Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

Публикувано

Във всички теми до сега, касаещи новите енергиини източници имаше въпроси и разсъждения за традиционните фосилни горива, затова считам, че е нужна и тази тема за тяхната по-нова алтернатива. Съвременният живот е немислим без традиционните горива. Отдавна, те не са само горива, а базови суровини за много промишлени производства- пластмаси, бои, строителни елементи. При темповете на експлоатация специалистите футуролози считат, че за 40-50 години ще бъдат изчерпани напълно. Социолозите за същия период период твърдят, че населението на Земята ще надмине 35 милиарда. При подобни прогнози е ясно, че енергията и горивата трябва да се пестят и разходват разумно. Надали ще настъпи края на света, по- скоро ще се развият нови заместващи източници, но на доста по-висока цена. Отдавна са създадени алтернативни горива и тяхното приложение се увеличава постоянно. По конюктурни и данъчни съображения, тяхното развитие не се стимулира особено много у нас. Какви са основните заместители.

Природен газ – метан СН4

Получава се при гнилостни, бактериални процеси от отпадъчна биомаса- оборски тор, плодове, растения... Необходимо е изграждане на хранилище, подходяща влажнаст и система за улавяне и използуване на метана. Някои пречиствателни станции за фекални води имат подобна система. От килограм суха биомаса в зависимост от състава и се получават 200- 1000 литра биогаз, съдържащ до 70% метан. При директно приложение инвестициите не са големи. При системи с голям добив, очистване и втечняване на метана над 70 бара цената се вдига значително.

Бутан- пропан, бензин, нафта, масла.

Основно могат да бъдат получени от метана той е първия елемент в хомологичния ред на наситените въглеводороди. Всеки следващ може да се получи при определени температурни и каталитични условия. СН4 – метан;С2Н6- етан; С3Н8 – пропан;С4Н10 – бутан; С5Н12 – пентан; С6Н14 –хексан....С10Н22- декан и т.н. Горепосочените горива съдържат различни въглеводороди от по горния ред, например – бензина съдържа от С5Н12 до С10Н22

Енергиините разчети показват, че не е изгодно да се произвеждат точно тези горива, въпреки ,че е технически възможно. По- рентабилно е производството на спирт като алтернативно гориво. Добър рандеман и цена има производство на спирт от захари, но тези продукти е по-добре да бъдат използувани за изхранване на хората. Големите производители на захарна тръстика произвеждат етилов алкохол – етанол от захари и го ползуват вече като алтернативно гориво, като Бразилия. По- оправдано и перспективно е производството на етанол от отпадъчна целулоза – листа, клони, слама, дървесна кора, стърготини и пр.... Начина за получаване на етанол от целулоза се базира на хидролизирането и. Реакцията се провежда в автоклав при температура 150- 170 градуса и налягане 7 до 15 бара в среда на разредена сярна киселна 0,1- 5 %. Така се получава воден раззтвор на глюкоза. Следва спиртна ферментация с помощта на дрожди(хлебна мая) и дестилация. От 1 тон целулоза се получават 130 литра етанол.

Отпадната растителност в България е много и не се използува. В Димитровград има и големи мощности за производство на сярна киселина. При положение, че нямаме нито едно сериозно находище на нефт и газ това е алтернатива. Подобни проекти обаче изискват държавна стратегия каквато нямаме.

Другата насока са определени маслодайни растения като – рапица. Не изисква специални грижи и може да се сади на пустеещи земи. Рапичното масло директно заменя дизеловото гориво и вече се ползува и произвежда у нас. От 1 тон, може да се добие до 450 кг. олио. Подобна възможност дават и много други култури но с по-нисък добив. Отработените, използувани масла, като слънчогледовото олио, също могат да се използуват като базова суровина за биодизелово гориво. За десет години производството и консумацията на това гориво е нарастнало почти стократно в света. Сочат се и редица предимства пред петролният дизел –по-малък разход,по-добро смазване, по- малко вредни газове. По всяка вероятност скоро ще се появи по бензиностанциите като смес на 70% петролен и 30% био дизел. Чакаме, знаейки, че цените няма да намалеят- напротив, ще се вдигат.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.