Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Естествено, че ако нещо идва отвън и се приема отвътре, причините за приемането са вътрешни. Иначе би било безсмислица. Причините са вътрешни в контекста на националната държава, но са присъщи на културата на балканските народи, а културата надхвърля националните граници.

  • Мнения 123
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикува

Ето пак ще приложа един аналитичен метод при анализа на проблема.

Значи кои общества имат чалга от типа, който се шири у нас? Ами това са Гърция, Сърбия, България евентуално Румъния и Турция. Турция я изключваме от списъка.

Кое е общото значи между цитираните горе балкански държави, та да имат развиято общ феномен.

- и петте балкански държави първоначално са част от една достатъчно добре изразена цивилизация, православнохристиянската

- и петте държави в последствие имат достатъчно добре изразено ориенталско преживяване или опит

- и петте държави след ориенталския си период се тръгнаха по пътя на озападняването.

Сега, в тези критерии слагам и Турция, ако трябва ще се обоснова.

Значи, за да имаме чалга от нашия тип някъде по света, трябва да са изпълнени и трите условия. Ако и едно от тях не е, чалга като нашата няма. Пример е Русия. При нея първото и последното условие са изпълнени, но второт не е.

Така. Ако търсим причини в степента на чалгизация на тези 5 държави, ще ги намерим в различията по степетие на едно тези три условия. Нека сега видим в кои общества чалгата беше застъпена първоначално, къде беше по-ярко изразена, и къде реакцията срещу нея е най-слаба, с две думи кои са най-чалгаджийските общества? Ами Гърция и Сърбия разбира се, откъдето внесохме ние. Румъния също влиза в тоя кюп.

Значи имаме интензивност на чалгата, съчетана с малка реакция в Гърция и Сърбия, и по-силна реакция и доста по-късно навлизане в България, която внесе чалга от Гърция и Сърбия.

Това означава, че след като има разлики между Гърция и Сърбия от една страна, и България от друга, значи Гърция и сърбия имат нещо различно по някое от трите условия в сравнение с нас. Кое е това различно условие. Ако го открием, то е основният проблем и причина. Но, внимание, то трябва да важи и за двете.

Православното наследство ли е? У Гърция е по-силно, но у Сърбия не е. Значи отпада.

Ориенталското минало ли е? Очевидно не, понеже и у Гърция, и у Сърбия то беше по-краткотрайно в сравнение с България с около век.

Ами остава озападняването. Гърция и Сърбия се озападняват и са изложени на по-интензивни западни влияния от България поради няколко причини. Няхното озападняване трае с около век повече, отколкото нашето. Първо, завладяни са с малко по-късно от България от турците, второ, освободиха се с около 50 години преди нас, и трето, еданта нямаше комунизъм, а втората беше изложена на много по-силни западни влияния през социалистическия си период в сравнение с България. Като съберем сумарно, се оказва, че и Гърция, и Сърбия имат по-продължително и интензивно западно влияние от България.

Значи това е отличителната им черта от България. Резултат - там чалгизацията бе първоначално, изконно и по-естествено и интензивно приета. И няма възгледи да отшуми.

Заключение - различията в степента на озападняване и продължителността на западните влияния между Гърция, Сърбия и България доведоха до различия в степента на чалгизация. Повече западни влияния - повече чалга.

Нещо повече. Характерът на озападняване рефлектира върху чалгизацията. Западните влияния в Гърция и Сърбия са продължителни и умерени, резултатът е една устойчива и умерена чалгизация. В България влянията след 1989 бяха бурни и интензивни, резултатът е дива и избуяваща взривоопасна чалга.

Напълно в контекста на основната ми теза.

Никаква сърцевина не е това. Защото не обяснява чалгата в Гърция например.

Може да се разсъждава за такава общност, но пак ще кажа - ето и каскадьора го е отговорил кратко и ясно - причините у нас са първо локални, местни.

По-скоро става дума за процес, при който околната, генерирана по някакви причини субкултура, които причини не се наемам да коментирам, защото гръцката ситуация не я знам, югославската е сходна с нашата,та тази субкултура е важно защо влезе у нас.

Не забравяйте, тя избухна през и след 1990 г. Времето, когато съзнателно се генерираше простотия. Когато централната преса пожълтя и се изгаври с българския език, когато течаха конкурси "Мис Мокра фланелка" и "мистър ... не знам си какво си там" по площадите и пред детските градини, едва ли не, когато дупката в Царичина и феноменът Чоки, барабар със сеансите на Кашпировски грабваха въображението на побъркания от кризата българин...

Това е то. Бедният Ирод няма общо с тая работа.

  • Потребител
Публикува

Причините не са локални и местни, защото явлението се наблюдава едновременно в 5 държави. Следоватлено има общи наддържавни фактори, които влияят.

Каскадьора да не казва ако обича, защото обяснението му не може да обясни явлението в пълнота. Не може да обясни например, защо в русия чалга няма, а в Гърция има.

  • Глобален Модератор
Публикува

напротив Каскадьоре, напълно я оборва.

Защото същите тези, които държаха медиите и културата през 90те, държаха медиите, властта и всичко останало ипрез 80те. През 90те облъчваха народа с чалга, а през 80те с естрада. Само че естрадният период не събуди такава популярност на естрадата, каквато събуди чалгата. Значи има друг фактор, непредвидим за теб.

Нее, практиката им след 1990 стана друга. През 80-тте ЦК на БКП и ДС контролираха културата с една цел, а след това мафията, която генерираха го направи с друга цел.

През 80-тте в БКП и в българската държава имаше патриотично крило и вълна, не изпускайте от поглед целия ход на българската култура тогава, не изпускайте Мера според мера и други такива постижения, за Време разделно няма да казвам, той отиде в страни от голямата книга. (Само илюстрирам с тези две заглавия, разбира се, има и още, както и много халтура)..

След 1990 г. повелята на партията беше една - направете от българина простак! Внушете му, че тая шибана демокрация освен до бедност води и до изродщина навсякъде, накарайте гражданина, нормалния човек, да вижда плакати на азис навсякъде!

И в тази среда дърпайте златносните жили на държавата...

Такава е историческата конкретика.

През 1990/91 нещо ми направи впечатление - новогодишните програми на БТ бяха изпълнени с истинска и жива българска народна музика. Ако се пази видео, може би всеки би могъл да ги види.

После като се почна едно..... съвременници сте, знаете.

Причините не са локални и местни, защото явлението се наблюдава едновременно в 5 държави. Следоватлено има общи наддържавни фактори, които влияят.

Каскадьора да не казва ако обича, защото обяснението му не може да обясни явлението в пълнота. Не може да обясни например, защо в русия чалга няма, а в Гърция има.

В Русия има "попса". Същото, но в друга форма.

Наблюдава ссе ориенталската му форма. Но защо 5-тте държави го приеха? За България причините са гореказаните.

Е, може да има място и за процесите визирани в твоето разсъждение. Но без това, което се случи - никога нямаше да имаме чалга.

Ако те бяха меродавните, това у нас щеше да се е случило още много, много отдавна.

  • Потребител
Публикува

Не е същото явление в Русия. конкретно мен ме интересува гръко-сърбо-турската чалга и защо я няма нито в Русия, нито в Унгария, нито в Полша. Не аналози, а оригиналът. Защото все пак го има 5 национални държави, затова разширявам кръга от национални държави.

Няма никакво значение каква е целта. Целта си е цел, нас ни интересуват резултатите.

Наъ другите ти твърдения им изгубих и логика, и нишка и всичко. Абе трябва аналитично и последователно-подредено да се мисли тука. Не да се хвърлят наляво и дясно отделни съждения без ясна цел.

Не казвам, че грешите. Напротив. Това, което казвате е вярно, няма смисъл да бъде отричано, има го. Не само това, то не противоречи на широката рамка, която поставих. Влиза в нея, влива се, и се губи в нея. Всичко, което казвате всъщност напълно съвпада, съответства и се припокрива с интензивното озападняване на България.

  • Глобален Модератор
Публикува

Е да, и аз не отричам тезата ти, спорът е по-скоро за относителния дял на двете причини в генезиса на явлението.

ОК, 5-те балкански държави само, но ориентализма е само форма, местна, балканска на тая простотия, която в Русия се среща по друг начин, но я има.

Кадрите по-долу са недпоходящи са хора с естетическа чувствителност:

Та, това балканското е само генезис на формата. Халтурата и простотията са съдържанието на явлението, както и разпространението му.

"Попса - пасть голодного пса", казва непознатия на руските власти Юрий Юлианович Шевчук. :))))

  • Потребител
Публикува

Не може да има относителен дял, защото двете явления са взаимосвързани, всъщност е едно явление, като единият аспект е подчинен на другия. Ако мерим относителен дял, айде кажи какъв е относителният дял на българската реалност в чалгизацията на Гърция? Нулев. Затова стига общи приказки.

Аз говоря само за ориентализма. Иначе простотия, халтура има навсякъде. Но не навсякъде взимат връх, и не навсякъде са ориенталски. тука лично аз акцентирам, затова да не изместваме темата.

  • Потребител
Публикува

Алвата е прав /да ме извини, че използвам кратък вариант на позивната му, ама ми е много сложно да му я изпиша цялата :bigwink: /, че изкуствено регулираната икономика и цензурата само са влошили нещата, но така или иначе съм убедена, че причините да имаме такъв чудовищен фолк, или по-скоро да нямаме стойностна поп-музика на основата на фолклора, са по-дълбоки и датират от много по-отдавна.

Ako umrem mlad, posadi mi na grobu samo ruzmarin

  • Потребител
Публикува

Ами дълбоки и отдавна са причините, нали и аз това казвам. Че аз в моя анализ в търсене на причините съм се върнал две цивилизации назад....

Но как обясняваш липсата на достатъчно развита музикална култура, която е между чалгата и "високия фолклор"? Във всеки случай причината не е реакция срещу Запада, най-малкото защото това датира много по-назад във времето от 1944 г.

  • Потребител
Публикува

Красиви неща ,надявам се някога да се чуват и повече български такива.

Дойде ми на ум..При социализма с българския оригинален фолклор,който наистина е твърде висш за средния човек,се представяхме пред света и естрадните творци ,въпреки и толерирани,се чувстваха противопоставени.Проблемът е че качествените музиканти не посягат към българския фолклор и даже странят от него ,мооже би и за това,че и при социализма беше визитна картичка на България.Не знам - такива мисли ми идват.. :hmmm:

  • Потребител
Публикува

Напротив, там е.

Не разбрах кое датира по-назад във времето?

Липсата на музика между висшия фолклор - онова, за което говори и К125, и масовата музика. Или музиката за масите.

  • Потребител
Публикува

Не мога да ви разбера. Каква е тази липса на музика между висшия фолклор и чалгата, и изобщо какъв е точно този висш фолклор?

Значи, през 18 или 19 век музиката на масите е бил фолклорът, нали затова се казва народна музика. През 20 век обаче обществото се промени и чистият автентичен фолклор вече не може да изпълнява тези си масови функции, не и в едно подчертано градско население, което вече не се вълнува от менци и опинци. Затова се развиха модерни западни, подчертавам западни стилове, като стари шлагери, естрада, класика и тн. Реакция срещу това е чалгата, музиката на народа.

  • Потребител
Публикува

Ами аз не съм спец по история на музиката, ако някой може по-добре да обясни. Идеята ми е, че сякаш у нас липсва онази музика, която прави прехода между традиционния автентичен суров фолклор /който е много як, спор няма/, и песните, които се пеят, когато седнеш на маса да пиеш. Моят скромен опит показва, че тия песни, които се пеят у нас с китари, са "Dust in the Wind," Wish You Were Here" /или, както казваше един мой шеф англичанин, с чувство за хумор и доста опит по български сватби, по повод песента "Rivers of Babylon" - "прави ми впечатление, че това е много любима българска песен" :laugh: / Та освен 3-4 традиционно фолклорни песни /"Лиляно моме," "Мома Калина - или там както се казва - знаете я тая емблематична македонска песен,/ и още 2-3 песни, друго не зная какво може да се запее българско. "Градил Илия килия" с китари не сме я пели. Сигурно не сме се напивали дотам. ФСБто, Сигнал, Щурците и пр. не ги броя - не са с фолк, прекрасен български рок - да. Но това е друго. Пеехме песни на Висоцки и пр. Но традиционни български песни - йок. Като попаднах на една командировка в Хърватска, с цяла сбирщина косовари, сърби, босненци и пр. "ориенталци," ми скриха шапката, като се изпонапихме и музикантите си пуснаха гласовете. Не помня музиката на тая песен с розмарина, но тия думи от текста така ме впечатлиха, че не ми беше трудно сега за 1 минута в Гугъла да намеря въпросната песен, която пяха тогава, в тихата нощ край морето в Риека. Айде - спецовете да се изказват.

  • Потребител
Публикува

Тези междинни песни между суровия фолклор и западната музика се формират с времето, и ние в момента формираме такива, тъй като тяхната функция се изпълняваше от естрадата, за съжаление сега изритана тотално. Време трябва. Сърбите и грърците, вместо да впрегнат силите си да усъвършенстват и творят естрада, си усъвършенстваха чалгите и песните за маса. Резултатът - те си имат хубави песни за маса, а ние прекрасна естрада, която инкой не я слуша.

  • Потребител
Публикува

Тези междинни песни между суровия фолклор и западната музика се формират с времето, и ние в момента формираме такива, тъй като тяхната функция се изпълняваше от естрадата, за съжаление сега изритана тотално. Време трябва.

С цялото ми уважение, не съм съгласна. Уви. Твърде късно. И тоталитаризмът не ни е виновен.

  • Потребител
Публикува
у нас липсва онази музика, която прави прехода между традиционния автентичен суров фолклор /който е много як, спор няма/, и песните, които се пеят, когато седнеш на маса да пиеш.

Това е вярно и очевидно. Не е трудно да се забележи, че в много други отношения в България липсва златната среда, че няма умереност. Оттам идва и липсата на златна среда в музиката, тъй като музиката - и въобще изкуствата и културата като цяло - произлизат от и отговарят на масовите наклонности и вкусове най-много. Няма икономическа средна класа, няма умереност и в поведението на хората в различни ситуации.

Съгласен съм с тезите на Алвасарейро. Но съм и прав да контрирам, защото темата е в Обща проблематика, не във Философия :smokeing:

  • Потребител
Публикува

Пак не разбирам за кое е твърде късно, и с кое не сте съгласна? Може ли да се изразите малко по- пълно и ясно.

Твърде късно е сега да наваксваме с онзи тип музика, който де представлява междинното звено между традиционния фолклор и поп-фолка. Липсата на това звено /която датира бая преди преди 1944 г./ е един от водещите фактори за сегашните позиции и качество на чалгата. Тоталитаризмът и СССР не са основните виновници за това и не ми се вижда реално в скоро време да се преодолее тази естетическа криза.

  • Потребител
Публикува

Аз също съм съгласен с теб Каскадьор, въпросът според мен е, че златната среда, онзи микс между западното и местното, се изпълняваше от естрадата, която беше не по-малко западна, и това ни забави да очовечим нашенските си песни за маса както сториха сърби и гърци.

Твърде късно е сега да наваксваме с онзи тип музика, който де представлява междинното звено между традиционния фолклор и поп-фолка. Липсата на това звено /която датира бая преди преди 1944 г./ е един от водещите фактори за сегашните позиции и качество на чалгата. Тоталитаризмът и СССР не са основните виновници за това и не ми се вижда реално в скоро време да се преодолее тази естетическа криза.

Междинното звено се създава със времето. Това е така поради факта, че в самото начало имаме чист фолклор и чисто западна музика - класика, фокс-трот, опера и тн. Две ясно дефинирани неща. Колкото повече време минава, толково повече двете се смесват, и това е една от характеристиките на отклика на една цивилизация на влиянията на друга. В исторически конспект, както подробно описах, междинното звено в архитектура, религия и тн. сепоявява между 200 и 400години след първоначалния контакт. Сещам се за показателни примери като несторианството, монофизизма и готическата архитектура.

Публикува

Мисля , че при всички разсъждения се пропуска потребителя - този който иска, купува и харесва това "изкуство".Обикновено това са народности с по-бедна духовност, мироглед и грамотност. В "комунизма" също имаше чалга и масово се разпостраняваше под масата, цензурата колкото и да беше силна не можеше да я спре. Тогава се слушаше сръбската чалга, която се излъчваше в ефира от Югославия.

Да, това беше противопоставяне на "западната" музика,която нахлуваше и вече не можеше да се спре. Освен звученето, важен е текста и посланието на песента. По- малко от 3-5% от слушащите можеха да преведат и схванат текста (до днес е така). Традиционните ритми и народни песни бяха адаптирани и аранжирани и не съответствуваха на реалната народопсихология. Пример мога да дам с играта на кое да е, българска хоро, от който си изберете ансамбъл - нито един, не обучен човек не може да го изиграе така. Автентичния фолклор от рода "Тодорчо казал на мама си, на мама си още на тейко си" беше изключено да се появи в ефир. Текста на чалгата е максимално опростен, обикновено в разказвателна форма се казват прости и всеизвесни истини, битовизми и цинизми - кеф ! Прави се лесно и тиражира още по- лесно.

С избухването на демокрацията, ограниченията паднаха, нашите чалга певици биха и Лепа Брена и много други. Добави се забранявания секс елемент, голота, силикон, ориент, обратна секс ориентация. Ниския интелект на останалия тук "електорат" взриви продажбите. Превърна се в национална култура, даже и да не харесваш, демонстративно слушаш, което те прави - човек от народа. Ритмите, кючеците пряко съответствуват на вкуса и традициите на турци и цигани, а те са над 2000000 у нас. Чалгаджиите си имат и дрехи и маниери по които се познават.

Има мнения, че в Русия няма чалга. Има много, имаше и в СССР. Разликата, че се базира на стила на руските частушки, без ориенталски примеси. Иначе, пак обслужва вкуса и интереса на най- нискоинтелигентните прослойки.

Някой ще каже, нека си пеят хората, не мислят по злободневни теми, не пушат и не застрашават далаверата на властта и новите хитряги. Застрашават обаче бъдещето на нацията, внушават тъпи послания,лош маниер на поведение и подражание. Избутват малкото останали български, традиционни, стойностни неща. В развитите страни от ЕС няма такова нещо, защото се "модерира" яко, още в зародиш. Нашите модератори са други, те не защитават националните интереси, реално, защото такива няма. Някой да е чел за - национални интереси на България ? Колкото и невероятно да звучи, чалгата застрашава националните интереси и е крайно време да се модерира глобално. За това е нужна политическа воля, която при наличие на партийна избирателна система е невъзможно. Посягането на чалгата ще е равностойно да посегнеш на хляба на "умния" и "велик" българин. Никоя партия няма да се самоубие !

  • Потребители
Публикува

Статията е чудесна, наистина, макар все пак аз еда не съм докрай съгласен с тезата, че това е реакция срещу запада. Не е. Това просто си е едно падение на нравите.

Тежко ни, ако е реакция на запада, значи ставаме истински, абсолютни и долнопробни ориенталци.

Парадоксално, но е добре, че примитивността на чалгаджийството не е годна да генерира патриотизъм.

И какъв патриотизъм, това са турски, цигански и арабски напеви, бре!!!! Алоо, нали бяхме православни, или да?

Циганската музика си е циганска и не може да се сбърка..Турската съвременна музика е по-малко чалгаджийска от нашата..Иначе е ясно, че съм "простил" на комшиите турци, и не съм реваншист към тях,... а ти?

Ами всички балканци сме ориенталци (и ромънците също са такива)..

Ти, брато, като си патриот, да не би да си спрял да ядеш мусака, пълнени чушки, пържени патладжани, ориз с овнешко или пилешко, балкава, и не знам си още колмо турски мурафети, и да не би да си спрял да си купуваш ракийка :)

  • Потребител
Публикува

Не бих търсил основните причинитие за масовността и вулгарността на чалгата в реакцията на плебса с/у запада и настъпилите промени след '89г.

От една страна българинът има доста повърхностна представа за западняшките цености и определено не ги разбира.

От друга страна България и към днешна дата е (почти) безинтересна за Запада.

Просто не виждам достатъчно допирни точки, които биха обяснили "чалга реакцията".

Феномените "вулгарност" и "масовност" по скоро се свеждат до чисто пазарната ситуация в началото на 90-те:

- народът от край време си иска, но през соца реално има само внос от Гърция и Югославия.

- вулгарността е/бе пазарна ниша, напипана от прохождащата тогава "авторско/изпълнителска мизикална сцена".

Напр.: "сръбляк" имаше за "све и сваща", но някак си държеше "ниво".

Предпологам, че и с гърцката чалга положението бе/е подобно.

- В музикален план новоизлюпената "сцена" няма коректив, тъй като

а) сравнено с комшийте ни, българската "веселяшко-кръчмарска-за душа-на ухо-пр." традиция е повече от скромна.

б) погледнато усреднено, откъм вкус, усет и естетика сме си открай време бамбашка.

- др.

  • Глобален Модератор
Публикува

Я пазарна, я полу-пазарна ;) е ситуацията от началото на 90-тте.

Алвич обаче много греши, като казва, че естрадата на социализма запълвала онази среда, която липсва и за която става дума по-горе.

Не. Естрадата също беше дирижирана, тя беше в страни от хората. Младежда искаше Битълс, те й пускат Лили Иванова. Когато напук на всички се създаде (подвигът на хора като Кирил Маричков и др. е цяло чудо!) българският рок, властта на секундата го нападна, определяйки, винаги ще го давам тоя пример - че солата за китара трябва да са до 4 такта. !!!! Абе тия луди ли са били или какво, или са упражнявали някакъв префинен терор над българската музика...

Т.е. вакуумът си стоеше. И обикновения човек, надънен в селото си, лишето от стоки, или по-лошо - дошъл от селата в панела си, си искаше като си сложи ракийката, да чуе нещо. Ама какво?

Лили Иванова? Ммммм... не. Ансамбъл Филип Кутев на 12 гласа акапелно пеене? Тц, кви са тиа глупости.

Оставаха му Борис Машалов и Мита Стойчева, но те рядко се чуват по телевизията, а и нещата им са шедьоври, а това товари.

За случая другите народи си имат един лековат, но достатъчно добър и на ниво градски фолклор. То и българите са почнали да си го създават, обаче Аспарух Лешников се появява на екрана на БТ едва 22 г. след 1944 г. И що? Щото пеел буржоазни песни и то в Германия.

И тогава, братчеда Пешо се появява отнякъде с ТИР-а и с една ролка гръцки песни. Или сръбски, че по-се разбира текста.

Е това създаде почвата, в която през 90-тте е..ха майката на пейзажа.

Е, културните процеси и нагласи помогнаха, но тласъкът не идва от тях, защото ако беше така, България щеше да е рОдина на балканската чалга, а не е. Тя е само компилатор.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!