Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
... Тия чуваши, през кой век се установяват по Волга

Мога да споделя за една клопка, която си постави сам един почитател на тюркския произход поради наистина широките си лингвистични познания и липсата на модераторски контрол (ха познайте къде бе това :tooth: ) - той спомена, че у чувашите имало съвсем малко староирански думи (какво доказателство, че прабългарите не са източноиранци!), но пък имало много НОВОПЕРСИЙСКИ думи (след Х век). Оттук и изводите кога и откъде са дошли чувашите на Волга :post-70473-1124971712:

Публикува
На такива "доказателства" се гради цялата Ви теория. Тия чуваши, през кой век се установяват по Волга и какви данни има за наличието на "пра"българи в този период там?

Не ми цитирайте Фадлан, защото той българи не споменава!

Чувашите са наследници продължители на прабългарските племена, които след разпадането на Стара Велика България мигрират на север по Волга.

Фадлан нарича волжските българи сакалиба, но това не е първият случай когато дадено племе или група племена се назовават с някое друго народностно име или е налице метонимия - пренос по съседство.

  • Потребители
Публикува

За статуетката на Буда и аз навремето се бях объркал .

"... беше намерена случайно в земята край село Завет ,недалеч от Сборяново,една бронзова статуетка,изобразяваща индийското божество Джайна.Освен това в района се разказва за недалечна пещера ,в която била открита и каменна статуя на Буда.Тези на пръв поглед сведения не биха учудили никога ,който би прочел едно писмо на Цариградския патриарх до Петър I.Сред споменатите имена на създатели на еретични учения е и това на Буда,а България била наречена в това писмо "Будия".В писмото още се казва,че у Волгокамските българи до Xвек. имало и " брахмански закон".Съвременник на произлезлия от царско семейство Буда е и принц Джайна.Джайнизмът е най-мощната религия на богатите в Индия."

извадка от книгата на Е.К.Теодоров и Д.Гергова -"Прабългарски и тракийски следи",С.,2006г.

Всъщност статуетката е доста по-късна .

Според едно изследване (Квинто 1991 г.) споменатата статуетка (случайна находка от Разградско) била притежание на руски войник - будист, чрез който попаднала в България по време на Руско-османските войни от ХVІІІ - ХІХ век.

А ето какво пише за евентуалните ''будистки'' храмове -

Ето статията на Brenjes (1971 г.) за будисткия храм в Мадара:

http://www.kroraina.com/brentjes/index.html

  • Потребители
Публикува
Бешелиев подробно описва ситуацията

Ето това са символите на Митраизма - пещера,извор,храм(ориентиран север /юг)бани.

Жертвоприношенията са на бикове!Както и Крум ги прави пред "Златната врати"

В Плиска има два храма на Митра! За Ceaser и за войните!

Елините не го почитат(на картата няма митраеюми в грция) за разлика от траките Дионисий(Загрей)

Мадарския комплекс освен конник и пещера има също крепост и капище като тези в Плиска. По-нататък ще сложа и Мадара.

  • Потребители
Публикува
Съвременната му чувашка форма е Тура, но тя е съвременно развитие на средновековното Тайра,
Доколкото е известно ТАРА е главният Бог на някои угро-фински народи, взели основно участие и в етногенезиса на днешните чуваши - това е факт. Къде тук са прабългарите? Не разбирам.

Тара е основен обект на почитание и сред съвремнните естонски неопаганисти.

  • Глобален Модератор
Публикува
Наличието на този бог даже и в съвременния чувашки пантеон се явява най-силното и необоримо доказателство, че той е бог и на прабългарите.

След като докажете, че чувашите имат нещо общо с българите преди Х век, а предците им сувари - преди V век, тогава можете да говорите за "необорими доказателства".

П.П. Почетете малко повече за чувашката народна митология и ще видите, че религиозните термини на тези хорица са повечето персийски. Най-добре почнете от В. СБОЕВЪ. Чуваши въ бытовомъ, историческом и религiозном отношенiях. М., 1865

  • Глобален Модератор
Публикува
Доколкото е известно ТАРА е главният Бог на някои угро-фински народи, взели основно участие и в етногенезиса на днешните чуваши - това е факт. Къде тук са прабългарите? Не разбирам.

Тара е основен обект на почитание и сред съвремнните естонски неопаганисти.

Между впрочем точно естонското или финското (не съм на 100% сигурен, карам по памет) кумартаа значи "покланям се" с очевидна връзка с прабългарското кумир.

  • Потребители
Публикува

Нещо прабългаристи и тюркисти се бъркате , кумир и капище си ги има и в славянския .

" Да не сотвориши себе коумира'' (Втор. 5 - 8) .

Ако някой ми дрънка , че кумир е прабългарска -тюркска заемка, да ми предложи , как би реконструирал , гръцката дума '' eidolon " , на славянския език написан на първоначалния текст написан от св. Кирил ???

Априори бихме ,приели ,че в Солунско са били Куберовите българи , които са източни иранци/тюрки и от тях , св. Кирил заема това слово.

Такааа и как ще го разберат моравяните и панонците ,след като знаем , че при тях той е занесъл първоначално ''славянските'' книги.

Сигурно , пък на тях са им я предали аварите , тази дума и така цялото славянско писмо , било облагородено от тези азиатски слова. ....

  • Потребители
Публикува

Май наистина ще се окаже, че Мадарския конник си е тракийския Херой, щото досега , така и не успяха азиатските удурми да стъкмисат някаква сериозна концепция за него.

Името на тракийския бог Герой има возможен произход от тракийското название *ierus или *iarus, което има и келтски параллели. По-късни паралели за името има в славянския Ярило (или Jarovit; полски: Jaryło; сърбо-хърватски: Јарило или Đorđe; словашки: Jura, Juraj). Yarilo, Iarilo, или Gerovit, е славянско мъжко божество на растежа, плодородието и изворите, също така асоцииран с войната и жътвата. (забел.: на словашки Juraj е св. Георги, на ср.хърв. Đorđe е също св. Георги). На руски Георги е Юрий . Както се вижда и по тази линия има паралел между пантеона на населението по нашите земи 1-4-ти век (наричано траки в предишни векове) и населението по днешните славянски земи.

Между другото , аз да попитам за някаква връзка на български бог с Ахура Мазда , Зороастър или Тангра - било то , ономастична , епонимна и други ???

Защото , ако ще цитираме Хърс (Хръсате) и други ирански богове , тях си ги имат и ''славяните''.

  • Потребител
Публикува
Между другото , аз да попитам за някаква връзка на български бог с Ахура Мазда , Зороастър или Тангра - било то , ономастична , епонимна и други ???

Защото , ако ще цитираме Хърс (Хръсате) и други ирански богове , тях си ги имат и ''славяните''.

kartar.png

След управлението на Комод (култа към Митра)се увеличава с бързи темпове, заемащи област след област. От картата Cumont очевидно се вижда, че войниците са истинските мисионери на култа. Привържениците на Митра са най-многобройни в Дакия, Мизия, Noricum, Rhaetia, и Германия, винаги в границите на тези провинции - както и в отдалечени Великобритания и в Кападокия. В непосредствена близост до войници, сирийски търговци, и особено източни роби (както виждаме от древните надписи).

От тази карта става ясно ,че територията на България е осеяна с храмове на МИТРА!

Дали не са се прихванали и Прабългарите по слънцето и луната?

п.п. картата от тук

http://books.google.es/books?hl=es&lr=...1989&f=true

  • Потребители
Публикува

Чувашите са наследници продължители на прабългарските племена, които след разпадането на Стара Велика България мигрират на север по Волга.

Фадлан нарича волжските българи сакалиба, но това не е първият случай когато дадено племе или група племена се назовават с някое друго народностно име или е налице метонимия - пренос по съседство.

Фадлан нарича кипчаките сакалиба, от долния линк е видно, как е фалшифициран въпросния дневник, а защо – ние си знаем :crazy_pilot:

Каква е връзката между тия кипчаки мюсюлмани от X в. и българите християни от X в., някой по-компетентен да каже (ако може с преки паралели в архитектура, бит, култура).

http://s155239215.onlinehome.us/turkic/10_...anEn.htm#Oguses

пп

знам, че е офф-топик, но наличието на въпросната думичка - тангра, в нейните разновидности (касаеща различни божества) при политеистите кипчаки (според Фадлан) се приема, като основно доказателство, за наличеито на едно божество Тангра при монотеистите българи.

  • Потребители
Публикува
Нещо прабългаристи и тюркисти се бъркате , кумир и капище си ги има и в славянския .

Кумир и капище ги има и старобългарския (славянски) език. Това е вярно. Но и двете думи се смятат за прабългарски по произход.

Кумир е дума, чието значение се обяснява като идол, почитан идол, идол-пазител.

Капище е дума с типична старобългарска славянска наставка -ище. Коренът на думата КАП се смята, че означава СТАТУЯ. Т.е. предполага се, че в прабългарските светилища (капища) е имало една или няколко статуи (кап) на божества. Нещо като пантеон.

В тази връзка възникват следните въпроси:

1. Има ли почитатели на Тангра, които някога са наричали своите божества кумири и са правили техни статуи в съответните храмове?

Поне на мен подобна практика сред танграистите не ми е известна. Самото наличие на капище прави безсмислена дискусията за евентуалния танграизъм на прабългарите. Такъв НЯМА.

2. Втроият въпрос е странен, но няма как да не го зададем, предвид това, че някой хора тук държат да свържат религията на прабългарите с техния етнически произход: Кой тюркски народ има думи като кумир и кап (капище)?

Такива, поне доколкото на мен ми е известно, също НЯМА.

Поздрави

  • Потребители
Публикува

Хърс , не си убедителен, казвам, ти , че тези думи си ги има и в древния ''славянски" .

Кажи ми каква е предходната дума на славяните за идол/ капище ???

Сравни си как се нарича идол на балтийски, немски и на някой друг език близък до славянския.

В Супрасълския сборник имаме следното - "беяше же храм коумирскъьи" .

Прави се и разграничение- докато капище е жертвеник , където ''капе'' кръвта , то коумирище е езически храм с идоли.

Когато пък се говори за храм, там се има идейна представа за пространствена сграда, а не просто жертвеник или капище.

  • Потребители
Публикува
Хърс , не си убедителен, казвам, ти , че тези думи си ги има и в древния ''славянски" .

Кажи ми каква е предходната дума на славяните за идол/ капище ???

Сравни си как се нарича идол на балтийски, немски и на някой друг език близък до славянския.

В Супрасълския сборник имаме следното - "беяше же храм коумирскъьи" .

Прави се и разграничение- докато капище е жертвеник , където ''капе'' кръвта , то коумирище е езически храм с идоли.

Когато пък се говори за храм, там се има идейна представа за пространствена сграда, а не просто жертвеник или капище.

Привет, приятелю. За да може да дискутира човек по някои въпроси, е нужно да има определен минимум знания. В случая материята не е толкова проста. Казвам го без да искам да те засягам.

Не знам за какъв "древен славянски" говориш? Просто нямам идея.

Нямам, също така представа, откъде черпиш сведенията си за "древния славянски". Това писмен език ли е?

Аз пиша и говоря тук за установени от науката неща, на базата на изследванията на наличните и познати писмени паметници.

Това са писмени паметници, които са написани на старобългарски език.

Това пък е славянският език, който е първият от всички славянски езици на тази планета, засвидетелстван в писмена форма. Именно в тези писмени паметници, написани именно на старобългарски език, откриваме и въпросните думи:

1. Кумир

2. Капище.

Бъди здрав и чети повечко!

  • Потребители
Публикува

Приятелю , прощавай ,ако съм те засегнал .

Ще чета и повече , благодаря.

В по-предния пост попитах , как ще реконструираме за славяните в Моравия и Панония , а след това Чехия и бъдеща Полша , думата за идол - изображение на дадено славянско богче - било то Яровит, Перун или Свентовит ???

" Да не сотвориши себе коумира'' (Втор. 5 - 8) .

Ако някой ми дрънка , че кумир е прабългарска -тюркска заемка, да ми предложи , как би реконструирал , гръцката дума '' eidolon " , на славянския език написан на първоначалния текст написан от св. Кирил ???

Априори бихме ,приели ,че в Солунско са били Куберовите българи , които са източни иранци/тюрки и от тях , св. Кирил заема това слово.

Такааа и как ще го разберат моравяните и панонците ,след като знаем , че при тях той е занесъл първоначално ''славянските'' книги.

Ти обаче избяга от въпроса.

Пешо Добрев и сие , манипулират проблемата в насока ,че виждате ли , това което го нямали ''славяните'' го имат българите. И обратното. Аз пък казвам, че в езика им няма големи разлики, или по-скоро има разлики , колкото чешкия и английския да речем.

Един прост пример - откъде се е пръкнал при славяните и то северните богчето - Хърс ???

Нали беше ''индоирански'' бог ???

Според Дуйчев , славяните са го възприели ,чрез топлата иранска връзка на скито-сарматските народи.

Нямам намерение да споря с него . Нито пък с теб. Само ти казвам, че за да напишат светите братя Кирили и Методий , значението на идол от гръцки на славянски или дори от латински или от иврит , ако щеш те трябва да са имали ясното съзнание , че всички славяни ще разберат този термин .

Ако на славяните им изпраскаш една дума , която те не разбират или им е чужда, то те няма как да я възприемата.

А като наблъскаш превода с неясни формулировки , термини и значения с каквито изобилства Светото писание, тогава никой няма да те разбере.

Първото което казва, св. Кирил на императора е ,че не иска да му излезе име на еретик !

Капиш???

  • Потребители
Публикува

Рицар, няма идея как точно си представяш превода на светите книги на славянските езици.

Това не е бил еднократен акт и не е бил извършен от един или двама души, пък били те и Кирил и Методий. Казвам го, макар вероятно да е ясно и на малките деца.

Относно Супрасълския сборник, който по-горе споменаваш във връзка с думите "кумир" и "капище", давам малко базова информация:

Супрасълският сборник (на латински: Codex Suprasliensis) е старобългарски кирилски ръкопис от средата на 10 век.

Състои се от 285 листа, направени от добре обработен пергамент. Съдържа жития на светци и слова за месец март. Началото и краят не са запазени. Сборникът е най-големият по обем сред съхранените старобългарски ръкописи и най-старият известен миней (менелогий) за месец март в славянската и византийска книжнина. Съставен е въз основа на поне два първоизточника, съдържащи менелогий и триоден панагерик с проповеди за четене по време на Светлата седмица. Съдържанието му е характерно за сходни византийски ръкописи от 10-12 век.

Въз основа на анализа на езика му се предполага, че сборникът е писан в източнобългарска говорна област.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83%...%BD%D0%B8%D0%BA

Ако имаш още въпроси по Супрасълския сборник или който и да е друг старобългарски писмен паметник, съм готов да го обсъдим.

  • Потребители
Публикува

Хърс , какво имам да питам за старобългарски сборници ,сега няма значение.

Помолих те да преведеш на западно -славянски , панонско-словенски или на какъвто искаш словенски словото ''идол'' и ти не го направи.

Как ще го разберат чешкоморавскопанонските славяни , господина който им заняся Свещенно писание на старобългарски , което те не разбират ???

Ами не знаеш ли , че доста по-рано от св. Кирил и Методий , ирландски монаси превеждат литература на ''моравски'', само , че написана с латински букви и четена извън Богослужението ???

И за какъв чеп ще им е сега на моравците да приемат някакви си български книги с неясни слова, които липсват априори у моравците, когато си имат собствени преводи само , че с латински букви ???

Пак ти казвам , думата капище и кумирище не се среща само в източнобългарските говорни области, а везьде където се намират славяни.

Думата капище има съвсем ясен и точен славянски смисъл .

Произлиза от глагола - капя (капля) или несв. капати . Оттам формите капление, капля крове ( Лк. 22:44) , капление, капищний , и т.н.

За кумир , вече е по-сложно .

Не знам произхода на думата,не мога да съм сигурен и с това , но кум знаеш е кръстник , духовен баща ;

  • Потребител
Публикува

Ето го тракийския Херой ,Рицарю!

seftiii1.jpg

Красавец и там са и луната ,слънцето , Рогът на изобилието,там е бикЪт ,олтарът(жертвеникЪт) там е и птицата (гарван или орел)

В Мадарския релеф е вложена идея древна(много)!

Интересно дали тюрките имат нещо подобно ,че да твърдим за некакви Тенгри?

Капището на Мадарския и в Плиска изглеждат като това

053001.jpg

това е от Остия

38548245.jpg

hismad1.jpg

Това е от Мадарският комплекс .

базиликата е построена върху митраеума, както и в Рома -"San Clemente" където е и гробът на Св. Кирил

  • Потребители
Публикува

За да се спрат спекулациите в грешната насока ще допълня , че тюрките имат ясно изразен анимизъм и тотемизъм, което говори за далеч по ранна и архаична форма на религия , за разлика от стройните ирански духовни системи с ясно изразено жреческо съсловие, а не просто някакво си шаманство с което ни най малко не са запознати , големите знатоци по въпроса Бешевлиев, Д. Овчаров и сие.

Дори най-косвен поглед върху богомилството ни става ясно , че древната българска религия стои далеч от разни древни шаманизми, тотемизми и анимизми .

Проблема който не са разрешили занимаващите се българкси учени е според мен , че не могат да диференцират космогония от теогония и култ и богослужение.

Космогонията е представа за у-вото на света , което може да е еднакво при тюрки, иранци , славяни и т.н. И всички може да имат представа за тенгри , както ''каменна твърд'' , но от там започват големите разлики в теогонията - произхода и въобще имената на боговете при ралзичните племена и ясно разграниченото богослужение при иранци, тракийци, келти и други от една страна , и сибирски и алтайски анимизми и тотемизми.

  • Потребители
Публикува

Рицар, с глупости не ми се занимава. Ако имаш аргументи дай ги.

Остава да ме попиташ защо поляците използват старобългарската дума от прабългарски произход "КНИГА" (кънигачии).

По същата причина, по която до тях са стигнали и други старобългарски думи с посредничеството на старобългарската книжнина.

Естествено, че и преди да започнат да използват думата "книга" поляците сигурно са виждали книги и са ги назовавали някак. Така стои въпросът и с "кумир" и "капище" при славяните, които не са част от българската група.

Това са елементарни неща. Не мога да си обясня какво толкова вълнуващо и необяснимо има в това.

  • Потребители
Публикува

И на мене не ми се занимава. Това ''някак'' си го изяснявай ти за себе си , аз съм си го изяснил .

Едно е руснаци, поляци и чехоморавци да приемат някакви незначителни слова които липсват у тях. Съвсем друго стои въпроса с основни термини, които ако няма как да ги разберат ,то е излишно да им правят преводи, които не разбират , след като си имат книги на латински , гръцки или папуа ново-гвинейски ...

  • Потребители
Публикува
И на мене не ми се занимава. Това ''някак'' си го изяснявай ти за себе си , аз съм си го изяснил .

Едно е руснаци, поляци и чехоморавци да приемат някакви незначителни слова които липсват у тях. Съвсем друго стои въпроса с основни термини, които ако няма как да ги разберат ,то е излишно да им правят преводи, които не разбират , след като си имат книги на латински , гръцки или папуа ново-гвинейски ...

Жив и здрав. И пак си позволявам да кажа - когато човек няма достатъчно познания по даден въпрос не следва да се цупи на другите, а да седне и да прочете нещо.

Както споменах, материята изиква опредено ниво на познания.

Казвам го за другите участници в дискусията:

В съответните славянски езици и двете думи: "кумир" и "капище" се третират като чужди заемки. Техните филолози смятат така. Вероятно преди това не са беседвали с нашия "Рицар", който да им обясни как "капела капката". :biggrin:

Изконните славянски думи за "кумир" са БОЛВАН, СТОД, ИСТУКАН . В старобългарския (славянски) език тези думи са се употребявали заедно с кумир. В староруския език също са била употребявани.

Молфологичните особености на другата дума "капище" ясно очертават нейния старобългарски (респективно прабългарски) произход, което дебело подчертават всички руски учени занимаващи се и занимава ли се някога с етимологията на думите.

Изконно славянската дума за "капище" е "ТРЕБИЩЕ". Думата също е употребявана успоредно с прабългарското по произход "КАПище" в старобългарския език. Основата на думата в староруски също е била "тереб-".

Както се вижда, разликата между двете думи, означаващи едно и също, е ДОСТА ЯСНА.

  • Потребители
Публикува

Още нещо. В споменатия по-горе Супрасълски сборник се говори съвсем конкретно за езическите светилища и статуи. Изрично е споменато, че в езическа България статуите на божествата са били "от сребро и злато".

Има ли някъде по света намерени статуи на Тангра от сребро и злато? Май не. ;

Е, тогава очевидно не става дума за Тангра, а за други богове.........

  • Модератор История
Публикува
Още нещо. В споменатия по-горе Супрасълски сборник се говори съвсем конкретно за езическите светилища и статуи. Изрично е споменато, че в езическа България статуите на божествата са били "от сребро и злато".

Има ли някъде по света намерени статуи на Тангра от сребро и злато? Май не. ;

Е, тогава очевидно не става дума за Тангра, а за други богове.........

Напълно е възможно. Не виждам с какво спориш. Никой не отрича, че е имало и други богове, Тангра, дори и да е почитан не е монополист като християнския бог. Спокойно може да е имало златни и сребърни идоли на Перун, Дажбог, Стрибог и т.н., които да са почитани от славяните например. Но това не е довод против самата възможност да е почитан тангра.

  • Потребители
Публикува

Приятелю , не беше ли Пешо Добрев учена, дето скачаше до небесата ,че БОЛВАН била стара прабългарска дума, която нямала нищо общо със славянската ???

Болван или бълван е наистина идол , истукан , но дали е бил собствено славянска дума някакви други доказателства имаш ли ???

Ето и още една дума за идол - истукан - сигурно тя е абсолютно прабългарско , защото произлиза от изтупан кан :crazy_pilot:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!