Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Именно, думата навлиза в латинския от гръцки.

При така поставен въпрос и даден отговор, следва да помоля да се даде един едничък пример за наличие на етноним "славянин" от периода преди ІV-V век преди новата ера, тъй като "робския /сиреч славянския, склавус/ институт" в римското право се фиксира поне от това време насетне.

Иначе е трогателно как КГ125 брани "етнонима" славяни и въобще не подлага на съмнение наличието на такова етническо, а не социално /без значение на етнос, социална "народност"/ "животно" по това време. :good:

Мога да дам, още веднъж, пример за липса на етническо съдържание на термина "сърба" в Законника на нарочения в последно време за "срба номер едно" Стефан Душан, а това е даже ХІV в. след новата ера. Мога да дам доказателство за липса на етническо съдържание на термина "склави" в периодите ХІV-ХVІІІ в.

Мога да дам примери за наличие на две социални народности в Римската империя и приемнците й до ХІХ в. Едната социална народност, без значение на етническия произход, е "романи" /римски граждани/. Това е титулната господстваща и имаща пълни права социална прослойка - т.нар. господстваща социална народност /"властели" в Законника на Стефан Душан, следващ принцпно Закон судни людям на Борис І/. Втората социална народност, без значение на етническия произход, е "склавини /славяни/ или срба /серби/". Това е нетитулната подчинена и нямаща никакви права /с малки изкл. в законниците на Борис І и Стефан Душан/ социална прослойка - т.нар. подчинена или обслужваща господарите социална прослойка /наречена "срба" или в превод "рабы" в Законника на Стефан Душан - при него в последно време не превеждат "срба" и предшественика му Борис І, при него се превежда коректно "рабы"/.

  • Мнения 960
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Третата хипотеза. Като на юг, предвид топонимите са били компактни.

Северните са тези, които се появават в 13 век в Трансилвания.

Един вид южните повличат крак. От една страна правата на власите в Трансилвания (до Турда) са гарантирани и сравними с тези на унгарци, немци и секели.

От друга страна, стари познайници като куманите имат солидни позиций на север вкл. Унгария.

Което остава се влива в български, сръбски, гръцки и пр. народи.

  • Потребител
Публикува

Третата хипотеза. Като на юг, предвид топонимите са били компактни.

Северните са тези, които се появават в 13 век в Трансилвания.

Един вид южните повличат крак. От една страна правата на власите в Трансилвания (до Турда) са гарантирани и сравними с тези на унгарци, немци и секели.

От друга страна, стари познайници като куманите имат солидни позиций на север вкл. Унгария.

Което остава се влива в български, сръбски, гръцки и пр. народи.

Римските топоними по римско време на юг от Дунав ли са компактни? Нормално. И искаш да кажеш, че после към ХІІІ в. римляните зарязали православна Романия /дето е със столица в Константинопол/ и се юрнали в Трансилвания, където е другата католическа Романия? Старите познайници куманите имаш предвид, че те са всъщност онези "волахи=римляни", които са дошли в "земите на Асеня" от Средна Азия? И така римляните южно от Дунав и римляните източно от Волга се обединили в Трансилвания през ХІІІ в. и си дали общата топонимия по тези места? И оттам се тръгнало...

  • Глобален Модератор
Публикува

Те не са имали римско самосъзнание. Просто са си пасяли добитъка по планините и са се заселвали на разни места, като Велика Влахия. Впрочем не изключвам по билата на балканските планински вериги да са стигали тук и там...

При така поставен въпрос и даден отговор, следва да помоля да се даде един едничък пример за наличие на етноним "славянин" от периода преди ІV-V век преди новата ера, тъй като "робския /сиреч славянския, склавус/ институт" в римското право се фиксира поне от това време насетне.

Иначе е трогателно как КГ125 брани "етнонима" славяни и въобще не подлага на съмнение наличието на такова етническо, а не социално /без значение на етнос, социална "народност"/ "животно" по това време. :good:

Мога да дам доказателство за липса на етническо съдържание на термина "склави" в периодите ХІV-ХVІІІ в.

Мога да дам примери за наличие на две социални народности в Римската империя и приемнците й до ХІХ в. Едната социална народност, без значение на етническия произход, е "романи" /римски граждани/. Това е титулната господстваща и имаща пълни права социална прослойка - т.нар. господстваща социална народност /"властели" в Законника на Стефан Душан, следващ принцпно Закон судни людям на Борис І/. Втората социална народност, без значение на етническия произход, е "склавини /славяни/ или срба /серби/". Това е нетитулната подчинена и нямаща никакви права /с малки изкл. в законниците на Борис І и Стефан Душан/ социална прослойка - т.нар. подчинена или обслужваща господарите социална прослойка /наречена "срба" или в превод "рабы" в Законника на Стефан Душан - при него в последно време не превеждат "срба" и предшественика му Борис І, при него се превежда коректно "рабы"/.

Не ги браня, а имам два въпроса:

1/ Голямата езикова общност между българи, сърби, руснаци, поляци, хървати, и пр. има ли си име?

2/ Дай примери за това, че Душан е нарекъл народът си "роби" в законника си?

Най-накрая някой който разбира и може, да вземе да изброи 20-30 цитата от гръцки и латински в хронологичен ред на създаването им и с контекста и ще се види тоя генезис на думата!!!

  • Потребител
Публикува

2/ Дай примери за това, че Душан е нарекъл народът си "роби" в законника си?

Пак ли? Кой е нарекъл народът си "роби"? Разбра ли какво написа преди малко? :biggrin: За последно го давам вече това /всеки сам да търси при повторни такива въпроси/, откъдето се вижда че термина "срба" е социален в Законника на Стефан Душан и е антипод на термина "властел", какъвто е Стефан Душан по рождение и социален произход:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=3843&view=findpost&p=56168

  • Потребител
Публикува

При така поставен въпрос и даден отговор, следва да помоля да се даде един едничък пример за наличие на етноним "славянин" от периода преди ІV-V век преди новата ера, тъй като "робския /сиреч славянския, склавус/ институт" в римското право се фиксира поне от това време насетне.

Иначе е трогателно как КГ125 брани "етнонима" славяни и въобще не подлага на съмнение наличието на такова етническо, а не социално /без значение на етнос, социална "народност"/ "животно" по това време. :good:

Мога да дам, още веднъж, пример за липса на етническо съдържание на термина "сърба" в Законника на нарочения в последно време за "срба номер едно" Стефан Душан, а това е даже ХІV в. след новата ера. Мога да дам доказателство за липса на етническо съдържание на термина "склави" в периодите ХІV-ХVІІІ в.

Мога да дам примери за наличие на две социални народности в Римската империя и приемнците й до ХІХ в. Едната социална народност, без значение на етническия произход, е "романи" /римски граждани/. Това е титулната господстваща и имаща пълни права социална прослойка - т.нар. господстваща социална народност /"властели" в Законника на Стефан Душан, следващ принцпно Закон судни людям на Борис І/. Втората социална народност, без значение на етническия произход, е "склавини /славяни/ или срба /серби/". Това е нетитулната подчинена и нямаща никакви права /с малки изкл. в законниците на Борис І и Стефан Душан/ социална прослойка - т.нар. подчинена или обслужваща господарите социална прослойка /наречена "срба" или в превод "рабы" в Законника на Стефан Душан - при него в последно време не превеждат "срба" и предшественика му Борис І, при него се превежда коректно "рабы"/.

В периода 4-3 век пр.н.е за роб се използват гръцки думи, като дулос, дулиа, тон и тн, както и сервус на латински.Едва след като идват славяни на Балканите, от 6 век насетне, думата склавос придобива значение на роб първо в гръцкия, а оттам към 9-10 век от н.е преминава в латинския. Нещата са повече от ясни.

  • Потребител
Публикува

Те не са имали римско самосъзнание. Просто са си пасяли добитъка по планините и са се заселвали на разни места, като Велика Влахия. Впрочем не изключвам по билата на балканските планински вериги да са стигали тук и там...

В "дакоромънския" случай това с добитъка свършва овреме.

(За сравение: (пра)българи и унгарци също овреме зарязват коневъдството)

На юг положението е малко по-друго, което не им пречи за кратко време да си имат деспотство,

да се разправя за тях, че "никой не може да ги покори", да им правят специални закони и пр. екстри.

По-късно, въпреки че запазват основния си поминък, аромъните изпъкват както и с урбанната си култура, така и нивото си на образованост,

като сред балканските християни, само гърците са по-напред с матр'яла.

С други думи: Питомното и говеда да гледа, пак си остава питомно. :biggrin:

  • Глобален Модератор
Публикува

В периода 4-3 век пр.н.е за роб се използват гръцки думи, като дулос, дулиа, тон и тн, както и сервус на латински.Едва след като идват славяни на Балканите, от 6 век насетне, думата склавос придобива значение на роб първо в гръцкия, а оттам към 9-10 век от н.е преминава в латинския. Нещата са повече от ясни.

Звучи логично, наистина. Най-ясно ще стане ако се видят конкретните източници, но има доста логика в това, да.

  • Глобален Модератор
Публикува

В "дакоромънския" случай това с добитъка свършва овреме.

(За сравение: (пра)българи и унгарци също овреме зарязват коневъдството)

На юг положението е малко по-друго, което не им пречи за кратко време да си имат деспотство,

да се разправя за тях, че "никой не може да ги покори", да им правят специални закони и пр. екстри.

По-късно, въпреки че запазват основния си поминък, аромъните изпъкват както и с урбанната си култура, така и нивото си на образованост,

като сред балканските християни, само гърците са по-напред с матр'яла.

С други думи: Питомното и говеда да гледа, пак си остава питомно. :biggrin:

Е, то това с добитъка винаги свършва. Макар, че какво има да се чудим - хората се препитават от това, което е възможно да се прави в района в който живеят. При събирането, а защо не и интегрирането с дошлите българи, нормално е да стане "ъпгрейд" - видим впрочем от възприетата азбука, религия, терминология, политически структури.

  • Потребители
Публикува

В щатите "негър" има пежоративно значение на роб, ясно защо..Защото североамериканските роби са с произход от Нигерия - Западна африка.

Ето тук пише:

by ERNIE SMITH , KAREN CROZIER

Abstract

The December 18, 1996 resolution of the Oakland Unified School District Board officially recognizing Ebonics as an African Language System, and not a dialect of English, sparked anew much debate concerning the speech and language of African American people. In the aftermath of the resolution passed by the Board, due in part to some abstruseness in the wording, a considerable amount of confusion and controversy emerged. A great deal of the confusion had nothing to do with the abstruse wording, but rather, was due to the popular press and media's misapprehension and use of the appellation "Ebonics" as being a synonym for the phrase or appellation "Black English ". As an African centered term that legitimizes the language of Black Americans as an African based linguistic system, rather than allowing the deviancy model to persist, this article traces the true origin and meaning of the term Ebonics. In this article it is posited by the writers that inherent in the very use of the phrase "Black English" there is a tacit inference that the language being discussed is a variant of English and hence that, there is, ipso facto, a genetic kinship between "Black English" and the Germanic language family to which English belongs. The writers contend that since Ebonics was not coined as a synonym for the appellation "Black English" and when it is used as such those who do so reveal an ignorance of the in fact origin and meaning of the term "Ebonics" that is so profound their confusion is pathetic.

Introduction

The features of the language of Black or African Americans, i.e., United States slave descendants of West and Niger-Congo African origin, has been recognized, described and discussed for several decades. When an exploration is made of the literature on the language of slave descendants of African origin it will be found that the appellation "Black English" is a post 1950's label. This is because, prior to the 1950's Blacks in America were not referred to as "Blacks".

Prior to 1950 the most prevalent term used to designate the race of United States slave descendants of African origin was "Negro". Thus, in the pre-1950's literature on the language of the descendants of African slaves, the appellation used to designate their language was "Negro English", "The Negro Dialect", "Negro Speech", Non-standard Negro English or Negro Non-Standard English and "Nonstandard Negro Dialect" etc. (Defrantz, 1975)

In the late 1950's, during what is commonly called the civil rights era, the appellation used for the language of the descendants of African slaves changed. United States slave descendants of African origin began to call themselves "Black" and the word "Black" became acceptable. With the widespread acceptance of the word "Black" there was, in the literature on the language of the descendants of African slaves, a concomitant substitution of the word "Black" for "Negro" in front of the word "English". Throughout the 1960's and on into the 1990's, although the appellations "Vernacular Black English", "Black Vernacular English", "Black English Vernacular" and more recently "African American Vernacular English" have gained some popularity, the most prevalent phrase used is "Black English".

What is Black English?

In the 1970's and in the 1980's several books appeared on the language of slave descendants of African origin with "Black English" as their title. To name but a few, there is Black English: Its History and Usage in the United States (Dillard, 1972), Black American English: Its Background and Its Usage in the Schools and in Literature (Stoller, 1975), Black English: A Seminar (Harrison & Trabasso, 1976) and Black English: Educational Equity and the Law (Chambers, Jr., 1983).

Conspicuously, in none of these works is there a phrase that explicitly defines "Black English". Presuming, inherently, by the very use of the word "English" that the language of slave descendants of African origin is a variant of "English", the inference is also made that, being a dialect of English, there is a genetic kinship between "Black English" and the Germanic language family to which English belongs. The fact is, from a comparative or diachronic, i.e. historical linguistic perspective, in terms of the "base" from which the grammatical features of Black English derives, nothing could be further from the truth.

In a search of the literature on "Black English" in an attempt to find the empirical data that undergirds the view that the language of African Americans is in fact a dialect of English, it was discovered that, ...

  • Потребител
Публикува

Звучи логично, наистина. Най-ясно ще стане ако се видят конкретните източници, но има доста логика в това, да.

Ами ако намериш източници отпреди 6 век, в които фигурира думата склавос, си добре дошъл. Би било библиографска рядкост. Ако си се занимавал с гръцки или латински текстове от предходните периоди, всичко би било ясно.

  • Потребител
Публикува

Доста се отклонихте от темата ;)

Относно власите ме интересува следното: щом власите в България са били толкова многобройни, че румънците да говорят за влахо-българско въстание и царство къде ги влашките топоними в България? Без да се броят топонимите от римско време. Къде го романския пласт в българския език? Щото българските топоними и лексика в Румъния се виждат от самолет :P

  • Потребител
Публикува

Къде го романския пласт в българския език? Щото българските топоними и лексика в Румъния се виждат от самолет

Ти не можеш да видиш истинските топоними поради старат българска традиция да преименува селища, местности както и фамилни имена на румъните (власите) с цел асимилация. Ако не вярваш отвори старите нотариални актове от преди 1934г. и ще се убедиш сам.

cetatea -> калето

unia -> фунията

valea lunga -> дълги дол

magura de piatra -> каменна могила

dealul parului -> крушов баир

итн.итн.итн.

  • Глобален Модератор
Публикува

Доста се отклонихте от темата ;)

Относно власите ме интересува следното: щом власите в България са били толкова многобройни, че румънците да говорят за влахо-българско въстание и царство къде ги влашките топоними в България? Без да се броят топонимите от римско време. Къде го романския пласт в българския език? Щото българските топоними и лексика в Румъния се виждат от самолет :P

Така е и това е логично, като имаме предвид, че власите са полуномади според мен до може би 14 век. Те топоними не създават.

Макар, че в Черна гора има една интересна планина на име "Дурмитор" ;)

В Румъния е повече от логично също да има и български топоними, както и много думи в езика. Че влашките княжества са тръгнали от българските войводства, влашките църкви са български, официалният език до 19 век е български!

  • Потребител
Публикува

Че влашките княжества са тръгнали от българските войводства, влашките църкви са български, официалният език до 19 век е български!

Нека да изброим тези "български войводства" през въпросния период 15,16,17,18 век!

  • Потребител
Публикува

Ти не можеш да видиш истинските топоними поради старат българска традиция да преименува селища, местности както и фамилни имена на румъните (власите) с цел асимилация. Ако не вярваш отвори старите нотариални актове от преди 1934г. и ще се убедиш сам.

cetatea -> калето

unia -> фунията

valea lunga -> дълги дол

magura de piatra -> каменна могила

dealul parului -> крушов баир

итн.итн.итн.

Още ромънска топонимия /имена на градове/ на юг от Дунав:

А

* Абритус

* Анхиало

* Аполония Понтийска

Д

* Деултум

К

* Кабиле (резерват)

М

* Марцианопол

Н

* Никополис ад Иструм

* Никополис ад Нестум

* Нове

Р

* Рациария

С

* Сторгозия

* Субрадице

У

* Улпия Ескус

Ф

* Форум на Августа Траяна

Х

* Хисаря

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F:%D0%A0%D0%B8%D0%BC%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B5_%D0%B2_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F

Наистина асимилацията на ромъните в периода ІІ-ХХІ в. е жестока. Може да се докаже и ако се видят "нотариалните актове преди 1934 г"... Добре, че за две хилядолетия все пак са се запазили античнте ромъни в Трансилвания /ромънски топоним/ или Седмоградско /в превод на български/, както античните македони в Северо-западна Македония или Кутмичевица. :biggrin:

  • Потребител
Публикува

Ти не можеш да видиш истинските топоними поради старат българска традиция да преименува селища, местности както и фамилни имена на румъните (власите) с цел асимилация. Ако не вярваш отвори старите нотариални актове от преди 1934г. и ще се убедиш сам.

cetatea -> калето

unia -> фунията

valea lunga -> дълги дол

magura de piatra -> каменна могила

dealul parului -> крушов баир

итн.итн.итн.

Еньо,недей да представяш думи за "румънски".Доказателството,че е нямало "румънци" са точно думите,които те ( а и други романски езици ) използват.Скитски думи. Които се представят за латински. Като бракиа,панталони(брюки на руски) и т.н. Думи с пълен аналог от днешния български които били навлезли в латинския и го направили"вулгаризиран" латински.Думи които са налични единствено в класическия латински и българския,но не и в "романските езици. как става това ? Латинския бил променен от вулгарите.Което било означавало ту народ ту българи, при преводите. (За народ преди да се появат "вулгарите" си има думи. За простолюдите също.И не е вулгари.)

Еньо,недей да представяш думи за "румънски".

За топоними виж тук -реките Вът,Осъм,Иантра. Описани са и седмете мизийски племена. Като скитите са между Дунав и Понта.

"xxvi

149

Pannoniae iungitur provincia quae Moesia appellatur, ad Pontum usque cum Danuvio decurrens. incipit a confluente supra dicto. in ea Dardani, Celegeri, Triballi, Timachi, Moesi, Thraces Pontoque contermini Scythae. flumina clara e Dardanis Margus, Pingus, Timachus, ex Rhodope Oescus, ex Haemo Utus, Asamus, Ieterus. "

Доказателството,че е нямало "румънци" са точно думите,които те ( а и други романски езици ) използват.Скитски думи. Които се представят за латински. Като бракиа,панталони(брюки на руски) и т.н. Думи с пълен аналог от днешния български които били навлезли в латинския и го направили"вулгаризиран" латински.Думи които са налични единствено в класическия латински и българския,но не и в "романските езици. как става това ? Латинския бил променен от вулгарите.Което било означавало ту народ ту българи, при преводите. (За народ преди да се появат "вулгарите" си има думи. За простолюдите също.И не е вулгари.)

Това е от едикта на Диоклециан за цените "averta primae formae in caruca" Коя дума е "ромънска" каруца или форма или прима ? Я потърси написаното в оригинал от 302 г caruca в който и да е речник да видим дали го има.

Ето и една дума която се съдържа в оригинален документ точно датиран 300 г от н.е. Оригинала е в Германия. Думата е "caruca". Намери я в латински речник и ми покажи речника.И какво значи.Или и тази дума е румънкса

Като вдовец,вдовица(Viduus,Viduа,Vir viduus ) отиващ да си вземе "нотариа" акт-а. Идва Видов Ден.

  • Потребител
Публикува

Скитски думи. Които се представят за латински.

Искам да се запозная със скитския език.

Искам да ми опишеш скитската държава.

Искам да ми обясниш що е то скитски език.

Искам да науча кои са скитските владетели?

Искам да науча от кои родове произхождат и кога са властвали?

  • Глобален Модератор
Публикува

тази дума е румънкса

Като вдовец,вдовица(Viduus,Viduа,Vir viduus ) отиващ да си вземе "нотариа" акт-а. Идва Видов Ден.

И руското "вдова" вероятно е взето от власите? До срещата си с тях русите не са знаели как да нарекат съпругите на починалите си събратя...

  • Потребител
Публикува

Еньо,недей да представяш думи за "румънски".Доказателството,че е нямало "румънци" са точно думите,които те ( а и други романски езици ) използват.Скитски думи. Които се представят за латински. Като бракиа,панталони(брюки на руски) и т.н. Думи с пълен аналог от днешния български които били навлезли в латинския и го направили"вулгаризиран" латински.Думи които са налични единствено в класическия латински и българския,но не и в "романските езици. как става това ? .

Ъ-ъъ, само за протокола панталон на френски си е pantalon, а френският все още се води за романски език :smokeing:

Явно скитите са ги обогатили и тях :tooth:

  • Потребител
Публикува

Панталоне е от италианеца "ушил" панталоне който се казвал Pantalone.Ти глишев и ласт ромат ли ще заместваш.

А италианци идав от италийци,които са били етруските. Етруската азбука и скитската азбука виждал ли си ги. Еднакви са.

Първия етриски цар се казва Мелкус и е и лидер и на пеласгите.Или етриски (триски,траки) са пеласги.А всичко това първично население е келтоскитско,каквито и отделни имена в различни райони да му слагат-гали,келти,етриски,траки

  • Потребител
Публикува

Искам да се запозная със скитския език.

Искам да ми опишеш скитската държава.

Искам да ми обясниш що е то скитски език.

Искам да науча кои са скитските владетели?

Искам да науча от кои родове произхождат и кога са властвали?

Еньо,

Започнах скитските думи с "caruca" . Я потърси написаното в оригинал от 302 г "caruca" в който и да е речник да видим дали го има.Нали иамше много добър речник който препоръча.

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!