Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

В новия брой на в. "Капитал" статията на броя е за висшето образование - http://capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/09/03/955682_shest_idei_koito_shte_raztursiat_vissheto_obrazovanie/

Говори се колко сме назад от Европа, Америка, как трябва да вземем пример и с две думи тук лесно се взима диплома, която после се чудим какво да я правим...Лично на мен ми хареса материала, но искам да видя вашето мнение по въпроса?

Аз също уча в България и не мога да кажа, че не съм доволен, макар че винаги има неща, които могат да се направят по-добре, преподавателите могат да бъдат по-"земни" и т.н.

Ето и малък цитат от статията:

В България висшето образование отдавна не произвежда знание. Продуктът му са дипломи. И колкото по-висше става, толкова по-зле – годишно над десет хиляди българи избират да правят магистратурите си където и да е в чужбина, само не у нас. Голяма част от преподаването няма нищо общо с реалния свят, още по-малко с правенето на наука. В аулите се четат лекции, голяма част от които, в най-добрия случай, могат да попаднат в графата "история на науката". Така, колкото и да е нов университетът, той изглежда като музей, за който хората плащат билетчета и получават не много красива "грамота", която удостоверява тяхното посещение. Много наблюдателните може и да научат нещо, ако имат късмета да попаднат на някой от по-мотивираните преподаватели.

цялата статия - http://capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/09/03/955682_shest_idei_koito_shte_raztursiat_vissheto_obrazovanie/

430x310.jpg

  • Потребители
Публикува

По две причини.

По лошото качество на образованието плюем тези, дето сме му ходили по мъките.

По образованието като принцип обаче плюят онези, дето го нямат.

  • Потребители
Публикува

Никой на плюе. Проблемът е в БАН. Когато се закрие феодалната структура БАН всички проблеми на нАуката в БГ ще се решат сами. :tooth:

Статията завършва с това:

В държавните университети липсва прозрачност за това как се взимат решенията и как се управляват техните финанси. Симптоматичен пример за това е изчезването на протоколите от академичните съвети на СУ, които до януари се публикуваха на интернет страницата на ВУЗ-а.

И аз наскоро го забелязах с учудване. Май не само не се върви напред, а дори назад.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Воят срещу образованието се дължи на желанието на правителството ни да управлява прост народ.

А висшето образование не е просто диплома, закачена на стената, а начин на мислене, начин на живот. Ако не го получиш или пък държиш само да си купиш хартийката и после да си я носиш като етикетче навсякъде - оставаш в масата.

Редактирано от Last roman
  • Потребител
Публикува

Когато стане въпрос за образование винаги се намесвам :). За висшето не мога да съдя (отдавна не съм в "с-мата", а с малкото останали тук (в БГ де) колеги от студентството (които са в "с-мата") не говорим за това кат се видим). По отношение на забележката на последния римлянин, така е при всяко правителство във всяка д-ва. Но не за простия народ, а защото на всяко правителство (респ. д-ва, даже да е най-добрата), трябват работари не "умници". В страни като Холандия, които дотират висшето образование за холандци (изразено в това, че таксите или ги няма или са символични (за изпитите не зная, но съдейки по резултатите и те така ;))), но само ако издържат първата година се получава така, че чуждите студенти (от които вече доста българчета завършили в български гимназии) ги носят на гръб (поради екипния начин на работа, щото обучението си е работа нали ;)) и са страшно доволни (нашите, аз за останалите не зная), когато "окапват" след това. Мерси от такава с-ма. Даже да имахме (д-вата де) пари, тя е по-скоро порочна, а при липса на пари направо идиотска.

ТРЯБВА ВЕДНЪЖ ЗА ВИНАГИ ДА СЕ РАЗБЕРЕ, ЧЕ ОБРАЗОВАНИЕТО Е ДЕЛО НА ИНДИВИДА, А НЕ НА ДЪРЖАВАТА! Простете за крещенето. И винаги е било така! Смешния плач, за "безплатното" образование преди 89-та и това, че е било по-добро от сегашното е наистина по-скоро трагичен от колкото смешен. Примери много, ма не ми се занимава (абе поне в 2 теми и няколко пъти съм ги давал) сега.

"Работата" на държавата е да помогне на талантливите деца, които са без възможностти. Затова и в средния курс има доста предмети даже в провилирани у-ща. Предишната д-ва ни най-малко правеше това. Но и не даваше на други. А сега има доста възможности, както "държавни", така и частни, както български, така и от чужбина.

По отношение на средното обаче имам наблюдения. И то от години. Не само в София. Не само от "елитни" гимназии. Въпроса е в "канализацията на интереса" (е*а си термина) и не точно канализация (щото ако познавате или имате хлапета на тийнеджърска възраст, интересите се менят с по-голяма скорост от тази на светлината), а наблюдение и обясняване или по-точно разясняване. Но без следа за налагане или определяне (може да е фатално!).

  • Потребител
Публикува

Здрасти!

Още в миналият век благодарение на икономическото рухване на реалният социализъм (казват сега, но фактически благодарение на сухият закон руснаците изтрезняха и се огледаха докъде беше стигнал светът), въведоха под контрол капитализмът и демокрацията. Петък си отидохме в социализмът, понеделник ни казаха,че екапитализъм вече.

Каза още, че ще дойдат мултитата при нас защото сме толкова грамотни, че се тъпчат вече на границата за да прехвърлят при нас разработката, проектите на най-новите си продукти, ще се преструктурира индустията за производсво на хайтек продукти....

И какво стана?

На пръво разориха държавните (все едно добри или не) фирми за да се приватизират ефтиничко. Да не забравяме, че тези технически въпроси са водени под строгият контрол на тези ~1000 номенклатурници които и в социализма са били в позиции.

След изкупуването на пазара навлизат чуждите фирми с техните добро и лошокачествени стоки. Производството ако има е на ниво сглобяване (след 5-10 години, когато им изтекат държавните супсидии) изщезват в посока изток.

Аграрно производсво пада на 1/2, 1/3 спрямо последните години на социализмът. По евтино е да ядем испанско домате, израелско киви, холандски ябълки, да пием чилийско вино.....

ААААААААААА да!

Ограмотяването!

НЯМА ПАРИ!

В първият кръг, за сглобяване не е нужно толкова пипи. Па и държавни фирми няма които да обучават квалифицирани работници. Тези които имаха възможност отидоха в чужбина на работа. Другите.....

Вишите кой-къде. Много лекари например в Англия. Има които в Петък сядат на самолета в викендът печели парички колкото тука за месец и Понеделник рано сутринта се връща.

Сега пък върви пропаганда,че затова не идат квалитетните работни места защото няма доста средно и више грамотна работна ръка.

Когато затвориха фирмите затвориха и детските ясли, лекарски кабинети поддържани дотогава от тях.

Почнаха да концентрират и реформират обучението успоредно и лечението. Който има пари може и в приватни фирми да реши проблемите си. Който не, учи децата си в класове по 30 - 40 деца, чака за операция, преглед по 6-12 месеца.

Вижте само колко е била средната заплата на учителите в социализмът и вижте къде е сега спрямо най-платените (банкери, брокери, финансови работници).

Ще стане ясно какви са намеренията на което и да било правителство.

:vertag: :vertag: :vertag:

  • Глобален Модератор
Публикува

Държава, в която полицаите и военните получават повече пари от учителите, университетските преподаватели и учените, е полицейска държава.

  • Глобален Модератор
Публикува

Още едно подобно място...

http://www.nadnica.com/

  • 2 месеца по късно...
  • Администратор
Публикува

Няколко нови материала в сайта относно образованието на запад ;)

Най-добрите училища са тези, които се справят сами

Училищата с активно ръководство постигат най-добрите резултати, според мозъчен тръст, занимаващ се с реформиране на образованието. Най-успешните училища игнорират правителствените съвети и определят свои собствени стандарти за ефективно обучение, се казва в доклада. Най-добрите училища имат "отворена култура"; в тях ръководителите редовно се появяват в класните стаи неофициално.

"Учителите гледат на посещенията на директора и заместниците му като на опит за помощ и подкрепа от страна на ръководството, а не – като на заплаха. Не ги тресе шпиономания. Най-добрите училища са обхванати от манията за постоянно усъвършенстване на ръководството, учителите и учениците."

Тази промяна в културата на мислене води или до постоянното усъвършенстване на преподавателските кадри, или до излизане от професията на учители, които не искат да станат по-добри професионалисти, пише в доклада.

Цялото - http://nauka.bg/index.php?mod=front&fnc=pub_page&pid=12523

Британските студенти не са склонни да учат в чужбина

Икономическото бъдеще на Великобритания може да бъде застрашено, ако по-голям брой британски студенти не се сдобият с чуждестранен опит, твърди проучване на Британския съвет.

Повече студенти трябва да прекарат поне част от образователния си период в чужбина. Тяхното нежелание да учат в чужбина е удар върху икономическите перспективи пред страната, се казва в изследването.

По-малко от един на всеки 200 от студентите в Обединеното кралство прекарва част от образованието си в друга европейска страна - почти една трета по-малко, отколкото във Франция или в Германия, сочи статистиката.

Британският съвет, който е събрал данните, предупреждава, че икономическото бъдеще на страната ще бъде в опасност, освен ако повече младежи не отидат да се обучават в чужбина. През 2009 г. само 0,46% от английските студенти са се възползвали от европейската програма за обмен на студенти "Еразъм". За сравнение, във Франция и Германия почти три пъти повече студенти са участвали в нея – съответно 1.31% и 1.24%.

Докато някои студенти сами организират собствения си обучителен период в чужбина, по-голямата част го правят с помощта на програмата "Еразъм", която работи в 31 държави. Средно по 0,91% от студентите във всяка от страните-членки на ЕС се възползват от нея.

Мартин Дейвидсън, главен изпълнителен директор на Британския съвет, предупреждава, че има "реален риск конкурентните предимства на Великобритания да бъдат ерозирани от завършилите с малък или с нищожен опит, придобит в други части на света". Той споделя изумлението си, че британските студенти показват "изумително нежелание" да напуснат страната си дори и за един семестър.

Цялото - http://nauka.bg/index.php?mod=front&fnc=pub_page&pid=12522

  • Глобален Модератор
Публикува

Никой на плюе. Проблемът е в БАН. Когато се закрие феодалната структура БАН всички проблеми на нАуката в БГ ще се решат сами. :tooth:

....

Не съм убеден, че това е правилно решение. Какво ще реши затварянето на БАН?

  • Потребител
Публикува

Има един и само един проблем - парите. Не мисля, че лекциите, които четат професорите са за графа "История на науката". Единственият параметър, по който сме много назад от запада, е материалната база, а тя е изключително важна.

  • Глобален Модератор
Публикува

Сега видях заглавието на темата: "Защо плюят по висшето образование?"

Плюят тези, които го нямат или тези, които имат диплома, но не - и знанията, които тя удостоверява.

  • Потребители
Публикува

Не съм убеден, че това е правилно решение. Какво ще реши затварянето на БАН?

Не знам какво ще реши, но щом Дянков казва така значи ще реши, защото Дянков е лЕвата ръка на Бойко, а Бойко всички знаем кой е. :bigwink::tooth:

  • Глобален Модератор
Публикува

Не знам какво ще реши, но щом Дянков казва така значи ще реши, защото Дянков е лЕвата ръка на Бойко, а Бойко всички знаем кой е. :bigwink::tooth:

Ако БАН бъде затворен .. и както няма изградени негови алтернативни структури - България би се превърнала в развъдник на псевдо наука. В момента поне, БАН работи с корективни функции в областта на науката.

Поздрави Б.

  • Потребители
Публикува

Ако БАН бъде затворен .. и както няма изградени негови алтернативни структури - България би се превърнала в развъдник на псевдо наука.

Вероятно това е целта.

  • Глобален Модератор
Публикува

Вероятно това е целта.

Ако това е целта - Бог да ни е на помощ.

  • Потребител
Публикува

Сега видях заглавието на темата: "Защо плюят по висшето образование?"

Плюят тези, които го нямат или тези, които имат диплома, но не - и знанията, които тя удостоверява.

Всъщност не е точно така.

Не мога да коментирам адекватно, тъй като не съм ходила по мъките на родното висше образование (както се изрази Глишев), но пък имам познати с тукашни бакалавърски степени. И не говоря за вечно мрънкащи мамини синчета/щерки - а за наистина будни, амбициозни и интелигентни млади хора, които проклинат деня, в който са си подали документите за СУ. За късмет, въпросните хора бяха достатъчно амбицирани за да си намерят работа още в първите 3 до 6 месеца по съответната специалност и по-скоро се учиха от практиката, от колкото от теорията в университета. И ще излязат специалисти, но не благодарение на родното висше образование. Всички, които познавам са били поне 1 година по Еразъм някъде в чужбина и не искат да чуват за магистратури в България.

Така, че не са само тези, които го нямат или са го посещавали, но нищо не са научили, които плюят по него. Не. Има и такива, които искат да се учат, но нивото на образование предлагано у нас - не ги задоволява.

П.П.: Сетихте ме сега за една случка на която се смяхме с една приятелка от факултета по журналистика в СУ. Мацката се върна от една година по Еразъм във Вроцлав и я караха да преравнява изпити по телевизия, защото видиш ли тя в Полша учила цифрова телевизия, пък те в СУ-то преподавали аналогова. Случката става в 21 век.

  • Потребители
Публикува (edited)

Държава, в която полицаите и военните получават повече пари от учителите, университетските преподаватели и учените, е полицейска държава.

Напомня ми за вица, в който питали защо край казаните в ада, в които врели българите нямало пазачи, а край тея на другите народи имало. Отговора бил, че ако някой българин се опитвал да изкочи, сънародниците му обратно го издърпвали вътре.

Може много да се даде като аргументи, защо полицаи и военни трябва да взимат повече от учените. Напр. защото докато едните си учат урока един ден преди учениците за да повтарят 5 часа едно и също, без да им пука дали на някой му влиза нещо в главата, другите си рискуват живота. Или че първите седем години се формират от семейството, а полицията се намесва след вторите седем да оправя калпавата работа на учителите (наказателна отговорност се носи над 14г). Та въобще може да се каже много в тоя дух. Но със сигурност няма да излезе нищо, ако реформата се сведе до това работещите в една система (образованието) да почнат да взимат повече от тези в друга (МВР или МВО). Ако в самата система няма стимули, механичното й издигане над другите системи ще роди само надути пуяци.

Редактирано от Galahad
  • Потребители
Публикува

Първопричината за окаяното състояние на днешното ни висше образование е автономията на ВУ - тя се оказа идеално средство, чрез което там се окопаха издигналите се по партийно-профсъюзно-комсомолска линия преподватаватели, след което пък си подготвиха достойна смяна - и днес най-реакционната част от научните работници у нас са точно младите (като цяло, разбира се - естествено че има всякакви случаи по места).

Впечатляващо е как непрекъснато се повтарят разни откровено малоумни тези за висшето образование - напр. - за бройката на висшите училища - не мога да разбера - ако сегашните 52 ги съберем в едно-единствено - това какво ще промени? - по-скоро промяната ще е към по-лошо - имаме подобен опит от "реформите" в Селскостопанска академия - напр. - обединиха институтите в Костинброд и Стара Загора - и единственият ефект беше рязкото нарастване на средставата за командировъчни - понеже за всяка дреболия трябва да се търчи през половин България от единия град в другия; и съвсем закономерно скоро отново ги разделиха в отделни институти.

И много други очевидно грешни постановки непрекъснато се бръщолевят по СМИ; страхувам се, че вече нищо не може да се направи - вегетирането ще си продължава.

  • Потребител
Публикува

Има хора които Плюят образованието което са завършили защото после са кандидати за Борсата с него.

Не само защото няма работа, а защото не се излиза с конретни необходими знания, а много общи и ненужни знания.

И сtава самоцел да си вземем изпита без значение дали сме научили нещо.

И като се обрънем 5 години назад, разбираме, че образованието от него е останала само философията му.

А като добавим магистратурата, допълнително липса на конкретни знания, това в много дисциплини го има. Поне ги разглеждах преди времe задълбочено. И установих от Програмата им , че няма нищо за което да се хванеш, просто още 1,5 години учене и плащане. Има такива които са намерили това което са търсили , но 98 процента са търсили само хартията на Дипломата.

Когато тази хартия се припокрие с това което е написано вътре. Тогава вероятно хората които плюят образованието ще са много по-малко.

Дoкато учих 5 части висша математика в едното висше , най-ме беше яд, че не ми признаха 2 те части които бях учил в полувисшето(сега висше степен специалист)

И от събраните 7 части и семестъра , не ми трябва нито един час. Вероятно и на много от Вас.

Исках да има конкретни знания , но ги нямаше. В полувисшето имаше повече.

Остана само облицовката на дипломата.

  • Потребител
Публикува

В родното висше образование има една голяма дупка, която колегите на Запад отдавна са запълнили. А именно присъствието само на теория и никаква практика.

Забелязах в една статия по-горе нежеланието на английските студенти да прекарат поне един семестър в чужд университет - факт, който определено не се харесва на властите. И са прави - обучението в чужбина (било то за семестър или два) определено помага. В моя университет всеки семестър се изсипваха хора от Франция, Германия, Италия, Австралия, САЩ, Канада, Чехия, Полша и т.н. Да не говорим, че администрацията явно толкова имаше желание да ни "разкара", че се организирваха непрекъснати семинари и учебни занятия в различни крайща на държавата и в чужбина (в нашия случай - едноседмичен престой в Амстердам и месец на семинари, лекции и обучения в Шанхай, което направо ни разката - повярвайте ми, ние европейците, не знаем истинското значение на "много работа" - виж азиатците могат да ни го разяснят). И всичко това е създадено така, за да могат студентите да си го позволят - дори ние, източно европейците, които не получавахме никакви финансови помощи нито от държавите си, нито от ЕС, а трябваше да работим.

Но да си студент за малко в чужбина не е и наполовина толкова ефективно от колкото да си работник някъде за половин година. За това и много университети имат една стара и добра практика наречена интерншип (стаж). Който е повече от задължителен и няма нищо общо с родните летни практики. Стажовете се провеждат последният семестър от обучението и са абсолютно задължителни за всички - ако не минеш стажа си, не завършваш. На тези 6 месечни стажове, професорите си правят труда да ходят и да проверяват дали студентите им се явяват на работните си места и дори поддържат кореспонденция с компанията. Дипломната работа съответно е свързана с този стаж.

Което е една много добра тактика. За всичките си семестри обучение, аз лично най-много съм научила от стажа си, защото работех от 9 до 7, в истинска среда, с истински клиенти - бях си на работа, както си пише по книгите. С единствената разлика, че "колегите" ми получаваха по няколко хиляди евро, а аз взимах скромните 350 :Oo: Но пък от ЕС ни дадоха грантове - 350 евро за тези, които си карат стажовете в Европа и едни частни грантове за които се кандидастваше отделно (не помня - бяха някаква звезда сума), за тези, които ги карат извън границите на Европа (като някои колеги, които отидоха в Мексико, Канада и Азия). Което повярвайте ми - много помогна за обучението ни. Да не говорим, че имахме и предложение за работа след като приключихме стажовете си, което определено улеснява студента след дипломиране.

Общо взето западните университети наблягат основно на практиката, а теорията е оставена на второ място. В моя университет, всеки един проект, които сме правили е бил за дадена компания или корпорация. Което си е чиста екплоатация на студентски труд от една гледна точка, защото най-добрия проект от курса се прибира от компанията и се използва без никакво парично възнаграждение, освен престижът, че сме били одобрени и най-много един тур из бахти и офисите им ( :doh: ) и обяд :tooth: Абе евтина работна ръка си бяхме, докато бяхме студенти.

И още нещо (отплеснах се, знам) - самите ни изпити бяха конструирани въз основа на практиката. И устните и писмените. На писмените ни изпити имахме пълната свобода и право да изпозлваме учебниците си и Интернет (без скайп), което в началото изглеждаше перфектният план за преписване, но се оказа невъзможен, тъй като писмените изпити представляват казуси, който трябваше да решим в рамките на два часа въз основа на знанията си. Никакво цитиране не теории и никакъв шанс за преписване. Знания му е майката и западното образование е създадено да ти предложи такива - това, че ти ще решиш да не ги вземеш е лично решение.

Теорията най-адекватно се учи чрез практиката. А такава (в повечето случаи) у нас липсва.

Но то като се замисля липсват и реални студенти - голяма част от хората, които днес учат висше образование по дадена специалност, изобщо не знаят за какво го учат и за какво ще го позлват. На тях им трябва "висше". И това можете сами да си го обясните - отидете на една КСК и вижте, че с един изпит по даден предмет се кандидатсва за 10 различни специалности, които нямат нищо общо една с друга. Което какво говори? Кандидат-студента иска да бъде просто студент. (поне това са впечатленията ми от масовите студенти в днешно време).

  • Потребител
Публикува

университетското образование в момента е един от най-големите балони в света ... голяма част от хората, които учат и инвестират времето и/или парите си (или пък това става с парите на данъкоплатците) ... ще издухат супата ...

  • Потребител
Публикува

Добре, че лекуващите ни лекари, архитектите и инженерите отговорни за проектирването и построяването на сградите, в които живеем...и като се замисля още един голям куп хора, не са смятали образованието за пилеене на време, пари и енергия, защото не те, ами всички щяхме да го "задухаме".

В днешно време има стотици, ако не и хиляди, абсолютно безмислени и безперспективни дисциплини и специалности по университетите в цял свят. Проблемът е на тези, които смятат, че кариера се прави със степен по класическа философия, а не на тези, потърсили образование в сфери като медицина, биохимия, инженерство, архитектура, право и пр.

Колкото и да е романтична теорията, че образованието е безмислено, за съжаление - и мисля, че тук сме се събрали хора на работоспособна възраст - без него си му е...сещате се. Качествата и уменията на човек може да задържат работата, но именно образованието помага в намирането й. Мислех си, че в днешно време един кандидат се оценява само и единствено по качествата, които притежава, но това беше преди да видя, че в отдел човешки ресурси не допускат кандидати без (минимум) бакалавър.

Другият - и разбира се, най-добър вариант е - човек сам да запретне ръкави и да инвестира в собствен...бизнес (не знам защо толкова я мразя тази дума). И такива хора има - с достатъчно качества, умения, хъс и не на последно място - финансов гръб - няма невъзможни неща. :bigwink:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!