Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Воскресенская летопись представлява общоруски летописен свод от 16в. и я намерих в интернет.В нея се включва и сказание за Молдовската държава и реших да кача няколко страници тук.Понеже нищо не разбирам от изписаните в нея дати,ако може някой да напише указаните в нея години.

Страниците малко се разбъркаха - започва от стр53

post-6898-1277387260,0959_thumb.jpg

post-6898-1277387267,2886_thumb.jpg

post-6898-1277387274,136_thumb.jpg

post-6898-1277387281,0217_thumb.jpg

post-6898-1277387289,637_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D1%8F_%D0%BA%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B0

http://krina.land.ru/Titlo/Titlo.dhtml

Мисля че тези линкове ще ти свършат работа.

Чертичките пред буквите за години,дават определение за хилядна,стотна ... А тази долу,наклонената и задрасканата два пъти,пред S е за хилядна.

Последния линк е към програма трансформиращата летоброенията към познатите ни години.Не съм я пробвал,дано да проработи :biggrin: .

А да, и можеш ли да кажеш после коя все пак е годината?

Реших да пробвам програмата.Мислех че тя конвертира летоброенето от сътворението на света според староруския календар във познатите ни години,обаче останах разочарован.Само конвертира буквите в цифрите.

Така че от страницата 57, лято SЦЕI, излиза някаде 6915.

До колкто разбрах 1000 години са равни на 6370 години от сътворението.

Така че мисля че е някаде близо след 1100 година.

Тъй като съм абсолютно некомпетентен по тези въпроси,тази дата удовлетворява ли интереса?

До колкто разбрах 1000 години са равни на 6370 години от сътворението.

Така че мисля че е някаде близо след 1100 година.

Не съм разбрал правилно.

Бях прочел някаде в нета че 1000 годишнина на нещо което е свързано с русия,съвпада със 6370 години.Което разбира се не значи че 1000 години са равни на 6370 години.

Обаче от един друг сайт кадето се обеснява как се изчислява според староруски календар,останах с впечатление че датата 6915 се отнася някаде към 1400 година.

http://www.rusnfo.com/3011.html

  • Потребител
Публикува

Не съм разбрал правилно.

Бях прочел някаде в нета че 1000 годишнина на нещо което е свързано с русия,съвпада със 6370 години.Което разбира се не значи че 1000 години са равни на 6370 години.

Обаче от един друг сайт кадето се обеснява как се изчислява според староруски календар,останах с впечатление че датата 6915 се отнася някаде към 1400 година.

http://www.rusnfo.com/3011.html

Благодаря много за помоща fe194f6a96c6.gif Предполагам , че годината на стр.57 трябва да е около 1400г

  • Потребител
Публикува

годините "6965-6994" приблизително съответстват на годините "1457-1499" от Р.Хр.

http://www.vostlit.info/Texts/rus3/Mold-Pol.let/text.phtml?id=952

Молдавско-польская летопись 1352—1564 гг. известна в двух списках и одной копии второй половины XVIII в.

Основной — список (наиболее ранний и исправный) Варшавский — сохранился в сборнике смешанного содержания (ПНР, Варшава, Национальная библиотека, Отдел рукописей, № 3080), написанного на польском языке XVI в.; Молдавско-польская летопись датирована 28 октября 1566 г., в 1°, на 57 лл. Переплет — мягкий, пергаментный. Состав рукописи:

Лл. 1—47 — Записки янычара.

Лл. 48—54 — Молдавско-польская летопись от Драгоша до Александра Лапушняну (1352—1564 гг.).

Лл. 54 об.—57 — Фрагмент повести о валашском господаре Владе Цепеше (Дракуле) 58. Для вариантов привлекается Краковский список (ПНР, Краковский городской архив, ф. Русецких, № 26; обозначение — К), написанный на польском языке в начале XVII в., в 1°, на 189 лл., включая чистые листы (лл. 1—2, 145—189). Переплет — мягкий, пергаментный. Состав рукописи:

Лл. 3—122 — Записки янычара. Лл. 122—139 — Молдавско-польская летопись 1352—1564 гг.

Лл. 140—144 — Записи о штурме г. Сегета в 1566 г., мелкие заметки и сведения из Львова 59.

http://www.vostlit.info/Texts/rus3/Mold-Nem.let/text.phtml?id=951

Молдавско-немецкая летопись 1457—1499 гг. сохранилась в одном списке (ФРГ, Мюнхен, Государственная библиотека. Отдел рукописей. Фонд латинских рукописей, № 952), написанном на средневековом немецком языке (начала XVI в.), в 4°, на 12 лл. Переплет — мягкий, кожаный. Водяные знаки — гербовый щит, голова быка — имеют приблизительные аналогии у Ш. М. Брике 14. Молдавско-немецкая летопись датирована 28 апреля 1502 г.

Состав рукописи:

Лл. 1—286 — отсутствуют, изъяты. Лл. 287—298 — Молдавско-немецкая летопись от начала правления Стефана Великого (1457 г.) до вторжения турецких войск (в феврале 1499 г.) в пределы Молдавии и Польши 15.

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B8_%D0%9C%D0%BE%D0%BB%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BA%D0%BD%D1%8F%D0%B6%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0

Летописи Молдавского княжества

Материал из Википедии — свободной энциклопедии

  • Потребители
Публикува

За молдавско-немската летопис - търпение. Започнах да я превеждам. Във Воскресенската летопис е инкорпориран един от вариантите на тази група летописи. Един от най-интересните за нас пасажи е свързан с подчиняването на Молдова на Охпидската архиепископия (в Молд. летописи някъде се среща сръбския архиепископ, но това се дължи на обстоятелството, че през част от периода обхващан от хрониките Ипечката архиепископия е била закрита, а диоцеза и е бил присъединен към Охриската архиепископия).

  • Потребител
Публикува

годините "6965-6994" приблизително съответстват на годините "1457-1499" от Р.Хр.

http://www.vostlit.info/Texts/rus3/Mold-Pol.let/text.phtml?id=952

Молдавско-польская летопись 1352—1564 гг. известна в двух списках и одной копии второй половины XVIII в.

Основной — список (наиболее ранний и исправный) Варшавский — сохранился в сборнике смешанного содержания.

Текстовете от този линк отговарят на текстовете постнати от Пандора.

Обаче незнайно защо някои години не съответсват във текстовете.

  • Потребители
Публикува

Текстовете от този линк отговарят на текстовете постнати от Пандора.

Обаче незнайно защо някои години не съответсват във текстовете.

Това са различни преписи, което ще рече, че между тях има и различия. В основата стои един и същ текст, но преписвачите са правили редакции. Вкл. и като са допълвали в края.

  • Потребител
Публикува

Това са различни преписи, което ще рече, че между тях има и различия. В основата стои един и същ текст, но преписвачите са правили редакции. Вкл. и като са допълвали в края.

Off-топик

Аз не съм наясно с тези въпроси,и най вероятно ти си прав,че грешката идва от преписа.

Ама все пак за мен е странно,как може да напишеш при преписване на годината - 7 ,при положение че в оригинала пише (или се казва) 3. :biggrin:

Може би наистина е имало трудност при наличието на различни начини за пресмятане на годините ,и изписване на цифрите? Ама да не са били наясно преписвачите??? :biggrin:

  • Потребител
Публикува

Текстовете от този линк отговарят на текстовете постнати от Пандора.

Обаче незнайно защо някои години не съответсват във текстовете.

Струва ми се ,че предисторията липсва - за братя Роман и Влахата,които до колкото разбирам бягат от някакви езичници и стигат до някакво място Рим и създават град.

Не знам дали може да има връзка но в княжество Киев се споменава град Рим,а също има и Ромны/Ромни/

В Слово о полку Игореве се казва:

Но рекосте: "Мужаимеся сами, преднюю славу сами похитим, а заднюю си сами поделим!" А чи диво ся, братие, стару помолодити! Коли сокол в мытех бывает, - высоко птиц възбивает, не даст гнезда своего в обиду. Но се зло: княже ми непособие - наниче ся годины обратиша. Се у Рим кричат под саблями половецкыми, а Володимир - под ранами. Туга и тоска сыну Глебову!

Според анализаторите: Автор «Слова» обращается только к истории родной земли, которую прекрасно знал. Со временем оказались несостоятельными попытки иных исследователей объяснить некоторые места «Слова» обращениями к истории других стран и народов. «Се у Рим кричат под саблями половецкими» оказалось, не имеет никакого отношения к вечному городу, топоним Римов до сих пор присутствует на карте Украины. Прилагательное «троянь» не имеет никакого отношения ни к римскому императору Траяну, ни к южно-славянскому богу Трояну, ни к певцу Бояну (по теории А. Югова, сделавшего очень много для объяснения «темных» мест «Слова»). Троянской несколько веков до прихода «вещего» Олега называлась русская земля.

http://www.hrono.ru/text/2004/resh0404.html

Някои смятат ,че този Рим е град Ромны ,а други пък твърдят,че не е .

post-6898-1277561278,4635_thumb.gif

  • Потребител
Публикува

Струва ми се ,че предисторията липсва - за братя Роман и Влахата,които до колкото разбирам бягат от някакви езичници и стигат до някакво място Рим и създават град.

Не знам дали може да има връзка но в княжество Киев се споменава град Рим,а също има и Ромны/Ромни/

Някои смятат ,че този Рим е град Ромны ,а други пък твърдят,че не е .

Опитах се да вникна в текстовете постнати от теб.И тези упоминания за стария Рим,и новия Рим (ако за тях става въпрос),струва ми се че не ства въпрос за град -Рим , май носи някакъв друг смисъл.

  • Потребител
Публикува

Опитах се да вникна в текстовете постнати от теб.И тези упоминания за стария Рим,и новия Рим (ако за тях става въпрос),струва ми се че не ства въпрос за град -Рим , май носи някакъв друг смисъл.

:post-20645-1121105496: гадая си и аз - в кое време са гонени тия християни от еретици /не от езичници - объркала съм горе/ ...

  • Потребители
Публикува

Off-топик

Аз не съм наясно с тези въпроси,и най вероятно ти си прав,че грешката идва от преписа.

Ама все пак за мен е странно,как може да напишеш при преписване на годината - 7 ,при положение че в оригинала пише (или се казва) 3. :biggrin:

Може би наистина е имало трудност при наличието на различни начини за пресмятане на годините ,и изписване на цифрите? Ама да не са били наясно преписвачите??? :biggrin:

По принцип причините може да са много:

Неясен или повреден текст в ръкописа - тогава може да се сгреши, защото приписвача се опитва да разчете, но може да оприличи един знак на друг.

Възможно е да е попаднал и на друг източтик и да е решел, че е по-достоверен и затова да го е променил.

Може чисто и просто да си се е объркал - то и на форума често става да се обърка годината при набирането и някое събитие да се приближи до нас с няколко века. Та причини много.

Преписвачите не са отбирали от авт. право и не са се старали нито да посочат името на автора, нито да възпроизведат точно текста. Ако ГДБОП можеха са пътуват във времето кяха да оправят тези проблеми като с "Читанка". :biggrin:

  • Потребител
Публикува

Ми от страницата 53. кадето почва молдовската летопис, датата трябва да е 6870,което прави 1355 г. някаде.Ама странния знак м/у: W и З не можах да го разбера какво представлява.

Интересните са стр.53,54,55. От там нататък за стр. 56,57,в нета може да се намери повече инфо.Но за развитието на действията на стр.53-55 е малко тъмница.

А пак действията тръгват да се развиват от град Виницеи, (дали съществуващия град Винница в украина не е същия град? ).

Това е малко по на югозапад от Киев,и на картата която си постнала не се вижда.Но ти си я постнала заради Ромны/Ромни/.

Иначе какво се има навпредвид под местност/град - стария и новия рим,струва ми се че е нещо свързано с религиите,не знам.

Иначе относно реките : Прут и Молдова има инфо в нета.

Конкретно за реката Прут има доста,и както става ясно Татарите идват, минавайки тези реки. Преминавайки първо големите планини.Като чели са дошли от Румъния преминавайки Карпати ?

Има и река Тиса,където е станала битката.

А за гоненията не знам.Не съм наясно. :post-20645-1121105496:

Чудя се дали има нещо вярно в това което написах :tooth:

Или нещата са по задълбочени?

  • Потребители
Публикува

Ми от страницата 53, където почва молдовската летопис, датата трябва да е 6870, което прави 1355 г. някъде. Ама странния знак м/у: W и З не можах да го разбера какво представлява.

Знакът е буквата ξ (кси) = 60, годината е 6867, т.е. 1359.

  • Потребител
Публикува

В книгата Молдавская самобитность на П.М.Шорников са указани следните източници :

Поминальник Бистрицкого монастыря за период 1407–1552 гг.;

Анонимная летопись Страны молдавской (Бистрицкая лето-

пись, 1359–1507 гг.);

Путнянская летопись (1-я редакция, 1359–1526 гг.);

Путнянская летопись (2-я редакция, 1359–1518 гг.);

Надпись на церкви в Белой долине (Рэзбоень, 1496 г.);

«Сказание вкратце о молдавских господарех отколе начашася

молдавская земля», молдавско-славянская летопись 1359–1504 гг.,

сохранившаяся в русской Воскресенской летописи;

молдавско-немецкая летопись (1457–1499 гг.);

молдавско-польская летопись (1432–1564 гг.);

молдавско-славянская летопись макария (1504–1551 гг.);

молдавско-славянская летопись Евфимия (1541–1554 гг.);

молдавско-славянская летопись Азария (1551–1574 гг.);

Краткая молдавско-славянская хроника (1359–1451 гг.) [2].

За Виница - намерих само тази карта и този сайт

http://www.nashapozicia.com/stat/vin/

post-6898-1277625439,7412_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува

Значи излиза че Винница е същия град.

По принцип има и други селища с название Виница , но дали имат връзка , не мога да кажа :(

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!