Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Т.е партията изкриви естествените процеси на чалгизация, така типични за региона.

Абе как изпускам местната конкретика, точно за местанта конкретика ти говория, колко пъти да го повтарям. Все едно говоря с бетон.

Именно поради местната конкретика тука чалга има, а в Русия и Китай нема.

Хаха, щял да се развие рок. колкото се разви днес. Затова и до днес най-успешните рок групи са от времето на соца. Абе който иска да развива рока, ще го развива, и няма да се съобразява с партията.

За региона може и типични да са, но за България не бяха. В Русия има едно чудо,наречено "попса". То е същото.

  • Мнения 1,3k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Haha, плиткоумие ли? Че кой създаде този вид съжителство, така типичен за СССР и БГ?

Ох, проблемът КГ не е изобщо в този вид съжителство, не разбра ли. Проблемът е в манталитета на хората.

Защото проблемът се проявява и в непанелни кооперации, а в Германия, където има панелки, това го няма.

  • Потребител
Публикува

За региона може и типични да са, но за България не бяха. В Русия има едно чудо,наречено "попса". То е същото.

Първо, България е част от региона - географски, културно, исторически, и тн. Всичко, характерно за региона, е или характерно и за нас, или потенциално би ни харесало, защото е сто пъти по-близо до културата ни, отколкото нещо западно.

Второ, както вече обясних, чалгата не се появи в България, защото парията я забрани до към 70те. Ако нямаше партия, щеше да се зароди у нас по същия естествен начин, по който се зароди в Гърция.

Въпрос на култура.

  • Потребител
Публикува

За региона може и типични да са, но за България не бяха. В Русия има едно чудо,наречено "попса". То е същото.

Не си наясно с понятието "попса",щом го оприличаваш с чалгата.

Образовай се малко,поне от википедията.

  • Потребител
Публикува

попса няма нищо общо с нашата чалга. Разликата между българската и руската култура на пошлостта се дължи именно на културни различия.

  • Глобален Модератор
Публикува

Не си наясно с понятието "попса",щом го оприличаваш с чалгата.

Образовай се малко,поне от википедията.

Любопитен съм за разликите.

попса няма нищо общо с нашата чалга. Разликата между българската и руската култура на пошлостта се дължи именно на културни различия.

А същността е същата... на пошлостта, сам го казваш.

  • Потребител
Публикува

Ние обаче не говорим за същността, а за формата. Наречена балканска чалга.

Пошлост има навсякъде, но не навсякъде е балканска чалга нито има комунизъм. Извод - не комунизмът е виновен за пошлостта и за чалгата. А културата, която моделира пошлостта в местна културна рамка.

Т.е, пиша го за КГ за Нти път, причината пошлостта у нас да приеме формата на балканската чалга са културни особености, които нямат нищо общо с комунизма. В противен случай във всички страни, в които има комунизъм, щеше да има и чалга.

  • Глобален Модератор
Публикува
Постановление 3205/1959, в чиито раздел "Подбор на ръководители в сферата на културата” е записано:

"При подбор на ръководители в сферата на изкуствата и културата, както и техните екипи, комитетите и бюрата на БКП да се съобразяват с изискването на Партията, ръководителят:

– да е член на БКП;

– да е верен на идеите на марксизма – ленинизма;

– да познава, прилага в практиката и пропагандира съветският музикално – педагогически опит в обучението на духови и ударни инструменти;

– да има правилно отношение към упадъчната западноевропейска буржоазна музикална култура;

– да не е съден – осъждан;

– да е за пример в обществото, да няма изказвания или действия срещу народната власт;

– да няма роднини съдени – осъждани от народния съд;

– да има специално образование или да му се помогне да завърши такова;

– в краен случаи, временно да се назначава "безпартиен",като постоянно се контролира дейността му.

  • Глобален Модератор
Публикува
В писмо 3693/1970 г. на ЦК на БКП, до секретарите на Партията, отразено в Наръчник на агитатора от 28.08.1970 г. четем: „...в читалищата, като членове, симпатизанти и самодейци навлизат много граждани, сред тях и вражески елементи и техните деца. Партийните бюра и партийните членове трябва да бъдат бдителна, щото някои безпартийни, с така наречените "свободни разбирания" се домогват до ръководни постове...”

По надолу пише: „…задължение на партийните комитети е да филтрират самодейците, особено онези, които ще представят социалистическата ни родина на форуми зад граница. Те трябва постоянно да събират информация за самодейците и техните родители:

– членове на БКП;

– членове на БЗНС;

– членове на ОФ(безпартийни/);

– осъждани/неосъждани за различни противообществени прояви и най–вече съдени/осъждани от народния съд;

Приема в школата за духови и ударни инструменти се извършва след:

– съвет с педиатър и проверка на физическите данни: зъби. устни, устна кухина и дишане;

–проверка на музикалните данни: мелодичен слух, хармоничен слух, ритмично чувство;

В класовете на школата за духови и ударни инструменти са обучавани 1230 ученика. Продължителността на обучение е седем години или 1910 часа разпределени както следва:

– специален предмет: флейта, обой , кларнет, тромпет, валдхорна и др. – 420 часа

  • Глобален Модератор
Публикува
Музикално-педагогическият процес е подчинен на нормативните разпоредби в министерството на културата и свързаните с тях указания на основания през 1974 г. - център за художествена самодейност. Целта на неговото създаване е формулирана в писмо 6773/1974 на министерството на културата до окръжните съвети за култура е "повишаване качеството на изявите на самодейните художествени колективи, масово въвеждане на съветския – опит, методи и форми на работа с цел постигане на високи естетически резултати."

В работата на школите по изкуствата се налага "взетото на проведения от 21 до 24 август 1974 г. в Боровец семинар – обучение на партийния актив на работещите в сферата на културата", на което за индивидуална и ансамблова работа в сферата на музиката се препоръчват следните пропорции:

– Технически материал (гами, технически упражнения и етюди):

55% – от съветски автори;

20% – от български автори;

20% – от автори от братските социалистически страни;

5% – от други автори;

– Артистичен материал (пиеси, сонати и концерти)

60% – от съветски автори;

20% – от български автори;

10% – от автори от братските социалистически страни;

10% – от други автори;

E, къде да ходи бай Пешо от Долно Нанагорнище, на когото не му се слуша Лили Иванова, а нещо... така... по..... такова......едно, близко....абе....

И тук идва съседът с донесената от Гърция и Югославия касетка..

„Репертоарът на нашите самодейни колективи е гласът на Партията, който е призван да налага новото комунистическо мислене и демонстрира превъзходството му пред световния империализъм." (Т. Живков „Тодор Живков за културата”, Гласът на Партията, Партиздат, 1971)
  • Потребител
Публикува

Ами чакай сега, тея неща са внесени като разпоредби от СССР. което означава, че и там е било така. Но там чалга не се появи.

Значи трябва да търсим причините в нашата култура. А според нея на българинът му харесва повече гръцкотоу сръбското и турското, отколкото френското.

Ами култура бе.

  • Глобален Модератор
Публикува

Писмо 386/1973 на министерството на културата до окръжните съвети за култура и окръжните центрове за художествена самодейност: :

"...преди всяко пътуване на самодейците трябва да се направи инструктаж, това с особена сила важи за пътуващите в капиталистическите европейски държави. На самодейците трябва умело да се обясни грабителската политика на империализма на която се дължи "благоденствието" им и се подчертаят грижите на Партията за всеки член на социалистическото общество, нейната високохуманност, проявявана във всички сфери на живота, както и превъзходството на съветската култура...”

„...за сигурността и безопасността на самодейците по време на пътуването и участието във фестивали и конкурси, съставите трябва да се съпровождат от специалист от центъра за художествена самодейност, както и от представител на МВР, които да ограничат до минимум различните вредни влияния, както и среща с различни упадъчни и вражески елементи.”

  • Потребител
Публикува

Е и?

И в СССР е било същото, както казах. Нищо ново. Но там чалга не се появи.

Логически си много слаб, немощен направо. Не разбирам връзката как всичко това се връзва с чалгата.

  • Глобален Модератор
Публикува

Докъде води цялата тая работа? Дотам, че за бай Пешо и особено за сина му и дъщеря му официалното е тъпо.

Той иска нещо живо, близко до психологията му и го намира, както толкова много други социалистически ерзаци, в гръцката и сръбска музика.... Щото друга няма, българската я потъпкаха.

Оттам до чалгата, до алтернативното, цинично, апокрифното, маргиналното е на един хвърлей място...

  • Глобален Модератор
Публикува

Е и?

И в СССР е било същото, както казах. Нищо ново. Но там чалга не се появи.

Логически си много слаб, немощен направо. Не разбирам връзката как всичко това се връзва с чалгата.

Показано е по-горе как. В Русия се появиха други тъпни. Чалгата, както казахме е регионално явление.

  • Потребител
Публикува

това, което цитираш, го е имало във всички социалистически страни, те от един източник черпят, СССР. Но не във всички имаше чалга, а само в бившите вилаети на османската империя.

Как ще го обясниш това.

Отделно, ако допуснем, че комунизмът е виновен за чалгата, е логично да предположим, че след като си отиде и тази политика спре, и чалгата ще изчезне. Но тя се развихри именно след неговото оттегляне.

Заключение - други фактори стоят зад нея.

  • Глобален Модератор
Публикува

Ние обаче не говорим за същността, а за формата. Наречена балканска чалга.

За тебе не знам, аз визирам и формата, и същността.

  • Потребител
Публикува

Докъде води цялата тая работа? Дотам, че за бай Пешо и особено за сина му и дъщеря му официалното е тъпо.

Той иска нещо живо, близко до психологията му и го намира, както толкова много други социалистически ерзаци, в гръцката и сръбска музика.... Щото друга няма, българската я потъпкаха.

Оттам до чалгата, до алтернативното, цинично, апокрифното, маргиналното е на един хвърлей място...

Следователно, няма връзка между комунизма и факта, че чалгата е близка до българина. Тя е близка до него и без комунизъм.

Ако нямаше комунизъм, ние щяхме да развием чалга по същия начин, по който я развиха гърците и сърбите, и го направихме след 1990.

Затова се слуша и сега, когато комунизъм няма.

Заключение - комунизмът отваря една празнина, но с какво ще се запълни тя, зависи само и единствено от културата.

Ние не сме отделна планета. Влияем се от нашите съседи и още как. И с комунизъм ибез комунизъм щяхме да им слушаме музиката.

Освен това, ако хората имаха нужда от нещо лизко до психологията им, щяха да си го измислят самите те, не да го приемат от гърците.

  • Глобален Модератор
Публикува

Щяхме, ама не щяхме. Защото маанетата са на Балканите от памтивека, а в България кой знае защо влязоха чак след като тия другари горе оплескаха всичко.

  • Потребител
Публикува

Значи, да кажа нещо важно.

Ако нямаше комунизъм в България, ние щяхме да имаме същата съдба като Гърция.

Щеше да има в България само чалга, нямаше да има народна музика, нито естрада. Само яка чалга още от 60те.

На Балканите протичат едни и същи процеси, и ако България беше свободна страна и всичко се развиваше естествено, няма начин да останем встрани от тези процеси. И ние щяхме да последваме гръцкия сценарий.

  • Глобален Модератор
Публикува

Освен това, ако хората имаха нужда от нещо лизко до психологията им, щяха да си го измислят самите те, не да го приемат от гърците.

И кой ще им даде, бре, момче младо и зелено?! Кой ще им разреши? Ти не виждаш ли, че в ония времена са прослушвали детските оркестри за деца на враговете, които се били промъкнали, ти говориш за самостоятелно творчество.

Само маргинализацията от 80-те роди Хисарския поп.... "дай си сърцеееето, на който искаш тииии/ а чашата с отроваааа, за мене оставииииии....." :crazy_pilot:

Значи, да кажа нещо важно.

Ако нямаше комунизъм в България, ние щяхме да имаме същата съдба като Гърция.

Щеше да има в България само чалга, нямаше да има народна музика, нито естрада. Само яка чалга още от 60те.

На Балканите протичат едни и същи процеси, и ако България беше свободна страна и всичко се развиваше естествено, няма начин да останем встрани от тези процеси. И ние щяхме да последваме гръцкия сценарий.

Значи, да кажа, че това дето го казваш не само не е важно, ами е и щуро.

Гърция си е чалгаджийска от памтивека. Бългаия - не!

  • Потребител
Публикува

Щяхме, ама не щяхме. Защото маанетата са на Балканите от памтивека, а в България кой знае защо влязоха чак след като тия другари горе оплескаха всичко.

Обаче България също е на Балканите, и всичко, което е на Балканите, е и в България. И тука е имало маанета. Просто в началото след Освобождението балканските страни са обхванати още от възрожденски плам, и искат истерично да се разграничат от турците.

Но от втората половина на 20 век традиционното отмира почти в цяла европа. И в Гърция. И ние на балканите се връщаме към ориенталското. Така стана в Гърция, където комунизъм няма.

Гърция е толкова чалгарска страна, колкото и България, ни повече, ни по-малко.

Значи, да кажа, че това дето го казваш не само не е важно, ами е и щуро.

Гърция си е чалгаджийска от памтивека. Бългаия - не!

Глупости. не може Гърция да е, а България да не е. Всички тука сме еднакви. Абсолютно еднакви.

Доказатлество е лудото развиване на чалга след 1990. Просто си наваксваме изпуснатото.

И кой ще им даде, бре, момче младо и зелено?! Кой ще им разреши? Ти не виждаш ли, че в ония времена са прослушвали детските оркестри за деца на враговете, които се били промъкнали, ти говориш за самостоятелно творчество.

Само маргинализацията от 80-те роди Хисарския поп.... "дай си сърцеееето, на който искаш тииии/ а чашата с отроваааа, за мене оставииииии....." :crazy_pilot:

А, значи няма порблем да слушат гръцко, но има да измислят свое, по същия таен начин, по който слушат гръцкото, не може.

Е браво, гениално.

Ако приемем, че по времето на соца е проникнала в България чалга, въпреки репресиите, информационното затъмнение, цензурата, културния терор, и тн.

то ако нямаше социализъм чалгата от Гърция щеше да проникне сто пъти повече. Както и стана след 1990.

така че и в двата случая, и със соц, и без соц, чалга в Б-я щеше да има, и то каква.

Вижте какво, първото следвоенно поколение е странно. То иска да изпростее, иска да дивее. затова са младежите бунтове в Париж през 1968, хипитата, британските фънкбанди и тем подобни. Това са естествени процеси.

На Балканите обаче тофи феномен на изпростяване и изпускане на следвоенното поколение се изразява във връщане към ориенталските корени през 60те. Това се случи в Гърция.

В България не се случи, защото имаше дуктатура и естественият ход на процесите беш опдтиснат. Затова това, което трябваше да стане през 60те, стана у нас тайно през 80те и бурно след 1990.

А Гърция не е традиционно чалгарска страна. Чалгата там идва през 60те. Преди това и те си имат хубава музика като нас. Но от 60те насетне вече никой не иска да слуша Мелина Меркури и Микис Теодоракис, а чалга.

И при нас, ако нямаше комунизъм, щеше да се състои същото изпростяване както при гърците. Комунистите просто задържаха нещата до към 80те, но вече не устояха.

Гърция си е чалгаджийска от памтивека. Бългаия - не!

Ето, КГ твори бисер след бисер, брилянтни нелогични твърдения.

Значи, искаш да кажеш КГ, че България има по-висша култура от Гърция, така ли?

Тази гърция, родината на демокрацията. Тази Гърция, претворена във византия. Тази Гърция, създала християнстовто на 7 вселенски събора.

Тази Гърция, била един век по-малко под турско робство от нас.

Тази Гърция, на която ние в продължение на цялото ни съществуване сме един придатък, едно отражение, която имитираме в абсолютно всичко в нашата провинциалност, която искаме да бъдем, тази Гърция, която ни създаде буквите

Тази Гърция, която цели два пъти в историята си има привилегията да се нарече цивилизация, за разлика от нас, които сме само част от нейната цивилизация.

и изведнъж, още неосвободени от турско робство,

станахме по-висши от нея.

Е отгде тоя капитал бре....

Отгде тези нелогизми, не мога да ти се начудя значи.

  • Глобален Модератор
Публикува

А, значи няма порблем да слушат гръцко, но има да измислят свое, по същия таен начин, по който слушат гръцкото, не може.

Е браво, гениално.

Елементарно, Айнщайн.

Гръцкото идва готово, изсвирено, записано. Къде ще записваш българко, бре??? Без контрол??

Я си пусни пак Оркестър без име и виж йониката и Пешев...

Ето, КГ твори бисер след бисер, брилянтни нелогични твърдения.

Значи, искаш да кажеш КГ, че България има по-висша култура от Гърция, така ли?

Тази гърция, родината на демокрацията. Тази Гърция, претворена във византия. Тази Гърция, създала християнстовто на 7 вселенски събора.

Тази Гърция, била един век по-малко под турско робство от нас.

Тази Гърция, на която ние в продължение на цялото ни съществуване сме един придатък, едно отражение, която имитираме в абсолютно всичко в нашата провинциалност, която искаме да бъдем, тази Гърция, която ни създаде буквите

Тази Гърция, която цели два пъти в историята си има привилегията да се нарече цивилизация, за разлика от нас, които сме само част от нейната цивилизация.

и изведнъж, още неосвободени от турско робство,

станахме по-висши от нея.

Е отгде тоя капитал бре....

Отгде тези нелогизми, не мога да ти се начудя значи.

Мхм. Тази Гърция си свири гръцките чалги като национална музика. Такава е, какво да я правиш. Може да те учудва, може желанието ти да защитиш строя, който праща полицаи с оркестрите да е много голямо, но фактите са такива.

  • Потребител
Публикува

Ами чакай сега, тея неща са внесени като разпоредби от СССР. което означава, че и там е било така. Но там чалга не се появи.

Значи трябва да търсим причините в нашата култура. А според нея на българинът му харесва повече гръцкотоу сръбското и турското, отколкото френското.

Ами култура бе.

Замислял ли си се, че опира и до текстовете? В България (до 89-та) се слушаше о-но сръбско, а гръцко само в югозападните райони (там повече познаваха езика). Турско не се слушаше (не масово, турскоезичните българи може би) същото се отнася до циганското. Как да слушат шансони кат не им отбират. Разбира се, че опира до културата, но не разбирам какво му е лошото? Въпроса е, че ти извеждаш културата на преден план (това разбира се е правилно), но в областа на музиката е така (но не съм съгласен, че това е "лоша" музика има (и повечето)и "лоши" опери, но те не се слушат вече, така и ще стане с поп-фолка, но трябва време), както в областа на повечето изкуства. Но каква е връзката със соц.-а? Една единствена, че забраните "постлаха" пътя на чалгата (първо като изцяло заета от сърбите и гърците), после на поп-фолка вече и български. За ситуацията преди 80-та не мога да съдя лично (е не съм толкоз стар), но знам, че баба ми (правоверна сталиниска) лично е нарязала панталоните на баща ми, щото бил "суинг" и са я викали в окръжното ЦК да обяснява защо е допуснала това (него изключили и заминал за София за да е по-далеч). След 80-та режима стана по-либерален от гледна точка на това, че не се гонеха толкоз тези, които слушаха "различна" музика (а и те станаха доста, щото и техниката се разви, най-вероятно не са имали ни средства, ни апарат, ни мотивация, вече си беше ясно отвсякъде). Но едно беше да слушаш Лепа Брена, друго The Final Cut. Последното изземваха (вярно по-голми ексцесии освен остригване (да да 79-80-та, не за тази тава на Флойд де) на момчетата нямаше. Поне аз не зная. След като падна режима, наистина поп-фолка "завзе" огромна част от младежта, но вече се наблюдава отлив, както и друго лице на поп-фолка. Разбира се време трябва, но не векове.

В заключение, ще цитирам сина на една колежка на жена ми. На въпроса добре де, какво хубаво намираш в чалгата, като музика, той (7-ми клас) отговорил: Не знам, ама текстовете са много яки ;).

Дъщеря ми е 8-ми клас, слуша чалга, но вече много по-малко и повече клюките я интересуват. На времето жена ми искаше да предприеме крути мерки, но аз не позволих (забранения плод е най-сладък :() и и разреших да остави един канал на ТВ-то, но да го слуша ограничено (като време). Бавно, но дава резултати ;). А и като постоянно и пускам Рейнбой, ЕЛО, Майк Олдфилд се забелязва интерес (Азнавур не съм и пускал, но си пада по Жо Дасен, като и го превеждам ;)). При съвременната младеж обкръжението (както навсякъде и винаги) има много по-голяма сила, както и информацията (както е сега) отколкото културата на предците ("добра" или "лоша").

  • Потребител
Публикува

Айнщайно, а по турско как са съхранили, та и творили при не по-тежки условия, а?

И сега значи според теб да нямаш йоника е по-сериозна пречка да твориш собствено от това да живееш окупирам в чужда държава и религия като рая 500 години, така ли?

Що не взема да си записвам бисерите ти....

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!