Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Малко скромно като изображения, но ще се радвам с ваша помощ да се понатрупат.

Първите три са на Х. Бек от 1586 г.

hbek1586hristiani.jpg

hbek1586selqnki.jpg

hbek1586selqni.jpg

Тези са от Бачковския (1643 г.) и "Рождество Христово" в Арбанаси (1649 г.)

ba4kowski1643rharbanasi.jpg

Шапките на ктиторите и на селяните са като тези нарисувани от Бек, как се казва този вид шапка?

Българско момиче XVII в. рисувана от анонимен италиански художник.

bgmomi4e17wekanonimenit.jpg

Българско момиче XVIII в. рисувана от Ж. Оскар.

bgmomi4e18zoskar.jpg

Български овчар XVIII в.

ov4ar.jpg

  • Потребител
Публикува

Кремиковски манастир Свети Георги

стенопис от август 1493 г.

a0c0447708c1.jpg

Семейството на софийския първенец "РАД/и/ ВОЕВ. /август 1493г./

487e7a9cc914.jpg

РАД/и/ ВОЕВ. /"Радивой"/ и Теодора

1c2f07a0f5bf.jpg

Тодор и Драгана

"Изобразени са самият Радивой, жена му Теодора, починалите деца /...Тодор на 14 години и Драгана на 12 години.../, както и тогавашният софийски митрополит Калевит, на когото ктиторът връчва модел на църквата, както и свети Георги. Богатите им дрехи показват, че Радивой е някакъв първенец, вероятно болярин, който е запазил богатства и авторитет дори и под турска власт. През 15 век това още е било възможно.

Обърнете внимание на обеците на Теодора, типични за западна България с модел, изработван по-късно от чипровската школа и на оригиналната и забрадка - сокай".

http://medchurches.livejournal.com/9900.html

Черквата "Успение Богородично" в Зографския манастир

стенопис от ХVІІІ в.

b9d12903341b.jpg

Ктиторски портрет на Хаджи Петко.

Стенопис от XVIII в. в черквата "Успение Богородично" в Зографския манастир

Църквата "Св. Богородица"

стенопис от 1844г., Захарий Зограф

1ec4535f34fa.jpg

Тодор Доганов и майка му Рада от Копривщица, стенопис в църквата "Св. Богородица", рисуван от Захарий Зограф, Рилска обител, 1844 г.

  • Потребител
Публикува

Стенопис в черквата "Рождество Христово" в Арбанаси /ХVІІв./

27ae833207e0.jpg

Българско хоро

Една от жените стои настрана и само наблюдава българското хоро, което играят обикновените девойки.

За нея бях споменал вече тук, радвам че се даде повод да се подсетя и сложа снимка:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=3492&view=findpost&p=27337

Тя не се е включила /макар да си личи, че много й се иска/, може би защото по високият й статус не го позволява. Приблизително по това време пътешественика Раймонд Любенау /1587 г./ констатира, че "Мнозина от родовете на старите владетели … се женят за овчарски дъщери”. Явно тайнствената важна особа от Арбанаси все още не е превъзмогнала психолгическата бариера, съборена на други места из България, издънките от стари благороднически родове да се вливат сред обикновените народни маси.

Облеклото й, в сравнение с играещите хорото девойки, също се отличава. Освен роклята, другото което бие на очи е модерната за тази епоха яка "фрисе"

http://fr.wikipedia.org/wiki/Fraise_%28costume%29

Fraise (costume)

Детайл от стенописа от Арбанаси с потрет на важната особа с яка "фрисе" /ХVІІ в./:

5414d2ba4603.jpg

За сравнение детайл от портрет на съвременничката й Мария Медичи с яка "фрисе" /ХVІІ в./:

e3cbbdf38c15.jpg

Османска гравюра от ХVІ в.

Събиране на момчета за кръвен данък /детайл от гравюрата пресъздаващ облеклото на християните/:

9be3c468c449.jpg

Стенопис от Захарий Зограф в Бачковски манастир /ХІХ в./:

8cf75d55dab3.jpg

материалите са от Учебник по история изд. 1993 г.

  • Потребители
Публикува

@Иванко Тертер, специално за теб приятелю, две рисунки на влахкини:

Влашко момиче XVIII в. рисувана от Ж. Оскар

ottogirlromania.jpg

wallachian.jpg

Българка от книгата на Edward Brown, dated 1685 and entitled A brief account of some travels in divers parts of Europe : viz. Hungaria, Servia, Bulgaria, Macedonia, Thessaly, Austria, Styria, Carinthia, Carniola, and Friuli, through a great part of Germany and the Low-Countries ... : with some observations on the gold, silver, copper, quick-silver mines, and the baths and mineral waters in those parts, as also the description of many antiquities, habits, fortifications, and remarkable places

bulgarian.jpg

Подпиинали български момчета XIX в. в Цариград

constantinoplebulgarian.png

Българско момиче в Цариград

constantinoplebulgarian.png

Българин от Цариград (предполагам войнук)

bylgarinkonstantinopol.jpg

"Българи - войнуци" "Bulgarian soldiers" by Theodore Valerio (XIX в.)

bulgariansoldierslarge.jpg

  • Потребители
Публикува

Единият от подпийналите няма ли онзи прословут перчем?

Дам и на мен ми заприлича на чомбас.

Интересно е и ей това изображение (популярно и неведнъж помествано в средношколските учебници):

ottomantreatment.jpg

В нета се подвизава като "измъчвани гърци", но като нищо може да илюстрира измъчвани "християни" (или по-точно българи, зарад чомбасът).

  • Потребител
Публикува

Дам и на мен ми заприлича на чомбас.

Интересно е и ей това изображение (популярно и неведнъж помествано в средношколските учебници):

ottomantreatment.jpg

В нета се подвизава като "измъчвани гърци", но като нищо може да илюстрира измъчвани "християни" (или по-точно българи, зарад чомбасът).

Точно така е. Това са християни /"гърци", но от онези дето не знаят гръцкия език/ и имат свое еническо и езиково землище от Охрид до Азовско море и от Северните Карпати до Бяло море.

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=8335&view=findpost&p=82365

за гърците дето "не знаят гръцки език" виж:

ВЪВЕДЕНИЕ В “ГРЪЦКИЯ /- ROMANUM/ ПРОЕКТ” /кр. ХVІІІ – ср. ХІХ в./

ПРИМЕРИ ЗА РОЛЯТА НА БЪЛГАРИТЕ В ПРОЕКТА /кр. ХVІІІ- ср. ХІХ век/:

1. Варненските църкви по време на Руско-турската война от 1828-1829 г. в записките на Павел Должиков „Наблюдения русскаго офицера въ Варнҍ“, публикувани през 1829 г.

  • 2 седмици по-късно...
  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

Жан-Батист Ванмур (1714)

http://digitalgallery.nypl.org/nypldigital/dgkeysearchresult.cfm?num=80&word=Vanmour%2C%20Jean-Baptiste&s=3&notword=&d=&c=&f=4&k=0&lWord=&lField=&sScope=&sLevel=&sLabel=&imgs=20&pNum=

Облекло на народите от "империята на тюрките" /"Османска империя"/. Има две рисунки на болгари, три на болахи и др.

  • Потребител
Публикува

Хм, българката що за "шлем" има на главата си??

Това на главата и по-скоро ми прилича да е свързано с Кримското ханство

  • Потребител
Публикува

А така.... Отде накъде по нашите земи?

На какво точно ти прилича?

Първо,предполагам,че момичето не е обикновено селско момиче,понеже дрехите в които е облечено са луксозни за онова време.Освен това ако сред българите има някакъв елит свързан с търговията,най-вероятно е повлиян от различни модни тенденции в зависимост от връзките - на запад или на изток.Шапката определено не мога да я свържа с нищо балканско ;)

Единствено намерих в този текст да се говори за конусовидни шапки принадлежащи на тюркски етнически групи,но как изглеждат,не знам

Различные признаки костюмов кочевников позволяют обозначить узкую культурную традицию и соответственно классифицировать костюмы по этнокультурной принадлежности. Правый запах одежды, женский головной убор боктаг и отсутствие пояса в женском платье, различия в форме женской и мужской одежды – монгольская традиция. Левый запах или застежка «встык», стоячий воротник, наличие пояса в женском платье и головные уборы с коническим навершием, тождество кроя женской и мужской одежды – тюркские черты.

...

Политическая функция монгольского женского головного убора боктаг выражалась в том, что его носили те женщины, мужья которых были причастны к управлению Империей. Головные уборы с коническим навершием, выявленные в золотоордынских погребениях, продолжают тюркскую традицию, связанную с кыпчаками, половцами или другими центральноазиатскими племенами.

Параллельное существование в золотоордынской культуре боктаг и конических головных уборов свидетельствует о сохранении тюрками своих этнокультурных стереотипов поведения и о существовании автономных кочевых групп, чьи лидеры не были включены в жесткую иерархию новой власти и потому их жены не могли носить боктаг. Копирование и воспроизведение некоторых элементов декора на тюркских головных уборах свидетельствует о значимости боктаг как символа высокого статуса.

В имперском ландшафте форма кыпчакских головных уборов оставалась значимым символом для обозначения этнической и культурной самоидентификации.

Костюм населения Северного Кавказа VII–XVII веков.Доде Звездана Владимировна

http://www.narodko.ru/article/avtoref/koctum_nacelenia_cevernogo_kavkaza2.htm

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
Публикува

post-2642-054570300 1282638301_thumb.jpg

Това е картината „Сююмбике със сина си в руския затвор”. Сююмбике е царица на Казан от средата на ХVІ в. Затворена е от Иван Грозни. Вероятно в литографиите с конусните шапки се визират жени от татарската България. Татарите са си истински тюрки.

В албума на Ванмур веднага след българите е изобразен татарин, после арменци, перси и т. н.: все националности от другата страна на Черно море. Тази връзка - България, Татария, Армения, Персия (Вавилон), Африка - я има и в западните гербовници от ХVІ-ХVІІ в.

post-2642-055202500 1282638329_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

Това е картината „Сююмбике със сина си в руския затвор”. Сююмбике е царица на Казан от средата на ХVІ в. Затворена е от Иван Грозни. Вероятно в литографиите с конусните шапки се визират жени от татарската България. Татарите са си истински тюрки.

]

По времето на Сююмбике в Казанското ханство се противопоставят две партии - московска и кримска /ако не се лъжа/

"Кто станет следующим ханом? У Сафы-Гирея было три сына: старшие Мубарак и Булюк жили в Крыму, а трехлетний Утямыш с матерью Сююн - в Казани. Ханская гвардия во главе с крымским полководцем Кучаком (Кощаком) поставила на Утямыша. О Кучаке, кстати, сохранились весьма противоречивые сведения. "Муж зело величав и свиреп", по данным русской летописи, состоял якобы в "... любви блудной со царицею..." Исследователи предположение о том, что крымский улан был фаворитом Сююн, отметают вчистую. Это все-таки не парижский двор, а казанский, где царили совсем иные нравы. К тому же известно, что царица безумно любила своего мужа Сафу-Гирея и после его смерти не переставала печалиться о нем.

Но помощь Кучака она приняла. Так трехлетний Утямыш стал ханом, а Сююн регентшей при нем. Политика продолжалась такая же, как и при Сафе, - ориентация на Крым с опорой на иноземное войско. Однако регентша успела провести некоторые реформы, освободив крестьян, мелких ремесленников и торговцев от удушающих налогов, за что народ ее и прозвал "Сююмбике", а историки - "крестьянской царицей". "

Интерсно е шапката на главата обичайна за всички тюрки ли е или е свързана с кримско-ногайското влияние.Така или иначе май само аристократичните родове ,които управлявали можели да носят такива.

Това трябва да е татарска носия

http://elabuga.egpu.ru/nationalorg/suumbike/Default.aspx

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Хм, българката що за "шлем" има на главата си??

Тук и на рисунка 6 (от Оскар) на първото мнение?

Отгворът идва от очевидеца - пътешественик от епохата Мартин Грюневег /ок. 1582 г./:

"Гиздава е носията на тукашните българи и българки, описана подробно от споменатия Грюневег по следния начин: „Мъжете по облеклото си са почти еднакви с унгарците. Всички дрехи им са тесни. Жените пък по носията си са почти еднакви с полските селянки. Носят надиплена фуста, главата си забраждат с бели кърпи като част от косите остават да висят отзад с обшити краища до пояса. Ръкавите на ризите по цялата си дължина са изпъстрени с пъстри шевици. Отпред на гърдите под шията носят престилка, обвесена със сребърни и златни пфениги. Пръстите им са отрупани с пръстени. Момите имат същото облекло. Те носят плитка, спусната отзад под пояса; на главата в косата си забождат две или три цветчета от боядисани пера, злато или коприна. На ушите си окачват обеци, на големина един талер и дебели като сламка. Онези, които са сгодени, носят на главата си шапка, напомняща татарско седло с много украшения и сребърни пфениги под копчетата.

http://www.promacedonia.org/eg_sa/eg_sa_13.html

Българите през XVI век. По документи от наши и чужди архиви

Елена Грозданова, Стефан Андреев

ХОДЕНЕ ПО МЪКИТЕ

13. През Добрич и Силистра за Исакча и Тулча

Оказва се, че тази красива българка от гравюрата е сгодена... Затова е с шапка на главата, като знак за този й статус.

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

В Кремиковския манастир (на отсрещната стена срещу портрета на семейството Радивой) има доста интересни детайли: сандали, шапка с периферия и други модни екстри. Ще се опитам да кача няколко снимки оттам.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!