Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

(С постоянно, но без изрично упоменаване, позоваване към утвърдената от музикалнотеоретичната традиция на Запада семантика.)

1. Музиката инструментално почива на възможността за тоново развитие. Октавата повтаря по качество тона. А квинтата е единственият прогресивен (квартата е регресивен: обръщение на квинтата) устойчив абсолютно интервал (унисонът по същество не е интервал), в който феноменално е преодоляно (при октавата не е) тоновото повторение. И ето защо в абсолютна устойчивост тоновото "праволинейно" монофонично развитие прошества по квинти, като едва при 12-тата то приблизително достига тоново повторение (застъпване). Остатъкът (т. нар. кома) може без чувствително смущение да бъде по равно "обран" (темпериран) по квинтите. Та 12-степенният равнотемпериран цикличен строй се получава необходимо: от 12 последователни равнотемперирани към 7-октавов обхват квинти и октавово приведени впоследствие към 1-октавов (т. е. разделена на 12 еднакви степени - "полутонове" - октава).

2. Върху инструменталната основа (12-степенния равнотемпериран строй) се надстройва феноменологичен слой, който може да бъде структурно представен (т. е. анализиран) по хептатоничноорганизационния инструментариум: фиг. 1 (link). При натуралния мажор и минор хептатоничната йерархичност е най-усточива и затова тези две структури формират съответно гръбнаците на мажорната и минорната тоналност (и са наречени тъкмо "натурални"). Тоналностността (т. е. вкл. и при местещ се тонален център) е базовата еманация на западния феномен музика.

3. Обаче културоисторически процесът (ведно с творческото и семантичното традиционализиране) се е стекъл "наобратно", т. е. от т. 2 към т. 1. И въпреки че идеята "12-степенен равнотемпериран строй" възниква още в древен Вавилон, то едва с Антон Веберн (второто десетилетие на XX в.) тя бива безостатъчно и чисто инкорпорирана в музикалната реалност на Запада... Но нима музикалната традиция на Запада не подлежи след Веберн на цялостно преосмисляне, нежели на снемане!

4. Физикотеоретичното изражение на музикалния интервал е честотното звукоотношение (напр. октавата е честотно звукоотношение 2/1, отношение към двойно повишение на основната честота на постоянно звуково трептене, тон: откъдето за равнотемперирания "полутон" отношението е корен 12-ти от 2, т. нар. 100 цента). Забел.: разбира се, разискването засяга слуховия диапазон и притова този с културоинструментална тонова приложност, сиреч от най-ниския (до от т. нар. субконтра октава) до най-високия (до от т. нар. пета октава) тон на органа. А за репер тонът ла в т. нар. първа октава е приравнен към 440 Hz (колебания в секунда) по конвенция (1941-ва г.).

5. Натуралният подход към определяне инструменталната музикална основа (музикалния строй) се състои във вземане за отправност реда на обертоновете (хармониците). Ала резултатът е обречен на липса на хомогенна интервалова стабилност.

6. Класичното е величие на стила; а в съзряването си към величие стилът се уталожва спрямо екзотичното. Та дотолкова смислено стои и историческото определение "класическа музика".

7. Фиг. 2 (link). Мажорните ладове с минорна септима наричам едни (в мелодично отношение) нечувствителни мажорни ладове ("нечувствителни мажори"), а минорните с мажорна септима - чувствителни минорни ладове ("чувствителни минори").

- Акордовото тризвучие (примовият, терцовият и квинтовият тон) задава тоналността на лада (мажор или минор).

- Акордовото четиризвучие (примовият, терцовият, квинтовият и септимовият тон) е рамката на лада: мажорно четиризвучие (1-3-5-7), доминантово мажорно четиризвучие (1-3-5-b7), мажорно минорно четиризвучие (1-3-b5-7) и минорно четиризвучие (1-3-b5-b7).

- 16-те базови лада (таблицата) се подразделят на четири групи: натурална (натурален мажор, миксолидийски мажор, мелодичен минор и дорийски минор), минорносекстова (хармоничен мажор, мелодичен мажор, хармоничен минор и натурален минор), минорносекундова минорносекстова (бихармоничен мажор, доминантофригийски мажор, неаполитански минор и фригийски минор) и увеличеноквартова (лидийски мажор, доминантолидийски мажор, умаленлидийски минор и румънски минор).

16-те базови лада могат да бъдат (таблицата) рамково изведени изот четирите чисто мажорни лада: натурален мажор, хармоничен мажор, бихармоничен мажор и лидийски мажор. Хармоничният, бихармоничният и лидийският мажор са хармонични модификации на натуралния.

- При хармоничния мажор основната ладова тризвукова акордова прогресия (тоника -> субдоминанта -> доминанта -> тоника) е със засилена (спрямо натуралния мажор) чувствителност на прехода субдоминанта -> доминанта (предвид приближаване секстовия тон към квинтовия).

- При бихармоничния мажор е в сила една максимално изострена чувствителност на тризвуковия акордов преход към тониката: b2-4-b6 -> 1-3-5, което означава едно максимално засилено хармонично тежнение на лада. А междинното акордово тризвучие в случая е 3-5-7, т. е. (прогресията): 1-3-5 (тоника) -> 3-5-7 -> b2-4-b6 -> 1-3-5 (тоника).

- При лидийския мажор хармоничната функционалност наподобява функционалността на хармоничния мажор, ала субдоминантовото акордово тризвучие е неустойчиво (умалено вместо минорно).

Миксолидийският, мелодичният, доминантофригийският и доминантолидийският мажор са нечувствителните (в мелодично отношение) аналози на, съответно, натуралния, хармоничния, бихармоничния и лидийския. А 8-те базови мажорни лада намират своите минорни съответствия, при които са валидни същите взаимоотношения (както при мажорните), като мелодичният, хармоничният, неаполитанският и умаленолидийският са чувствителните (в мелодично отношение) аналози на, съответно, дорийския, натуралния, фригийския и румънския.

И ето как ладовите наименования губят своите исторически значения и се превръщат в обезсмислено традиционни.

8. Фиг. 3 (link).

E-mail: personae@abv.bg

Skype: personae0

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Публикува

Хм, дръзко!!! Какво ли ще стане, когато обясним математически и биологически музикалното въздействие?? Господ ще слезе на земята, или ще се свършим като духовни същества веднъж завинаги?

:)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!