Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Хайде давайте

Лично за мен приносът на България към Християнската цивилизация /въобще/ е въвеждане на богослужението на славянски /български/. Така се разчупва триезичният модел. На запад протестантите се 'осъзнават' в тази насока половин хилядолетие по-късно.

Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува

Писмеността, трансфера на християнството в Русия, Сърбия, Влахия и Молдова, както и на политическите модели.

Азбучни неща, ама аз да кажа.

  • Потребители
Публикува

Тази тема е някак по-разумна, ама сигурно ще има хора, на които ще им се види и скучна, и тъпа.

Ами да, разпространението на славянския богослужебен език. В Моравия нещата се разсъхват, в България обаче процъфтяват.

Кирилицата сама по себе си е сериозен принос. Вярно, че тя до голяма степен е версия на гръцки унциал, но и така да е.

Впрочем, скоро попаднах на шест химна на Ефрем Търновски, издание на БАН от осемдесетте години. Доста добра религиозна поезия.

  • Модератор История
Публикува

Като архитектура - византийска провинция, с изключение на няколкото ранни базилики от времето, когато Борис е флиртувал с папата. Тях бих искал да можех да видя!

Като живопис - византийска провинция от началото до края.

Като художествена керамика - византийска провинция от "преславската" художествена керамика до "сграфито" керамиката.

Като литература - дълбока византийска провинция.

Като религиозни концепции - дала е богомилството - доста гадничка постманихейска ерес.

Честно казано - приносът е един литературен език, на който са били направени доста преводи. Май това е ценното.

  • Потребители
Публикува

Дълбоката византийска провинция се е оказала все пак идилична. Религиозната живопис не е за изхвърляне, а и текстовете, колкото ги има, често си струват.

От късния среднобългарски период си падам в частност по "Пренасяне на мощите на св. Йоан Рилски".

  • Модератор История
Публикува

Нали не се опитваш МЕН да убеждаваш, че живописта си струва? Дето съм се захванал да издирвам и най малките и останки.

  • Потребител
Публикува
Нали не се опитваш МЕН да убеждаваш, че живописта си струва? Дето съм се захванал да издирвам и най малките и останки.
Това издирване винаги ще бъде в началото си. Защото почти нищо не е запазено.

Но боянските стенописи си струват суперлативите, не си струват спекулациите - че били ренесансови.

Като алтернатива: в тесен географски контакт с европейските ренесансови огнища преспективите на България биха били много по-обещаващи, отколкото на Византия.

За това говори например сравнението между нашите стенописи и руските, които според мене са закопани безнадеждно във византинизма - включително и тези на прословутия Андрей Рубльов, които са късни. Според мен даже второразредни български паметници като Беренде изпъкват пред тях.

За протороманските базилики е така, но мисля че при по-голямо желание и при имунизация срещу глупости като Царевец и други, нещо ще може да се реставрира.

Не знам къде остави прочутата преславска триизмерна пластика - вече в православния период при Симеон.

Тя няма нищо общо с Византия, но може би при добросъвестно търсене ще се намерят нейни кавказки пототипи.

ПП Естествено, като цяло след 10 век следва безнадежден упадък към Византия. И т.н.

  • Потребители
Публикува

Както казах в темата "Прабълг. цивилизация" краткото заглавие обикновено не е много точно. За разлика от католицизма, който е под едно кепе, то православието е обединено в същината на вярата, но във външната страна на религията отделните църкви имат доста различия помежду си. А като гледам от развитието на дискусията се набляга точно на тази външна страна - живопис, език ...

Щеше да е по-добре нещо от рода на "Българският принос за православието (или християнството).

Сега поред:

Впрочем, скоро попаднах на шест химна на Ефрем Търновски, издание на БАН от осемдесетте години. Доста добра религиозна поезия.

Интересно име са му дали. Както стана дума в темите свързани с падането на Търново в неговото творчество определено липсва името на града. Макар да не се застъпва подобна теза, но все пак съществува възможност химните дело да са ранно творчество на един сръбски патриарх от ХІVв. с това име, който подобно на Киприан Московски и Григорий Цамблак е бил също българин. "Канон-молебен за царя" е бил преправен за ср. деспот Стефан Лазаревич, но пък едва ли ще е от автора, защото акростихът е нарушен.

Като архитектура - византийска провинция, с изключение на няколкото ранни базилики от времето, когато Борис е флиртувал с папата. Тях бих искал да можех да видя!

В развалини или реконструкция проблеми няма.

Иначе по време на развития феодализъм размера спада заради феод. раздробяване на държавите. Вече местна особеност е източния мистицизъм, при който по-малките сгради способствали на вглъбяването във вярата и търсене на връзка с Бога.

Като живопис - византийска провинция от началото до края.

Като художествена керамика - византийска провинция от "преславската" художествена керамика до "сграфито" керамиката.

Да речем, че по обективни причини византийската живопис от този период ни е позната повече като ... мозайки. От Преслав има много хубава каменна пластика, която за съжаление обаче не е много известна. Мотивите от керамиката вероятно се повтаряли и във фреските и предполагам е изглеждало доста красиво.

Грановитая%20палата.jpg

Нали не се опитваш МЕН да убеждаваш, че живописта си струва? Дето съм се захванал да издирвам и най малките и останки.

За съжаление родните археолози са си по-скоро дневни иманяри. Тъй че малките останки са заминали безвъзвратно. Друг проблем е качеството на почвата - да речем при Червен съдържанието на почвата е такова, че разяжда фреските и затова няма фрагменти като да речем при Кокалянски Урвич или Трапезица.

Фреските от Трапезица са били също красиви, но за съжаление повечето от това, което може да се види са копия и рисунки.

За това говори например сравнението между нашите стенописи и руските, които според мене са закопани безнадеждно във византинизма - включително и тези на прословутия Андрей Рубльов, които са късни.

При Рубльов става дума за определен живописен стил. По тази причина и картините на модернистите вървят толкова скъпо, макар че според мен са си чиста проба цапаници и на драго сърце бих минал с баданарката примерно стените на черквата на Ванга. :biggrin:

  • Потребител
Публикува
Като архитектура - византийска провинция, с изключение на няколкото ранни базилики от времето, когато Борис е флиртувал с папата. Тях бих искал да можех да видя!

Като живопис - византийска провинция от началото до края.

Като художествена керамика - византийска провинция от "преславската" художествена керамика до "сграфито" керамиката.

Като литература - дълбока византийска провинция.

Като религиозни концепции - дала е богомилството - доста гадничка постманихейска ерес.

Честно казано - приносът е един литературен език, на който са били направени доста преводи. Май това е ценното.

Thorn,

Не усещаш ли разликата между дълбоко провинциалното византийско изкуство и високо художественото столично .

За да сме безпристрастни ето едни "сарацински" книги,те византийско изкуство ли са и Византия ли е синоним на и е монополистта на "Християнството" защото ми се струва,че ти бъркаш Християнско изкуство с Византийско изкуство.

post-4727-1264193434_thumb.jpg

post-4727-1264193454_thumb.jpg

Публикува
Тази тема е някак по-разумна, ама сигурно ще има хора, на които ще им се види и скучна, и тъпа.

Ами да, разпространението на славянския богослужебен език. В Моравия нещата се разсъхват, в България обаче процъфтяват.

Кирилицата сама по себе си е сериозен принос. Вярно, че тя до голяма степен е версия на гръцки унциал, но и така да е.

Впрочем, скоро попаднах на шест химна на Ефрем Търновски, издание на БАН от осемдесетте години. Доста добра религиозна поезия.

Да не забравяме и глаголицата, което ще рече, че заедно с езика, българският принос в световната цивилизация (Не разбирам кому и защо е необходимо ограничението "В православната цивилизация"!) е в разпространението и на езика и на писмеността. Последните две постижения вървят задно с християнизирането на околни, съседни и по-отдалечени народи и страни! Нали не бива да забравяме, че за един не кратък период Българската църква е един от най-важните културни фактори за разпространяването на Словото, писмеността и езика?! Каквото и да се говори, това е един културологичен модел, който е различен от този на Византия и Рим, а това предопределя и огромното му по мащаби влияние в света! През соцпериода кирилицата властваше от СФРЮ и Азербайджан през Средна Азия до Монголия включително! Това не може да бъде забравено и променено дори и след отказа на някои народи и страни от кирилицата - все пак там остава това наследство! Някои ще се опитат да ни опровергаят, че това е съветско или руско постижение, но ние не отричаме че е с такова посредничество, а просто изтъкваме, че това са изначално български приноси и няма как да не се признават за такива!!! Няма достатъчно задълбочени разработки по темата, която допреди 20-ина години можеше да ти докара обвинения в шовинизъм, но българският принос е и в държавнотворческото наследство или традиция на всички народи, кото са попаднали в сферата на вляние на България. Това е също част от модела, който българската цивилизация разпространява и предава, но почти никой от облагодетелстваните не си го признава! Моделът следователно включва един комплекс от маркери, между които е и държавното устройство, но и това не е достатъчно изследвано! Тука има широко поле за изява, но много рядко попадам на такива приносни публикации и някому може да не му се понрави, но съм ги срещал почти само във в. "Атака", а не би трябвало да са само публицистика!

  • Потребител
Публикува

Написаното на "кирилицата" особено ако е от българската литература 9-14 век,а не от руски препис на "черковно-славянски",е в графа "строго забранено" за българската история,защото там не само само се пише на български ,ами и всяка втора дума е Рим.Двоен грях.Хем светски,хем религиозен.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Като архитектура - византийска провинция, с изключение на няколкото ранни базилики от времето, когато Борис е флиртувал с папата. Тях бих искал да можех да видя!

Като живопис - византийска провинция от началото до края.

Като художествена керамика - византийска провинция от "преславската" художествена керамика до "сграфито" керамиката.

Като литература - дълбока византийска провинция.

Като религиозни концепции - дала е богомилството - доста гадничка постманихейска ерес.

Честно казано - приносът е един литературен език, на който са били направени доста преводи. Май това е ценното.

Но самобитна;) Никой не очаква България да повтори нивата и блясъка на Византия.

И освен това, голямата й заслуга за мен е пренасянето на християнството и културно-политическия модел на православието в славянския (и не само - имайки предвид власите) свят.

Както и славянската писменост.

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

Смело изказване.

Да, по правилно е да се каже, че днешните археолози не са нощни, а денонощни иманяри - да си припомним изпълненията на Китов. Защо да речем футболистите не се оплакват, че на стадионите се изпраща полиция, но когато се осигури охрана на родните археолози те започват да се чувстват обидени?

За съжаление заради този тип "разкопки" и липсващите след това мерки за запазване на онази част от намереното, която не е лъскавичка повечето черкви на Трапезица днес са без стенописи. Макар по всичко да личи, че и тези дето са останали скоро ще може да ги гледаме само на снимка.

За огромно съжаление днешната академично-научна общност се оказа много по-голямо бедствие за българските старини от турското нашествие и последвалото 500-годишно робство.

  • Глобален Модератор
Публикува

България е бедствие за самата себе си, Галахад, случаят не е частен. Просто има генерален политически въпрос, ама айде да не се отплесваме нататък.

  • Потребител
Публикува

Да, по правилно е да се каже, че днешните археолози не са нощни, а денонощни иманяри - да си припомним изпълненията на Китов. Защо да речем футболистите не се оплакват, че на стадионите се изпраща полиция, но когато се осигури охрана на родните археолози те започват да се чувстват обидени?

За съжаление заради този тип "разкопки" и липсващите след това мерки за запазване на онази част от намереното, която не е лъскавичка повечето черкви на Трапезица днес са без стенописи. Макар по всичко да личи, че и тези дето са останали скоро ще може да ги гледаме само на снимка.

За огромно съжаление днешната академично-научна общност се оказа много по-голямо бедствие за българските старини от турското нашествие и последвалото 500-годишно робство.

Мисля, че не е редно от няколко частни случая да си вадиш генерални заключения. Освен Китов, тук можем да прибавим и Н. Овч., а и други, чиито имена на теб едвали ще ти говорят нещо.

Колкото за опазването на откритото - това е грижа не на проучвателя, а на съответната община или държавата, ако обектът е от национално значение. Така че по въпроса за стенописите на Трапезица, както и плачевното състояние на стотици други обекти - въпросите трява да ги зададеш на съответните кметове и общински съвети. Лошото обаче е в България никога опазването на културноисторическото наследство не било обект на сериозно внимание. За огромно наше съжаление голяма част от древните паметници са съсипани не през османското владичество, а след 1878. Това с пълна сила се отнася и за една от портите на Царевец, която е съборена през 80-те г. на ХХв. ,а Св. София и Св. Георги в София по чудо оцеляват - първата защото събарянето й щяло да струва много скъпо, а другата поради пуснатия нарочно мит, че там бил дворецът на Константин Велики и после и на севастократор Калоян.

А иначе за "академично-научната общност" си прав. Там трябва яко да играе теслата и то във всички сфери.

  • Потребители
Публикува (edited)
Мисля, че не е редно от няколко частни случая да си вадиш генерални заключения. Освен Китов, тук можем да прибавим и Н. Овч., а и други, чиито имена на теб едвали ще ти говорят нещо.

Колкото за опазването на откритото - това е грижа не на проучвателя, а на съответната община или държавата, ако обектът е от национално значение. Така че по въпроса за стенописите на Трапезица, както и плачевното състояние на стотици други обекти - въпросите трява да ги зададеш на съответните кметове и общински съвети. Лошото обаче е в България никога опазването на културноисторическото наследство не било обект на сериозно внимание. За огромно наше съжаление голяма част от древните паметници са съсипани не през османското владичество, а след 1878. Това с пълна сила се отнася и за една от портите на Царевец, която е съборена през 80-те г. на ХХв. ,а Св. София и Св. Георги в София по чудо оцеляват - първата защото събарянето й щяло да струва много скъпо, а другата поради пуснатия нарочно мит, че там бил дворецът на Константин Велики и после и на севастократор Калоян.

А иначе за "академично-научната общност" си прав. Там трябва яко да играе теслата и то във всички сфери.

Ами то на някои какво да се помнят имената им, като се знае какъв приносът им. Защото не ми е ясно каква заслуга има общината и държавата за това, че да речем някой роден археолог след като са били извадени костите от гробовете в дворцовата черква на Царевец ги е изгубил от тъпотия и простотия? Разбира се лъскавичкото е прибрано в музея, макар пък да се оказва, че сниманото от този музей, което е познато на обществото е доста по-малко от отмъкнатото от там.

Но пък руините на "СВ. Димитър" в Търново били покрити от един от градските еснафи и така са се запазили останките от стенописи, които виждаме оцелели до днес. Но родните "научни" дейци предпочитат обществото да стои по-далече от "техните" обекти.

Редактирано от Galahad
  • Глобален Модератор
Публикува

http://www.google.bg/url?sa=t&source=w...w4800xkSBuY2vuA

Тук можете да прочетете анотация за книгата на Вера Николова "Православната цивилизация". А долу - корицата на самата книга:

http://knigite.eu/vyara-nikolova-pravoslav...iya-p-2999.html

---

http://www.pravoslavie.bg/%D0%A4%D0%B8%D0%...%86%D0%B8%D1%8F

Ето ви още нещо по темата...

---

Тук - корицата на още една книга по темата - Анчо Калоянов, "Славянската православна цивилизация":

http://knigosviat.net/?bookstore=book&...%81%D0%BA%D0%B0

http://www.book.store.bg/c/p-p/m-445/id-19...-kaloianov.html

---

О, ето едно рефератче по темата:

http://gergana967593.hit.bg/referat.html

С доста правописни и пунктуационни грешки. Колкото - толкова!

---

Още нещо:

http://www.kultura.bg/media/my_html/2135/global.htm

---

И едни политщуротии по темата:

http://www.novazora.net/2006/issue39/story_13.html

  • Потребител
Публикува
Защото не ми е ясно каква заслуга има общината и държавата за това, че да речем някой роден археолог след като са били извадени костите от гробовете в дворцовата черква на Царевец ги е изгубил от тъпотия и простотия?

А ти какво очакваш? Да си ги занесе вкъщи, в кухнята или в хола? Тези материали се предават на съхранение в местия музей, а директора на местния музей, както и парите за него се отпускат от общината. Хубаво казваш за разни кокалаци, е какво да се правят? Трябва да се дадат на антрополог - това е ясно, ама кой ще плати на антрополога за изследването им и кой ще плати за създаване на база за съхранението им? Археолога ли който получава 360лв. заплата?

Знаеш ли каква е съдбата не само на костите, но и огромната част от неща които се откриват? Вкарват се в едни порутени сгради наречени "бази". Почти нещо не се обработва и не се публикува - поради липса на хора и средства, след няколко години материалите или се разпадат или най-малкото стават неизпозваеми тъй като са се разпаднали торбите и кашоните в които стоят и не се знае кое от къде е и кой кокал примерно от кой гроб е. Ти явно не си бил на разкопки и не знаеш, че обикновено дори такива най-прости неща като кашони, в които се прибират материалите, се събират от кофите за боклук или просиш от бакалниците и 95% от това което се прави се дължи на ентусиазма на правещите го. Всички сме гледали филмчета по Нешинъл джеографик и Хистори, ама може да си сигурен, че ако тези западни археолози дойдат да работят само една седмица при българските условия, биха надали вой до Луната и щяха да се откажат. Въобще нямам намерение да онеправдавам някои мърши, но мърши има и сред лекарите и сред даскалите, но това не означава че всички лекари са пълни боклуци.

  • Потребители
Публикува
А ти какво очакваш? Да си ги занесе вкъщи, в кухнята или в хола? Тези материали се предават на съхранение в местия музей, а директора на местния музей, както и парите за него се отпускат от общината. Хубаво казваш за разни кокалаци, е какво да се правят? Трябва да се дадат на антрополог - това е ясно, ама кой ще плати на антрополога за изследването им и кой ще плати за създаване на база за съхранението им? Археолога ли който получава 360лв. заплата?

Знаеш ли каква е съдбата не само на костите, но и огромната част от неща които се откриват? Вкарват се в едни порутени сгради наречени "бази". Почти нещо не се обработва и не се публикува - поради липса на хора и средства, след няколко години материалите или се разпадат или най-малкото стават неизпозваеми тъй като са се разпаднали торбите и кашоните в които стоят и не се знае кое от къде е и кой кокал примерно от кой гроб е. Ти явно не си бил на разкопки и не знаеш, че обикновено дори такива най-прости неща като кашони, в които се прибират материалите, се събират от кофите за боклук или просиш от бакалниците и 95% от това което се прави се дължи на ентусиазма на правещите го. Всички сме гледали филмчета по Нешинъл джеографик и Хистори, ама може да си сигурен, че ако тези западни археолози дойдат да работят само една седмица при българските условия, биха надали вой до Луната и щяха да се откажат. Въобще нямам намерение да онеправдавам някои мърши, но мърши има и сред лекарите и сред даскалите, но това не означава че всички лекари са пълни боклуци.

На първия въпрос. Първите разкопки на Трапезица колкото и немърливо да са били направени, то намерените скелети се били прибрани в "Св. Димитър" и сандъците са били написани кое от коя черква е било извадено.

Разните кокалаци са на български цар. И е смешно да се говори, че нямало пари за сандък, при положение, че покрай "Погребението на Калоян" от агент Тервел и агент Гоце, някои научни дейци се разходиха чак до Исакча за "пръст от гроба на цар Ивайло" (разбира се без да си имат и грам представа къде точно се пада да е този гроб). Тъй че родните научни дейци могат щедро да пилеят пари на данъкоплатците когато се опре до някои по-приятни неща от прибиране на кокалаци.

А що се отнася да събирането на кашони от бакалниците - то и други го правят, но не съсипват прибраното в кашоните и не хленчат. Тези дето идват от запад да работят тук обикновено се кандидатират само за министерски постове. Тъй че всички могат да капризничат. Аз говаря за неща, които е можело да се направят с малко средства и малко желание.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!