Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Сандъкът от Терачина

Кратко описание по Д. Овчаров (Въведение в прабългарската култура):

Към тази оригинална находка няма еднозначно отношение. Възприета от едни учени като ярък представител на прабългарското изкуство и идеология, тя е безрезервно отхвърляна и пренебрегвана от други. Но в изображенията върху този дървен сандък има редица елементи, които заслужават задълбочен анализ и внимание.

Сандъкът е намерен в катедралата на италианското градче Терачина и се съхранява в музея Палацо Венеция в Рим. Той има неголеми размери, но характерното при него е, че на предната и двете странични стенички са скулптирани многобройни човешки, животински и фантастични фигури, обединени в 18 изобразителни полета. Те са изработени в техника, много близка до характерната за Мадарския релеф - най-напред фигурите са изрязвани и след това скулптирани. Впечатлението за подчертана графичност е непосредствено и силно.

Разделението на образите в отделни групи е само привидно. Те са композиционно обединени, свързани са също така и смислово. Врязани са под арките на две колонади, разположени по пет една над друга. В централното поле на долната колонада са представени голи мъжка и женска фигура, между които нагоре се издига една змия. Предполага се, че в тази сцена е намерил отражение митът за Адам и Ева, но предаден по безспорен варварски и езически маниер. Несъмнена подкрепа на такова схващане са останалите сцени, на които централната се явява обединяващо звено.

Посочените сцени съдържат единоборства между епични образи на герои с митологични същества - грифони, лъвове, змии, орли. Всички те са доста статични и подчертават не действието, а неговия символичен смисъл. Това особено добре се вижда от изображенията в горния регистър на скулптираната челна дъска, където са изрязани кентаври, които принасят в жертва говеда и коне, или подобно на Мадарския релеф пронизват с копие лъвове. Сцени на единоборство са врязани и на страничните стени на сандъка: орел, който на¬пада змия, лъв - кон, грифон - лъв, мечка - глиган и др.

Сцените от сандъка при Терачина предлагат богата галерия от изображения на хора и животни. Някои от тях носят положителен заряд (грифони, орли), други - отрицателен. Тази борба между доброто и злото е водещ мотив и се налага изцяло. Образът на брадат мъж в повечето композиции се тълкува като митичен прадед, но по-вероятно е в него да се види епичен (културен) герой, който с действията си се налага като основоположник и медиатор. Този герой се появява не само в човешки образ, но и в преходен от животно към човек, т.е. кентавър, и това вероятно е преход от зооморфизъм към антропоморфизъм.

В своя цялостен вид изображенията от сандъка при Терачина нямат нищо общо с християнската иконография. Тяхното съдържание и начин на изобразяване води към заключението за езически начин на мислене. Дали този паметник може да се свърже пряко с прабългарите няма пълна увереност, но че принадлежи към един и същи кръг на художествени и митологични образи е несъмнено. Редица белези обаче насочват вниманието в посока на прабългарската култура. Преди всичко животинските фигури притежават мощни и изпъчени гърди, както е в Мадарския релеф и прабългарските рисунки-графити. Човешките лица са с много близки черти до това на шамана от Шуменската плочка или металните медальони от прабългарските селища. Композиционно сцените са аналогични с тези от Мадара и най-вече използването на възходящата перспектива в тях.

Трудно е да се определи датата, когато е създадена находката при Терачина, и как тя е попаднала на италианска земя. Предположеното време - втората половина на IX в. - е твърде приемливо, защото покрай напълно езическата концепция в представените сцени и фигури се вижда, макар и може би неосъзнато, влиянието на християнски библейски сюжети, какъвто е централната двойка от голи мъж и жена. Твърде вероятно е този паметник да се отнесе към вече отмиращата, но все още жива езическа традиция на прабългарите. Възможно е на италианска територия да е попаднал рано, пренесен от настанилите се там отстъпници от християнската вяра - богомилите.

Има написана и цяла книга за сандъка http://knigosviat.net/?bookstore=book&book=27553&buy=%D0%A1%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%8A%D0%BA%D1%8A%D1%82%20%D0%BD%D0%B0%20%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0

Ако някой я е чел нека даде отзив.

Изображенията

post-5491-1274785096,0674_thumb.jpg

post-5491-1274785105,1907_thumb.jpg

post-5491-1274785178,3044_thumb.jpgpost-5491-1274785168,3605_thumb.jpg

  • Глобален Модератор
Публикува

Каква е историята на сандъка?Кога се появява.Има ли надписи по него?

  • Потребители
Публикува

В abv.bg имаше гОлема тема за сандъка. Сандъка от пренасящ оръжията на княз Борис, стигна до сандъка пренасял мощитите на Климент Римски.

А относно приликата с "шамана от Шумен", magotin каза, че не било шаман а гностически Хесус.

Та има ли вероятност, фигурите да не са баш езически, ами пак да отразяват някакви гностически християнски вярвания?

  • Глобален Модератор
Публикува

Най странното е защо този сандък е бил съхраняван толкова дълго време в тази църква.Явно е представлявал някаква ценнност.

  • Глобален Модератор
Публикува

Някъде бях чел, че в сандъка били регалиите на върховния жрец на езическа България и изпращането им на папата било един вид капитулация на старата религия пред християнството. Обаче тази теория ми се струва вятър работа, не виждам как може да бъде доказана.

  • Потребител
Публикува

Как изобщо в църквата са искали да го виждат, ако той отразява езически вярвания?

Аз ако ти покажа разни църкви как изглеждат от вътре, ша паднеш!

Този сандък е интересн мого!

Ако се докаже по някакъв начин ,че е "прабългарски" е голям пирон в "ковчега" на тюрко-алтайско-монголските теории!

И за това се неглижира и се веселят , абе кви скрижали ,кви колобри това не е (пра)българска работа!хехе

Само ,че не само Д.Овчаров е писал има и други е не са толкова знаещи и чели кат Глишев ,но ... :biggrin:

п.п.нещо като манифестацията в моску за 24 май дето развявали само русняшки и грцки знамена в чест на Св.Св.Кирил и Методий!(да бяха поканили и македонЯните) :crazy_pilot:

  • Потребител
Публикува

Някъде бях чел, че в сандъка били регалиите на върховния жрец на езическа България и изпращането им на папата било един вид капитулация на старата религия пред християнството. Обаче тази теория ми се струва вятър работа, не виждам как може да бъде доказана.

Да половината ги подарил на папата а другата я дал на германцкия крал!

За кръстника "византийският"василевс и попа нищо ,ни скрижал, ни регал!

Ей това не мога да го разбера как тъй са на покръстили грцките "бизантийци" пък подаряваме на папата!

"Бизантийците" пращат Св.Кирил при хазарите на мисия пък той занесъл мощите на Santo Clemente на папата?

Някакъв (пра)български инат ша е тва !хехехе

  • Глобален Модератор
Публикува

"Бизантийците" пращат Св.Кирил при хазарите на мисия пък той занесъл мощите на Santo Clemente на папата?

Някакъв (пра)български инат ша е тва !хехехе

Сега Еньо ще седне да обяснява, че Кирил и Методий били византийски агенти, плащани с пари от ЦРРУ или Централно Ромейско Разузнавателно Управление, което пък било ръководено от евреина Елиазар бен Фотинах, по съвместителство и патриарх, което вече е несъмнен израз на факта, че Византия била превзета отвътре от израилското племе. И за пълна достоверност ще постне и кадри от "Скат", заснели момент, в който Кирил и Методий получават заплатата си от водещия им офицер ог ЦРРУ.laugh.gif

  • Потребител
Публикува

Стига бе, наистина ли е станало това със знамената?????

Е имало едно там колкото така за фон!

Затуй Бат Бойко тря да напрай 24 май национален празник и точка!

  • Потребител
Публикува

Сега Еньо ще седне да обяснява, че Кирил и Методий били византийски агенти, плащани с пари от ЦРРУ или Централно Ромейско Разузнавателно Управление

Да аз преди работа понякога чета "викито" за да съм по работоспособен!

На мене фаворита на фигурките от сандъка е една или един как убива един изправен лъв!

нещо като "турска мазна борба"

  • Потребител
Публикува

Според мен грифонът достатъчно говори за българската принадлежност. Има и други интересни признаци.

Досега отдавна някой да си го е "познал", ако имаше и най-малък повод. Трябва по-смело да си искаме поне нещата, които никой още не е взел :bigwink:

Не мисля че трябва да търсим строго религиозна символика в такава ежедневна вещ като сандък, тъй като вероятно е служил и за сядане.

Впрочем двама ми приличат на Адам и Ева.

Като цяло е интересно. Добре щеше да е снимките да са цветни :)

  • Потребител
Публикува

Според мен грифонът достатъчно говори за българската принадлежност. Има и други интересни признаци.

Досега отдавна някой да си го е "познал", ако имаше и най-малък повод. Трябва по-смело да си искаме поне нещата, които никой още не е взел :bigwink:

Не мисля че трябва да търсим строго религиозна символика в такава ежедневна вещ като сандък, тъй като вероятно е служил и за сядане.

Впрочем двама ми приличат на Адам и Ева.

Като цяло е интересно. Добре щеше да е снимките да са цветни :)

E той така е наречен "сандък" и после с такива дърворезби не ми се вярва някой полуномад да седне в юртата и да го издялка.

Всичко е религиозно те едно време не са познавали "Капиталът" и са чакали какво ша им кажат шаманите!

По звездите са познавали!

Това обаче не е било само шамански тертип ами и християнски!!!

Звездоброеца на Роман Лакапин е видял по звездите как могат да премахнат Симеон с магия и успяли!

На сандъка точно такъв е "Кентавърът" човеко-кон .

Инересното е, че се дублират -ените са с бради ,пък другите кьосета!

Кой кой е?

Не знам как са с тия символи "братята" тюрки?

Имат ли ,хем човеци ,хем коне?

Пък на мен образите и физиономиите на борещите се с животните учудващо ми мязат на това

аз имам друг фаворит!

  • Потребител
Публикува

Та значи прабългарската връзка май се изчерпва с наличието на "мощни и изпъчени гърди, както е в Мадарския релеф и прабългарските рисунки-графити"! Просто гениално откритие! :whistling: Колко е голям предметът и от какво е направен - дърво, и какво дърво?

  • Потребител
Публикува

Описанието на Овчаров не е много добро и има неточности:

Това особено добре се вижда от изображенията в горния регистър на скулптираната челна дъска, където са изрязани кентаври, които принасят в жертва говеда и коне, или подобно на Мадарския релеф пронизват с копие лъвове.

Ако гледа човек внимателно снимката се вижда, че на горния ред (регистър :whistling: ) са два кентавъра от страни и отвътре два конника.Принасянето на жертва е видимо изфантазирано.

  • Потребители
Публикува

Според мен грифонът достатъчно говори за българската принадлежност. Има и други интересни признаци.

Досега отдавна някой да си го е "познал", ако имаше и най-малък повод. Трябва по-смело да си искаме поне нещата, които никой още не е взел :bigwink:

Не мисля че трябва да търсим строго религиозна символика в такава ежедневна вещ като сандък, тъй като вероятно е служил и за сядане.

Впрочем двама ми приличат на Адам и Ева.

Като цяло е интересно. Добре щеше да е снимките да са цветни :)

Като ми покажеш голяма държава в Европа през средновековието, където няма открити изображения на грифони върху нещо, ще те обявя за почетен грифон като този от Силистренския надпис на Крум. :!!!: Друг е въпросът къде е "изобретен" грифонът и каква е разликата между грифона и сенмурва... :smokeing:

  • Потребител
Публикува

... Друг е въпросът къде е "изобретен" грифонът и каква е разликата между грифона и сенмурва... :smokeing:

Прав си !!!

1.този ми е фаворит (скитски 7 век преди Хр).

2.другият е (пра)български

3.преславско съкровище

4.римски

От Индия през Алтай до Скандза е заринато с "пазителя на съкровища" !

Каква е разликата със Сенмурва и има ли фотос да го видим?

post-5030-1274899168284_thumb.jpg

post-5030-12748992522626_thumb.jpg

post-5030-12748994858872_thumb.jpg

post-5030-12748995549294_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

Друг е въпросът къде е "изобретен" грифонът и каква е разликата между грифона и сенмурва... :smokeing:

В интерес на истината въпросът е много спорен. Дали Персия, дали Близкия изток,дали Пазарик и сродните култури и кой от кого е заимствал - кашата е голяма.

  • Потребител
Публикува

Описанието на Овчаров не е много добро и има неточности:

Ако гледа човек внимателно снимката се вижда, че на горния ред (регистър :whistling: ) са два кентавъра от страни и отвътре два конника.Принасянето на жертва е видимо изфантазирано.

Има два конника

два кентавъра нещо като

адам и ева

орел

грифон

един който убива лъв или некакъв звер

още един орел подобен на римски стандарт

едните са брадати като ерански попове са

дървото е резбирано от трите страни демек се е опирало на стена така предположи един "юзер" с което съм съгласен има такива аналози но са обработени от четирите страни и нашият няма капак аз предполагам че еимало злато и падретата са се просълзили като са го видяли и естестено сега липсва!

Въпросът е защо са дублирани фигурите?

  • Потребител
Публикува

В интерес на истината въпросът е много спорен. Дали Персия, дали Близкия изток,дали Пазарик и сродните култури и кой от кого е заимствал - кашата е голяма.

Новата култура заимства от старата ,върху старата религия се измисля нова и се изземват с политически акт или с меч !

това е !

  • Потребители
Публикува

Новата култура заимства от старата ,върху старата религия се измисля нова и се изземват с политически акт или с меч !

това е !

Тука въпросът беше, че гриофонът не е монопол на българската култура, като примерно ипсилонът с хасти или църквите с обилна керамична украса по фасадите... :!!!:

  • Потребител
Публикува

.... Друг е въпросът къде е "изобретен" грифонът и каква е разликата между грифона и сенмурва... :smokeing:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!