Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Недей забравя, че тестовете особено на естрадните песни са поезия. По твоята логика, поезията, за да бъде поезия, трябва да зареже чувствата и любовта, и да почне да се занимава с безработицата и здравната реформа, ли що ли....това може и към литературата да се отнесе.

Текстовете и на рок песните са поезия. Джим Морисън (вокалистът на Доорс) е признат за един от най-добрите поети на времето си. Дори и на рапа, колкото и да е отричан, също са поезия (друг е въпросът каква поезия търсим). Много ограничена представа имаш за рока. Първо, той е многолик. На пръв поглед дори няма нищо общо между представителите на сравнително отдалечените течения - блус-рок и дет-метъл примерно. Темите, които засяга, също зависят до известна степен и от стила. Рокът също пее за любов, но не пренебрегва и тъмната страна на живота. Докато при естрадата всичко е цветя и рози. Но само с цветя и рози не се живее.

Интересно ми е как стои въпросът с чалгата в Хърватско и Словения? Предполагам, че се слуша само от сърбите и босненците там, но дали е така, особено за Хърватско? Иначе абсолютно всички балканци имат чалга, очевидно зад лесното й възприемане стоят характерните за региона културни особености. Лошото е, че чалгата отдавна е легитимирана в нашето общество по начин, по който дори сигурно в Сърбия и Гърция не е.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Интересно ми е как стои въпросът с чалгата в Хърватско и Словения? Предполагам, че се слуша само от сърбите и босненците там, но дали е така, особено за Хърватско? Иначе абсолютно всички балканци имат чалга, очевидно зад лесното й възприемане стоят характерните за региона културни особености. Лошото е, че чалгата отдавна е легитимирана в нашето общество по начин, по който дори сигурно в Сърбия и Гърция не е.

Момент, г-н Михов. Терминът "чалга" в България обозначава точно определен тип музика и значението, което се влага в думата е определено негативно, принизяващо. Чалгата в България се разви по образец на сръбската чалга от началото на 80-те години тип Лепа Брена и Весна Змиянец.

И в Сърбия, и в Хърватско, и в Босна, и в Словения и в България чалгата не се слуша от хората, които определят себе си като интелигентни или интелектуални. Дори и да слушат такава музика, съответните хора не си го признават публично, защото ги е срам.

Има обаче една голяма разлика между България и всички останали изброени южнославянски страни. И в Сърбия, и в Хърватско, и в Босна и в Словения има родна естрада, с млади изпълнители, с родни ритми, на роден език, която не е чалга и която се слуша с удоволствие от всички, без изключение. Такова нещо в България просто няма. При нас, с изключение на старите лъвове - Орлин Горанов, дует Ритон и още някой друг има само една гола, брутална, тъпа чалга и нищо друго!

Относно Гърция - тя е уникален случай. Гръцката чалга се слуша и тачи от абсолютно всички - и от интелектуалците и от простолюдието. Гърците дори се гордеят с това. Там чалгата е .......класика!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Текстовете и на рок песните са поезия. Джим Морисън (вокалистът на Доорс) е признат за един от най-добрите поети на времето си. Дори и на рапа, колкото и да е отричан, също са поезия (друг е въпросът каква поезия търсим). Много ограничена представа имаш за рока. Първо, той е многолик. На пръв поглед дори няма нищо общо между представителите на сравнително отдалечените течения - блус-рок и дет-метъл примерно. Темите, които засяга, също зависят до известна степен и от стила. Рокът също пее за любов, но не пренебрегва и тъмната страна на живота. Докато при естрадата всичко е цветя и рози. Но само с цветя и рози не се живее.

Интересно ми е как стои въпросът с чалгата в Хърватско и Словения? Предполагам, че се слуша само от сърбите и босненците там, но дали е така, особено за Хърватско? Иначе абсолютно всички балканци имат чалга, очевидно зад лесното й възприемане стоят характерните за региона културни особености. Лошото е, че чалгата отдавна е легитимирана в нашето общество по начин, по който дори сигурно в Сърбия и Гърция не е.

Ами естествено, че чалга се слуша от всички балканци, и затова комунизмът има малка роля. Да се замислим кое е общото между всички балкански народи - отговорът хич не е труден.

Не споря, рокът също е и поезия. Това го казах само за да се съгласиш, че естрадата не е стерилна, щом не се занимава със социални проблеми.

А примерът който дава Хърс е изключително показателен и точен. Именно в Гърция споменатите културни особености, създаващи влечение към чалгата, се проявяват в най-чиста среда, без дори и капка социализъм да е имало. там пък за рок или естрада въобще и дума не може да става.

Но, рокът е основно музика на бунта. И е характерен за онези народи, които традиционно се бунтуват. Ние обаче не спадаме към тях, тъкмо напротив.

А фактът, че рокът създава и красиви романтични балади, е свързан с това, че в САЩ или Англия, понеже няма естрада, рокът изпълнява и нейните функции.

Иначе съм напълно съгласен, че за лесното възприемане на чалгата стоят характерни за региона културни особености, тука наистина удари бингото.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Специално за Гърция, имам един приятел грък, кореняк-атинянин. Та той мрази гръцката чалга. Твърди, че е привнесена масово с бежанците от Турция след разгрома на гърците през 1922 г. Твърди също, че народната музика на европейските гърци е по-различна. Този тип ориенталска музика, според него, е бил в ъндърграунда дълго време по долнопробните таверни, откъдето "изпълзял" на светло и завладял цялата страна.

Апропо, лично на мен, гръцката чалга ми звучи по-автентично от нашата. Може би защото я приемам за даденост, а нашата се разви пред очите ми...

П.П. Според мен Словения като култура не е балканска страна, а централноевропейска.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Специално за Гърция, имам един приятел грък, кореняк-атинянин. Та той мрази гръцката чалга. Твърди, че е привнесена масово с бежанците от Турция след разгрома на гърците през 1922 г. Твърди също, че народната музика на европейските гърци е по-различна. Този тип ориенталска музика, според него, е бил в ъндърграунда дълго време по долнопробните таверни, откъдето "изпълзял" на светло и завладял цялата страна.

Апропо, лично на мен, гръцката чалга ми звучи по-автентично от нашата. Може би защото я приемам за даденост, а нашата се разви пред очите ми...

П.П. Според мен Словения като култура не е балканска страна, а централноевропейска.

Да, прав си за Словения, и затова там чалгата, ако въобще я има, е и най-ограничена в сравнение с останалите страни. Навярно е някакъв остатък от югославско време.

Обаче, очевидно повечето балкански народи имат някакво влечение, някаква наклонност към източното, ориенталското, дори и да не са го имали в културата си, и когато им дойде насреща, го предпочитат пред западните влияния, и безспорно главен фактор затова са времената на османско робство, да кажем някаква реминисценция.

Изобщо, забелязват се няколко корелации, така да се каже:

1.Степента на масовост и на бруталност на чалгата нараства правопропорционално с географското приближаване към Турция, което не е само географско, а и продължителност и степен на влияние на османската власт. С други думи, чалгата е популярна в различни степени и сила в онези територии, били някога част от Османската империя. Да не говорим също, че географската чалгаджийница на България е най-близко до Турция, е може и случайно да е.

2. Социализмът няма съществено пряко влияние в случая, поради няколко причини;

- има луда и тотално развихрена чалга в страни, които никога не са имали социализъм - Гърция, Турция.

- като извор на нашата чалга се сочи Югославия, страна със доста по-западно ориентирана политика и влияния през епохата на социализма. За Гърция нама нужда да коментираме.

- чалга няма в страни, които не са имали турско робство, но са имали социализъм - Русия, Украйна, Полша

- чалгата се радва на небивал успех сред подрастващи, 15-20 годишни младежи, които не са и помирисвали социализъм.

3. Около 500 години сме били откъснати от контакт със земите, създаващи по-високи естетически музикални примери и влияния, поради което у обикновения човек не е наложила някаква дълбока склонност към високи естетически примери. След Освобождението, за някакви си 30-40 години не може да се наложи някаква напълно нова култура, която да компенсира онези 500 години преди това, и западните високоестетически влияния си остават пердимно елитарни, е има и някои изключения, като старите градски песни.

4. Социализмът отделно се опита насила да наложи една по-стойностна музика и вкус, поради което повечето хора след 1989 г. свързваха естрадата именно със социализъм, и това допринесе за масовия отлив от този стил, който единствен у нас има потенциала да е аналог на чалгата. И именно това според мен е неговата главна вина.

смятам, съм ясен.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, ама тези страни са родина на ориентализма, а България не е...

Разбира се, не е комунизма 100% виновен за чалгата, това е процес на маргинализация на балканските култури под влияние и на комерсиализъм, и на други фактори.

Но комунистите с тъпата си културна политика отвориха сърцата ще кажа, да не е анатомично натуралистично това, което наистина имам предвид, на части от българите за това...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Да, ама тези страни са родина на ориентализма, а България не е...

Разбира се, не е комунизма 100% виновен за чалгата, това е процес на маргинализация на балканските култури под влияние и на комерсиализъм, и на други фактори.

Но комунистите с тъпата си културна политика отвориха сърцата ще кажа, да не е анатомично натуралистично това, което наистина имам предвид, на части от българите за това...

Гърция ли е родина на ориентаризма?

Няма никакво значение къде е родината на ориентализма. Въпросът е, че ние сме били изложени на ориенталски влияния много по-дълго време, отколкото на западни такива. Резултатите -

Сърцата на българите са отворени традиционно към нещо по-така ориенталско, отколкото към опера и класическа музика. На малките дечица днес, на по 15 години, кой отваря сърцата към чалга?

Айде малко по-серизно горе по точките.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като стана въпрос за чалга и рок има и опити за смесване на двете :). Не знам как ще го приемат някои хора любители на рока, но ето:

http://vbox7.com/play:b9bf5722

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Като стана въпрос за чалга и рок има и опити за смесване на двете :). Не знам как ще го приемат някои хора любители на рока, но ето:

http://vbox7.com/play:b9bf5722

Е, как да го приемем? За мен лично, с този начин на пеене си е чалга, въпреки рок инструментала. Също както някои песни от този жанр са с дискотечен ритъм, но начина на пеене ги прави чалга (това понятие поп-фолк ми е смешно).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, наличието на електрически китари и по-жив барабанен ритъм не е достатъчно за изграждането на рок звучене, а чалга няма проблеми да се прави с каквито и да е инструменти.

Поп-фолк е много изкуствен термин, буквално - "народно-народно"

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Когато едно общество се сблъска със силен противник, още повече с много по силен от него неговите представители си задават въпросите. А защо турците са толкова силни? Как да устоим? Как да се променим че да бъдем по силни? Отговорът е крайно лош, като копираме турците. Рожба на това копиране е кючека и чалгата. НО, винаги има едно НО, в българското общество имаме не малко турци, и особено цигъни. Тяхната народна музика са именно кючеците. Сега някой ще каже че цигънските кючеци не са точно чалга, това е така но вървят с чалгата, още повече че примерно Азис, Софи Маринова и прочее изпълнители се явяват свързващо звено между тях.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В интерес на истината, начинът на пеене в българската чалга копира сръбското (което пък аз не мога да понасям).

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Така, Ето една интересна песен.

Обяснете ми каква е разликата между тази песен и нашата чалга. Отговора е -никаква. Просто е по различно интонационната среда, а простащината... нея я има навсякъде.
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
В интерес на истината, начинът на пеене в българската чалга копира сръбското (което пък аз не мога да понасям).

А сръбското се профанизира /т.е. ориентализира/ през 70-тте. Нашите просто следват..

Вчера направих една мини анкета сред едни баби и дядовци. Точно както писах по-горе е. До 50-тте години кючеците са били само в пиянските простотии, най-вече придружени с танц на някоя циганка. След 50-тте започват да влизат в битовата култура - празници и пр. Точно заради този вакуум, за който стана дума по-горе.

А иначе на въпрса "българско ли е" отговорът беше следният:

"Турско е, не е българско. Ние не сме турци."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А сръбското се профанизира /т.е. ориентализира/ през 70-тте. Нашите просто следват..

Вчера направих една мини анкета сред едни баби и дядовци. Точно както писах по-горе е. До 50-тте години кючеците са били само в пиянските простотии, най-вече придружени с танц на някоя циганка. След 50-тте започват да влизат в битовата култура - празници и пр. Точно заради този вакуум, за който стана дума по-горе.

А иначе на въпрса "българско ли е" отговорът беше следният:

"Турско е, не е българско. Ние не сме турци."

Това е повърхностно обяснение. Вакум дори и да има, соца не е виновен, че е запълнен точно с чалга.

А за днес, 20 години след падането на соца, младите, които не познават онези години, пак ли да винят социализма?

И защо в Русия, също сериозно ударена културно от комунизма, чалга няма?

Очевидно, дори и да допуснем, че социализмът допуска някакъв вакум,

не навсякаде той се запълва с чалга. С чалга се запълва само и единствено тук, на балканите, под влияние на фактори, които нямат нищо общо със соца.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
Струва ми се, смисълът на тази класация е да се изтъкнат мащабите на един процес, не дали има смисъл, хубав ли е, или не, и тн.

Но друго нещо е да построиш един цял град. Това не е една сграда, а стотици. И десетки хиляди хора, работещи едновременно. Затова по мащаби на дейността, Димитровград според мен засенчва АЕЦ. Само по мащаби обаче.

Напълно съгласен.

Освен това, Димитровград е символ на възстановяването на България след ВСВ, символ на надеждата за светло и мирно бъдеще, практическо изражение на поговорката "Сговорна дружина, планина повдига". Живото доказателство за това, че комунистите опорочиха идеята още през 50-те години е самоубийството на един от най-известните истински ентусиасти - Пеньо Пенев.

Кой е чувал за Димитрвоград в България? Само пенсионерите. Те като гледам се скъсват от СМС-си и носене на джиесеми. ;)

Освен това, не може да се сравни просто с АЕЦ. Ако някой истински харесва модернизацията, истински усеща духа на прогреса, не може да не оцени именно атомните централи.

А не някакви изкуствено построени градове, днес известни главно с пазара на стари коли и развъдниците на чалги.

Да имаш да вземаш, баба ми, дето е на над 80 години, се скъсва да говори по GSM-a с приятелки-наборки да си обсъждат сериали, плетки, манджи. :biggrin:

Ама класацията не е за най-високотехнологичен строеж, щото по тая логика, Народният театър изобщо няма работа там, и не само той.

Градът не е е изкуствено построен, а си следва възможно най-логичните предпоставки за възникване на кое да е селище - кръстопът (търговия), полезни изкопаеми (промишленост), богата и много земеделска земя (селско стопанство), голяма река.

Кое е по-мащабно - да постоиш цял град, или да построиш един завод?

В строежа наречен Димитровград влиза най-големият за времето си, а сега един от най-модерният химически завод, три електроцентрали, които са осигурявали електричество на почти цяла Горна Тракия, циментов завод, осигурил материал за строежа на моста над Босфора. За леката промишленост изобщо да не отварям дума. Така че тук дори не поставяме на кантара град срещу завод, а град+заводИ срещу завод (макар и високотехнологичен).

б. Втората дойде, като след 1993 г. пак съмнителни мутренски структури наводниха България с ориенталски мелодии и просташки текстове.

Много ми е интересно, мутренските структури от Димитровград ли тръгнаха - ТИМ, Мултигруп, ...? Или може би рапърчето Ванко 1 е света вода?

Но досега се говорят само празни приказки и то именно поради политическата пристрастност, от която аз съм освободен.

Надеждата ми е в такива като теб - недокоснали се и необременени от миналото. Моите уважения към "старите динозаври", но именно те съсипаха прехода. Говоря общо, не лично към който и да е от пишещите тук. Убеден съм, че много от тях са били подтискани в най-активната им възраст и това малко или много ги е озлобило. Вероятно и аз бих имал същите нагласи, като се знам колко съм чепат и как не обичам да ми дават наклон. Резултатът, обаче, го виждаме - отричане до откат на всичко от соц. времето. С такова мислене разрушиха държавата и сега се пада на тези от 80-ти набор нагоре да я изградят отново.

Не може да се отрече един град, само защото бил построен в епоха, която не се е харесвала. По тая логика трябва да отречем старите квартали на всички градове от турско време - Пловдив, Велико Търново, ... че и цели градчета като Копривщица, Котел, Трявна и т.н. Какво ще бъде България ако оставим само Царевец и основите на Плиска и Преслав?

И все пак, може и да съм пристрастен, но за мен дори сградата на Народния театър е по-значителен строеж (поне за архитектурата и културата на България) от целия Димитровград!

Апропо, някой ходил ли е в Димитровград? Да види какво се казва пролетарски град!!! Казвам ви, брутално е там! Да ме прощават димитровградчани, които си обичат града.

Пълни тесногръди глупости!

Ето как един чужденец оценява града:

Моя учителка по англисйки в ЕГ беше ни споделяла впечатления от България. Когато стигна до архитеклтурата каза: Всички градове в България са еднакви - екзотични и ориенталски (каза го с напълно позитивен тон и в напълно позитивен контекст), само един град се откроява като европейски и това е Димитровград. И като сгради и като градоустройство - няма ги схлупените сгради от турско време, няма ги тесните и криви сокаци, има въздух и пространство за всички, сградите са внушителни, а покритите тротоари по централния булевард я бяха изумили. Сравни го с Варшава, моля ти се, само че в много по-малък мащаб. Докато не посетих Варшава няколко години по-късно, не ѝ повярвах.

И да отбележа, не тава дума за ЕГ в Димитровград, че да е правила четки на учениците.

Но ние нямам свидетелства да има корените си далеч назад. Корените й са главно в Димитровград...

В това, което казвам, няма грам патриотизъм - фолклора, дори и македонския, е с източни елементи, но не примитивни. Това е важно уточнение.

Това, че днес Димитровград е по-известен с Пайнер, а не толкова с Пеньо Пенев, Петко Чурчулиев или Вежди Рашидов, не е по вина на Димитровград, не мислиш ли? Митко Димитров просто запълни една ниша, в която имаше вакуум и постигна грандиозен успех. На това му викам търговски нюх и бизнес умения, много по-сериозни от перачите на пари и кредитните милионерчета, символ на новото време. Ако искаш да кажеш, че Пайнер би направил такава империя, разчитайки на местния пазар, си в дълбока заблуда. Вероятно не знаеш, че първото издание на Тракия фолк е било пълно фиаско, защото интересът в Димитровград е бил почти нулев. Вероятно не знаеш, че централата на Телевизия Пайнер е в София. Вероятно не знаеш, че веригата чалгатеки Планета Пайнер "стъпи" в Димитровград доста след Варна, Стара Загора, София, Пловдив и др. градове, нямащи имидж на центрове на чалгата.

Та, ако не беше Пайнер от Димитровград, щеше да е друг - софийските издатели и продуценти на Азис, Софи Маринова и другите баш цигании.

За съжаление единствените които в днешно време дават изява на тази музика са чалгаджийските телевизии. Те правят това понеже все още особено по селата има хора които слушат тази музика и купуват тази музика.

За съжаление, студията на всички чалгаджийски телевизии не са по селата, а в София.

За съжаление, чалга се слуша не само по селата, а основно по градовете, където чалгатеките са фрашкани, дискотеките - умерено, а рокклубивете са пусти. А сега никой никого не следи къде ходи и как се забавлява.

Да, така е. Изненадан бях да видя колко умни и разумни хора има измежду "металите" :)

Не е случайно. Комбинацията метъл-класика е... класическа. Забелязал съм го у много хора. Неслучайно доста от групите записаха участия със симфонични оркестри. :)

Когато едно общество се сблъска със силен противник, още повече с много по силен от него неговите представители си задават въпросите. А защо турците са толкова силни? Как да устоим? Как да се променим че да бъдем по силни? Отговорът е крайно лош, като копираме турците. Рожба на това копиране е кючека и чалгата. НО, винаги има едно НО, в българското общество имаме не малко турци, и особено цигъни. Тяхната народна музика са именно кючеците. Сега някой ще каже че цигънските кючеци не са точно чалга, това е така но вървят с чалгата, още повече че примерно Азис, Софи Маринова и прочее изпълнители се явяват свързващо звено между тях.

Българите винаги са били възприемчиви към чуждата култура. Да не забравяме борбата на възрожденците ни в посока запазване на българското, бяха споменати по-рано в темата. Тогава също никой никого не е ограничавал, но българите са си падали по гръцко и турско. Не се ли бяха появили точно тогава първите "модернизирани" български народни песни, точно в противовес на гръцките и турските? "Криворазбраната цивилизация", прочутото ни псевдо франкофонство и т.н.

Да споделя и друго мое впечатление - защо циганията в музиката се наложи от издателите - когато българин се спре на сергия за музика или влезе в магазин, я купи едно заглавие, я не; когато циганин се спре - купува 4-5. Просто свободен пазар.

Истина е, че преди чалгата беше забранена и като всичко останало, което стана свободно след 1990-та, получи бурно одобрение от хората и се разпространи масово. Освен това, българите са хора на веселието и ресторантите - като седнеш на маса, не можеш да слушаш метъл или Лили Иванова. това да отидеш на вечеря и два часа по-късно да си на хорото го има само на Балканите, а останалите европейци в началото се чудят, а като привикнат и те научават хората.

Накрая завършвам с една "чалга", която вдига на крака и най-отявлените противници на Пайнер:

http://vbox7.com/play:0338838f

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ето тази система от заблуди или грешки относно миналото беше основата, на която бившата БКП изгради българския постсоциализъм от 90-тте.

Последиците от това време още дълго ще тормозят прогреса, особено ако обществото остане в неведение кой направи белята през 90-тте.

Това беше мафиотската част от бившата комунистическа номенклатура, която активно изгради криминалния преход, а инертността и заблудатата на масата българи (а не на тези, които бяха осмислили миналото и бъдещето!) беше животворната му среда.

Всяко поколение иде да си изпълни задачата,но ако не знае за миналото, и то цялата истина нищо няма да направи и с бъдещото....

Особено ако тъне в заблудата, че "обективността" значи да загърбим всички черти на бившия режим.

ПП

Моите уважения към баба ти, РФ1, обаче тя е сред малцинството баби с мобифони, още повече пък гласуващи. Съмненията ми за манипулиране на резултата си остават, защото за АЕЦ (който също беше построен по онова време, но точно когато то беше натрупало най-голямата си мощ) по медиите се тръби 10 г., а за Димитровград.... никак.

Та се чудя дали някой не реши да ни пробутва пак символите на 50-тте...

Ето за младежта една песен. Добре звучи, ама преди да прозвучи текстът е трябвало да бъде одобрен от Централния комитет на БКП..

">
" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350">

Знаете ли каква е тая "бригада" за която ся пей в песента? Не е бригада от мутри, ами вместо да ходиш на море лятото, ходиш с класа да работиш.

Без пари ;) Парите са нещо, което е под нивото на социалистическото общество. Висшите партийци с радост ще се заемат с тях вместо вас. :biggrin:

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напълно си прав, че историята трябва да се изучава и помни като се вадят поуки, за да не се повтарят грешките. Безспорно комунизмът, във вида, в който беше реализиран, беше една грешка. Тези, които не са били преки свидетели, трябва да знаят до какво води. Но, това не означава, че трябва да се отрече всичко от периода и да се започва на чисто. Точно онези,които са го преживяли, трябваше да се оттърсят от емоциите и да направят равносметка кое е било полезно и трябва да се запази и развие и кое е било вредно и да се промени. Вместо това, "преходниците" зачеркнаха всичко, унищожиха и окрадоха де що можеше и... още чакаме градежа и възстановяването.

Като имаш съмнение за манипулация на вота, можеш ли да посочиш евентуални причини? На кого му е било нужно да го прави? Както посочих, има съвсем обективни причини това да е изборът и не виждам нищо странно. Ако беше манупулация, евентуалните манипулатори щяха да се постараят да има оспорвано състезание. Просто Димитровград е част от живота на много хора и наред с обективните причини се събраха и толкова гласове. Моите уважения, но твърдението, че един 60 000 град (беше толкова, вече не) не е познат в България, е най-малкото несериозно.

Е, аз помня бригадите се организираха на есен, октомври някъде, не през лятото.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Абе мирише ми на нагласяне на резултати.

Класациите на БНТ наистина са голямо нагласителство. Помня го от "Голямото четене".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Напълно си прав, че историята трябва да се изучава и помни като се вадят поуки, за да не се повтарят грешките. Безспорно комунизмът, във вида, в който беше реализиран, беше една грешка. Тези, които не са били преки свидетели, трябва да знаят до какво води. Но, това не означава, че трябва да се отрече всичко от периода и да се започва на чисто. Точно онези,които са го преживяли, трябваше да се оттърсят от емоциите и да направят равносметка кое е било полезно и трябва да се запази и развие и кое е било вредно и да се промени. Вместо това, "преходниците" зачеркнаха всичко, унищожиха и окрадоха де що можеше и... още чакаме градежа и възстановяването.

Като имаш съмнение за манипулация на вота, можеш ли да посочиш евентуални причини? На кого му е било нужно да го прави? Както посочих, има съвсем обективни причини това да е изборът и не виждам нищо странно. Ако беше манупулация, евентуалните манипулатори щяха да се постараят да има оспорвано състезание. Просто Димитровград е част от живота на много хора и наред с обективните причини се събраха и толкова гласове. Моите уважения, но твърдението, че един 60 000 град (беше толкова, вече не) не е познат в България, е най-малкото несериозно.

Е, аз помня бригадите се организираха на есен, октомври някъде, не през лятото.

Имаше и летни, и есенни. Два месеца, морето по средата :)

Като имаш съмнение за манипулация на вота, можеш ли да посочиш евентуални причини? На кого му е било нужно да го прави? Както посочих, има съвсем обективни причини това да е изборът и не виждам нищо странно. Ако беше манупулация, евентуалните манипулатори щяха да се постараят да има оспорвано състезание. Просто Димитровград е част от живота на много хора и наред с обективните причини се събраха и толкова гласове. Моите уважения, но твърдението, че един 60 000 град (беше толкова, вече не) не е познат в България, е най-малкото несериозно.

Ами ето една причина - да изкара българите по-големи привърженици на онези символи (защото Димитровград е символ на В.Червенков, както плавателния канал София - Пловдив), отколкото са.

Да, градът е известен, но като обект на мащабно строителство... Че то за него не се говореше нищо, за ралика от АЕЦ-а.

Напълно си прав, че историята трябва да се изучава и помни като се вадят поуки, за да не се повтарят грешките. Безспорно комунизмът, във вида, в който беше реализиран, беше една грешка. Тези, които не са били преки свидетели, трябва да знаят до какво води. Но, това не означава, че трябва да се отрече всичко от периода и да се започва на чисто. Точно онези,които са го преживяли, трябваше да се оттърсят от емоциите и да направят равносметка кое е било полезно и трябва да се запази и развие и кое е било вредно и да се промени. Вместо това, "преходниците" зачеркнаха всичко, унищожиха и окрадоха де що можеше и... още чакаме градежа и възстановяването.

Точно. Само че под отърсване от емоциите, започване на чисто, и т.н. не може да се разбира - дайде да забравим всичко. Че то дори не е казано!

Ей го чета тука спомени на Петър Семерджиев. Много, много интересни неща, които не са казани в достатъчна степен, за да бъдат сложени на лавицата на историята веднъж завинаги.

Комунистическият период на България, наложен по силата на следвоенното разпределяна на света, съвпада с периода на следвоенния икономически бум и на довършването на европейската индустриализация (т.е. в страните от Южна Европа, където още не е била настъпила).

Заемайки се с нея, комунистите я провеждат:

- мащабно (част от тоя размах е и Димитровград, и много други големи индустриални обекти)

но

- самоцелно (много от големите заводи се оказаха излишни в пазарна среда; последният от тях издъхна, след като чрез него години наред беше източвана държавата, преди няколко месеца..)

- с твърде много и по същество излишно потискане на личността и индивидуалните права (сега като имаха хората пари, що да не си купят втори апартамент?);

- с твърде много агресивна, но пък сива символика и идеологизация;

- с прекалена властническа агресия спрямо отделния човек. То не беше стрижене на коси, рязане на панталони, слагене на печати на краката на момичетата с къси поли, лагери, бой и пр. и пр.,

да не се разпростриаме, има си тема.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Имаше и летни, и есенни. Два месеца, морето по средата :)

Аз не помня летни бригади, вероятно е било доста преди моето време, но не съм чувал и родителите ми да са имали, а те са по-големи от теб. Може да е била регионална особеност на конкретен район или междинен период, който ти си уцелил. Ние се радвахме на бригадите, защото тогава не ходехме на училище и никой не е се е чувствал принуден, даже напротив. :smokeing:

Ами ето една причина - да изкара българите по-големи привърженици на онези символи (защото Димитровград е символ на В.Червенков, както плавателния канал София - Пловдив), отколкото са.

Да, градът е известен, но като обект на мащабно строителство... Че то за него не се говореше нищо, за ралика от АЕЦ-а.

А защо не избраха мавзолея тогава? Отговори си на този въпрос и ще отсееш обективните основания за избора на Димитровград.

Точно за това изкривяване писах по-рано. Не обвинявам свидетелите на периода, че са обременени с миналото, защото имат пълни основания за това. Не е лесно да прогледнеш през мъглата на идеологията, но за разлика от преди, след 1990-та никой вече не ти пречи да го направиш. Точно това проглеждане "реформаторите-ликвидатори" не успяха или не пожелаха да извършат.

Точно. Само че под отърсване от емоциите, започване на чисто, и т.н. не може да се разбира - дайде да забравим всичко. Че то дори не е казано!

Ей го чета тука спомени на Петър Семерджиев. Много, много интересни неща, които не са казани в достатъчна степен, за да бъдат сложени на лавицата на историята веднъж завинаги.

Комунистическият период на България, наложен по силата на следвоенното разпределяна на света, съвпада с периода на следвоенния икономически бум и на довършването на европейската индустриализация (т.е. в страните от Южна Европа, където още не е била настъпила).

Заемайки се с нея, комунистите я провеждат:

- мащабно (част от тоя размах е и Димитровград, и много други големи индустриални обекти)

но

- самоцелно (много от големите заводи се оказаха излишни в пазарна среда; последният от тях издъхна, след като чрез него години наред беше източвана държавата, преди няколко месеца..)- с твърде много и по същество излишно потискане на личността и индивидуалните права (сега като имаха хората пари, що да не си купят втори апартамент?);

- с твърде много агресивна, но пък сива символика и идеологизация;

- с прекалена властническа агресия спрямо отделния човек. То не беше стрижене на коси, рязане на панталони, слагене на печати на краката на момичетата с къси поли, лагери, бой и пр. и пр.,

да не се разпростриаме, има си тема.

В никакъв случай не трябва да се забравя, мисля че поне по този въпрос сме на едно мнение.

Не съм съгласен, че е било самоцелно. Напротив - беше твърде много планирано кой какво ще произвежда в СИВ. Фактът, че имаше дефицит на стоки и услуги доказва, че дори тази промишленост, която е била построена, не е била достатъчна. Проблемът с оцеляването в пазарна среда е в управлението, а не в изначалното създаване. Ще дам и конкретен пример - Неохим. Може би едно от малкото предприятия, което не беше доведено до фалит преди приватизацията си, даже напротив - процесът на модернизация и оптимизация вървеше през целия период след 1990-та. И всичко това в противовес на Аргробиохим, който беше съсипан. Дали става въпрос за държавна поръчка или умения в управлението от страна на местните директори, не мога да кажа. Но е показателно, че когато има желание, нещата стават, дори под шапката на държавата в пазарна среда. Това пък е доказателство, че построената тогава промишленост на Димитровград също не е била случайна и мътвородена,а напротив - икономически обоснована и перспективна.

За агресията, идеологията и мачкането на личността - ето това трябваше "демократите" да променят и да добавят правила и закони, които да освободят хората да работят и творят според възможностите си, а не според партийните инструкции. Вместо това, те наложиха мутренската култура и начин на живот и отвориха пътя на беззаконието, лъжците и крадците. Замениха партийното идеологическо подтисничество с мутренското икономическо такова. Резултатът го виждаме.

Ще потърся темата, в която сте го обсъждали. Вероятно повтарям вече написани неща.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напълно съгласен.

Освен това, Димитровград е символ на възстановяването на България след ВСВ, символ на надеждата за светло и мирно бъдеще, практическо изражение на поговорката "Сговорна дружина, планина повдига". Живото доказателство за това, че комунистите опорочиха идеята още през 50-те години е самоубийството на един от най-известните истински ентусиасти - Пеньо Пенев.

Да имаш да вземаш, баба ми, дето е на над 80 години, се скъсва да говори по GSM-a с приятелки-наборки да си обсъждат сериали, плетки, манджи. :biggrin:

Ама класацията не е за най-високотехнологичен строеж, щото по тая логика, Народният театър изобщо няма работа там, и не само той.

Градът не е е изкуствено построен, а си следва възможно най-логичните предпоставки за възникване на кое да е селище - кръстопът (търговия), полезни изкопаеми (промишленост), богата и много земеделска земя (селско стопанство), голяма река.

В строежа наречен Димитровград влиза най-големият за времето си, а сега един от най-модерният химически завод, три електроцентрали, които са осигурявали електричество на почти цяла Горна Тракия, циментов завод, осигурил материал за строежа на моста над Босфора. За леката промишленост изобщо да не отварям дума. Така че тук дори не поставяме на кантара град срещу завод, а град+заводИ срещу завод (макар и високотехнологичен).

Много ми е интересно, мутренските структури от Димитровград ли тръгнаха - ТИМ, Мултигруп, ...? Или може би рапърчето Ванко 1 е света вода?

Надеждата ми е в такива като теб - недокоснали се и необременени от миналото. Моите уважения към "старите динозаври", но именно те съсипаха прехода. Говоря общо, не лично към който и да е от пишещите тук. Убеден съм, че много от тях са били подтискани в най-активната им възраст и това малко или много ги е озлобило. Вероятно и аз бих имал същите нагласи, като се знам колко съм чепат и как не обичам да ми дават наклон. Резултатът, обаче, го виждаме - отричане до откат на всичко от соц. времето. С такова мислене разрушиха държавата и сега се пада на тези от 80-ти набор нагоре да я изградят отново.

Не може да се отрече един град, само защото бил построен в епоха, която не се е харесвала. По тая логика трябва да отречем старите квартали на всички градове от турско време - Пловдив, Велико Търново, ... че и цели градчета като Копривщица, Котел, Трявна и т.н. Какво ще бъде България ако оставим само Царевец и основите на Плиска и Преслав?

Пълни тесногръди глупости!

Ето как един чужденец оценява града:

Моя учителка по англисйки в ЕГ беше ни споделяла впечатления от България. Когато стигна до архитеклтурата каза: Всички градове в България са еднакви - екзотични и ориенталски (каза го с напълно позитивен тон и в напълно позитивен контекст), само един град се откроява като европейски и това е Димитровград. И като сгради и като градоустройство - няма ги схлупените сгради от турско време, няма ги тесните и криви сокаци, има въздух и пространство за всички, сградите са внушителни, а покритите тротоари по централния булевард я бяха изумили. Сравни го с Варшава, моля ти се, само че в много по-малък мащаб. Докато не посетих Варшава няколко години по-късно, не ѝ повярвах.

И да отбележа, не тава дума за ЕГ в Димитровград, че да е правила четки на учениците.

Това, че днес Димитровград е по-известен с Пайнер, а не толкова с Пеньо Пенев, Петко Чурчулиев или Вежди Рашидов, не е по вина на Димитровград, не мислиш ли? Митко Димитров просто запълни една ниша, в която имаше вакуум и постигна грандиозен успех. На това му викам търговски нюх и бизнес умения, много по-сериозни от перачите на пари и кредитните милионерчета, символ на новото време. Ако искаш да кажеш, че Пайнер би направил такава империя, разчитайки на местния пазар, си в дълбока заблуда. Вероятно не знаеш, че първото издание на Тракия фолк е било пълно фиаско, защото интересът в Димитровград е бил почти нулев. Вероятно не знаеш, че централата на Телевизия Пайнер е в София. Вероятно не знаеш, че веригата чалгатеки Планета Пайнер "стъпи" в Димитровград доста след Варна, Стара Загора, София, Пловдив и др. градове, нямащи имидж на центрове на чалгата.

Та, ако не беше Пайнер от Димитровград, щеше да е друг - софийските издатели и продуценти на Азис, Софи Маринова и другите баш цигании.

За съжаление, студията на всички чалгаджийски телевизии не са по селата, а в София.

За съжаление, чалга се слуша не само по селата, а основно по градовете, където чалгатеките са фрашкани, дискотеките - умерено, а рокклубивете са пусти. А сега никой никого не следи къде ходи и как се забавлява.

Не е случайно. Комбинацията метъл-класика е... класическа. Забелязал съм го у много хора. Неслучайно доста от групите записаха участия със симфонични оркестри. :)

Българите винаги са били възприемчиви към чуждата култура. Да не забравяме борбата на възрожденците ни в посока запазване на българското, бяха споменати по-рано в темата. Тогава също никой никого не е ограничавал, но българите са си падали по гръцко и турско. Не се ли бяха появили точно тогава първите "модернизирани" български народни песни, точно в противовес на гръцките и турските? "Криворазбраната цивилизация", прочутото ни псевдо франкофонство и т.н.

Да споделя и друго мое впечатление - защо циганията в музиката се наложи от издателите - когато българин се спре на сергия за музика или влезе в магазин, я купи едно заглавие, я не; когато циганин се спре - купува 4-5. Просто свободен пазар.

Истина е, че преди чалгата беше забранена и като всичко останало, което стана свободно след 1990-та, получи бурно одобрение от хората и се разпространи масово. Освен това, българите са хора на веселието и ресторантите - като седнеш на маса, не можеш да слушаш метъл или Лили Иванова. това да отидеш на вечеря и два часа по-късно да си на хорото го има само на Балканите, а останалите европейци в началото се чудят, а като привикнат и те научават хората.

Накрая завършвам с една "чалга", която вдига на крака и най-отявлените противници на Пайнер:

http://vbox7.com/play:0338838f

Направо се просълзих, докато четях мнението ти! :biggrin:

Бил съм във Варшава, вярно не е много забележителен град, но чак пак да го сравняват с Димитровград!? Мнението ти показва само общото ниво на преподавателите по английски, които идват да работят в България.

Въобще трогателно...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И двата са строени на гола поляна (тук е нямало нищо, а там е било разрушено) и не са се съобразявали със съществуващи сгради. Така е могло да се планира градоустройство, съобразено с текущите и бъдещи нужди на съответния брой население. Архитектурата също е от едно и също време - 1940-те и 1950-те. Разликата е в мащабите.

Ама ти си над тия неща. Кой не скача, е червен и ууу, долу... и така.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Потребител

....три електроцентрали, които са осигурявали електричество на почти цяла Горна Тракия,....

РФ-1, ТЕЦ-овете Марица-изток 1,2,3 нямат нищо общо с Димитровград!? :laugh: Нещо зле си с географията.

Димитровгар си е градче от селски тип, възникнал наистина изкуствено от сливането на три села.

Окръжният център Хасково е на 15 км, так че не виждам изобщо някакъв икономически смисъл от създаването му....освен комунистическите глупости да създаваме работническа класа, като унищожаваме земеделците, превръщайки ги в работници!

Починът за индустриализация на България е похвален, това трябваше да стане рано или късно, но не по този глупав начин както я направиха комунистите!

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!