска/ форма на въпросното понятие.

В осетински пенис е džыl, произлизащо от по-старото иронско gyl, gil, а в дигорски се е запазила старата форма – gеl. Като се има под внимание, правилото че в осетински в протоиранските думи, звука “р” преминава в осетински като “л”, то gyl, gil, gеl отразява общоиранското kir/kēr. Откриваме също, сходни санскритски аналози gula, golaka и персийски сhal, chillā, – пенис. Дори в лапландски karras е едно от названията на пениса. /UE/ В дравидските езици *kur – мъжко теченце или жребче.

Обикновенно българското название на penis се свързва със старобългарското коуръ – петел. Само че освен в български и сръбски, не се среща в другите славянски езици, освен по-далечното и смислово по-различно, руски курок, полско kurok – негоден петел, кокошкоподобен, в български курек – кастриран петел или друго мъжко животно, мъж с един тестис, полово негоден. /СМ-ИС,стр.67/,/ХХ-ГСРВ-БД-ІХ,стр.272/ Виж също българската диалектна дума карлуване – coitus при домашни птици, кокошки. А във Врачанско керлувам означава подигравам се с някого /аналог.по значение е съвр. ебавам се с някого, т.е. подигравам му се/. /ХХ-РГРВ-БД-ІХ,стр.265/ В миналото също е бил повдиган въпроса за евентуален ирански произход на даденото понятие /Известия на Народния етнографски музей ІV-1924 г. кн.1-2, стр.33-36/, но са отхвърлени от Ст.Младенов който го смята за славянско, производно на коуръ – петел. /ВГ-БЕО,стр.6/ В кар-луване и кер-лувам, откриваме изходния индоирански корен *kar-/*ker- penis.

Хуй -общославянското понятие за пенис - *huj, Може да се свърже с посоченото от Покорни общоиндоевропейско *g`heu, *g`hњi – скриващ се, изчезващ, влизащ-излизащ. /P-IEW/

Пичка – българско неславянско название на vulva. Ст.Младенов посочва че в албански piči – vulva e чисто българска заемка, докато аналогичното piδ-i е по-стара, трако-дарданска дума, обща по произход със общославянското pizda и балтийските аналози. /СМ-ИС,стр.46/ В унгарски pina, picsa – vulva, са български заемки. Индоирански етимологични паралели - осетински bыjkk, bыjččы, кюрдски beshêki, пущунски bughz, санскритски vizikha, хинди-урду *pucca, bhūsī, pushpa-вагина Източнокавсказки паралели-в табарсарански bici, бежитски puce, рутулски bic, лезгенски pič – вагина/YE/ – вагина

Дравидски *poč, pōs – вагина

В. Старостин посочва ностратическото *p`vjc`v˜č- вулва, дори с предностратически паралели във берберското *buč, америндското /индианското/ *peс(u), *pet(u), шона (Мозамбик) bеčе – вагина. /IEE/ Виждаме че българската дума е от ясен източноирански произход с точна осетинска аналогия.

Путка – широко разпространени неславянски българско название на вагината. В БЕР се правят аналогии с латински език и производните му романски езици, където названия като puta, putana, putein означава жена с леко, срамно поведение. Всички те произлизат от латинското pudens – срамен, залегнало в медицинската анатомична терминология: os pudens – срамна кост, regio pudendis – срамна област, nervus pudendus – срамен нерв и пр. Българската дума няма съответните славянски аналогии. Опитите да се търсят аналогии на българското понятие с названия на домашни птици, посочени от БЕР са крайно съмнителни. Даденият пример с руското путька – пуйка, е съмнително, тъй като пуйката идва в Европа от Америка едва след 16-17 в. и понятието изобщо не е древно. Много по-разпространено название на пуйката в руски е индюк, т.е. птица дошла от Индия, първоначално европейците са възприемали Америка като част от Индия. За путька Фасмер посочва значение „индюшка”, в тверския диалект (Даль). Сходно в сърбохърватски пућак, род.п. пућка - „индюк” т.е. българското пуяк, пуйка, словенски puta - квачка, putan – птичи зоб, чешки рutа, putka – квачка, мътеща кокошка. Географското распро¬странение на думата прави съмнитилен общославянския и произход, свързан с настъпила репозиция на гласните от изходното ръtiса (птица) и връзката с родственото литовско раutаs - яйце (Ильинский). По-вероятно е заимстване от немското Putthahn, Putthenne, Pute – пуяк, пуйка (Штрекел), което обяснява навлизане на думата през влизащите в Австрийската империя, западнославянски езици, чешки и словенски, където пръвоначално думата е означавала и кокошка. Виж и аналогичното българско фитка, фиток, фит, аналогично на немските форми. Още повече, че названията на частите на тялото и особено репродуктивните органи, предмет на специална почит, във всички древни, палеолитни човешки общества, с хилядолетия, предхождат опитомяването на домашните птици. Тези понятия са твърде архаични във всички езици и е логично да се мисли, че това не може да е сравнително късна латинска заемка от романизираното тракийско антично население. При условие че траките едва ли са имали точно така звучаща дума. Вероятно е бил сходна със съвр.албанско piδi – вагина. Освен това нейната употреба /на путка/ е много по-широко застъпено сред всички български диалекти, отколкото славянския аналог /пизда/ и отсъства при съседните сърби, както и непозната за всички останали славянски езици. Ясно е, че понятието е дошло с езика на прабългарите. Етимологични паралели: Старостин въстановява протоиндоевропейското *p`aut, *pout – вагина, като го извежда от ностратическото *p`u[ṭ]`v – отвор, дупка, вагина.

Индоирански аналогии-ягнобски pūssa, хинди-урду *pucca, pushpa-phal, кашмирски pödā, pūkhürü, pōna, pōnuku, санскрит puttikā, пракрит puttara – вагина, в непалски откриваме ясен, още по-пряк паралел, идентичен с български, putko, puti, putu-вагина

Източнокавказки аналогии -чеченски, ингушки bud, лезгенски biṭi, цезки beṭi аварски buṭa, лакски, даргински puṭi – вагина. /S-YE/

Българската форма показма явен източен произход, с преки индо-източноирански корени.

Аз прибавих към това една дума с три букви, която изглежда сродна със санскритската "гуда" (анус).

(Съжалявам, ако нещо ... :unsure::biggrin: - само заради наУката!).

Редактирано от каскадьора
Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!