Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Прочетох пак в същата книжка, от която пуснах темата за населението на България, че през 528 година прабългарският вожд Грод отива във Византия. Но според книгата кръстник на Грод е самият император Юстиниан. Поне се казваше, че има такава вероятност. Поразтърсих из интернет, но нищо подобно не срещнах. Моля, дайте някаква насока по въпроса дали наистина Грод и Юстиниан имат нещо общо.

  • Модератор История
Публикува

В первый год правления Юстиниана в столицу империи прибыл князь гуннской орды, кочевавший поблизости от Боспора, по имени Грод (или Горда), с целью принять христианство. Император был сам его восприемником и после крещения, богато одарив своего духовного сына. Отослал его назад в Тавриду, предоставив ему блюсти интересы империи на Боспоре. Как ревностный прозелит, Грод стал перечеканивать сделанные из драгоценных металлов идолы нэпа монету, чем вызывал неудовольствие среди своих соплеменников. Они восстали против него под предводительством его брата Мугеля и убили его. Когда весть о том дошла до императора, он послал военную силу на Боспор: Мугель был изгнан с Боспора, в городе, был помещен императорский гарнизон и установлена непосредственная власть императора[11], которая простерлась и на противоположный берег пролива. Об этом последнем обстоятельстве дала свидетельство одна недавно найденная на территории Таманского полуострова, надпись, в тексте которой речь идет о сооружении какого-то здания, может быть храма, при участии императорского комита и трибуна имперской армии[12].

Било описано у Йоан Малала и у Теофан. Естествено никъде не пише да е българин.

  • Глобален Модератор
Публикува

Нещо такова под 6020 св.г. (= 527/8г. сл.Хр.) разказва Теофан: "През същата година и владетелят на хуните на име Грод, който живеел близо до Босфора, минал на страната на императора, като се покръстил и станал християнин. Императорът го приел и като му дал много дарове, изпратил го в страната му..."). В момента оригиналният текст не е пред мен, за да преценя в какъв смисъл на гръцки е употребен изразът "императорът го приел", защото на български има две възможности:

1.Приел го от кръщелния купел;

2.Дал му аудиенция.

Предполагам, че гръцкият израз съдържа първата възможност - иначе не би имало твърдение, че Юстиниан му е кръстник, а това схващане е доста разпространено. Но за да съм категоричен, ми е нужно да проверя текста.

  • Потребител
Публикува

Добре, момчета. Но "изпратил го в страната му" какво означава точно, по-точно къде? Това доказва ли, че българите 100 % живеят в днешна Украйна.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ако питаш Ганчо Ценов - никъде, защото според него Грод бил живял при Тракийския Босфор, т.е. до Константинопол.

Ако питаш мен - в района на Керченския пролив, наричан през Античността и Ранното Средновековие Кимерийски Босфор, някъде около града Боспор. Там трябва да е била страната, от която идва при Юстиниан този Грод.

  • Модератор История
Публикува

В том же году 69 царь 70 гуннов 71, обитавших близ Воспора, Гордас 72, присоединился к императору, сделался христианином и просветился, а император принял его 73, осыпал большими дарами и отправил в собственную его страну охранять римские пределы и город Воспор, названный так потому, что гунны ежегодно платили римлянам дань, вместо денег, быками. Юстиниан отправил туда же [арифм ромейских стратиотов]74 и трибунов 75 для охранения этого города и собирания положенной дани с гуннов. [В этом городе происходила оживленная торговля 76 между ромеями и гуннами. 77] Царь гуннов, сделавшийся христианином, возвратясь в свою землю, пришел к брату своему, рассказал ему о любви императора и щедрости его, равно как и о том, что он крестился. Он собрал истуканы, которым гунны поклонялись и перелил их, потому что они были серебряные и янтарные 78. Гунны рассердились и сговорившись с братом его, убили его, а на его место поставили царем брата его, Муагера 79. Боясь, чтобы римляне не взыскали за него, вдруг напали на город Воспор и убили трибуна в нем Далмация с воинами его. Услышав о сем, император отправил туда консула 80 Иоанна, внука Иоанна Скифа, сына патриция 81 Руфина, с значительным вспомогательным войском из скифов 82, к которому присоединились вожди: Годилла из Одиссополя и Вадурий 83. Гунны, узнав о том, бежали и исчезли; таким образом в Воспоре воцарился мир, и римляне управляли им уже без всякой опасности.

69 Рассказ о гуннах Горды заимствован Феофаном у Малалы (Ма1. Chron., 431.16—433.2). Феофан опускает сообщение Малалы об основании Боспора Гераклом Испанским, о составе войска, посланного Юстинианом в Боспор («ромеи, или италийцы, называемые испанцами»), обмене переплавленных гуннских идолов на милиарисии в Боспоре, заговоре не просто гуннов, но гуннских жрецов, учреждении Юстинианом должности комита Понтийских проливов, и ряд других, менее существенных подробностей. Вместе с тем Феофан вводит в свое повествование подробности, отсутствующие у Малалы: ромеи должны охранять Боспор от гуннов и взимать с них дань, брат Горды причастен к его убийству, гунны уничтожают в Боспоре не только стратиотов, но и трибуна Далмация. Отсутствуют в «Хронографии» Малалы и имена Иоанна Скифа, патрикия Руфина, Годилы. Вероятно, Феофаном был использован какой-то вспомогательный источник, нам неизвестный. О покушении Муагериса на Горду говорит Михаил Сириец (XII в.): Горда был свергнут своим братом, войском и жрецами (Altheim. Geschichte, II, S. 19). Известна надпись, найденная в Тамани, с упоминанием строительных работ в городе. В. В. Латышев приурочил ее к событиям после подавления восстания гуннов и захвата ими Боспора, предложив датировку 533 г. (Латышев. Этюды, с. 658—660). В отличие от Латышева Ю. А. Кулаковский связывает надпись (по Кулаковскому, из Фанагории) с посольством готов к Юстиниану I для назначения им нового епископа в 548 г. (Кулаковский. К объяснению надписи, с. 194—196).

70 В греческом тексте — ξ , в латинском переводе — rex.

71 По Ф. Альтхайму, имеются в виду крымские гунны (Altheim. Geschichte, II, S. 20). Д. Моравчик допускает, что в этом случае под гуннами подразумеваются оногуры в районе Меотиды (Morawcsik. Byzantium, p. 4l).

72 Греческие списки «Хронографии» Феофана дают чтения Γορδς етг., Χορδς d; перевод Анастасия — Gorda , Малала — Γρδ (Маl. Chron., 431.17.). Этимология имени не вполне ясна. Д. Моравчик предлагает тюркско-венгерскую этимологию от Ογurda — «друг огуров» и тюркскую от Qurt — «волк» (Moravcsik. Byzantinoturcica, II, S. 114). Не отвергая точки зрения Моравчика, Ф. Альтхайм приводит также среднеперсидскую этимологию от gurd — «герой» (Altheim. Geschichte, II, S. 20). Китайское Juan—Juan соответствовало в древнетюркском Qurt, которое имело и значение «волк»; волк был тотемным зверем у тюркютов, в том числе западных; имя Qurt встречается в алтайских именах князей (Haussig. Exkurs, S. 355; cp. S. 429f.).

73 «принял его...» В греческом тексте — δέξατο, в латинском переводе — susceptus est (Theoph. Chron., II, 133.18). Может быть, не просто принял (при дворе), но принял от купели, т. е. был восприемником при крещении. По Иоанну Никиусскому (Jean de Nikiou, p. 390) и Михаилу Сирийцу (Altheim. Geschichte, II, S. 19), Юстиниан I был крестным отцом Горды.

  • Глобален Модератор
  • Потребители
Публикува
Поразтърсих из интернет, но нищо подобно не срещнах. Моля, дайте някаква насока по въпроса дали наистина Грод и Юстиниан имат нещо общо.

А първо е трябвало да потърсиш на този форум.

Публикува
В первый год правления Юстиниана в столицу империи прибыл князь гуннской орды, кочевавший поблизости от Боспора, по имени Грод (или Горда), с целью принять христианство. Император был сам его восприемником и после крещения, богато одарив своего духовного сына. Отослал его назад в Тавриду, предоставив ему блюсти интересы империи на Боспоре. Как ревностный прозелит, Грод стал перечеканивать сделанные из драгоценных металлов идолы нэпа монету, чем вызывал неудовольствие среди своих соплеменников. Они восстали против него под предводительством его брата Мугеля и убили его. Когда весть о том дошла до императора, он послал военную силу на Боспор: Мугель был изгнан с Боспора, в городе, был помещен императорский гарнизон и установлена непосредственная власть императора[11], которая простерлась и на противоположный берег пролива. Об этом последнем обстоятельстве дала свидетельство одна недавно найденная на территории Таманского полуострова, надпись, в тексте которой речь идет о сооружении какого-то здания, может быть храма, при участии императорского комита и трибуна имперской армии[12].

Било описано у Йоан Малала и у Теофан. Естествено никъде не пише да е българин.

Много ще съм ти задължен Торн, ако хвърлиш малко светлина върху те този термин "нэпа", щото плъзват едни съмнения върху превода, ако това изобщо е превод!!!

  • Потребител
Публикува

Юстиниан прави да бъдеш хрисиянин Единствено и Достатъчно условие да се издигаш в Империята

"Some of the Heruli, then, enjoyed the status of symmachoi or allies, while others became foederati. If he had similar designs upon some of the Huns of the Crimea when he sponsored in like fashion the baptism of their king Grod (528), then his plans collapsed as Grod's subjects revolted, refusing to follow the leader. With a certain Queen Boa of the Sabiri, Justinian had better luck, and the troops following her against two other clans of the Sabiri are called symmachoi in one source. Like the Arab tribes under the leadership of Harith, these peoples seemed to have enjoyed the status of allies; others, including the Heruli, certain Huns, Slavic peoples, and many Tzani as well, were drawn more closely into the Roman military structure, becoming foederati or even — in the last-named instance — catalogoi."."The Barbarians in Justianian's Armies,John L. Teall (Speculum, vol. 40, No. 2, 1965, 294-322)

"Някои от Херулите се радват на статуса на symmachoi или съюзници,докато други стават федерати. Ако той (Юстиниан б.а.) имаше подобни идеи за някои от хуните в Крим когато по подобен начин с такава цел покръсти техния крал Грод,(528 г)то неговите планове се сринаха тъй като поданиците на Грод възстанаха и отказваха да го следват .С известната кралица Боа на Сабирите ,Юстиниан имаше по голям успех и войските и които я следваха срещу другите два клана на сабирите са наречени symmachoi в един източник.Като арабските племена под ръководството на Харит,тези народи изглежда се радват на статуса съюзници,други включвайки Херулите ,някои Хуни,Славянски племена и също много Цаани ,са здраво привлечени в римската военна структура,ставайки федерати или дори catalogoi в последния случай."

Боа с една трета от хуните сабири победила 2/3 -ти и станали федерати на Юстиниан.

Според българите от 10 век показано в "Българска апокрифна летопис"(писана в 10 с добавка за Делян в 11),те извеждат началото си по техните думи от една трета от куманите(хуните ?).Това е тяхната история,така започва тяхната история според тях самите:

"" Исайе възлюбени Мой пророче ,иди на запад от най-горните страни на Рим,отдели третата част от куманите наречени българи и насели Карвунската земя,която опразниха римляни и елини."

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!