Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува
Освен с това да повторим половината история на "Бойна слава" и на половината други български форуми, друго няма да постигнем. Всички аргументи и на "иранистите", и на "тюркистите" са дъвкани и предъвквани, всеки предпочита своето.

Хмм, не бих казал, че това е вредно. БС спря на средата, макар да се събра много материал, за другите не знам. Може би е време за едно голямо, хубаво, систематично и подредено обобщение. ;) Нека Торн си дойде след неделята, па ще видим.

  • Мнения 168
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува
.... да се стигне до вероятната истина за смесен, тюрко-ирански произход на българите. Аз, да речем, смятам, че тюркският елемент е бил преобладаващ, друг ще каже друго, а накрая ще трябва пак да се заровим в книги.

глишев, смятате така, и имате право да смятате каквото си искате. И имате право и да вярвате в каквото искате. Но когато се твърди нещо трябват доказателства!

Това че в България са се влели някой тюркоезични групи по никакъв начин не означава, че българите са тюрко-иранци. Някой българи носят гени от Алтай, но това не означава нищо. Тук става на въпрос за Подобряване на генофонда, чрез приемане на най-доброто от вън. И не сме тюрко-иранци по простата причина, че това е лингвистична класификация. Тоест дори едно племе да е било тюркско, след иранизацията му то става иранско. И обратното. Доколкото имаме общо казано количество от тюркски думи клонящо към 0, трябва да приемем, че и преди и сега сме говорели на същия език.

При волжките българи обаче нещата стоят по друг начин. И при чувашите и при татарстанците има много езикови и културни следи свързващи ги с иранските, тоест те може и да са тюркизирани иранци.

При нас са толкова много данните за ирански-арийски произход, че просто туркофилите трябва да молчат.

Примерно Мартеницата. Чист арийски обичай, свързан пряко с арийската представа са посоките на света и сезоните. В РигВеда са дадени цветовете на посоките - Червен/Север, Бял/Изток, Жълт/Юг, Черен/Запад! Ако ги нанесем на Мандала, те отговарят на четирите сезона. Като Червения и Белия се смесват малко преди 1 Март!

  • Потребител
Публикува
Става ли?

Ами ще е малко трудно Даже много. Прекалено много проблеми. Че то дори само проблемът с религията се разпада на множество отделни проблеми. В това число и колко от паметниците които се свързват с религията на прабългарите наистина са оставени от тях, а отделно вече колко от тези паметници, за които може да се допусне че са прабългарски наистина са свързани с религията или не. Защото най-честото обяснение като има нещо неясно е да се каже "свързано с култа" и проблемът решен.

Ето няколко такива проблемни въпроса:

Например девташларите, които май нещо не са точно прабългарски. Както и прословутият каменен модел на юрта от Девня.

Така например амулетите от типа кон язден от човек

post-5334-1265988288.jpg

за които дълго време се твърдеше че са прабългарски, вече е безспорно доказано, че са печенежки. Друг е въпросът, че този тип амулети, печенегите не си ги донасят от прародината, ами ги заимстват от аланите :bigwink:

За редица други "амулети" също са изказани сериозни съмнения какви са точно. Да вземем известната седмолъча розета от Плиска - култов предмет или не?

Ами графитите по камъните - дали отразяват някакви митологични схващания или просто децата са си драскали и са лишени от съдържание.

Мадарският конник - религиозен или светски характер има?

Не е по-ясно и с писмените извори. Имаме например сведения в Отговорите на папа Николай, ама дали описаните в тях вярвания са характерни за прабългарите или за славяните? В този случай много трудно може да се даде категоричен отговор.

Освен това трябва да се отчита и факта, че като езичници, за прабългарите не е било абсолютно никакъв проблем да почитат различни по произход богове. Затова и Омуртар е карал хрисияни да се отказват от религията си и в същото време въобще не му дремело, че ромейските каменоделци са си слагали кръстове по надписите изсичани от негово име или че е изобразен с кръст в ръката на медальоните му. Така че като нищо може да е заколил някое куче за Тангра и след това да влязал в построения по зороастрийски образец храм на огъня. В същото време редовите прабългари най-вероятно въобще не ги е интерисувал нито Христос, нито Тангра нито зороастризма, ами са си вярвали в някакви демони и както са правили техните сарматски предци, са връзвали или рязали краката на мъртавците или са ги затискали с камъни, ей така за всеки случай, да не станат вампири.

  • Потребител
Публикува

А иначе по отношение на статията на Бешевлиев, трябва да се помисли дали тия списания не са смятали да ги изнасят на към България.

Доколкото по ония времена българите е трябвало да научат да четат и пишат на руски, едно руско списание би помогнало доста. Дали обаче е стигнало до тук е друг въпрос.

  • Потребител
Публикува

Гледам, че само Омуртаг и Маламир имат в надписите си KANASYBIГI, другите владетели преди покръстването са се писали просто владетели - архонти ( и Тервел е изключение - кесар).

Наистина, не е ли по-достоверно да ги наричаме князе - в смисъл на владетели, както е в именника?

  • Потребители
Публикува

Тъй, от всичко прочетено едно ме заинтересува - че българите имали по същество иранска именна система и нетюркски бит. Вероятно пак ирански? Това е любопитно. Та кои имена са ирански и кои факти от битовата култура са ирански (каквото и точно да трябва да значи това)?

По тезата за зороастрийските храмове съм скептичен.

Иначе споменатите автори все пак не са писали белетристика. Изводите, които евентуално бих могъл сам да направя от публикуваните езикови и археологически данни, надали ще надминат тези на специалисти. Да смятаме, че ще открием Америка, е самозаблуда.

  • Потребител
Публикува
Теориите са:

1. Автохтонна

2. Тюркска

3. Иранска

Това не са теории,това са само хипотези, при това ужасно слаби като аргументация,поне за мен,но предполатам ,че всеки непредубеден и необременен изследвач на тази материя рано или късно стига до извода,че тези три хипотези са празни приказки.Истината за произхода на българите,ако изобщо някога бъде разкрита,ще се окаже твърде различна от актуалните към днешна дата хипотези,дано да го доживеем този момент...

  • Потребител
Публикува
Тъй, от всичко прочетено едно ме заинтересува - че българите имали по същество иранска именна система и нетюркски бит. Вероятно пак ирански? Това е любопитно. Та кои имена са ирански и кои факти от битовата култура са ирански (каквото и точно да трябва да значи това)?

По тезата за зороастрийските храмове съм скептичен.

Иначе споменатите автори все пак не са писали белетристика. Изводите, които евентуално бих могъл сам да направя от публикуваните езикови и археологически данни, надали ще надминат тези на специалисти. Да смятаме, че ще открием Америка, е самозаблуда.

Написаното от Юхас си е баш балетристика, при това лоша.

"Изводите, които евентуално бих могъл сам да направя от публикуваните езикови и археологически данни, надали ще надминат тези на специалисти"

Е това със сигурност е така. Обаче достатъчно за начало е да можеш да определиш кой наистина е специалист и кой самозван или пишман специалист.

Между другото запознат ли си в детайли с историята и културата на тюркските народи. Например чел ли си орхоноенисейските надписи? :post-70473-1124971712:

  • Потребители
Публикува

Да; всъщност споменах Бибина, защото и тя говори за тях.

Юхас има една много слаба книга, тази за Кирил и Методий. Но "Тюрко-българи и маджари" по-скоро е смислена.

  • Потребител
Публикува
Да; всъщност споменах Бибина, защото и тя говори за тях.

Имам предвид публикации на самите надписи, а не кой е писал за тях.

Юхас има една много слаба книга, тази за Кирил и Методий. Но "Тюрко-българи и маджари" по-скоро е смислена.

И какво е точно смислено то на тази книга? Юхас набежда огромен брой унгарски думи за прабългарски, но не привежда нито едно доказателство че въпросните думи са съществували в прабългарският език. Ти може ли да посочиш извор, в който се споменават "прабългарските" думи "буза", "арпа", "тарло", "орсо", "кеве" или "бика", "йокьор", "теве". Със сигурност не. Защо тогава приемаш тезата, че тези думи са "прабългарски". С такъв "научен" подход, може да докажеш, че прабъргарите са били и негри. Айде малко по-сериозно. :post-70473-1124971712:

  • Потребители
Публикува

Първо Бибина, после и надписите в хубаво немско издание.

Гледам да е що-годе сериозно. Юхас казва, че въпросните думи са тюркски, а за това, че и езикът на българите е тюркски следвам по-скоро Бешевлиев.

  • Модератор Военно дело
Публикува

Нищо че са слаби, изложете ги пък нека се види. Щото е много лесно да викаш "Няма доказателства" и "Ама това не е баш така", но когато се опре до изграждане, а не рушене е по сложно. Направете по едно кратко изложение за въпросните теории, пък да видим коя изглежда по достоверна.

  • Потребители
Публикува
Тъй, от всичко прочетено едно ме заинтересува - че българите имали по същество иранска именна система и нетюркски бит. Вероятно пак ирански? Това е любопитно. Та кои имена са ирански и кои факти от битовата култура са ирански (каквото и точно да трябва да значи това)?

По тезата за зороастрийските храмове съм скептичен.

Недей да изопачаваш това което е казвано.

Въпросът е битовата култура на българите с битовата култура на кои други народи има най-много паралели?

За погребалния обряд се каза доста, но май трябва да се повтаря по-често :)

3.4. погребални обичаи - нищо общо с тюркските, но за сметка на това идентични със сарматските. Дотолкова са близки до сарматските, че първият прабългарски некропол открит в България - Нови пазар, първоначално беше обявен за сарматски.

По тезата за зороастрийските храмове съм скептичен.

Можеш ли да посочиш къде се намират най-близките паралели на езическите храмове от ПБЦ.........

Тюркската теза тук е ясна - тези храмове са чуждо влияние възприето и успешно инкорпорирано в общата култова практика - култът към бог Тангра.

Ако теб такава теза те удоволетворява с научната си аргументация.......

  • Потребител
Публикува
Първо Бибина, после и надписите в хубаво немско издание.

Гледам да е що-годе сериозно. Юхас казва, че въпросните думи са тюркски, а за това, че и езикът на българите е тюркски следвам по-скоро Бешевлиев.

И като си ги прочел надписите, били ли посочил поне име, което се среща в тях и се среща сред прабългарите? :smokeing: А има ли думи, които се срещат в орхоноенисейските надписи и които да са засвидетелствани в Дунавска България?

Юхас нарича въпросните думи "тюрко-български", а не "тюркски". Нека бъдем точни. И след това разни умници в България изпозват въпросните "прабългарски" думи като доказателство че прабългарите са тюркоезични. Ашколсум на този метод!

  • Потребител
Публикува
Та кои имена са ирански и кои факти от битовата култура са ирански (каквото и точно да трябва да значи това)?

Еми ето един факт от битовата култура. Утре осфен, че е трифон зарезан и свети валентин, е също така и Сирни Заговезни.

Та на тоя битов празник се палят едни огньове, и се прескачат, и се въртят едни факли. Досущ на иранския празник Сури!

  • Потребител
Публикува

В тая тема май има малко мислене и много чесане на езици. Паралели между българи и турци много по-лесно могат да се намерят с редовно гледане на сериала "Перла" :biggrin:

Мога да кажа само: свалям шапка на Бешевлиев за огромния му труд по темата "пра"- или "първо"-българи, въпреки че той не е нито специалист по тюркски, нито по ирански езици. Дори не е ориенталист. Един специалист по епиграфика и класически езици, публикувал е изследвания и върху антични надписи, а не само върху надписите от времето на Първата българска държава. Колкото до статията му за имената на владетелите (Аспарух, Омуртаг и пр.) - ами тя е обзорна и прави преглед на известните на времето тълкувания. И наистина е наивна в някои отношения - но нямаме право да го съдим - той е стигнал до границите на възможното за него!

Да се говори с лека ръка за преобладаващи "ирански" имена е толкова смехотворно, колкото и да се твърди, че и "тюркски" имена преобладават. Ами то няма единогласие дали името е Испор или Аспарух, Есперих, Есперерих и.т.н. Името Омуртаг (или Омортаг) иранско ли е или тюркско? То май не е изтълкувано изобщо.

Според мен, наличието на титли като tarkan, boila, kana, bagatur, sampsis (транскрипция на тюркското sabči "посланик, пратеник") - които са засвидетелствани за пръв път в Орхонските и Енисейските надписи - и други (в старобългарски текстове) като чиготъ (tzigaton) "военна титла" или чатхуль "προτοσπαθάριος" - определено не сочи в посока Сасанидска Персия. Където впрочем такива звания просто няма. Така си обяснявам защо в Първата българска държава го няма "коджа-ханът" - "коджа" е турски диалектен вариант на персийската дума "ходжа". :tooth:

  • Потребител
Публикува
Ами то няма единогласие дали името е Испор или Аспарух, Есперих, Есперерих и.т.н. Името Омуртаг (или Омортаг) иранско ли е или тюркско? То май не е изтълкувано изобщо.

Тук малко си пораздул проблема - Есперерих е очевдино грешно изписана форма на Есперих. Испор се среща в извор, който в тази част се опира на устната традиция - нека сега Глишев ни обясни как в България не е имало исторически легенди и епос :bigwink: Така че е напълно нормално някои имена да се променят през вековете. Така че остават само формите Аспарух и Есперих. Която и да предпочитеш, не можеш да я открие сред тюркските народи. Същото се отнася и за Омуртаг.

Според мен, наличието на титли като tarkan, boila, kana, bagatur, sampsis (транскрипция на тюркското sabči "посланик, пратеник") - които са засвидетелствани за пръв път в Орхонските и Енисейските надписи - и други (в старобългарски текстове) като чиготъ (tzigaton) "военна титла" или чатхуль "προτοσπαθάριος" - определено не сочи в посока Сасанидска Персия. Където впрочем такива звания просто няма. Така си обяснявам защо в Първата българска държава го няма "коджа-ханът" - "коджа" е турски диалектен вариант на персийската дума "ходжа". :tooth:

Не е лошо преди да набедиши някоя титла за "тюркска" да видиш първо произхода й. Като на "кан" или "хан" например.

  • Потребители
Публикува

Посочете ми един кан/хан, багатур, таркан, колобър, капхан, ичиргу боил, просто боил или багаин в Сасанидска Персия... Един-единствен Омуртаг в Иран. Добавете един Хозрой, Кобад или Сапор в България. Едничък шах, мобед, мирза или фар-и падшахан в надпис на Пресиан или Маламир. Покажете ми един пряк и недвусмислен паралел между известията на патриарх Никифор за храмовете на персите с техните изображения на "ангели" и каквото и да е, открито в България. Прокарайте паралел между нещата, които знаем за българите и данните от "Шах-наме" или "Зенд-Авеста".

Кажете ми с чиста съвест, че има титла "канас" на дари или пехлеви.

Зарадвайте ме с новината, че съчетанията "дилом твирем", "дохс твирем", шегор вечем", "вери ениалем", "теку читем", "дванш ехтем", "тох алтом" и прочие словосъчетания от "Именника" не намират обяснение в тюрко-алтайски, а в ирански, чисто индоевропейски образци...

Не вярвам да успеете. Може и да греша, но засега не вярвам.

Сега се огледайте за багатури и багаини. За институционалното разделение на център, ляво и дясно крило при командуването на войските. При персите ли ще го намерите или при тюрките? Нека аз да съм наивникът, но да пукна, ако вярвам и на йота от иранската хипотеза за произхода на българите. Институциите им, езикът им (по Бешевлиев, да, но нима това е лошо - та Бешевлиев е скрупульозен повече, отколкото някой тук някога ще бъде), данните на ромеите - всичко това говори само за тюркски характеристики. Степанов, този запален привърженик на иранската хипотеза, непрекъснато си противоречи, излеждайки особености, типични и за българите, и за народи като хазари и авари (например в: Omnia vincit amor, "Степната империя и...") и отричайки ги в полемичните си текстове.

Та какво за Орхонските надписи? Нима там присъстват ирански мобеди, мирзи и спахбоди? Уви, ще намерите втях тарканите, багатурите и багаините от българските каменни надписи. И не само от там, а и от т. нар. "Тайна история на монголите".

Ще намерите ли в извори българска клетва в името на свещения огън, почитан в Иран? Не, ще намерите само призоваване на небето, звездите и други природни феномени, почитани от толкова много степни народи (но не и от персите).

Ще намерите ли в Иран формулата "да живее сто години"? Не, разбира се. А ще намерите ли нейни паралели сред тюрко-алтайски народи? Ами да.

Ще намерите ли дори в далечна Япония от периода Нара разделение на командуването на център и две крила? Да, разбира се, стига да прочетете публикуваните на български "История на Япония" на Кенет Хеншал и "Японците: история на един народ" от Робер Калве и "Доброволната смърт в Япония" на Морис Пенге. Ако на това някой каже, че културата Ямато се е повлияла от ирански образци, този някой ще бъде глупак.

  • Потребител
Публикува
Ще намерите ли в Иран формулата "да живее сто години"? Не, разбира се. А ще намерите ли нейни паралели сред тюрко-алтайски народи? Ами да.

Но намирам формулата "да живее сто години" в Грузия, следавотелно този паралел с георгианите /грузинците/ разкрива тяхната "тюрко-алтайска" народна същност. Ами да?!

  • Потребител
Публикува
Тъй, от всичко прочетено едно ме заинтересува - че българите имали по същество иранска именна система и нетюркски бит. Вероятно пак ирански? Това е любопитно. Та кои имена са ирански и кои факти от битовата култура са ирански (каквото и точно да трябва да значи това)?

По тезата за зороастрийските храмове съм скептичен.

Иначе споменатите автори все пак не са писали белетристика. Изводите, които евентуално бих могъл сам да направя от публикуваните езикови и археологически данни, надали ще надминат тези на специалисти. Да смятаме, че ще открием Америка, е самозаблуда.

"Нетюркски бит. Ввроятно пак Ирански" ..... вероятно? :)): Тази думичка аз бих я използвал единствено по отношение на хипотетичните напъни за Тюркски преводи на Прабългарските надписи. Тук се говори за твърдо установени и непоклатими исторически и археологически факти. И не само за бит а за целия археологически комплекс от антропологичен тип, погребален обряд и керамика които през дадения период са основни етноопределящи маркери. Тези данни сами по себе си правят Иранската теза изключително надеждна и обоснована а Тюркската теза незащитима и невъзможна, което е крайно време любителите на Тангра да го вземете под внимание. :P Слаба ракия ви е теорията.

Но в Тюркските преводи и фентъзито нямате равни. Как върви Тюркския превод на Прабългарските надписи от Дръстър? Ония които според великия тюрколог проф Добрев били Алански а според Бешевлиев били неясни ;) Ясни били само ония инвентарните списъци където език практически няма а има само една купчина технически термини с най-различна етимология и хипотетичен произход. Докато в Дръстърските имаме цели изречения с повтарящи се граматични конструкции. Иранските маси били Тюркоезични .... Дерзайте.

  • Потребители
Публикува
Посочете ми един кан/хан, багатур, таркан, колобър, капхан, ичиргу боил, просто боил или багаин в Сасанидска Персия... Един-единствен Омуртаг в Иран. Добавете един Хозрой, Кобад или Сапор в България. Едничък шах, мобед, мирза или фар-и падшахан в надпис на Пресиан или Маламир.

......

Ако ти посочиш поне един Пресиан - тюрк от Алтай :bigwink:

И защо реши, че всички паралели трябва да бъдат със Сасанидска Персия и персите? Кой е твърдял, че българите са най-близки сродници сред иранските народи точно с персите?

  • Потребител
Публикува
Зарадвайте ме с новината, че съчетанията "дилом твирем", "дохс твирем", шегор вечем", "вери ениалем", "теку читем", "дванш ехтем", "тох алтом" и прочие словосъчетания от "Именника" не намират обяснение в тюрко-алтайски, а в ирански, чисто индоевропейски образци...

Ами естествено че НЕ намират обяснение в Тюркските езици. Тюркските преводи на числителните са абсолютно невъзможни а за зверчетата имената им нямат точен аналог в нито един език, а имат изолирани аналогии в най-различни езици - Тюркски Ирански и Угрофински, но като комплекс ги няма в нито един реален език което само подсказва през колко езици е минал въпросния календар преди да се озове при "Българите" и колко е информативен за техния собствен език. Точно колкото нашия съвременен календар е информативен за произхода на нашия език.

А за хановете, багаините, багатурите, кавханите, тарканите, маготините, канартикините, сампсисите и прочие "Тюркски" титли, сте като латерни ... не змам колко години ви трябват за да вденете че нито една от въпросните титли не е собствено Тюркска а представляват ранни заемки от един куп езици, основно ха какъв сюрприз ... Ирански.

Да припомним думите на Императора Август...

Подобно на редица други тюркски титли, бег също е с възможен китайски произход (Рамстедт): от архаич.-кит. *pick > др.-кит. piдk > манчж. pi "управник", "принц"; архаич. кит. *b'iĕk > др.-кит. b'iдk > манчж. pī "законен", "правилен" и др. Малко по-късно В. Банг изказва мисълта за иранския произход на бег ~ бей от ср.-перс. bag "бог", "король", а по-късно подобна мисъл изказва и Менгес: тюрк. beg < др.-перс. baga. Семантически обаче по-близо е согд. βγ "бог", "господин" (вежливо обращение в писма). (ЭСТЯ ІІ, 97-100). Срв. бълг. господ и произв. господин и господар.

Та какви бегове на войската имало в "Тюркската" титла на Българския владетел кана субиги или "су-беги" дето бил от Бога владетел :116: Великите Български тюрколози дори не са си направили труда да проучат какъв е бил произхода и първоначалния смисъл на думата баг/бег ... но тръгнали преводи да правят .... циркаджии.

И продължават периодично да ни заливат с хумористичните си Тюркски етимологии и анализи, и с разни "Прабългарски" Тюркски език и надписи от "Волжка България" и то от времето на Златната Орда 13 век и по-късно когато от "Волжките Българи и градовете им останали само пепелища и с презумцията че езика на Волжките Българи е бил неизменен и че се касаело за "Прабългарски" език който бил един и същ и през 2 век, 6 век, 8 век, 10 век, 12 век, 14 век и то в цялото пространство между Дунав Волга и Кавказ и без да се отчитат сложните етногенетични процеси и езикови трансформации. В същото време за надписите на Дръстърските Алани от 9 век нито дума... Както казах ... циркаджии.

  • Потребител
Публикува
И защо реши, че всички паралели трябва да бъдат със Сасанидска Персия и персите? Кой е твърдял, че българите са най-близки сродници сред иранските народи точно с персите?

Ми то за някой хора ИРАН и ИРАНЦИ означава мургави араби, като част от днешните в Иран. Така че нищо чудно, че за други иранци са само персите.

А ако глишев си купи книгата Митраизма и древните българи ще успее да прочете как са изгонени маговете зурванисти от зороастрийците.

  • Потребител
Публикува
Посочете ми един кан/хан, багатур, таркан, колобър, капхан, ичиргу боил, просто боил или багаин в Сасанидска Персия... Един-единствен Омуртаг в Иран. Добавете един Хозрой, Кобад или Сапор в България. Едничък шах, мобед, мирза или фар-и падшахан в надпис на Пресиан или Маламир. Покажете ми един пряк и недвусмислен паралел между известията на патриарх Никифор за храмовете на персите с техните изображения на "ангели" и каквото и да е, открито в България. Прокарайте паралел между нещата, които знаем за българите и данните от "Шах-наме" или "Зенд-Авеста".

Кажете ми с чиста съвест, че има титла "канас" на дари или пехлеви.

И защо реши че според иранската теория прабългарите произхождат от Персия? Ти случайно да си чувал за сармати? Явно не. И като стана въпрос за посочване, я първо посочи един "хан/кан" в Дунавска България. Опа няма! Има "кана", но това крайно "а" някак не мяза нещо много на тюркско и затова, айде да "корегираме" изворите, виж "хан" звучи къде по-български, демек турски, от това малко неудобно за теорията "кана". Е че как ще удобно, като дори да приемем, че титлата е тюркска, а тя не е и това дори и тюркофилите не го отричат, това крайно "а" просто нещо не не се връзва с тюркския. То остави "кана", ами има го и в "боила". :smokeing:

А за тюркския произход на титлата "боила", ето една тема за размисъл:

http://en.wikipedia.org/wiki/Baillie

"таркан" си е с доказан ирански произход

Зарадвайте ме с новината, че съчетанията "дилом твирем", "дохс твирем", шегор вечем", "вери ениалем", "теку читем", "дванш ехтем", "тох алтом" и прочие словосъчетания от "Именника" не намират обяснение в тюрко-алтайски, а в ирански, чисто индоевропейски образци...

По-добре, намери някой тюркофил, който обаче наистина разбира от тюрки, да ти обясни колко зор ще види всеки самоуважаш себе си тюрк ако трябва да произнесе думата "дванш". А също и "твирем" ще произнесе малко трудно. Както казах, основният проблем, при вас туркофилите, е че не познавате историята и културата на тюркските народи. Затова говорите глупости.

Ок. приемаме, че термините са тюркски. Не са, но да примем че са. И какво доказават? Нищо - че то месеците в дн. български календар са латински. Само че при прабългарският календар има една малка подробност, тя е като случая с "кана" и "боила". На края на числата има едни твърди неприятни за тюркската теория срички "ом" и "ем". Само две буквички, които обаче показват че граматиката не е тюркска. То същата работа като с инвентарните надписи - и там има едни срички на края на думите дето доста бърката в здравето на тюркската теория. И затова туркофилите, като едни сериозни учени се правят, че не ги виждат.

Сега се огледайте за багатури и багаини. За институционалното разделение на център, ляво и дясно крило при командуването на войските.

Този безсъмнение е най-железният от всички агрументи на туркофилите. Просто бетон. Това е аргумент от типа "прабългарите са хора, тюрките са хора, следователно прабългарите са тюрки." Лично аз не съм чул да има сухопътна армия състояща се само от две десни крила или три центръра. Този аргумент е просто върхът на глупостта. Ето една такава типично "тюркска" армия:

"Правое крыло держал Теодорид с везеготами, левое Аэций с римлянами, в сердине поставили Сангибан, о котором мы говорили выше и который предводигельствовал аланами.” :smokeing:

данните на ромеите - всичко това говори само за тюркски характеристики.

И какви са данните на ромеите? :vertag: За същите тези ромеи ли говориш, дето наричат всякакви цървули от степите "тюрки", само българите не наричат "тюрки". За тях ли говориш или за някакви други ромеи?

Степанов, този запален привърженик на иранската хипотеза, непрекъснато си противоречи, излеждайки особености, типични и за българите, и за народи като хазари и авари (например в: Omnia vincit amor, "Степната империя и...") и отричайки ги в полемичните си текстове.

Степанов е културолог, те (културолозите) имат особенни разбирания за историческата фактология и поради тази причина пише глупости.

Та какво за Орхонските надписи? Нима там присъстват ирански мобеди, мирзи и спахбоди? Уви, ще намерите втях тарканите, багатурите и багаините от българските каменни надписи. И не само от там, а и от т. нар. "Тайна история на монголите".

Това с "багаините" - сигурен ли си че се споменават в надписите. :post-20645-1121105496: Точно те нещо ми се губят, били ми казал в кой надпис се споменават. :whistling:

Ще намерите ли в извори българска клетва в името на свещения огън, почитан в Иран? Не, ще намерите само призоваване на небето, звездите и други природни феномени, почитани от толкова много степни народи (но не и от персите).

Не знаех, че почитането на небето, звездите и другите природни феномени е запазено право само за тюрките. Само сега да не кажеш, че и "скитското безумие" е тюркски патент :bigwink: Че той огъня и досега, имам предвид до преди стотина години, се почита като нещо свято в традиционната българска култура. Явно си проспал лекциите по етнология.

Ще намерите ли в Иран формулата "да живее сто години"? Не, разбира се. А ще намерите ли нейни паралели сред тюрко-алтайски народи? Ами да.

Явно си проспал и лекциите по история на Византия.

Ще намерите ли дори в далечна Япония от периода Нара разделение на командуването на център и две крила? Да, разбира се, стига да прочетете публикуваните на български "История на Япония" на Кенет Хеншал и "Японците: история на един народ" от Робер Калве и "Доброволната смърт в Япония" на Морис Пенге. Ако на това някой каже, че културата Ямато се е повлияла от ирански образци, този някой ще бъде глупак.

Е тука вече взе да се повтаряш. За това и аз ще се повторя:

"Правое крыло держал Теодорид с везеготами, левое Аэций с римлянами, в сердине поставили Сангибан, о котором мы говорили выше и который предводигельствовал аланами.”

но мисля и да допълня с още един пример (а те са безбройни)

“Съставил след това три отреда и ги пратил поотделно срещу варварите, като заповядал на Мартин да стане таксиарх на дясната дружина, а за дружинен началник на другото крило поставил Каст. Самата среда пък на войската поел стратегът”

Та какво каза за глупака?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!