Отиди на
Форум "Наука"

Легенда за възнесението на Александър Велики


Recommended Posts

  • Потребител

Като търсех информация какво изобразява известната пластинка с клетъчен емайл от Преславското съкровище:

sukr_5.jpg

попаднах на няколко други средновековни изображения , показващи същата сцена и ето тази легенда:

Александър хванал двойка грифони и като ги държал гладни в продължение на три дни, ги вързал за трона си, и ги подмамил с парчета от печено говеждо месо, поставени над главите им на пики, да летят към небето в продължение на седем дни. Александър щял да да се възкачи до мястото на самия Бог, ако един ангел него спрял и го попитал защо иска да види нещата от небето, когато все още не разбира нещата от земята. Наказан за неговата дързост, Александър се върнал на земята.

3244348042_57fb891b80.jpg?v=0

3501431713_d853df3ba1.jpg

3292892878_d1d4d5f814.jpg

3441760623_9a1dfb45f6.jpg

Какъв е източникът на тази легенда и има ли по-подробно описание?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Малко ми напомня за нашата приказка с младежа, който се изкачил от долната земя на горната като хранил орлите, които теглели коша му, с печено месо, а когато свършило, отрязал от петите си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Май източник е Александрията

The Romance of Alexander

Тоя роман дали е издаван у нас през последните 2-3 века?

Отчасти - многократно. За целия просто не съм обръщал внимание дали е пълната версия или обширен откъс. Ако говорим за старобългарската версия на романа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И в Нартския епос има нещо подобно

...Благодарната орлица се съгласила да помогне на Сосрук да се върне при нартите.За целта ушили от кожите на девет овена две торби – в едната сложили месо, в другата – вода.А торбите поставили на шията на орлицата.Заедно със Сосрук на гърба си полетяла към горния свят,а нартът от време на време и подавал ту месо , ту вода да утоли жаждата си.И така докато не се опразнили съвсем торбите.Нямало вече какво да даде на птицата Сосрук.Тогава откъснал той парче месо от своя крак и глътка кръв от своята. ...

http://syrmaepon84.blogspot.com/2010/07/blog-post_18.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Включването на епизода за полета в романа се отнася към 5 - 6 век и корените му, подобно на епизоди от такъв характер в "Авеста" и "Шахнаме" на Фирдоуси, отвеждат до някои древновавилонски легенди. ...

На Преславската плочка композицията на полета следва латинската редакция на романа, където птиците са заменени с грифони. Тази редакция се отнася към средата на Х век...

Тотю Тотев в "Преславското съкровище"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Цитат от интернет: «Вознесение А. В.» - наиболее распространенный иконографический сюжет, восходящий к роману Псевдо-Каллисфена и встречающийся также в искусстве многих стран средневек. Европы, куда он проник из Византии. О попытке А. В. подняться на небо повествуется в различных редакциях «Романа об Александре». Иконография полета, или вознесения, А. В. была призвана выражать торжество имп. идеи, а кроме того, прославление царской и княжеской власти. А. В. изображался сидящим на колеснице или в корзине, возносимой двумя грифонами (позднее - птицами), в руках он, как правило, симметрично держал две палки с приманкой для грифонов, иногда его изображали с державой в правой руке. Эта композиция встречается на наружных рельефах соборов, на царских коронах и диадемах, на драгоценных блюдах и др.”

В оригиналния роман на Псевдо-Калистен от ІІ-І в. пр. н. е. не става дума за възнесение, а издигане или полет. В третата част на романа, наричан още „Александриада”, Александър Македонски, като пристигнал в Индия, видял най-различни странни неща. Тук авторът на писанието се отдава на фантастиката и приписва на Александър деяния като на индийски факир: Александър се издига в небето на крилата на огромни птици и се спуска на дъното на морето в стъклена камера.

На плочката от Преслав сцената обаче е уникална и действително може да се нарече «възнесение». Все пак Александър не е бил светец и затова не може да се изобразява неговото възнесение - християнски термин, появил се по-късно. На плочката, обаче, изобразеният има нимб (?).

post-2642-049277300 1288165749_thumb.jpg

Още по-загадъчен е «костюмът», с който е облечена фигурата. Писалите досега по темата, твърдят, че става дума за царската инсигния лорос. Но като се разгледа добре, на нея се виждат кръстове. Значи става дума за омофор. На главата си, пък, въпросният Александър има стема? Излиза, че византийският император тук е представен като цезаропапист.

post-2642-029535000 1288165756_thumb.jpg

А това е централната част на диадема, намерена в Сахновка, Украйна. Приема се, че е от ХІІ в.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Обаче комбинацията Александър Велики - грифони се появява през Х век.

Доста е спорно да се твърди че Александър Велики има нимб и кръстове. Не само заради логическото противоречие, в "нимба" има вълнообразни златни ивици, може би това е коса. А "кръстовете" на дрехата опират в страничните златни ивици, така че може да се считат за орнамент на дрехата.

За мен беше много забавно да разбера, че това, което Александър така тържествено развява са две парчета месо за примамка на грифоните. Тия мръвки хич не се връзват с религиозни християнски елементи. По скоро имаме илюстрация на древната българска мъдрост "Храната прави борбата" :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Цитат: За мен беше много забавно да разбера, че това, което Александър така тържествено развява са две парчета месо за примамка на грифоните.

post-2642-009934100 1288358632_thumb.jpg

Изглеждат като пилета на грил, обвити с панделки. Може и да са задни агнешки бутчета.

post-2642-050398100 1288358643_thumb.jpg

Щом патиците търкалят кълбета с прежда, а възнасящият се е Александър Велики, значи портретът от огърлицата е на жената на Александър. Над нея са макарите, на които навива преждата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не, това е изображение на Богородица Оранта с два кръста.

Не знам какво държат птиците, кълбетата са само предположение и то не е мое.

А ти какво мислиш че държи Александър? Сигурно нещо различно, щом ме взимаш на подбив?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!