Отиди на
Форум "Наука"

Образованието в Древен Рим


Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Така както е написано "начално училище", "средно образование" ми напомня за един кандидат-студенски бисер: "Докато Методий отбивал редовната си военна служба, Кирил завършил висше образование". Не е съществувала нашата родна кетаполивница, дето обучения в нея нашенски ром ти казва, че е изкарал до средата на ІV клас, ама още си бил неграмотен. В Рим ако мама и тати са били достатъчно богати е можело да купят някой-друг високообразован елински роб, при които чедата им да се учат от "начално" до "висше" образование. По-бедните просто изпращат децата си на "курс" или "частни уроци" от типа на сегашните по чужди езици или компютърна грамотност, като плащат на учителя хонорар. "Техникума", т.е. ученето на занаят е можело да протече изцяло в домашна среда. При полит. елит има едно друго обучение - амбициозните родители изпращат децата си при известни политици и общественици за да се учат от опита им. В този случай родителите не плащат нищо,а даже възпитателя става покровител на учениците си и подпомага кариерата им. Сиреч в някои случаи просто се е гледало какви връзки има, а не дали може да чете и пише - образно казано де. В замяна на това обаче учениците стават полит. подръжници на въпросната обществена фигура (е, понякога са правели и някоя-друга услуга, за които обаче ще пропусна).

На пръв поглед изглежда зле. Но за разлика от нашето образование, при което хората се развиват многостранно, всестранно и все по-странно, т.е. главите на учащите се пълнят със знания, които ще са им напълно непотребни в бъдеще, то римската образователна система била тясно профилирана и хората се подготвяли за онова, което им е било необходимо. Пък и е имало търсене на най-качествена подготовка, а не като сега у нас всички кетапчийници да са равнопоставени.

  • Глобален Модератор
Публикува

прав си. Ползвах съвременните термини за по-нагледно разграничение /макар че то е изкуствено/. Може би трябва да ги сложа в кавички?

Инатересно какъв ли е бил делът на грамотното население в империята. Никъде не намерих сведения.

  • Потребители
Публикува

Като се вземе под внимание какво е направено по време на Римската империя делът на квалифицираното население (онова, дето знае какво върши) определено ще е бил доста голям.

Да си припомним знаменитата сентенция:

Non scholae, sed vitae discendum (не за училището, а за живота трябва да се учим)

  • Глобален Модератор
Публикува

Римлянино, поздрав! Отлична тема, как всегда :)

Въпрос: Ако третата степен, демек висшето, е почвала от 16 г., кога е свършвала? Защото нали на 18 юнаците ги е чакала 6 годишна казарма?

И още - изпити държали ли са "кандидатстудентски" ?

  • Глобален Модератор
Публикува

предполагам, че при 'висшето' не е имало точен брой години. Също едва ли е имало кандидат студентски изпити, защото само заможните могли да си позволят такъв лукс. Но е било възможно ако даден ученик се хареса на учителя, последният да го обучи за свой приемник.

  • Глобален Модератор
Публикува

за Републиканския Рим, когато армията била опълчение, дълг на всеки син на благородник бил да има поне няколко години служба /дори като адютант в щаба/. Това било задължително. Иначе достъпът му към нисшите магистратски длъжности бил закрит.

В края на 2 век пр. н. е. армията станала професионална и тогава на бой ходели само тези, които искали и търсели реализация чрез военна служба.

След трети век, когато армията пак станала наборна, популярен начин да я избегнеш бил рязането на палци /така не можеш да държиш меч и си негоден за войник/.

  • Глобален Модератор
Публикува

Като гледам релефите, особено първия с детето с чантичката на заден план.... Колко сходно с времената от 20 век - вечна история - плахото влизане в клас...

Нищо ново под слънцето, само да тръгне цивилизацията.

за Републиканския Рим, когато армията била опълчение, дълг на всеки син на благородник бил да има поне няколко години служба /дори като адютант в щаба/. Това било задължително. Иначе достъпът му към нисшите магистратски длъжности бил закрит.

В края на 2 век пр. н. е. армията станала професионална и тогава на бой ходели само тези, които искали и търсели реализация чрез военна служба.

След трети век, когато армията пак станала наборна, популярен начин да я избегнеш бил рязането на палци /така не можеш да държиш меч и си негоден за войник/.

А, значи и тогава се гледали да се измъкнат... Е така започва падането на империите, чрез бягството от военна служба.

  • Глобален Модератор
Публикува

само че в Римската империя идеята 'учи, за да не ходиш войник' изобщо не стояла на дневен ред.

  • 5 years later...
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Шанс за разчитането на свитъци, преживели изригването на Везувий

Brent Seales/Lexington Herald-Leader/MCT

Учени, които изследват свитъци, преживели изригването на Везувий през 79 г., са открили следи от оловно мастило в древните текстове.

Около 800 свитъка, явяващи се част от най-запазената библиотека на античния свят, са били открити във вила в древноримския град Херкулан през 1752 година, а през 1802 година били подарени на Наполеон.

Смята се, че овъглените свитъци съдържат 30 загубени диалога на Аристотел, философски трудове на Епикур, еротични стихове на Филодем, творби на Вергилий, научни работи на Архимед и поезия на Сафо. Около 200 фрагмента днес се намират в такова състояние, че разчитането им е невъзможно.

Bibliotheque de l'Institut de France

Bibliotheque de l’Institut de France

Да се разтворят овъглените свитъци, подлагани на температура до 400 градуса по Целзий, означава да се унищожат, тъй като са невероятно крехки.

Затова учените използват рентгенови лъчи в надеждата да различат надписи. Но прогресът в сложното дело по разшифровка е бил достатъчно бавен.

Наскоро физикът Вито Мочела (Vito Mocella) от Националния научноизследователски съвет на Италия и неговите колеги с помощта на сканиране, проведено във Френския институт в Париж, са успели да открият следи от олово в мастилото на два от фрагментите. 
Наличието на олово е добър знак, тъй като сега физиците ще могат да определят метод за визуализация, за да „видят“ именно металните надписи. 
„Откритието сочи за възможността един ден да разчетем тези свитъци – коментира Греъм Дейвис (Graham Davis), специалист по 3D визуализация от лондонския университет Куин Мери. – Разчитаме, че оловното мастило е използвано и в другите свитъци.“
Рентгеново сканиране показва наличието на олово (вдясно) Emmanuel Brun et al.

Рентгеново сканиране показва наличието на олово (вдясно).  Emmanuel Brun et al.

Екипът на Мочели е използвал мощния европейски синхротрон, който произвежда рентгенови лъчи, 100 милиарда пъти по-ярки от рентгеновите лъчи, използвани в болниците. Синхротронът буквално е помогнал да се проведат редица интересни изследвания без разрушаване на изучаваните образци.

Изследователите са на мнение, че от историческа гледна точка новото откритие е невероятно, тъй като мастилата на основата на метал не са били разпространени сред римляните до IV–V век. Но концентрацията на олово в свитъците е достатъчно висока, което изключва вероятността от проникване на метал от замърсена вода или от метална мастилница. Той може да е служил като пигмент или свързващо вещество.

По-рано идентифицирани букви. © V. Mocella/Nature Communications

По-рано идентифицирани букви. © V. Mocella/Nature Communications

Изследователите ще започнат детайлно сканиране на свитъците през юли тази година със скенера в Националната библиотека на Неапол.

Описанието на последното изследване е публикувано в сп. PNAS.

http://www.pnas.org/content/early/2016/03/16/1519958113

Редактирано от Last roman

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!