Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • 3 месеца по късно...
  • 1 year later...
  • Потребители
Публикува

Том Вуйек демонстрира астролаб датиращ от 13-ти век.

http://live11.ted.com/talks/lang/bg/tom_wujec_demos_the_13th_century_astrolabe.html

The Astrolabe

http://astrolabes.org/index.htm

The Museum of the History of Science

The Astrolabe: an Online Resource

http://www.mhs.ox.ac.uk/astrolabe/

  • 5 месеца по късно...
  • 3 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Римски подемен кран, изобразен на погребалната плоча в гробницата на Haterius Tychius - строител, живял през 1-2 в.:

BSAO080405600L.jpg

и съвременна реконстукция:

1291d1275929728-if-only-romans-had-had-roemerkran.jpg

  • 10 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

съвременен часовникар направи реплика на механизма от Антикитера:

http://style.rbc.ru/luxury/2011/10/17/161818.shtml

филм на BBC за механизма от Антикитера:

259217-1.jpg

Има го в Замундата.

Редактирано от Last roman
  • 6 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Една от теоретичните разработки на Херон /проект за парен автомобил/:

http://jalopnik.com/5888188/the-greeks-had-the-technology-to-build-a-car-in-60-ad

  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Яко!

Не знам какво е пречело да се направи парна колесница.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Наличието на евтина работна ръка /роби/. Попаднах и на едно интересно описание на либурна /кораб/ задвижвана от нещо като колело / с животинска тяга/. Но и то май е хипотетично. Оттук:

http://www.ancientrome.ru/antlitr/anon-lat/bell_f.htm

Описание либурны.

XVII. 1. Либурна вполне подходит для морских сражений, но она имеет столь большие размеры, что слабость в известной мере свойственная рукам человека не давала воинам возможности для безостановочной работы на ней. Но если, опираясь на мощь человеческого разума, привлечь силу животных, то движение корабля не будет представлять больших затруднений. 2. В ее корпусе, конечно достаточно вместительном, пара быков, впряженных в специальный механизм, вращают прикрепленные к бортам корабля колеса. При вращении выступающие вне окружности или обода колес спицы подобно веслам выталкивают воду, что приводит к удивительному результату, когда напор рождает движение. 3. И, наконец, эта же либурна, благодаря своей массе устремляется вперед с таким натиском, сопровождаемым шумом работающих внутри механизмов, что легко сокрушает тараном все подошедшие к ней вплотную корабли противника.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Уви! В древността не е било известно какво е НаучноИзследователска и ОпитноКонструкторскаРабота НИОКР :flowers:

За Херон не е имало прецедент, където техническо устройство да върши ама наистина полезна работа, който да

го стимулира да задълбае в проблема. Може би той е изобретявал само на книга, а изработката в метал са я вършили

студенти или роби, след което са го поканвали да се кефи и дуе :grin:

Освен това и физиката не е била станала още точна наука, а е била само дял от философията. .. То и Нюкомен, не знам,

ползвал ли се е от физика, но е изобретил полезна и нужна за момента машина с първоначалната идея да направи толкова голяма и толкова сложна машина, че да извлече от физическият ефект толкова, че да постигне нужната полза, а не само каквото стане там за удоволствие.

Иначе Херон със устройството за отваряне на храмовите врати е имал половината от парната машина на Нюкомен. И ако някой предприемач му беше казал: -можеш ли да ми направиш помпа да върви със пара, че тези 20 роби ми костват много храна? Със сигурност щеше да е Херон, не Нюкомен :grin:

Сегашните изобретатели, не селски недоучили фантазьори, са готови да изтърпят години в експерименти натопени целите

в машинно масло. Преди това те със изчисления и формули са доказали не само реализуемостта на идеята си, а и нейните

реални параметри и конструктивни размери. Дали е имало такива и в древността? Със сигурност - това са архитектите, майсторите оръжейници. Но тези са имали вече изградена конкурентна среда и податки, че в начинанията им има успеваемост,

както е сега във всички области.

  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

водният телеграф на Еней:

The hydraulic telegraph of Aeneas – long-distance communication of antiquity

Advances in technology have drastically changed the way we live today compared to those of our ancient past. One type of technology that many of us may take for granted is the ability to communicate with others over long distances, or to large groups of people. A look back at ancient civilizations can give us insight today into the very first methods of long-distance communications. In 350 BC, a Greek named Aeneas invented the hydraulic telegraph, which was a means of communicating important, fairly detailed information, quickly over long distances.

Aeneas was a Greek writer who focused on military history, strategy, communications. He was one of the first authors to provide a guide on military communications, which were important for ensuring that any society had the ability to anticipate possible invasions, and to communicate strategy and tactics back and forth between groups. Aeneas was frustrated by the limitations placed on communications via torches and beacons. Torches allowed some messages to be conveyed, for example, they could indicate danger, or communicate that an objective had been accomplished, but they could not send messages with any level of detail or description. Essentially, they could communicate that something had occurred, but there was no way to communicate what had occurred.

information-transmission-through-beacons

Information transmission through beacons. Image source: Nature

Aeneas therefore developed the hydraulic telegraph in an attempt to overcome these obstacles. The telegraph involved a system of water-filled vessels containing rods that contained agreed-upon messages (such as “horsemen entering the country”, or “ships”). The two groups who wished to communicate would both have an identical set of supplies, and would be positioned far away from one another, but still within a line of sight, usually upon a hill. When one party wanted to send a message to the other, they would raise a torch. Upon seeing the torch raised, the second party would raise their torch to confirm they were prepared to receive the message. When the initial sender lowered his torch, both sides would simultaneously pull the plug from the bottom of the water-containing vessel. As the water drained, different messages on the rod would be revealed. When the intended message reached the top, the initial sender would again light his torch, signaling that the receiver should re-plug the vessel and read the message on the rod. For this to work properly, both parties had to have vessels of the same size, filled with the same volume of water, and rods containing the same messages. They also had to be very precise, starting and stopping drainage at the correct moment.

replica-telegraph-aeneas.jpg

A replica of the hydraulic telegraph of Aeneas. Credit: Augusta Stylianou

While the technology of the hydraulic telegraph seems very simple, its creation was marveled as a significant advancement in communication technology by allowing pre-determined messages to be sent long distances. In the event of an intrusion or an enemy approaching, they would only see the brief torch flashes, and would not be able to intercept the message in any way. This advancement in communication was also a great advancement in military communication and strategy. Messages were sent from Sicily to Carthage during the First Punic War (264-241 BC) using the hydraulic telegraph, also known as a Semaphore line.

stamp-hydraulic-telegraph.jpg

A stamp depicting the hydraulic telegraph in use. Image source: mlahanas.de

Through the hydraulic telegraph, the military now had the ability to communicate specific messages that allowed other groups of military personnel, as well as civilians, to better prepare for potential invasions by land or sea. This early form of long-distance communication was advanced for its time, and it paved the way for future forms of communications, which have led to the many methods we have available today.

http://www.ancient-origins.net/ancient-technology/hydraulic-telegraph-aeneas-long-distance-communication-antiquity-002185

Редактирано от Last roman
  • 8 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Meханизмът от Антикитера се оказа 100 години по-стар, отколкото се е смятало:

http://fabweb.org/2015/08/25/sensation-worlds-oldest-computer-is-more-ancient-than-first-thought/#

  • 4 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Подводните разкопки на кораба от Антикитера продължават:

http://www.heritagedaily.com/2015/09/marine-archaeologists-excavate-greek-antikythera-shipwreck/108391

  • 5 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Била ли е античната батерия от Ирак медицински уред:

http://www.ancient-origins.net/ancient-technology/was-baghdad-battery-medical-device-001443

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Древногръцкият механизъм от Антикитера се оказа астрономически компютър (видео)

Международен екип учени е успял да разчете текст, гравиран върху останките на "механизма от Антикитера" - една археологическа находка на 2000 години, намерен от водолази в на дъното край едноименния гръцки остров през 1901 г. 

Окончателно е потвърдено, че древното устройство е астрономически инструмент, предназначен да проследява движението на небесните тела в слънчевата система и тяхното присъствие в зодиакалните съзвездия, съобщава Universe Today.

Изследователите, които участват в проекта Antikythera Mechanism Research Project, с помощта на рентгенова томография и други образни техники, са успели да дешифрират надписите от външните и вътрешните страни на 82-та оцелели фрагмента. Размерът на някои от знаците са около 1,2 мм. Общо учените успяха да прочетат 500 думи, съдържащи около 3500 букви.

Според проф. Майк Едмъндс (Mike Edmunds) това са подробни инструкции за използване на инструмента на такъв формален стил, което подсказва, че уредът е проектиран да бъде много повече от играчка за богати колекционери, пише Daily Mail.

Получената информация от разчетения текст потвърди по-ранните предположения за целите на устройството - механизмът от Антикитера е изчислявал позициите на Слънцето, Луната и планетите, както и фазите на Луната и дори предстоящите слънчеви и лунни затъмнения.

Макар че механизмът показва и положението на планетите и Слънцето в зодиакалните съзвездия, все пак основните функции на устройството са астрономически. "Това е нещо по-сериозно от играчка," заяви проф. Едмъндс.

1465672363_1_559x*.jpgИзображение: Mogi, CC BY 2.5

Тази 2100-годишна археологическа находка се счита за най-старото известно аналогово компютърно устройство.

Фрагменти на механизма са извадени от морето през 1901 г. , потънали при корабокрушение през първи век пр.н.е.. В началото не са привлекли внимание на фона на другите находки, включващи бронзови и мраморни статуи, луксозни изделия от стъкло и керамика.

Но покритите със слой от седименти, фрагменти от бронзов механизъм, състоящ се от корпус, ръкохватка и десетки зъбни колела скоро привлича вниманието на учените. Изследването продължи от различни екипи през следващите десетилетия.

1465672492_0_559x*.jpg

1465672524_6_559x*.jpg

С въртенето на ръчка се задвижва система от метални зъбчати колела, които задават положенията на различни указатели върху предната страна на устройството. Конструкцията в много отношения е сходна с часовник, но съвременните описания я представят и като „аналогов компютър“. Смята се, че е направен между 200 и 70 година преди нашата ера и не е имал аналог следващите хиляда години.

Индикации за съществуването на такива устройства съществуват в древните текстове. Цицерон (De re publica) споменава механизми, които моделирали движението на планетите по небесната сфера, дело на Архимед и донесени в Рим след обсадата нa Сиракуза (212 пр.н.е). Той споменава още и че неговият съвременник и познат, философът стоик Посидоний, също конструирал такова устройство.
В началото на II век сл. н.е Клавдий Птолемей пише своите Хипотези за планетите, съчинение което съдържа необходимото за конструирането на подобно устройство. Мимоходом той споменава и за обичайни начини на 'създаване на сфери' (sphairopoiein), което днес се приема като свидетелство за съществувала забравена традиция. Пап споменава за книга на Aрхимед относно този предмет, а автори като Лактанций (Divinarum Institutionum Libri VII), Клавдиан (In sphaeram Archimedes) и Прокъл (Коментар към Книга Първа от Евклид) също споменават за неговите постижения в тази област.

http://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Drevnogratckiiat-mehanizam-ot-Antikitera-se-okaza-astronomicheski-komp_48571.html

 

  • Модератор Инженерни науки
Публикува

Въпреки корозията личи, че не е много прецизно направен. Не е от голямо значение в случая,

  • 8 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Римляните строели и язовирни стени. На вашето внимание - два прекрасни архитектурни шедьовъра:
Бентът Subiaco в Централна Италия /50 метра висок, но за съжаление разрушен през Средновековието/:
https://en.wikipedia.org/wiki/Subiaco_Dams
И бентът Харбака в Сирия /20 метра висок/:
img-13.png
http://www.thenational.ae/business/industry-insights/energy/regions-fortunes-caught-up-in-the-tides-of-fresh-water
Редактирано от Last roman
  • Глобален Модератор
Публикува

6173405038_db8cf49ee1_z.jpg
Римски златни мини в Лас Медулас /Испания/ или поне каквото е останало от тях. Римляните първи използват т. нар. метод ruina montium - 'разрушаване на планината' /определение, дадено от Плиний Стари/. Технологията е гениална - първо миньорите пробиват система от тунели и галерии в планината под определен наклон. След това в набелязаният участък за разрушаване се вкарва събраната от огромен акведукт вода. Силата на водния напор действа като динамит. Нахлувайки стремително в галериите той помита всичко на пътя си и избутва въздуха, останал в тунелите, който разкъсва хълма. "Начупената на парчета планина се свлича с тътен и с движение на въздуха, което човешката мисъл не може да проумее" /пише Плиний Стари/. Водата размива скалите и отмитите кал и руда се отвеждат по изкуствени канали в големи вани, където впоследствие златото се отделя от седиментите чрез сита.
medulas2.png

И една статия:

http://www.haaretz.com/archaeology/1.774629

  • Глобален Модератор
Публикува

The Alcántara Bridge is a Roman stone arch bridge built over the Tagus River at Alcántara, Spain between 104 and 106 CE by an order of the Roman Emperor Trajan .It bears the inscription "Pontem perpetui mansurum in saecula" (I have built a bridge which will last forever) on the archway over the central pier.

16998812_1341388975917548_6117175106283681399_n.jpg

  • Модератор Инженерни науки
Публикува (edited)
On 2.03.2017 г. at 7:26, Last roman said:

6173405038_db8cf49ee1_z.jpg
Римски златни мини в Лас Медулас /Испания/ или поне каквото е останало от тях. Римляните първи използват т. нар. метод ruina montium - 'разрушаване на планината' /определение, дадено от Плиний Стари/. Технологията е гениална - първо миньорите пробиват система от тунели и галерии в планината под определен наклон. След това в набелязаният участък за разрушаване се вкарва събраната от огромен акведукт вода. Силата на водния напор действа като динамит. Нахлувайки стремително в галериите той помита всичко на пътя си и избутва въздуха, останал в тунелите, който разкъсва хълма. "Начупената на парчета планина се свлича с тътен и с движение на въздуха, което човешката мисъл не може да проумее" /пише Плиний Стари/. Водата размива скалите и отмитите кал и руда се отвеждат по изкуствени канали в големи вани, където впоследствие златото се отделя от седиментите чрез сита.
medulas2.png

И една статия:

http://www.haaretz.com/archaeology/1.774629

Това вече не го очаквах.

Много е яко!

Знам траките как са добивали (там откъдето съм и дето ще се отвяря рудник) предимно на ръка.

Трошели за, стривали са и са стапяли. Археолозите дори не смееха да твърдят, че са били траки. Ще погледна последното по въпроса, но няма някакви технологии и изоретения там и не е по темата много. Предимно ръчен труд се е използвал.

Редактирано от Joro-01
  • 2 седмици по-късно...
  • 3 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Учени разгадаха тайната на древния неразрушим бетон

Учени разгадаха тайната на древния неразрушим бетон

Може да се каже, че човечеството прави повечето неща по-добре, отколкото ги е правило преди хиляда години например. Все пак научният прогрес дава своите плодове. Има обаче и области, в които древните все още държат първенство. Древноримският бетон например е много по-висококачествен от всичко, което можем да произведем днес. Дойде моментът, в който учените успяха да разберат каква е тайната на неразрушимия римски бетон.

Бетонът, колкото и да не е приятен, красив или чист, е основен строителен материал дори и днес. За забъркването му използваме цимент, който вече над 200 години е неизменна част от строителните дейности по света. За наше съжаление, той все още не може да се мери с римското чудо. Има бетонни пристанищни сгради в Италия, които почти не са остарели за две хилядолетия. За сравнение – модерните бетонни пристанищни конструкции имат живот около 50 години при непрекъснат досег със солена вода.

Днес обаче, след дестки години изследвания в лаборатории в САЩ и Европа, учените най-накрая откриха тайната на римския бетон. Оказва се, че той е бил смес от вар и вулканична скала. Римляните са смесвали специална субстанция от вар и вулканична пепел за подводните си морски сгради, която след това са поставяли в дървени калъпи. Солената вода е предизвиквала химическа реакция – варта се е хидратирала и смесвала с вулканичната пепел, създавайки много здрав и неподатлив на вредното влияние на солената вода бетон.

Освен пословичната здравина, римският бетон е много по-екологичен от съвременния му аналог. Все още сме далеч от масово производство на древнат субстанция, но след като имаме рецептата, всичко е въпрос на време.

http://www.idg.bg/technologii/45184/ucheni-razgadaha-tajnata-na-drevniya-nerazrushim-beton

  • Потребител
Публикува

За да стане интересно някои неща се представят като загадки.

Има различни видове специални бетони.

Водоустойчив бетон
В тази категория попадат бетоните, които не пропускат във вътрешността си вода и други флуиди. Водоплътност на бетона се постига чрез влагане в бетонната смес на химически добавки, като най-често се използват добавки с въздуховъвличащ ефект. Те се прибавят към бетонната смес при много точно дозиране и спомагат за образуването на затворени пори в готовия бетон, които предотвратяват навлизането на вода по капилярен път. Допълнителен благоприятен ефект от използването на такива добавки е намаляването на топлопроводността на бетона и съответно понижаването на топлинните загуби. Други възможни начини за подобряване на водонепропускливостта на бетона са използването на водоплътен цимент, уплътняващи добавки или дисперсно армиране с полипропиленови влакна.
Водоустойчивият бетон намира широко приложение при изграждане на подземни части на сгради и съоръжения.

http://stroiteli.elmedia.net/smt/bg/2010-3/construction/специални-бетони-особености-и-приложения_01201.html

http://zaf.sika.com/en/solutions_products/02/02a001/02a001sa38.html

Сигурно има много литература по въпроса, но не ми се търси.

  • 3 седмици по-късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!