Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

Здравейте,

Искам в тази тема да се съберат едни хубави и адекватни предложения според вас какви промени трябва да настъпят във висшето образование.

Не искам тук да има оплаквания, а адекватни и смислени предложения!

http://soscampaign.wordpress.com/ - Официален сайт на инициативата: http://soscampaign.wordpress.com/ ...на инициативата

http://www.facebook.com/?sk=2361831622#!/group.php?gid=207490645958 Фейсбук Група

n207490645958_1897.jpg

В съвременното българско общество ние, младите хора, като че ли сме проблем. Защото желаем да бъдем свободни, да живеем тук и сега. Защото да бъдеш млад означава да бъдеш и модерен.

С тази инициатива ние, младите хора на България, се обединяваме около идеята, че икономическият растеж на всяка страна е заложник на образованието. А то сякаш се движи по инерция от миналото. В 21 век нашите училища и университети останаха да живеят „застинали във времето”, в един измислен свят, в който качество, конкуренция и ефективност са непознати понятия.

Да докажем, че създаването на реалност, която се подчинява на логични принципи или закономерности, не е непостижима задача. Ние искаме промяна, защото реформата в образованието е реформа за бъдещето ни.

Защо правим тази кампания?

В ПОДКРЕПА НА РЕФОРМАТА ВЪВ ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ

Основната причина е недоволството на много от младите хора в България от висшето образование. То не е каквото трябва да бъде. Обединяваме около идеята, че икономическият растеж на всяка страна е заложник на образованието.

Работим съвместно с Министерството на образованието, младежта и науката

Мото на кампанията:

Sпаси Образованието Sега!

Посланията на кампанията:

1. ИСКАМЕ ДА УЧИМ В БЪЛГАРИЯ!

2. ИСКАМЕ ДА НЯМА КОРУПЦИЯ!

3. ИСКАМЕ РЕАЛНИ ЗНАНИЯ, А НЕ ПРОСТО ДИПЛОМА!

Как би трябвало да изглежда образователната система според нас, младите?

Бързите стъпки към промени ще станат на принципа на конкурентоспособността, което означава повече автономия и отчетност. Реформата трябва да бъде подкрепена, защото тя е стъпка към свободата на всеки университет, готов да поеме отговорността за собственото си организиране, съществуване и развитие.

Университетите трябва да се вглеждат не толкова в министерството, за да получат някакви пари, колкото в студентите.

Аз ще започна:

За мен трябва да се изчисти кредитната система и всеки да може да избира всяка дисциплина която да изучава. Това е много важно за самия студент да може да се развива в насоката в която вижда бъдещето си...

---------

КГ125:

Според мен в началното и средно образование трябва да е случат две неща:

1/ Правата на учителите трябва да се увеличат, за сметка на тези на учениците.

2/ Би трябвало новите учебници да се държат сметка за стила на тези от най-добрите времена на българското образование.

ISTORIK:

Ще говоря първо за средното образование.

Аз и в други теми съм го казвал:

- да се премахнат черните дървени дъски и тебеширите и да се заменят с бели метални дъски и маркери, които не са перманентни (постоянни)

- да се въведе длъжност - нещо като учебния отдел в университета - специални хора, които да отменят учителите-класни ръководители в тяхното безумно задължение всеки ден да броят броя на отсъствалите ученици в дневника на класа, който ръководят и да бъдат оставени да се занимават с педагогическата си дейност и подготовката си за нея

- да не се обвързва субсидирането на училищата според броя на учениците в тях, за да се прекъсне практиката елитните училища да се стремат да задържат и най-големите калпазани, на които им се повръща от учебния предмет, профилиращ конкретното училище, в което те учат

Ето предложенията на организацията, наречена "Българският великден" от 2005 г. Част от тях все още са актуални"

http://www.bgvelikde...ie_May_2005.pdf

В японските училища няма щат за хигиенист(к)и. Учениците сами се грижат за чистотата в училището, в което се учат. Влизаш, събуваш обувките си и обуваш пантофи, с които се движиш из училищния корпус.

За висшето образование:

- студентите да имат избирателни предмети, които да ги профилират малко по-тясно

- студентите да получават кредити за всеки учебен предмет, който са избрали да изучават

- студентите да имат малко повече упражнения

Като се сетя друго, пак ще пиша...

Eньо:

Проблема на "реформираното" ни вече образование не е нито в черните дъски, нито в липсата или присъствието на чистачките (хигиенистни, както ги наричаш).

Проблема е, че вече по време на така наречения преход е променена системата на образование. А веднъж разрушена и премахната, една система и традиция много трудно се връща.

Явно поръчителите на реформата - Световната Банка и МВФ точно това са искали да се случи. Така, че за възстановяване на нашата образователна система за която ни завиждаха не само руснаците, но и американците, англичаните и французите вече е невъзможно. Никой няма да ни позволи. Ако не вярвате, питайте Бойко Борисов.

Р. Теодосиев:

Ще помоля да не се отклоняваме от темата, ако искате отворете отделна нова тема за средното образование, но тук се съсредоточете само за висшето образование!

Ще си позволя да събера в тази тема различни мнения на различни наши форумци писали в различни други дискусии във форума...

Това е едно мнение, което ми направи впечатление и го пускам тук:

ТЕМА: Образователната система.

ЛИНК: http://nauka.bg/foru...opic=2930&st=20

fixxxsers:

Да отбележа, че реформа във висшето образование не може и не трябва да има без това да се случи и в стъпалата под него.

Цитат

За мен трябва да се изчисти кредитната система

Истината е, че за да има адекватно кредитиране човек трябва да има някаква сигурност т.е. не е лошо българските университети да имат договорни отношения с работодатели, където след завършването си поне тези, които са показали добри резултати да имат възможността да се реализират.

Цитат

и всеки да може да избира всяка дисциплина която да изучава. Това е много важно за самия студент да може да се развива в насоката в която вижда бъдещето си...

Това малко не го разбрах, как всяка дисциплина, която да изучава? Всъщност много от студентите не са добре ориентирани ( плод на по- ниските нива на образование) какво точно ще им е необходимо за в бъдеще, а и няма как да бъдат.

Друга истина е според мен, че университетите в България са малко множко, това поражда "борба за кокала" - всеки се стреми да привлече колкото се може повече хора, на които да вземе парите, като летвата е заровена дълбоко в земята ( не навсякъде разбира се) и тези хора се бутат до края- таксите са важни все пак.

Aspandiat:

Не виждам кога и дали изобщо висшето образование у нас ще стане по-качествено. Колкото и банално да звучи, всичко опира до пари и до факта, че у нас едва ли не всеки може да завърши висше образование, като си мисли на всичко отгоре, че щом си плаща, изпитите трябва да му "се дават".

1. В Америка например едно че образованието струва скъпо, второ, макар и да си плащаш като поп, знаеш, че плащаш за един вид благоволение да си допуснат до ВУЗ и до висше образование (ако се дипломираш), а не че ти си направил благодеяние на конкретния ВУЗ, като си се записал в него.

2. Преподавателите в немалко от нашите ВУЗ-ове към настоящия момент са по-зле платени от преподавателите в средните училища. И по тази причина асистенти, доценти, професори работят на още 1 или 2 места, от което неизбежно спада качеството на преподавателската им дейност. В резултат на това се стига до горния момент, че няма как ВУЗ-овете да заявят на студентите: "плащате си, за да бъдете допуснати до висше образование", тъй като то не е с добро качество. Затова настоящата схема "аз си плащам, затова не ме товари и не изисквай" ще остане непокътната в необозримо според мен бъдеще.

3. В резултат от точка 1 и 2 ще продължи процесът на борба за привличане на студенти по всякакви начини, основно чрез понижаване на изискванията към тях. Както и ще се засили отливът на млади хора към западни университети.

T.Jonchev:

Първият проблем по отношение на качеството на висшето образование според мен е в броя на ВУЗовете. Този брой трябва да се намали драстично. Това почти автоматично ще реши въпроса за намаляващите кандидати и в значителна степен - въпроса за финансирането. Ненормално е във висшето образование да съществува баланс между търсене и предлагане, какъвто е настоящият. Впрочем в средното образование ситуацията е същата, ако не и по-тежка.

Всички останали реформи (има очевадна нужда, разбира се) идват след това.

Elemag:

Всякакви реформи във висшето образование са безсмислени, ако това висше образование битува в общество, в което образованието не се явява ценност.

Преди да се правят каквито и да е реформи в образованието, вкл. висшето трябва да си изясним като общество и държава няколко по-глобални въпроса:

1. Дали обществото ще възприема образованието и хората с високо образование и степен на квалификация като ценност?

2. Дали в държавата образованието и в частност науката ще бъдат приоритет?

3. Какви са икономическите приоритети на държавата, в т.ч. какви са приоритетните отрасли, които ще развива българската икономика (ако има такива) и ще бъдат ли необходими за тях високо квалифицирани кадри?

Без отговори на тези въпроси са безсмислени всякакви реформи, защото ако ние като общество и държава нямаме нужда от високо образовани и квалифицирани хора, то тогава може би не е нужно да правим реформи в образованието, а сегашното равнище на образование напълно ни задоволява.

Възстановена тема от: 05 March 2010 - 11:31 PM

  • Потребители
Публикува

Изпитите по история и литература трябва да се променят - това писане на теми в китайски дореволюционен стил трябва да престане. Аз съм за есета по литература (с даден минимален обем и по дадена тема, но есета) и за огромен тест по история (историята може да не е зубрене на фактология, но в дванайсети клас най-добре е първо да знаеш фактите, пък тогава тепърва да почваш да се чудиш кой факт е по-важен от друг). От моята камбанария се вижда толкова.

  • Потребители
Публикува

Та за висшето образование е нужно промяна във формите на преподаване и изпитване.

На първо място освен формата на преподаване лекция (която освен на самите лекции се използва и на упражнения) да се използват и други форми като напр. дискусията, решаване на казуси.

При формите на изпитване е по-добре да има текущ контрол и крайна оценка, като така сесиите могат да се редуцират и на тях да се явяват само онези студенти, които искат единствено да поправят оценката си като бъдат изпитвани върху целия материал.

Всичко това, обаче следва (и можеше отдавна) да бъде инициирано и променено от самите вузове, които са автономни, а не спуснато "отгоре".

  • Администратор
Публикува

В момента много преподаватели правят точно това.

Има си през семестъра задачи, които се оценяват или с оценка или с брой точки, и накрая примерно целият брой точки е 50 процента от крайната оценка, а изпита е другите 50 процента...и вече всеки преподавател си го измисля както дойде...в много случаи има по няколко "изпита" за допускане до краен изпит...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!