Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Новия пилотируем кораб за многократно използване на "НАСА" - "Орион" , ще бъде проектиран и построен от Lockheed Martin . Кораба се разработва в рамките на програмата " СЪЗВЕЗДИЕ " - за пилотируем кораб до Луната и поддръжка на мисии до Марс. В търга за поръчката са учавствали още Northrop Grumman и Boeing.

156323main_Orion_lunar_orbit_300.jpg123120main_Orion_with_LSAM_300.jpg

Ракетата носител ще е "Арес-1". "Орион" ще е с диаметър 5М и маса 25т. Формата е подобна на кораба "Аполо", но е 2,5 пъти по-голям от него.

Изт. : http://www.nasa.gov/mission_pages/constell...n_contract.html

Интересно, какво стана с най-мощната ракета в света - "Енергия" (За сведение "Енергия" с "Буран" отгоре, можеше да изведе в околоземна орбита 100т. а американския "Шатъл" максимум 20т.

"Енергия" има собствени двигатели, и може да лети самостоятелно, за разлика от американската система.)

mtkkman.gif

  • Потребител
Публикува

MM250 wbg-science

Енергия си стои и нищо не прави - няма товари за нея. Единствената завършена Буран беше унищожена преди няколко години, когато върху нея се срути покрива на хангара й. Освен това Буран можеше да изведе не 100, а ~30 тона в ниска земна орбита - около 5-10 тона повече от STS (американската) совалка. Буран никога няма да лети отново, а най-вероятно и Енергия. Бустерите на Енергия - украинските ракети Зенит и до ден днешен се използват доста успешно като единични ракети и са собственост на международната компания SeaLaunch, в която Боинг има най-голям дял.

  • Потребител
Публикува

За "Буран" нещата са ясни, но за "Енергия" :

Уикипедия:

"Енергия" (на руски Энергия) е ракета-носител, разработена в СССР от конструкторското бюро Енергия с цел изстрелване на тежки товари в ниска околоземна орбита както и за изстрелване на совалката Буран. Първата конструкция има възмножност за изстрелване на 100 тона, а за бъдещите варианти са били планирани до 175 тона, повече дори от американската Сатурн 5. "

И още :

Благодаря своей компоновке РН "Энергия" является универсальной и способна выводить на околоземные орбиты полезную нагрузку массой более 100 т как в виде многоразового орбитального корабля (ОК), так и в виде самостоятельных крупногабаритных космических аппаратов (КА). В этом заключается принципиальное отличие РН "Энергия" от американской системы "Space Shuttle", силовой основой которой является не центральный ракетный блок, а бездвигательный подвесной топливный отсек; поэтому "Space Shuttle" не может летать без орбитального корабля .

А с помоща на допълнителна 3-та степен (В качестве третьей ступени предполагалось использовать разгонные ракетные блоки "Смерч" и "Везувий") , тази ракета "Енергия" може да изпрати товар от 28т до Венера или Марс, или 32т до Луната . Были разработаны проекты использования "Энергии" для запусков КА массой 5-6 т к Юпитеру и Солнцу. Плюс това е сравнително по безопасна - няма твърдотопливни ускорители.

Та просто се чудя, защо не е включена в някоя от споменатите космически програми. :)

  • Потребител
Публикува

Объркал си се. Чети по-внимателно! Ракетата Енергия може да изстреля 100 тона, а не совалката Буран.

Максималното общо тегло на Буран е 105 тона, максималното тегло на товара е 30 тона, теглото при приземяване на совалката е 82-87 тона, а максималния товар за връщане е 15-20 тона.

За сравнение ето данните на STS совалка:

Изстрелване на космически апарат: 28 тона

Научна или технологична платформа: 27,6 тона

Мисия до МКС: 18,3 тона

Излиза, че Буран би имала 6% по-голяма товароподемност от STS совалка. А относно Енергия тя има различни версии, като има една теоритична, която би могла да изведе 180 тона в НЗО. Но както и да е - и Буран и Енергия са си изпели песента, а и STS е по края.

  • Потребител
Публикува

Та просто се чудя, защо не е включена в някоя от споменатите космически програми. :)

Всички се чудим :post-20645-1121105496: .

Въпрос на кинти е. Енергия е прекалено скъпа, а и няма чак толкова тежки товари, които да я направят рентабилна.

  • Потребител
Публикува

Товар, тежащ 100 тона би струвал доста милярди. МКС ще тежи ~400 тона и ще струва $150 милярда когато я завършат. Обикновено един тежък геостационарен сателит (~5 тона) струва над половин милярд долара. De facto един 100-тонен сателит/космически апарат би струвал ~10 милярда - това е повече от целия бюджет на Роскосмос за 10 години. Както вече казах по-горе, за Енергия няма товари и няма да има в близките десетилетия.

  • Потребител
Публикува

Spirit чети внимателно! :

За "Буран" нещата са ясни, но за "Енергия" : Тоест, там говоря само за "Енергия" !!!!

Освен това, има разработен вариант на "Енергия" с полезен товар 200т!

Айде сега извади калкулатора и сметни пак ( макар че мен Буран не ме интересува, пък и не само мен ).

Товар, тежащ 100 тона би струвал доста милярди. МКС ще тежи ~400 тона и ще струва $150 милярда когато я завършат. Обикновено един тежък геостационарен сателит (~5 тона) струва над половин милярд долара. De facto един 100-тонен сателит/космически апарат би струвал ~10 милярда - това е повече от целия бюджет на Роскосмос за 10 години. Както вече казах по-горе, за Енергия няма товари и няма да има в близките десетилетия.

След края на програмата "междузвездни игри", смисъла на тая ракета ,според мен остава не в тежки сателити на ниската орбита, а в муждупланетните полети(с и без хора). Това и писах по-горе. Просто има готова ракета носител, която би могла да се ползва не само от руснаци ,( на фона на намеренията за сътрудничество и новите космически проекти).

Например, тук май пише нещо по-различно, или поне така ми се струва (не знам английски) :

nasaEng.jpghttp://k26.com/buran/Future/Mars/_energia_to_mars.html

  • Потребител
Публикува (edited)

Spirit чети внимателно! :

За "Буран" нещата са ясни, но за "Енергия" : Тоест, там говоря само за "Енергия" !!!!

Освен това, има разработен вариант на "Енергия" с полезен товар 200т!

Айде сега извади калкулатора и сметни пак .

А тогава в първия ти пост защо пишеш

(За сведение "Енергия" с "Буран" отгоре, можеше да изведе в околоземна орбита 100т. а американския "Шатъл" максимум 20т.

Т.е. искаш да кажеш, че като сложиш Буран върху Енергия можеш да изкараш още 100 тона в орбита. Освен това мисля, че е малко неуместно да сравняваш ракета (Енергия) със совалка (STS). Примерно можеш да сравняваш Енергия със Сатурн V, N-1, Арес V.

Искам да напомня, че това е тема "Бъдещи проекти", а не "Изоставени проекти". Колкото и да не им се иска на феновете на Буран и Енергия, те двете вече никога няма да летят. Русия разработва нова версия на ракетата Союз и чисто нова Ангара. Освен това разработват совалката Клипер и капсулата Союз 2, но на двете последни съдбата им не е ясна. Роскосмос няма намерение да съживява нито Буран, нито Енергия. Ако някой е чул подобни слухове от Роскосмос, нека да изкара плановете на яве и да каже и на нас, какво ще се прави.

След края на програмата "междузвездни игри", смисъла на тая ракета ,според мен остава не в тежки сателити на ниската орбита, а в муждупланетните полети(с и без хора). Това и писах по-горе. Просто има готова ракета носител, която би могла да се ползва не само от руснаци ,( на фона на намеренията за сътрудничество и новите космически проекти).

Че за какво са ти големи ракети? НАСА се опариха със Сатурн V и са на път да се опарят много сериозно и с Арес V. Арес V има товароподемност 125 тона до НЗО и струва $4 милярда в най-добрия случай, но прогнозите са $5 милярда. Сега да вземем на фокус Атлас V и Делта ІV - и двете машини могат да извеждат по ~25 тона до НЗО. В най-лошия случай едно такова изстрелване струва $400 милиона. Това означава, че 5 изстрелвания на Атлас/Делта биха стрували по-малко от $2 милиарда за същия товар. Компонентите на междупланетните модуле се скачват в НЗО - маневра, която е се владее почти до съвършенство.

Освен това тежките ракети не могат да се изстрелват много често - най-много два пъти годишно. При това положение целия обслужващ персонал - техници, инженери, работници в завода трябва да бъдат ангажирани само за 1-2 изстрелвания на година. Извода е, че те няма да са много компетентни, поради липсата на опит и неподнаване на ракетата. Освен това и самата ракета няма да бъде развивана много добре, понеже няма да има нужните летателни данни. Да не говорим за цялата инфраструктура, която трябва да се построи. А и тежките ракети не могат да се използват за комерсиални цели, понеже няма товари за тях. При използване на леки и сердно големи ракети частния сектор внася пари в проектите и има развитие. Не на последно място при евентуална загуба на тежка ракета с голям товар ще бъдат изгубени милярди долари. Представете си Арес V с лунен модул се проваля - $5 милярда за ракетата и още $2-3 за товара, общо $7-8 милярда на вятъра :doh:

Ако се изгуби ракета като Атлас V с товара не би струвало повече от $1,5-2 милярда. Сами си изберете кой вариянт е по-удобен и за предпочитане. Не случайно ЕСА разработва малката ракета Вега - вече е на мода да се изстрелват няколко микро сателита, вместо един голям - излиза по-тънко и по-сигурно. Тая година НАСА изстреля на два пъти микросателити с тестови цели и се очаква още един пуск. Ами вижте и разписанието на Роскосмос за тая година - няколко десетки, че дори и стотици микро сателита.

Забележете как всички големи ракети биват забравяни бързо: Сатурн V, N-1 и Енергия. От друга страна ракетите от средния клас процъфтяват: Атлас, Делта, Союз, Ариана. И ще продължават да процъфтяват.

Редактирано от Spirit
  • Потребител
Публикува

:partytime2:

P.S. :puke::pain:

Исках да кажа, че щом Енергия не е в играта, въпреки че е много сполучлива, трябва да има причина за това.

Няма смисъл да копуваш друетажен автобус ако по линията, която ще обслужваш, пътуват 10 човека дневно. Няма пазар за такива големи ракети, а и още никой не се е грабнал да ходи до Марс.

  • Потребител
Публикува

Добре, за сега съм съгласен, съвременния комерчески космос изглежда заобикаля големите мастодонти,Но ще видим "живия" живот какво ще ни предложи по нататък. Особенно ако приказките за Марс от някои държави, не се окожат сапунени мехури.

А като стана дума за Роскоскос, какво мислите за заявлението на руснаците, че след 2015 година ще започнат да строят "МИР 2". Чудя се дали това не е просто демонстрация пред американците - явно между тях нещата хич не вървят в последно време. Например "Локхийд заяви, че приключва договора си с Хруничев Ентърпрайз". "Боинг май засега остава в Sea Launch " (засега)

Зам.шефа на Роскосмос - Виталий Давыдов :

После 2015 года эксплуатация МКС будет завершена и будет создана новая космическая станция. Это необходимо, в частности, потому, что с МКС мы можем наблюдать менее 10% территории России, а с помощью новой станции зона охвата будет увеличена в десятки раз", - сказал Давыдов, выступая на пятом Международном аэрокосмическом конгрессе в Москве.
  • Потребител
Публикува

Нормално е Роскосмос да си построят Мир 2. Всеки би постъпил така на тяхно място. Освен, че те трябва да решават проблемите и на американците, вторите на всичко отгоре се правят на голямата работа :doh: Освен това в сегашното положение МКС не предоставя много възможности на руснаците. Това сме го дъвкали и другаде. Също сме обсъждали и разделянето на ILS, както и перспективите пред SeaLaunch.

  • Потребител
Публикува

Локхийд Мартин вече построиха тестово копие на корпуса на Орион. Заедно с тва, което НАСА построиха преди време ще бъдат очертани крайните линии на апарата. Ето малко снимки:

post-763-1159355990_thumb.jpg post-763-1159356001_thumb.jpg post-763-1159356023_thumb.jpg post-763-1159356012_thumb.jpg

  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Публикува

Днес се сетих, че имам една графика с бъдещите изследователски мисии на НАСА и ракетите, на които ще бъдат изстреляни до 2010 година. Графиката е малко стара и някои дати бяха променени в последствие, но все пак можете да придобиете представа за бъдещите миисии и ракети.

Забележка: ST-5, STEREO, CALIPSO/CloudSat и New Horizons вече бяха изстреляни, а останалите мисии от 2006 година са преместени за 2007-а.

ELV.pdf

  • Потребител
Публикува

Ха честито :balloons: Имаме си нова "птичка", която ще лети по-скоро от който и да е проект :)): ВВС на САЩ ще построи тестово орбитално превозно средство!

Има нов, военен живот в проекта на НАСА Х-37. ВВС на САЩ съобщи, че ще разработва орбитално превозно средство (OTV) на базата на Х-37. ВВС решиха да продължат разработката и тестовете на космическият апарат, който наподобява совалката. Боинг е изпълнител на проекта OTV, а целта на превозното средство е да тества комопонентите, нужни за създаване на орбитален самолет. Само по себе си OTV е орбитален самолет :)

x37123.jpgOSP3.jpg

Първият полет на OTV е насрочен за 2008 година. Апарата ще бъде изстрелян на ракета Атлас V в конфигурация 501. OTV е първото превозно средство след совалката, което може да връща експерименти на Земята за допълнителен анализ. Първият полет на X-37B ще демонстрира навигационни системи, системи за маневриране, термоизолация и автоматично кацане. X-37B ще тества нов вид улекотена синтетична термозащита, подобна на тази на совалката, но по-добра. X-37B ще каца във ВВС базата Вандерберг или Едуардос.

Освен за тестове, OTV би могло да се използва и за връщане на скъпи военни сателити. Теглото на орбиталният самолет при излитане е 6120 кг, при кацане 3400 кг, а максималното тегло на върнатият товар е 225 кг.

x37-pix1.jpgX-37.jpg

  • Потребител
Публикува

Ура!!! Страхотна новина! Х-серията се завръща :punk::punk::punk:

Х от eXperimental, тази серия винаги ме е кефила. Самолети на ръба на технологиите, вдигащи летвата за всички останали., все пак Х-1 е първият самолет покорил звуковата бариера, а с Х-15 е осъществен първият суборбитален полет.

Много от знанията получени при експериментите с Х-самолетите са допринесли за създаването на космическата совалка. Дори до 2001 година Х-33 и Х-34 се гласяха за наследници на совалката, но проектите бяха прекъснати поради капиталистически причини. Но изглежда Х-37 ще успее, жалко че е безпилотен и няма да е алтернатива на CEV.

Също концепцията на Х-38 се развива, един вид, но от Еврохпейската космическа агенция и Руснаците, но под името Клипер.

За мене, това е най-добрата конфигурация. Крилат апарат на върха на ракета, няма го проблема с отломките и термощита, като не се отива в миналото като при CEV. Схемата на Х-37 е много печеливша, въпреки, че до сега на всички тестови полети е имало издънки. Полетът от 10 Март тази година, е трябвало да бъде предаван на живо по НАСА ТВ, но камерите са показвали само обилен снеговалеж :w00t: , а при последния полет на 7 Април при кацането апарат е излязъл от пистата и е претърпял леки поражения... Рисковете на пълната автоматизация. :post-20645-1121105496:

X-37 до сега не е летял в крайата си конфигурация, всички прототипи само са били пускани да планират от борада на Б-52. Първият орбитален тест се планира за догодина. Дано го предават по НАСА ТВ, ще е много интересно!

Все пак американците не са полудели! Концепцията за космически самолет не е изоставена за сметка на тъпото CEV. :punk::punk::punk:

  • Потребител
Публикува

Х програмата беше страшна. Почти всички технологии, свързани със свръхзвуковите и суборбиталните апарати са били разработени благодарение на Х. Х-37 беше започнат от НАСА, но парите им свършиха. После DARPA взе проекта, но го изостави. Дано сега USAF да го завършат.

Оригиналните планове на НАСА от преди инцидента с Колумбия бяха совалката да бъде ъпгрейдната с по-мощни бустери и да се използва до 2020 година, а след това да влезне в употреба орбитален самолет, базиран на Х-самолет. Клипер си е чисто копие на оригиналния план на НАСА. От НАСА бяха решили да ползват Атлас V или подобна/ъпгрейдната версия за изстрелването на орбиталният самолет, но уви. Ето на първата картинка първоначалният замисъл на НАСА, а на втората много по-късният замисъл на Роскосмос:

LockheedMartin02.jpgsoyuzkliperhc0.jpg

  • Потребител
Публикува

Забравих да спомена за Шенжоу и останалите програми. В Китай започна сглобяването на Шенжоу 7 - третият пилотиран китайски космически апарат. През 2003 година първият китаец в космоса летя на Шенжоу 5, две години по-късно последва Шенжоу 6 с двама тайконавти на борда. Шенжоу 7 ще лети през 2008 година с трима тайконавти (най-вероятно от предните мисии), които ще извършат извън бордови дейности, познати още като "космически разходки". Китайците планират до 2010 година да са изстреляли и Шенжоу 8 и 9. Тяхната програма предвижда построяване на малка орбитална станция през следващото десетилетие и покоряване на Луната някъде към 2020-2022 година. Шенжоу 7:

shenzhou-art-bg.jpgshenzhou-astronaut-spacewalk-art-bg.jpg

Преди няколко дена индийските учени гласуваха разработката на пилотирана програма и си поставиха за цел покоряването на Луната някъде към 2020 година. Ако през януари догодина индийският парламент гласува утрояването на бюджета на ИСРО (ISRO е индийската космическа агенция), ще започне работата по нова ракета и капсула. Сегашните им ракети - GSLV и PSLV - не са достатъчно мощни и сигурни, за да поддържат пилотирана програма. Вече има предложения за нова версия на GSLV. Индия най-вероятно, както и Китай, ще закупи технологии от Русия за своите капсули и по този начин ще навакса и ще пропусне цялата Восток/Восход/Мъркюри епоха.

Държа да отбележа, че през 2007/2008 година и Индия и Китай ще изпратят научни орбитални апарати на Луната. Индийският се казва Шандраян (по името на големият индийски астрофизик). Японците също не изостават. Тяхната лунна сонда SELENE ще лети през 2007 година. Японският апарат ще е лети в полярна орбита около Луната на 100 км височина и ще има два по-малки сателита, които ще служат предимно за телекомуникации. Пък японският LUNAR-A ще изстреля сонди, подобни на куршуми в лунната скала, в които ще има сейзмометри. На снимките от ляво на дясно Шандраян, SELENE и LUNAR-A:

miss-chandrayaan.gifmiss-selene.gifmiss-lunar-a.gif

Покрай японският HTV няма нищо ново, но пък подготовката на ATV за първият му полет през май 2007 година върви с пълна пара. Преди около 3 седмици беше тествана системата за скачане на капсулата със станцията и всичко мина много добре. В началото на следващата година първото ATV - Жул Верн - ще бъде транспортирано до Френска Гвиана, където ще бъде интегриран с ракетата Ариана 5 и ще бъде изстрелян до МКС от космодрума Куру.

При американците няма нищо ново - разработката на Орион и Арес І продължава. За Арес І става все по-зле. С всеки изминал стадий на разработка пройзводителността му пада и много скоро НАСА може да се откаже от този замисъл. Тогава единственият избор на агенцията ще бъде да започне разработката на нова ракета или да използва EELV ракета - Атлас V или Делта ІV - което е по-малко вероятно. Първият тестов полет на първата степен на Арес І е насрочен за 2009 година, след който ще последват още 3 тестови полета на петсегментния бустер.

  • Потребител
Публикува

Хах, какво става днес? Тъкмо пуснах предното съобщение и разбрах, че Роскосмос и Енергия са подписали договор за разработката на MLM - руският Многоцелеви лабораторен модул за МКС. МЛМ ще лъде изстрелян през 2009 година на борда на ракета Протон заедно с европейската роботизирана ръка ERA. Ето няколко графики, които изтекоха от Роскосмос и Енергия:

post-763-1164475561_thumb.jpg post-763-1164475581_thumb.jpg post-763-1164475602_thumb.jpg

ПП В момента Китай и Мексико се състезават кой ще построи най-големият радиотелескоп на света. Същевременно американците съобщиха, че ще закриват Аресибо, който за момента води класацията :(

  • Потребител
Публикува
Същевременно американците съобщиха, че ще закриват Аресибо, който за момента води класацията :(

И аз го чух, по-голяма простотия не се е чувала! Най-малкото SETI@home губи инструмента си, и което ме интересува повече, астрономите губят едно много мощно ухо. :vertag: Може зад товва да стоят политически причини. :vertag::vertag:

  • Потребител
Публикува

Хах, руснаците щели да правят ултравиолетов вариант на телескопа Хабъл :

Российские ученые в кооперации с коллегами из Германии, Великобритании, Китая и Испании поставили задачу построить подобный телескоп - "Спектр-ультрафиолет", превосходящий телескоп Хаббла по некоторым характеристикам.

Об этом заявил во вторник на пресс-конференции директор Института астрономии РАН Борис Шустов.

Телескоп с диаметром антенны 170 см предназначен для работы в ультрафиолетовом спектре и будет направлен на изучение строения Вселенной.

Кроме проекта "Спектр-ультрафиолет", в рамках Федеральной космической программы 2006-2012 годов предполагается осуществить еще два крупных проекта - запуск телескопов, работающих в других диапазонах: "Спектр-Радиострон" и "Спектр Рентген-гамма". ....

http://www.cnews.ru/news/line/index.shtml?2006/11/22/218137

Някой чувал ли е за такова нещо.

  • Потребител
Публикува

Мисля, че до сега не съм го чувал. Това, което на последък много ме радва е завръщането на руската космическа научна програма - вече се проектират две сонди - едната до Марс, а другата до Венера. Добре е, че строят и орбитален телескоп. Ултравиолетовият спектър определено не е любимия на учените. Имаме всевъзможни големи орбитални телескопи, но няма нищо сериозно, когато стане дума за ултравиолетова радиация. Това е в части защото Хъбъл и Шандра покриват някаква част от ултравиолетовия спектър, но все пак до сега човечеството не е виждал голям ултравиолетов телескоп. Thumbs up за руснаците :good:

BTW Днес се чу, че индийците планират да пратят космически апарат на Марс през 2013 година :)

  • Администратор
Публикува

Абе то така като гледам доста са се амбицирали всички и преди човек да стъпи на друга планета доста „корабчета” ще се съберат на Марс…

Нека – поне ние да видим някое велико постижение!

  • Потребител
Публикува

Ами в момента имаме 5-6 апарата на Марс и НАСА планира да прати още 9 машини до към 2020 година. Руснаците имат планирана поне една мисия и европейците имат планирана поне една мисия. Сега и Индия. Сигурен съм, че Китай и Япония няма останат по-назад.

А на следващият апарат, който ще лети до Марс догодина (Феникс) ще има мини DVD с имената на всички, които се регистрират ето тук :) Дори ще ви издадат сертификат. Крайният срок е 1 февруари 2007 година. Изпратете името си до марс!

  • Потребител
Публикува

Индийската преса съобщи, че Индия планира да построи голям слънчев телескоп в транс-Хималайската област, което ще направи Индия първата азиатска държава, собственик на подобна обсерватория. Телескопа ще има апертура 1,5 метра, а частите му ще бъдат построени в САЩ и Германия за пет години.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!