Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Глобален Модератор
Публикувано
  Armand O said:
В арменските хроники, където е описан града на хуните Варачан(б-р-н-дж-р, Бърънджър), се описва жертвен ритуал към божеството Тенгрикан-Аспандиат, при който в жертва се принасят коне. Самата дума Аспандиат в буквален превод от староперсийски или авестийски език означава Кон Давам, тоест Жертвам Кон (Тенгрикан-Аспандиат = ДингирКан-АспанДиат = БогИзбра – КонДавам = Бог Избра Кон да Жертваме). Думите Aspan-diat и Aspa-ruh поставени една до друга и погледнати от гледна точка на религиозните жертвоприношения на коне, са свързани.

Всъщност - цяла поредица грешки! Няма никаква връзка между Тенгрикан и Аспандиат. Няма никакъв град на хуните Варачан в арменските хроники. Подобен топоним са имали кавказките албанци, ахванци..., но няма нищо общо с него, защото те са в Задкавказието! Пехлевийското Аспандиат, Спандиат е производно на иранско-персийското Спандарат и означава Свети дар, Светодар!!! Изкуствено получаваните и нагласявани обяснения, претендиращи да имат нещо общо с научната етимология, трябва поне да съответстват на принципите на общата лингвистична антропонимия. Къде сте чували за лично име "Давам кон"?! Дори да беше от племето Мбвана-балуби щеше да звучи поне като "Даващият кон" или нещо поне малко от малко по-правдоподобно! Най-много ми харесва например Тан-Нак-Ра, защото ми звучи като в онзи виц за текезесето дето го кръстили "Лопе де Вега" и когато от ЦК на БКП спешно им изпратили "терминатори", нашичките обяснили, че не знаят нищо за Лопе де Вега, но им звучало някакси като "Е.ало си е майката"! :crazy_pilot:

АРМАНДОДАТ ( :) ), имам едно въпросче. След като твърдиш, че "пехлевийското Аспандиат, Спандиат е производно на иранско-персийското Спандарат и означава Свети дар, Светодар", как ще обясниш тогава формата Исфендиар? И откъде по дяволите се е пръкнало това начално А- в Аспандиат и началното И- в Исфендиар, след като твърдиш, че правилната изходна форма била Спандарат?

  • Потребител
Публикувано
  Aspandiat said:
След като твърдиш, че "пехлевийското Аспандиат...

След като се отвори темата за “Пехлави”, това от “Ашхарацуйц” вярно ли е:

АНАНИЯ ШИРАКАЦИ или МОВСЕС ХОРЕНАЦИ, VII в.

Арменска география "АШХАРАЦУЙЦ"

“Сам той се отправил в Балх /6/, утвърдил там своя престол и царувал 53 години. Затова потомците му били наречени Пахлави /7/, както и потомците на брат му Вахаршак по име на един от дедите са наречени Аршакуни”.

Балх - Пахл/ави/

И има ли връзка с темата?

Публикувано

Уважаеми makebulgar, помолих те за твоята аргументация, а не за английския коментар. Сега ще те помоля да сравниш последния с текста, който колегата Aspandiat така любезно ни предостави, за да се убедиш как на практика работи ”разваленият телефон”. Аз можех да пусна рускоезичния превод, но вече няма смисъл – изводите сами се набиват в очи. Коментаторът произволно създава Тенгрикан и твърди, че Каланкатваци (Дасхуранци) е писал, че и на персийския ”бог” са били извършвани жертвоприношения с печени коне. Това, че историографът е направил някакво сравнение между някакъв бог на ”хоните” и някакъв персийския ”бог” Аспандиат, не ни дава основания за подобни произволни обобщения. Дори не е ясна основата на сравнение, а да не говорим, че арменският хронист описва севернокавказки конгломерат от етноси, който определя като ”хони” . В преведения тест има един доста по-важен факт за българската история, отколкото илюзията, че описвал прабългари, и това е личността и делото на еп. Исраел, но ще спра дотук. Aspandiat-e, не ми е много ясно защо ми изопачаваш ника, но като на приятел да ти отговоря на въпроса. Че за такива ”справки” не се ли плащаше? :post-20645-1121105496: Иначе книгите са тук зад гърба ми, но от 10-15 г. аз и вестник дори рядко съм чел – само на монитора. Хайде, да не те мъча – Основы иранского языкознания. Среднеиранские языки (под ред. Агаев, Боголюбов, Расторгуева, М. , 1981). Та там има партянски (партийски), согдийски, хотаносакски и бактрийски със своите фонетични особености. Лично аз обаче повече бих се доверил на Храч Ачарян и неговия моноготомен речник. Въпросът на Иванко Тертер изглежда малко неясен, защото не намерих пасажа в източника, ако е от ”Ашхархацуйц”. Ако става дума за партите (партийците), то – Да, династията Пахлеви (арм. Партев, кавк. абл. Партав) са от Балх и техен клон са Аршакуни (Аршакидите). Изчезват за няколко века след V в. и после "възкръсват" - първо през Х век, а после и през ХІХ в. в Иран. Фонетичните промени Б-П и метатезата – ХЛ-ЛХ са обичайни и обясними, но в действителност не виждам връзка с темата. Последната ”хипотеза” на makebulgar ще я приема като шега или закачка, но нека все пак да потърсим жертвоприношения на прасенца – някак по ми лягат! :drinks_cheers:

  • Потребител
Публикувано
  Armand O said:
Въпросът на Иванко Тертер изглежда малко неясен, защото не намерих пасажа в източника, ако е от ”Ашхархацуйц”.

"...Сам он отправился в Бахл [6], утвердил /там/ свой престол /и царствовал/ 53 года. Поэтому потомки его были названы Пахлавами [7], как и потомки брата его Вахаршака по имени предка названы Аршакуни".

М о в с е с Х о р е н а ц и

Книга II, Глава 68.

http://www.kroraina.com/armen_ca/teksty_1.html

  • Потребител
Публикувано
  makebulgar said:
Може и Спандиат да е, но в такъв случай имаме Спан - Куче, тоест КучеДавам, а знаем че българите и кучета са жертвали.

----------------

не е Спан а Аспан-диат, от аспа - кон и дес - бог! В ср.Азия деси - идол, изображение на бог, идва от авест. даксина - даващ, даващ блага.

  • Потребител
Публикувано

.......... а да не говорим, че арменският хронист описва севернокавказки конгломерат от етноси, който определя като ”хони” .............. Напротив от текста на "Историята на страната Алуанк" е ясно че Каганкатваци е писал за савирите, условно предците на съвр.чуваши! Самите савири са смес от източни иранци, угри и езикови "алтайци".

Идват в Кавказ от Согдиана в 463 г., част от тях са наречини саварти-асфали от К.Багрянородни който ги смята за част от маджарите, преселили се до границите на Персия. Част от савирите останали в Ср.Азия се вливат в ефталитите. Заселват се в Сев.Индия - там са известни като саувири!

  • Потребител
Публикувано
  makebulgar said:
Може и Спандиат да е, но в такъв случай имаме Спан - Куче, тоест КучеДавам, а знаем че българите и кучета са жертвали.

Здрасти!

Има ли някъде информация защо, с каква цел се е вършело това?

:read::book: ?

  • Глобален Модератор
Публикувано
  Armand O said:
..........Аршакуни (Аршакидите). Изчезват за няколко века след V в. и после "възкръсват" - първо през Х век, а после и през ХІХ в. в Иран....

Армандо, да не би да имаш предвид писанията на Багренородни, твърдящ, че дядо му бил от Аршакидите, защото му било неудобно от факта, че основателят на Македонската династия почнал кариерата си като прост коняр, а след това прогресирал, когато Михаил ІІІ почнал да му се радва анално?

  • Глобален Модератор
Публикувано
  Караконджур said:

----------------

не е Спан а Аспан-диат, от аспа - кон и дес - бог! В ср.Азия деси - идол, изображение на бог, идва от авест. даксина - даващ, даващ блага.

Авест. даксина(х) значи "десен", ако не се лъжа.

  • Потребители
Публикувано
  Aspandiat said:

Авест. даксина(х) значи "десен", ако не се лъжа.

Деси - има ли няква арийска връзка - Деос - Зевс - Дио ???

Имаме днешно българско име - Десислава.

Същевременно то е похристиянчено , има се впредвид - Божия слава, в християнския контекст и именниците празнуват на 6-ти август- Преображение Господне, когато Иисус е показал Божествената Си слава пред учениците.

  • Потребител
Публикувано
  Armand O said:
Уважаеми makebulgar, помолих те за твоята аргументация, а не за английския коментар. Сега ще те помоля да сравниш последния с текста, който колегата Aspandiat така любезно ни предостави, за да се убедиш как на практика работи ”разваленият телефон”. Аз можех да пусна рускоезичния превод, но вече няма смисъл – изводите сами се набиват в очи. Коментаторът произволно създава Тенгрикан и твърди, че Каланкатваци (Дасхуранци) е писал, че и на персийския ”бог” са били извършвани жертвоприношения с печени коне. Това, че историографът е направил някакво сравнение между някакъв бог на ”хоните” и някакъв персийския ”бог” Аспандиат, не ни дава основания за подобни произволни обобщения. Дори не е ясна основата на сравнение, а да не говорим, че арменският хронист описва севернокавказки конгломерат от етноси, който определя като ”хони” . В преведения тест има един доста по-важен факт за българската история, отколкото илюзията, че описвал прабългари, и това е личността и делото на еп. Исраел, но ще спра дотук. Aspandiat-e, не ми е много ясно защо ми изопачаваш ника, но като на приятел да ти отговоря на въпроса. Че за такива ”справки” не се ли плащаше? :post-20645-1121105496: Иначе книгите са тук зад гърба ми, но от 10-15 г. аз и вестник дори рядко съм чел – само на монитора. Хайде, да не те мъча – Основы иранского языкознания. Среднеиранские языки (под ред. Агаев, Боголюбов, Расторгуева, М. , 1981). Та там има партянски (партийски), согдийски, хотаносакски и бактрийски със своите фонетични особености. Лично аз обаче повече бих се доверил на Храч Ачарян и неговия моноготомен речник. Въпросът на Иванко Тертер изглежда малко неясен, защото не намерих пасажа в източника, ако е от ”Ашхархацуйц”. Ако става дума за партите (партийците), то – Да, династията Пахлеви (арм. Партев, кавк. абл. Партав) са от Балх и техен клон са Аршакуни (Аршакидите). Изчезват за няколко века след V в. и после "възкръсват" - първо през Х век, а после и през ХІХ в. в Иран. Фонетичните промени Б-П и метатезата – ХЛ-ЛХ са обичайни и обясними, но в действителност не виждам връзка с темата. Последната ”хипотеза” на makebulgar ще я приема като шега или закачка, но нека все пак да потърсим жертвоприношения на прасенца – някак по ми лягат! :drinks_cheers:

Дали името на бога е било Тенгрихан или това са били някакви думи на съответния език кой може да каже? Но щом се споменава за персите и начина по който го наричат те, значи и те са намесени или поне автора е чел персийски източници.

Епископ Израел се е опитал да премахне езичеството, като проповядвал християнство и вероятно и юдаизъм, но не това е най важното, а са по важни идолите които са почитали българите и останалите дървопоклонници! В Джагфар Тарихи идола го наричат Бу Терек!!!

  • Потребител
Публикувано
  Skubi said:

Здрасти!

Има ли някъде информация защо, с каква цел се е вършело това?

:read::book: ?

Ето две интересни неща -

Dog in Ancient Iran, by M. and T. P. Omidsâlâr

Dog in Zoroastrianism, by Prof. M. Boyce

До днес сме запазили един обичай - Бесене на кучето, или Люлеене на кучето, който се извършва на Песи понеделник. Приемаме, че е свързан с гонене на бяса от кучетата, но по-вероятно е това да е обичай създаден след приемането на християнството, когато са били забранени жертвоприношенията на кучета.

Публикувано
  Aspandiat said:

Армандо, да не би да имаш предвид писанията на Багренородни, твърдящ, че дядо му бил от Аршакидите, защото му било неудобно от факта, че основателят на Македонската династия почнал кариерата си като прост коняр, а след това прогресирал, когато Михаил ІІІ почнал да му се радва анално?

Цъ-цъ-цъ! Ако искаш да отворим темата другаде, но всъщност по й отива да е в други сайтове! Направи ли връзката еп.Исраел (и предходника му Григорий Партев - внука на св. Григорий Просветител) с онези шпиони? Потърси, ако искаш и тук - А. Акопян ” О хронологии последных события в ”Истории 684 года” в сб. ”Кавказ и Византия”, вып. VІ, Ереван, 1988 г.

  • Потребител
Публикувано
  Aspandiat said:

Авест. даксина(х) значи "десен", ако не се лъжа.

---------------

Точно така, десен и десница - ръка имат също еднакъв произход и в индоиранските езици, корен дас - давам!

  • Потребител
Публикувано
  Караконджур said:
Точно така, десен и десница - ръка имат също еднакъв произход и в индоиранските езици, корен дас - давам!

Сега вече ми е ясна етимологията на известното племе даскане рома. "Дас" - дясно, "кане" - от титлата "кана", "рома" - ромеи, т.е. това са ромеи, които били в състава на дясната част на Крумовия саракт. :)

  • Потребител
Публикувано
  makebulgar said:

Ето две интересни неща -

Dog in Ancient Iran, by M. and T. P. Omidsâlâr

Dog in Zoroastrianism, by Prof. M. Boyce

До днес сме запазили един обичай - Бесене на кучето, или Люлеене на кучето, който се извършва на Песи понеделник. Приемаме, че е свързан с гонене на бяса от кучетата, но по-вероятно е това да е обичай създаден след приемането на християнството, когато са били забранени жертвоприношенията на кучета.

Даже има запазен обичай да се яде куче - ако си спомняте репортажа на иначе тъпата Нова телевизия в с.Мугла Смолянско.

За мен произходът е твърде древен, има го още при юечжите, за което дават мъгливи представи китайските хроники, че почитали кучето, тъй като юбогът на племената "ди" можел да се превръща в куче!

  • Потребители
Публикувано
  Ka40 said:

Сега вече ми е ясна етимологията на известното племе даскане рома. "Дас" - дясно, "кане" - от титлата "кана", "рома" - ромеи, т.е. това са ромеи, които били в състава на дясната част на Крумовия саракт. :)

"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

  • Потребител
Публикувано
  Караконджур said:

Даже има запазен обичай да се яде куче - ако си спомняте репортажа на иначе тъпата Нова телевизия в с.Мугла Смолянско.

За мен произходът е твърде древен, има го още при юечжите, за което дават мъгливи представи китайските хроники, че почитали кучето, тъй като юбогът на племената "ди" можел да се превръща в куче!

Въпросният обичай - яденето на кучета, е разпространен и сред виетнамците, но дали е свързан с вякакви религиозни вярвания или е породен от чисто кулинарни подбуди е въпрос, който все още не е подобаващо изследван от българската историография. :bigwink:

  • Потребител
Публикувано
  nik1 said:

"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

Мисля, че е крайно време да престанеш да робуваш на казионни исторически тези. :)

  • Потребител
Публикувано

"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

А защо е така, защото индоарийте са наричали с названитео дас - южен (но и десен) заварените враждебни дравидски племена, затова названието десен-южен получава и второстепенно название враг, южните дравидски племена са врагове!

  • Потребител
Публикувано
  Караконджур said:
"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

А защо е така, защото индоарийте са наричали с названитео дас - южен (но и десен) заварените враждебни дравидски племена, затова названието десен-южен получава и второстепенно название враг, южните дравидски племена са врагове!

Айде сега ром(е)ите били цигани! Бива ли такова нещо! В Пловдив една от ром(ей)ските махали е разположена непосредствено върху най-представителната част на римския град - 100% поселищен континюитет. Разбирам че потомците на разните варварски народи изпитваме дива ненавист към ромеите, ама да ги наричаме цигани - това е вече много :(

  • Глобален Модератор
Публикувано
  Ka40 said:
Айде сега ром(е)ите били цигани! Бива ли такова нещо! В Пловдив една от ром(ей)ските махали е разположена непосредствено върху най-представителната част на римския град - 100% поселищен континюитет. Разбирам че потомците на разните варварски народи изпитваме дива ненавист към ромеите, ама да ги наричаме цигани - това е вече много :(

... циганско. :bigwink:

  • Потребител
Публикувано
  Last roman said:

... циганско. :bigwink:

... ромско :biggrin:

Ясно е, че "егюпците" идват на Балканите през Крит и Романия, в този смисъл изхождащи от Рома/ния/ към Балканите са "Роми". Може и те така да са се назовали в знак на гордост с "рома"/нския/ си произход, което продължава и досега да е тяхното официално име. Говорим за периода на късна Рома/ния/ все пак.

  • Потребител
Публикувано
  Ka40 said:

Въпросният обичай - яденето на кучета, е разпространен и сред виетнамците, но дали е свързан с вякакви религиозни вярвания или е породен от чисто кулинарни подбуди е въпрос, който все още не е подобаващо изследван от българската историография. :bigwink:

Здрасти!

Колкото аз знам по този въпрос е, че и днес се употребява в унгарският изразът "богът на кучето". това се казва обикновенно при несполука на нещо или караница с някого. Силно емоционално изражение.

При древните е било в обичай, че ако имало нещо важно, наем или друго задължение между двама мъже отиват заколват едно куче и го погребват ритуално. И там над гробът на кучето става обещанието с определена дата. Кучето като верен слуга на човека занася това обещание отвъд другия свят така прадедите стават също свидетели. На определеният ден се връщат и се костатират, че дългът е изпълнен или не.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.