Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Покрай дискусията за гробът на цар Калоян в търновския храм "Св. 40 мъченици" се оформи и втора за гробът на патриарх Евтимий в Бачковския манастир, която май е най-добре да продължи в отделна тема.

За улеснение ето и една статия, която беше посочена. Смятам, че ще е полезна за да не преповтарям някои от нещата, които ги има там, а да обърна внимание на някои от проблемите около този гроб.

Има няколко предания за гробът на патр. Евтимий. Що се отнася до писмените сведения обаче, то те са еднопосочни. Цамблак е посочил, че турците изпратили патр. Евтимий в Македония. През 14в. Македония са наричали района, в който днес се намира Бачковския манастир. К. Костенечки пише, че е бил ученик на Евтимиевия ученик Андроник. По-конкретна е вече бележката в Ловчанския апокрифен сборник, която е също отчасти цитирана в статията. Та в нея е посочено, че патр. Евтимий е бил заточен в Станимашко, но тъй като черквата на Бачковския манастир "Св. Богородица петричка" била разрушена, патриаршеският гроб останал незнаен. Там като учител на Константин Коснечеки се сочи Андрей Бачковски - съставителят на Бачковския сборник-панагирик. В Бачковския поменник са споменати имената на 3 Евтимиеви ученици - Матей, Андроник и Андрей.

Иначе казано - изворово може дасе приеме за изяснено, че гробът на патр. Евтимий трабва да се търси в Бач. манастир.

Тук идва сложното - къде е самият гроб? Тук малко ще заема от статията за улеснение:

На 20.XI.1905 г. по самочинна инициатива на отскорошния игумен архим. Паисий (без уведомяване на Св. Синод, без присъствието на специалисти) на това място се правят разкопки и е разкрит гроб без скелет, в който се намират останки от архиерейска мантия, голям омофор и два епитрахила.

На 8.XII.1905 г. разкопките продължават и в непосредствена близост до първия бил намерен втори гроб с кости, останки от монашеско облекло и свита на руло оловна плоча (лист) с надпис:

СВ[етие] МОЩИ ЕВТИМИУ ПРЕОС[в]Е[щ] ЕННОМУ АРХ[иепископу] В[еликаго] ГР[ада] ТРЪН [ова] и БЛЪГАРО[мъ] ПАТРИАР[ху].

Буквите в надписа са наредени така, че да образуват акростих СИРОТА. Отстрани са изписани букви с цифрово означение, чийто най-вероятен прочит според В. Златарски е: 1404 4 АП[рил].

Предполагам, че и от този кратък откъс вече виждате един голям извор за спорове. Ще набележа някои моменти:

1. Предполагам сте забелязали веднага, че всъщност "гробът" не е един, а са два - единият без скелет, а само с архиерейски отличия, а другият със скелет, макар и непълен, но в монашеско облекло и до него с оловна плочка сочеща, че това са мощите на патр. Евтимий. Опонентите считат, че ако скелета е на патриарха, то би трябвало да има патриаршески отличия - митра, жезъл и разбира се одеждите от другия гроб. Привържениците пък твърдат, че е възможно преди смъртта си Евтимий да е приел великата схима и затова да е погребан в монашеско облекло. За схимата опонентите оспорват подобна практика, което не е съвсем неоснователно, но от друга страна тъщата на цар Иван Шишман - ср. княгина Милица го е направила. Но пък в този случай и Евтимий е трябвало да си смени името още веднъж. Като цяло за митрата соченият проблем е несъществен - архиереят в Ман. хроника изобразен до цър. семейство е без митра. Без митра е и охр. архиеп. Кавасила. На миниаотюрата, на която Йоан Кантакузин е изобразен председателстващ събор архиереите също са без митри, като само царигр. патриарх има патерица. Иначе казано е спорно дали изобщо патриаршеските отличията, които липсат от намереното изобщо са били третирани като такива през 14в. Омофорът си е част от епископските одежди. Единият епатрахил като модел прилича на използваните през 14век познати ни от изображенията от тази епоха.

Това, че "гробовете" са 2 също е обяснимо, ако става дума за вторично погребение, при което всъщност по-скоро са били укрити манастирски реликви - т.е. мощите и одеждите. Непълнотата на скелета пък може да се обясни с практиката да се отделят свети мощи и да се изпращат на други места (в случая евентуално в Търново).

2. Надписът съдържа пояснение, че това да "мощите" на патрарха, което няма как да се напише, ако току що е починал. При вторично погребение, вече е напълно възможно.

2. За слуховете за мистификация допринесло обстоятелствтвото, че игуменът освен гробът намерил и плочките от покрива на средновековната църква, като от една от тях било изразано парчето с надписа. Начинът на изработка на надписа е било изследвано, но не са били следи от някакви по-модерни технологии.

По книгата на Иван Богданов, „Гробът на Патриарх Евтимий” находките от облеклото и прочката би трябвало да са в ЦИМ. Аз питах там, ама директора нещо взе да го усуква и ми препоръча да съм разгледал одеждите на екзарх Йосиф. Тъй че за съжаление не можах да разгледам по-добре за какво точно става дума и евентуално да направя цветна снимка.

  • Потребител
Публикува

Е все пак не бива да се забравя че е имало препогрбение на костите, когато е сложена и плочката. Та може тогава да са направени двата гроба. Също така към края на живота си Евтимий вече не е бил патриарх, така че е нормално да няма патриаршески знаци.

  • Глобален Модератор
Публикува

С аматьорското /макар и патриотично/ разкопаване са унищожени всякакви шансове да разберем истината.

Публикува

Galahad-e, поне на два пъти досега съм изразявал мнението си по повод тази легенда, така че няма да го потретя, а само ще те насоча към един изследовател, живял и творил в или до Бачково - Змей Горянин, но се опасявам, че доста трудно може да откриеш неговите разработки. Аз съм ги срещал само в циклостил, но съм цитирал неговите данни и все някъде ги има в публикации по темата!

  • Потребители
Публикува

Ех, така ми се ще да вярвам, че Бачковският гроб наистина е на патриарха :) Ако някой ме убеди, ще му бъда искрено благодарен. Нали знаете, православните ценим мощите на светците си и се радваме като знаем мястото им ;) Бррр, морбидно, ще каже някой. Може, ама някак си благородно-морбидно.

  • Потребители
Публикува

Galahad-e, поне на два пъти досега съм изразявал мнението си по повод тази легенда, така че няма да го потретя, а само ще те насоча към един изследовател, живял и творил в или до Бачково - Змей Горянин, но се опасявам, че доста трудно може да откриеш неговите разработки. Аз съм ги срещал само в циклостил, но съм цитирал неговите данни и все някъде ги има в публикации по темата!

Трябваше да запазиш второто изразяване за тук. А сега тук няма нищо, а където има - темата е за друго.

Иначе за легендите - ето една забавна историйка. Като бях ученик в 4-5 клас ни водиха на екскурзия до Бачковския манастир. Тогава поправяха нещо по пода. Стана дума за намерените два гроба, за които се приема че са на ктиторите на братята Бакуриани и естествено се стигна и до гроба на патр. Евтимий. И както Лъжливото Овчарче все намира царски гробове, та и един от работниците се възползва от това, че в тревата пред черквата имаше един череп и го обяви за патриаршеският. Та ето как се раждат легендите. Ми ако наистина е бил той ;)

Иначе средновековната черква е била по-малка от сегашната. Гробовете на братята Бакуриани са били извън черквата, но при построяването на по-голямата сегашна се оказали вътре.

Публикува

Трябваше да запазиш второто изразяване за тук. А сега тук няма нищо, а където има - темата е за друго.

Иначе за легендите - ето една забавна историйка. Като бях ученик в 4-5 клас ни водиха на екскурзия до Бачковския манастир. Тогава поправяха нещо по пода. Стана дума за намерените два гроба, за които се приема че са на ктиторите на братята Бакуриани и естествено се стигна и до гроба на патр. Евтимий. И както Лъжливото Овчарче все намира царски гробове, та и един от работниците се възползва от това, че в тревата пред черквата имаше един череп и го обяви за патриаршеският. Та ето как се раждат легендите. Ми ако наистина е бил той ;)

Иначе средновековната черква е била по-малка от сегашната. Гробовете на братята Бакуриани са били извън черквата, но при построяването на по-голямата сегашна се оказали вътре.

Разбирам какво имаш предвид, Galahad-е и много ясно осъзнавам, че често пъти усилията ми са напразни, но надеждата крепи човека. Змей Горянин не е единственият, но за него се сещам на първо място, защото му дължа доста ценна, за да не кажа безценна информация по чисто лични причини! Легендите не са нещо вредно! По принцип имат назидатално-моралистични функции! Аз съм просто един наивник на средна възраст, който няма да престане да повтаря, че турците няма как да са пратили патриарх Евтимий на заточение в един манасти, който е бил гръцки, но все още е спадал към диоцеза на Ерусалимската патриаршия и е имал някакъв имунитет. Друг е въпросът, че объркването се дължи на факта, че патриарх Евтимий Български не е идентичен с патриарх Евтимий Ерусалимски, който е подписал (в Солун) типика на манастира в Бачково, но никога не е стъпвал в него!

  • Потребители
Публикува

Твърде преувеличено е да определяма Бачковския манастир от времето на Евтимий като гръцки. Както вече писах освен Евтимий, там са били поне трима негови ученици, при които пък после е учил К. Костенечки. Тъй че поименно знаем поне 5-ма негърци и нейерусалимци.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!